externe harde schijf

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Plaats reactie
19john57

externe harde schijf

Bericht door 19john57 »

heren
ben aan het surfen geslagen voor een externe harde schijf, maar zie door
de bomen het bos (schijf) niet meer.
iemand een idee die weet waar je op moet letten, en of welk merk ik beter kan aanschaffen.

Gr Johan

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Johan,

Het eerste wat je moet beslissen is hoe groot je die schijf wilt hebben. Alweer een mooi poosje geleden heb ik een Maxtor gekocht van 250 Gigabyte. Die kun je zowel met USB als met een firewire aansluiten en heeft een eigen voeding. Heel mooi en je krijgt er mooie software bij om gemakkelijk backups te kunnen maken. Maxtor is goed; niks op aan te merken.

Achteraf bezien is het ding eigenlijk veel te groot. Ik gebruik er na al die tijd nog maar 45 Gb van en die volle 250 zal ik echt nooit nodig hebben. Voor mij was 80 Gb meer dan genoeg geweest en die zijn een stuk goedkoper. Hoewel: voor de kosten hoef je het ook niet meer te laten want voor een nieuwe Maxtor One Touch van 250 Gb betaal je op Ebay Duitsland zo tussen de 85 en 100 euro. Dat "One Touch" slaat op het backup systeem: één druk op de knop en de software maakt een backup voor je. Daarnaast kun je alles ook automatisch laten verlopen, backups maken op door jou te bepalen tijden - per dag, per week, je zegt het maar.

Wat me eigenlijk veel beter bevalt, zijn twee kleine externe harddisks die ik heb gekocht, eentje van 40Gb en een van 20Gb, die geen eigen voeding nodig hebben, maar die je zo op een USB poort aansluit en verder niks. Die sjouw ik overal mee naar toe en daar doe ik mijn backups op van het werk waar ik mee bezig ben, dus vertaling en eigen boek. Door schade en schande wijs geworden, maak ik zo om het kwartier maar meestal nog wel vaker een backup.

Op die grote Maxtor heb ik al mijn muziek en al mijn foto's staan plus een systeembackup en nog altijd gebruik ik geen 25% van de capaciteit. Vooral nu in de zomer wordt het ding bloedheet en een keer heeft hij me in de steek gelaten en kon ik er niet meer inkomen. Zo kan ook je backup crashen.
Die kleine dingen worden daarentegen nog niet eens handwarm. Het gaat er dus maar om waar je hem voor nodig hebt; puur voor backup heb je geen 250 of 400 Gb nodig. Maar heb je, zoals sommige mensen hier, duizenden en nog eens duizenden foto's, dan kun je hem daarvoor gebruiken. Voor mij is het veel meer tekstbestanden en die nemen vrijwel geen ruimte in. 500 pagina's tekst is nog geen 3 Megabyte. Een normaal boek paste vroeger makkelijk op een gewoon 1,4Mb schijfje, maar die gebruikt nu al geen mens meer.
Daarnaast heb ik nog een paar memorysticks waarvan er altijd eentje ingeplugd zit en waar ik om het kwartier ook nog eens een backup op zet. Op den duur leert een mens het wel. :)

Ik zweer dus bij die twee kleine dingen waarvan er maar eentje dagelijks in gebruik is. Die koop je gloednieuw op Ebay voor 30 tot 40 euro. Als je ze niet kent, dan zijn hier een paar foto's om je een indruk te geven van het formaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

Groeten,

Theo
19john57

Bericht door 19john57 »

Hallo Theo
Bedankt voor je uitvoerige uitleg,zijn een stuk wijzer geworden.
En ja we dachten ook al aan een kleine schijf,zoveel hebben we niet op te slaan, is meer voor de backup enzo.

Gr Johan
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Muziek neemt bij mij de meeste ruimte in. Ik heb al mijn cd's geript naar MP3 en een scan gemaakt van de voor- en achterkant van elk cd-doosje. Dat hele systeem is volledig doorzoekbaar en elke track van iedere cd is terug te vinden op titel of componist of artiest. Het werkt beter dan welk speciaal programma om je cd's te organiseren dan ook. Het geheel bestaat uit 870 mappen met krap 10.000 bestanden en dat neemt dan krap 31 Gb ruimte in beslag.
Dat staat dus op die Maxtor van 250Gb, maar dat heb ik ook op die kleine HDD van 40Gb en die neem ik altijd mee als ik naar Holland ga. Kan ik bij deze en gene nog eens een cd'tje bietsen of weggeven.

Vandaar: zoveel ruimte heb je normaal gesproken niet nodig.
19john57

Bericht door 19john57 »

Theo
heb al gezien dat jij meer een comp: man ben dan ik,in het begin dacht ik
ja dit is het,maar al na een paar jaar had ik er niet zoveel meer mee te doen,vriendin is er meer mee bezig.
maak elk jaar voor mijn vader een DVD met al de schepen die ik via deze site vind,en zet er een leuk muziekje bij, hoesje erop en mijn vader van bijna 85 jaar is zeer gelukkig,tevens maken we foto,s als we aan het fietsen zijn en ook daar elk jaar een DVD van, ook voor vader en moeder vanzelf eentje.
hou van de zeevaart en alles wat er om heen gebeurt,maar klussen in en rondom het huis heeft meer mijn voorkeur, kan niet lang stilzitten.

maar erg bedankt voor je advies we gaan er wat mee doen.
Gr Johan
op het voormalig eiland van de zuiderzee


Plaats reactie