Probleem Maxtor Externe HD

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Probleem Maxtor Externe HD

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mijn 250 Gb Maxtor One Touch geeft plotseling problemen.
Stond hij vroeger bij "My Computer" keurig als "Maxtor Drive I", nu staat er alleen maar drive I en als ik erop klik, zegt hij dat de schijf niet geformatteerd is en of ik dat nu wil doen. Nu staat er iets van 100 Giga aan bestanden op, dus formatteren lijkt me niet zo'n goed idee.
Ik heb de bijbehorende software opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet.

Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn en hoe ik weer op die schijf binnen kan komen?
Hij draait niet doorlopend, alleen als ik hem nodig heb en als ik een backup maak.
Windows XP blijft desgevraagd melden: "Device is working properly".
Hij is via Firewire aan de pc verbonden en ook in plaats daarvan verbinden met USB helpt niet. "Device is working properly". Ja, ja. :)

Bij voorbaat mijn dank voor hulp en advies.

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo. Misschien zit ik er naast (weet er ook niet veel van) maar heb je al ,,systeemherstel" geprobeerd, en dan geen jonge datum, maar gewoon een dag of 14 terug ,,herstellen" . Het kan ook een virus of spyware zijn, jaagt er eens een antivirus en antispyware doorheen. Sterkte, Gerard.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
Ik heb nog steeds een soortgelijk probleem met mijn externe dvdrw.
"Loopt als een tierelier" of zoiets als ik bij eigenschapen hardware kijk.
Alles liep goed, totdat ik een externe harde schijf aan de tiet liet hangen.
Maar wat ik ook doe, de externe harddisk er even af gooien, het lukt voor geen meter.
En ook: no conflicts, terwijl dit een typisch voorbeeld van een conflict is. :wink:
Heb de moed een tijdje opgegeven, want er is meer tussen hemel en aarde.
Ik zit er aan te denken om mijn interne dvd-cd los te koppelen om te kijken wat er dan gebeurt.
Maar ik blijf het eerst hier maar even volgen.
Jenever know.
All the best
Jos
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Jos en Theo: Ik wilde ook nog een waarschuwing geven: Op die externe schijven worden veel dingen uit het buitenland opgeslagen. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat daar een ,,Trojan Horse" en een ,,Worm" in zat, gewoon van een foto`tje. Je merkt helemaal niks, naks, tot ergens anders een storing optreedt. Ik ben toen aan het zoeken gegaan, en vond toen een ,,worm" op een stomme foto van mijn after shave. Die er uit geflikkerd en het werkte weer als van ouds. Dat zijn programma`s die een heel bestand kunnen blokkeren. Het voorkomen is even simpel als bewerkelijk: Door IEDER bestand dat je op de in- of externe harde schijf zet EERST het antispyware- of antivirusprogramma jagen. GR.Gerard.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de reacties. Ik heb er muziek op staan, zo'n 300 cd's omgezet naar MP3, en videobestanden, plus de backup van mijn pc. Norton staat altijd bij, dus alles wordt gecheckt. Ik heb dan ook nog nooit last van een virus gehad, maar wie weet.
Het is een vreemde zaak. Ik zie me straks toch niet ontkomen aan formatteren, maar dat is natuurlijk wel het laatste.
Hopelijk komt er voor het zover is nog iemand met goede raad.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo. Er zit hier op het forum een zekere Richard, die man heeft heel veel verstand van computers. Jos weet wel waar hij zit. Misschien een P.B.-tje kan helpen. Gr.Gerard. P.s.: Wat is ,,formatteren" ?
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

niet formateren gewoon afblijven
Alles kwijtraken kan altijd nog en als hij toch naar de kloten is moet je in elk geval aan een nieuwe

Heb zelf ook een externe Maxtor 250GB.
Moet deze aansluit op Fire Wire vóórdat de computer gestart wordt anders ziet hij hem ook niet. Soms zelfs meerdere malen starten voor hij "er is"

Hoe is hij geformateerd FAT of NTFS ??

Verder heb ik laatst een interne harde schijf gehad met jouw problemen.

Heb toe de computer geboot met een Bootable Linux CD (Knopix 3.2) en kon toen gewoon die "defecte" interne harde schijf benaderen. Heb hem toen naar een vrij stukje ruimte op de andere interne harde schijf gecopieerd en hem daarna kapotgeslagen en weggegooid.

Even googelen naar bootable linux dan moet hij wel ergens te begaffelen zijn en anders een berichtje en ik sturr je een kopie (volkomen legaal bij Linux)

Niet vergeten in het bios de bootvolgorde even goed in te stellen.

Ook kun je nog proberen hem uit zijn doosje te peuteren en daarna als interne HD aan te sluiten; misschien .....

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, formatteren is het allerlaatste. Hij is NFTS geformatteerd. Hij "is" er onmiddellijk, alleen noemde hij hem eerst Maxtor en nu gewoon "Drive" plus de eerstvolgende letter die in aanmerking komt.
Ik heb hem zojuist even op een andere pc aangesloten omdat het ook nog aan de controllers kon liggen, maar daar gebeurde hetzelfde: hij vindt hem direct, zegt dat hij voor gebruik gereed is, maar mooi niks. Ik kan er gewoon niet "bij" komen. Alsof de systemfiles verdwenen zijn of zoiets. Ik neem hem vanavond of anders morgen wel eens mee naar mijn computerboer; die weet vast wel een foefje om erin te komen en mijn spullen eraf te halen.
Het belangrijkste is mijn volledige audio- en videotheek, waar ik hem eigenlijk ook voor had gekocht, en voor het regelmatig maken van een backup voor het geval mijn interne HD zou crashen. Ja ja, die loopt als een tierelier. :)
Kortgeleden heb ik voor een paar centen nog een extra HD gekocht van 25 Giga die maar 12,5x7,5x1 cm is en alleen maar een USB aansluiting nodig heeft, zonder verdere voeding. Etuitje erbij.

Afbeelding

Daar heb ik een groot deel van al die cd's opgezet omdat ik die nog wel eens meeneem naar een ander, dus niet alles is verloren, maar mijn videobestanden wel. Die staan inmiddels op DVD, dus ook die zijn niet weg, maar ik vind het een rotidee dat zo'n grote Maxtor zomaar de geest geeft. Die heb je als backup, dus moet je nou nóg eentje naast zetten als backup voor de backup? :)
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nog even terugkomen op die cd-verzameling want misschien is dat ook iets voor anderen.
Ik heb zo'n 300, misschien wel 400 cd's van Hazes tot Haydn, van Mick Jagger tot Mozart, van BZN tot Beethoven, van draaiorgel tot Orff. Dan zoek je je soms rot om een cd te vinden en nog rotter om op een bepaalde cd een bepaald deuntje te vinden. Ik heb allerlei gratis en betaalde software geprobeerd, maar niets voldoet en het is allemaal een hoop werk voordat je alles erin hebt zitten. Daarom heb ik het anders gedaan.
Ik maak voor elke cd een aparte map. Ik rip ze naar MP3 waarbij je dan bij 95 van de 100 cd's, als je intussen op het internet zit, direct de titel en alle verdere bijzonderheden krijgt waar je dan ook een playlist van kan maken. In zo'n map van een cd zitten dus de MP3 tracks, een playlist en verder scan ik dan ook nog voor en achterkant zodat ik van elke cd twee plaatjes heb. Voor de aardigheid doe ik er dan ook nog wat plaatjes bij van de uitvoerende artiesten, de dirigent van het orkest, de componist, net hoe het uitkomt.
Je geef de map een codeletter - CO voor Country, F voor Folk, J voor Jazz, OA voor Opera, OE voor Operette, OM voor Musical, K voor klassiek, P voor Pop - en een nummer niet te beginnen bij 1, maar bij 010 of bij 100 zodat je er alles voor en achter en tussen kunt voegen. Je plakt een klein stickertje met die letter en cijfer op de rug van de cd en zet hem weg.
Dan krijg je, al je er zo het een en ander in hebt zitten, dit op je scherm:

Afbeelding

Je ziet elke cd zo voor je en met de gewone zoekfunctie van Windows kun je de hele zooi doorzoeken, je vult maar wat in, een componist of een deel van een titel, hij vindt het razendsnel. Het werkt als een zonnetje, stukken beter dan al die software met een hoop toeters en bellen en nog veel meer werk. Op deze manier neemt elke map van een cd zo ergens tussen de 25 en de 85Mb in beslag, maar met zo'n mooie grote externe HD is dat natuurlijk geen enkel bezwaar, nietwaar? Voordat je die eens vol hebt...
En dat staat dus allemaal keurig bijgewerkt op die Maxtor! Nog niet zo lang geleden heb ik het naar die kleinere van 25Gb overgezet, maar sindsdien heb ik alweer een hoop toegevoegd. Ik had me ter gelegenheid van Mozarts 250ste geboortedag juist die box met zijn complete werk aangeschaft - 170 cd's - en ik schoot al aardig op met die in mijn systeem in te voeren, dus dat zou ik opnieuw moeten doen als die Maxtor echt naar de pieletjes is. Maar zover zijn we nog niet - hoop ik.

.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo. Er is een onschuldig maar soms heel goed werkend programma`tje: Gaat naar Google--pcstress--problemen oplossen--clean up and repairtool. Een kleine kans dat `ie iets goeds doet. Baat het niet zal dit ook niet schaden. Vr.gr.Gerard.


Plaats reactie