Partities verwijderen

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Partities verwijderen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaag kreeg ik een nieuwe externe harddisk van 40Gb, zo'n kleine platte in een etuitje. Makkelijk mee te nemen. Nu blijkt hij verdeeld te zijn in twee partities van ruim 18Gb elk en dat moet ik nu net niet hebben. Ik hen net zo een van 20Gb en die is te klein voor wat ik er mee wil, dus aan 18,5Gb heb ik ook niks.

Heeft Windows XP een mogelijkheid om hem weer als één drive van 40Gb te formatteren? Ik weet dat het met speciale software kan zoals Partition Magic 8.0 en Partition Manager, maar die heb ik niet en het downloaden van een proefversie duurt voor mij, met mijn langzame verbinding, een eeuwigheid. Vandaar mijn vraag of er binnen windows niet iets is. Mijn computerboer heeft vast wel iets, maar die is er niet en ik wil graag aan de slag met dat ding.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Start-Instellingen-Configuratiescherm-Systeembeheer-Computer beheer-Schijfbeheer

Dan vind je het verder wel (denk er wel om de juiste schijf te kiezen :wink: )

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dan vind ik het verder niet. :)
Daar was ik al geweest, maar daar kun je van alles bekijken, maar weinig veranderen. Zelfs niet formatteren. Bij mij in elk geval niet.

Inmiddels heb ik Partition Magic, waarmee het een fluitje van een cent was en waarmee je werkelijk alles kunt doen zoals partities wijzigen zonder data te verliezen. Waarom weet ik niet, maar hier was de ene partitie FAT en de andere NTFS geformatteerd, dus daar moest ik er een van opnieuw formatteren voordat ik ze kon samenvoegen. Maar hij was nieuw en leeg, dus ook dat was geen bezwaar.

Inmiddels werkt hij als een zonnetje en heb ik nu dus twee kleine backups voor mijn grote Maxtor backup. Voor groot- en klein slem gedekt, zei mijn vader dan. Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn, tegenwoordig en door schade en schande wordt men wijs. Op 40Gb alleen maar muziek (26,5Gb) en op 20Gb nog eens een deel van de muziek: de bekende box met 170 cd's van Mozart. Zijn complete werk, 11Gb. Dat was een hele klus om die allemaal naar mp3 te rippen en te rubriceren, maar dat is nu gereed en draagbaar.

.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Heb net even gekeken en kom, onder schijfbeheer, toch echt "logisch station verwijderen" "partitie verwijderen" en "station formateren" tegen bij rechtsklikken op de schijf iconen (rechtonder dus)

Maar partition magic is beter want dan blijven de gegvens behouden en bij XP niet en je kunt zelfs de grootte van de partities straffeloos veranderen.

Zelf heb ik mijn C: drive (uitsluitend Windows en Program Files) ook NTFS omdat het toch iets voordeliger en sneller is.
Maar D: en E: drive met alle waardevolle gegevens zoals foto's, video, muziek, administratie, correspondentie etc. heb ik gewoon in FAT en wel om de eenvoudige reden dat je er in noodgevallen zonder Windows XP dan ook nog bij kunt komen via oudere windows versies, MS-Dos of Linux.

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ah, Bert... Dat heb ik inmiddels ook gevonden - nu ik het niet meer nodig heb :) - maar alleen doordat ik na jouw laatste bericht heel hard ben gaan zoeken. Zo van: nou zal ik toch gvd... Begrijpt u wel?
Maar ik vond het dus niet onder systeembeheer. Ik heb een Engelse XP, dat zal de verwarring hebben opgeleverd. Ik moest naar "Administrative Tools' en dan naar 'Computer Management', terwijl ik begonnen was bij 'System" en dan via 'Hardware' naar 'Device Management' was gegaan en daar kun je dus weinig of niets doen.

Maar, al heb ik het dan niet meer nodig, ik heb toch weer wat geleerd. Windows blinkt niet uit door duidelijkheid op dit gebied. Een rubriek 'Wat Vind Ik Waar en Hoe Doe Ik Wat' zou wel prettig zijn, maar dat is waarschijnlijk te simpel voor Microsoft.

Ik heb een reuze hekel aan die Engelse versie die nog illegaal is ook en er door de computerboer werd opgezet toen ik dit machien kocht. Het was dit of een Griekse versie. Voor mijn andere pc heb ik een keurig, officiële, volledig betaalde Nederlandse versie. Ik heb geprobeerd om die op dit machien te installeren, maar ook dat maakt Microsoft niet bepaald gemakkelijk. Ik heb een paar keer hun helpdesk aan de lijn gehad en die waren reuze vriendelijk en behulpzaam, maar van wat ze zeiden, klopte geen barst. Hij zou er zo overheen geïnstalleerd kunnen worden. Nou, vergeet het maar. Hij installeert hem als tweede besturingssysteem waarbij je bij het opstarten telkens moet kiezen en het overzetten van programma's werd ook een ellende. Ik heb hem er weer afgehaald en ga nog wel een poosje verder met die Engelse versie.
Dat Engels zit me niet dwars, maar wel het illegale. Ik heb daar een hekel aan. Software die ik nodig heb, die ik veel gebruik, koop ik, maakt niet uit of het een klein programma van 10 dollar is of een groot pakket. Alleen een programma dat ik maar een enkele keer nodig heb, wil ik wel als kopie hebben. Maar zeker geen Windows of Office.

Formatteren en de Nederlandse versie installeren, daar heb ik geen zin in. Ik wacht nog wel even op de volgende versie van Windows, koop dan eerst de Nederlandse versie en vervolgens een nieuwe pc.

Maar toch bedankt voor je hulp, want zoals ik zei: ik ben toch weer een beetje wijzer geworden.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Ja, twee verschillende talen over elkaar heen instaleren dat is vragen om problemen.

Maar nog even dat het moeilijk te vinden was? Ik heb gewoon in het startmenu op het vraagtekentje geklikt en het woord "partitie" ingetikt.
Ik weet het ; dat is high-tech :oops: maar het werkt wel :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

maar het werkt wel
Nou, niet dus.
Dan gebeurt er niks nada nax. :D
Vandaar dat ik niet zo erg tevreden ben met deze XP versie.


Plaats reactie