Forummeeting 2012

Alle reünies op een rijtje.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Forummeeting 2012

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Aanmelden voor de reunie:
jos.komen@gmail.com
Nogmaals: graag ruim en bijtijds, dan kan alles goed van te voren georganiseerd worden.
Zo kunnen oud-matrozen hun vaardigheid tonen in het staaldraadsplitsen, ik neem aan dat Joop wel een paar tampies staaldraad beschikbaar heeft. :)
Een turkse knoop of andere mooie knopen en splitsen maken; oude ambachten dus.
Zelf ben ik daar niet zo bekneisd in, als leerling op de Caltex Arnhem was het de bedoeling dat de kabelgast me dit zou leren, maar die was alleen maar bezig met sexuele voorlichting, op zich ook niet verkeerd. :)
Ik hou het zelf maar op seinen met de aldislamp, ook een soort oude ambacht. :wink:

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Forummeeting 2012

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jos schreef:Zo kunnen oud-matrozen hun vaardigheid tonen in het staaldraadsplitsen ...
... Zelf ben ik daar niet zo bekneisd in, als leerling op de Caltex Arnhem was het de bedoeling dat de kabelgast me dit zou leren
Maar dat leerde je toch als je voor AS of BS zat en op een fatsoenlijke school werd daar, als je voor je 3de rang kwam, toch ook nog een uurtje per week aan besteed? En kwam je "van de kouwe grond" dan had je dat toch ook geleerd?

Overigens lijkt staaldraad splitsen me voor een dergelijke gelegenheid niet zo'n goed idee. Als je niet, zoals stuurman Kalkman waar ik als matroos mee voer op het PVMT, eventjes zo, los uit de hand en over de knie een oog in een staaldraad splitst, dan moet je ruimte hebben en een bankschroef en een hamer en een beitel en bovendien riep stuurman Rieks Oosterveld als jij "Au!" durfde te roepen: "Een splits is pas goed als je poten hebben gebloed!" dus ook dat is niet zo aanlokkelijk voor een dagje uit, lijkt me. :-D
Maar als Joop voor een mooi soepel draadje kan zorgen, zo eentje waarvan men dan met enige minachting zei dat je in plaats van een marlspijker ook je slappe lul kon gebruiken, dan kan het misschien toch. :roll:

Een mooie, onzichtbare lange splits in touw is toch ook leuk? Of een wedstrijdje "grommers splitsen", is dat soms iets?
Leuk om mee naar huis te nemen of voor een goed doel te verloten als speeltjes voor de hond. "Op de hommer komt een grommer!" zei men dan. Leerzaam en toch netjes.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Forummeeting 2012

Bericht door lp »

:lol: :lol: :lol: :lol: Zullen de mannen van de CD alvast een cursus EHBO gaan volgen :?:
quo vadis
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Forummeeting 2012

Bericht door rspeur »

Zit er dan geen ziekenpa op Kombuispraat??? :lol:
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Forummeeting 2012

Bericht door lp »

:arrow: Hallo René al vroeg wakker. De Pa's waarmee ik gevaren heb, waren toen al rond de 50, zullen wel ergens op "Fiddlersgreen" wonen. Overigens ik ben vandaag 65 geworden, dus op naar de Ambuggiebar mag je de hele dag van me drinken :!:
http://youtu.be/9whbpYwk680
quo vadis
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Forummeeting 2012

Bericht door Joop »

Hoi LP,

Gefeliciteerd man! Wat een leeftijd. :lol:

Groetjes Joop
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Forummeeting 2012

Bericht door rspeur »

LP,
Gefeliciteerd, welkom bij de club. Toch aardig dat je de laatste overlevende nog even de Fiddlers' Green laat doen....
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Jos Komen (R.I.P)

Re: Forummeeting 2012

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

op een fatsoenlijke school
Ik zat op het zeevaartinstituut IJmuiden, Theo.
Na het behalen van mijn Mulo-diploma heb ik daar een half jaar gestudeerd en ben daarna als leerling gaan varen.
Ook mijn derde rang heb ik daar gedaan.
Aangezien splitsen geen examenvak was werd er daar geen aandacht aan besteed. :wink:
Vandaar dat ik als leerling regelmatig bij de kabelgast zat.
Of meeliep met de pompman, want op geen enkele fatsoenlijke zeevaartschool leerde je hoe je gassiefree moest maken en wat te doen tijdens laden en lossen op een supertanker.
Maar op het examen voor mijn derde rang wist ik de examinator wél precies te vertellen wat er gedaan moest worden bij het laden van een deklading hout. :)

In 2005 heb ik onderstaand op Kombuispraat geplaatst. :)

Op het zeevaartinstuut IJmuiden aan de Stationsweg volgde ik een stoomcursus, vanwege geldgebrek om zo gauw mogelijk mijn derde rang te halen en iedereen het geleende geld terug te betalen en een maandbrief naar Ome Piet, de kastelein van café "Het Hartje" in Haarlem.
De directeur van dat zeevaartintituut heette Pans. Het was een mooi pand gelegen aan het Noordzeekanaal.
s'middags kregen we praktijkles van kapitein Mulder.
Ex gezagvoerder bij de KNSM en ex-examinator.
Prachtfiguur. Op woensdag ging hij altijd lunchen met een ouwe maat, Indisch eten, dus met de nodige alcoholische versnaperingen erbij.
Daarna kwam hij les geven, dus het hok zat helemaal vol.
Zo Pik, jij moet volgende week examen doen, dus we pakken de kaart van het kanaal er effe bij.
Stroom, wrakboeien en destijds hadden we nog geen traffic regulation, dus iedereen scharrellde maar een end weg met zijn eigen koersie.
Kapitein Mulder begon altijd met een sterk verhaal uit de oorlog.
Ik dacht dat hij o.a. op de "Delft" gevaren had.
Hij stak dan een grote Havanna op.
Konvooyvaren en iedereen hing aan zijn lippen.
Dachten we dat de les eindelijk kon beginnen, begon kapitein Klaas Vuil uit te leggen hoe hij met de "Titan" in het kanaal zes knopen per uur achteruit voer en toch niet op het strand kwam te liggen met baggerbak en al.
Als Klaas Vuil iets zei, hij was een man van weinig woorden, stak hij eerst nadrukkelijk de brand in zijn pijp, liet de pijp even lekker doorroken en stak dan van wal.
Over de joppies en het Joppegeld.
En Tinus Verschoor, die was een generatie jonger, viel hem af en toe bij: Ja toen was ik lichtpik op de "Titan".
Opeens voer de "Kennemerland" voorbij, dus iedereen voor het raam kijken, want daar zat een ex-leerling van Pans aan boord en die had beloofd, dat hij daar alle bomen tegelijkerlijd zou gaan toppen.
Een soort saluut.
En verdomd, het lukte.
Dat moet een hoop organisatie hebben gevergd, net de sluis uit en dan alle boompies tegelijkertijd omhoog.
"God Bless you, Pik" waren de standaardwoorden van kaptein Mulder voor degene die examen moest gaan doen.
En als er iemand geslaagd was werd de man van de SRV 's ochtends geplunderd van zijn voorraad bier en werd er een feessie gebouwen.
Ook dit ter "Leeringh ende Vermaeck", want je hoorde meteen wat die ouwe lullen in Den Haag voor strikvragen hadden gesteld.
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Forummeeting 2012

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mooi verhaal, Jos. Ja, Zeevaartinstituut Pans, die naam ken ik. Er was nog zo'n instituut waarvan de naam me ontschoten is. Of was dat Klop? Als ze in Den Haag in de gaten kregen dat je daar vandaan kwam, kon je het schudden, want ze hadden het niet op die instellingen. Maar inderdaad: dan had je natuurlijk geen tijd voor zaken die niet strikt tot de verplichte kost behoorden.

In Delfzijl stond er anderhalf tot twee jaar voor 3de rang van de kouwe grond. Jaap Tjalma en ik waren de eersten van de ploeg waarmee we destijds waren begonnen die naar Den Haag gingen en geslaagd terugkwamen. Dat was exact 17 maanden nadat we waren begonnen.
Maar daar kregen we dus elke week een uur "Schiemannen". Knopen, splitsen en zeilnaaien. Voor kouwegronders was dat ene uurtje voldoende want de meesten kenden alles wat je aan boord dagelijks nodig had al, maar het was wel nuttig. Vooral dat zeilnaaien. Op die uitbrengtankers heb ik heel wat plunjezakken en speciale tassen en verpakkingen gemaakt voor alle reut die mijn vrouw zo nodig vanuit Taiwan mee terug moest sleuren. Ik denk niet dat ze daar bij de tegenwoordige zeevaartopleidingen nog rekening mee houden... :-D

Maar op een kuster moest je als stuurman natuurlijk vlot kunnen splitsen en wel zo dat je dat dan weer aan gloednieuwe zeevarenden kon leren. Van wie zouden ze het anders moeten leren? Voorbije dagen, neem ik aan.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Forummeeting 2012

Bericht door Chris.dus »

Het door bootsman Schaaf met veel geduld geleerde splitsen en knopen wordt door mij tegenwoordig alleen nog maar gebruikt door klanten die vragen ' of ik een touwtje aan hun stootwilletje wil vlechten'.
Over degeneratie gesproken. :-D


Plaats reactie