Computer Raadsels

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

ARIE!!!!! PROFICIAT!!!

DRUK>>compressie>>comprimeren!!!!

Ja, dit is inderdaad een door windows (dus niet winrar winzip 7zip) gecomprimeerd bestand.

Comprimeren in windows gaat zo.




We beginnen weer met een rechts klikje, en dan op eigenschappen.


Dan klik je in dit scherm op Geavanceerd. (let ook even op de "grootte op schijf!!")


Zet een vinkje bij "inhoud comprimeren om schijf........." dan op OK


Klik hier op toepassen en kijk dan eens goed naar groote op schijf!!!


Zoals jullie kunnen zien is dit bestand met de helft verkleind!!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Da's heel mooi. :wink:
Maar dat comprimeren is toch iets uit de tijd, toen geluk nog heel gewoon was en we van die kleine harde schijffies hadden. :)
En er konden ook nog allerlei vervelende dingen gebeuren met gecomprimeerde bestanden.
Ik had heel vroeger, in het grijze verleden een headstart pc waar een harde schijf van wel 30 MB ingebouwd was. Wilde toen iets een gecomprimeerd bestand doen en opeens was het pleite.
Geen backup, want het bestand was te groot voor een floppy.
Ik heb nog wel die ouwe harde schijf bewaard, maar ik zou niet weten hoe ik daar nog in kan komen.
Er staat ook nog Soko Ban op, de eerste versie.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Ja, dat klopt enigzins, vroeger werd meestal de hele harde schijf in windows gecopmprimeerd, nadeel was natuurlijk dat alleen windows er toegang toe had, ging er iets mis, dan was er (behalve de dure en ingewikkelde methodes) maar één oplossing, FORMATEREN DIE HANDEL!

Tegenwoordig word er nog onwijs veel gecomprimeerd, denk maar eens aan winrar/winzip wie heeft het niet op de computer??

De ruimte op de computers in oneindig, werk jij nog met GB's? ga dan met de tijd mee, wel eens gehoord van een terrabite? TB? of erger nog een petabite? PB?

Het probleem is, niet zozeer de computer ruimte, maar de server ruimte!
Computer ruimte kost niks, maar op een server ben je al snel veel geld kwijt!! (denk maar aan je eigen kosten voor kombuispraat!) dan scheelt 1 mb in een bestand dat duizend keer op een dag gedownload word behoorlijk!

Dit terzijde, niemand heeft op zijn computer zijn hardeschijf nog gecomprimeerd, dat is inderdaat uit de tijd, klaagt mijn harde schijf weer eens dat ik nog 250 mb van de 200 GB overheb, dan pak ik een DVDtje brand een zooitje en ik heb weer 4 gieg ruimte gemaakt!

Bovendien heeft comprimeren nog een nadeel, namelijk de snelheid!
Gecomprimeerde bestanden moeten eerst (deels/geheel)ge-decomprimeerd worden voordat windows er toegang toe heeft.

Deze functie wordt dan eigenlijk ook alleen door windows zelf gebruikt.

Ken je het programma schijfopruiming van windows? (als je Harddisk volzit word er meestal gevraagd of je het wilt starten om ruimte vrij te maken.)

Kijk naar het plaatje,


Dit staat soms aangevinkt (andere "niet microsoft" programma's die je schijf opruimen gebruiken deze functie nog wel eens.)
Dan openen mensen een map, en staan er opeens allemaal blauwe bestandsnamen, en slaan de mensen gelijk op tilt.

Natuurlijk is dit "raadseltje" niet om mensen aan te raden de hele handel te comprimeren, maar meer informatief.

De vraag is dan natuurlijk:
Een bestandsnaam is blauw, hoe kan dit?

De vraag is niet niet:
Is comprimeren goed/slecht

De goed/slecht vraag word wel vaak op computersites beantwoord, maar ik vind dit eigenlijk geen goede vraag!!!

Stel je hebt even snel extra ruimte nodig (omdat windows minimaal 200 MB nodig heeft om goed te kunnen functioneren), je kan natuurlijk wel al je foto's en filmpjes op een dvd zetten en die vervolgens wissen, en later weer terug zetten, maar je hebt geen programma voor DVDs te branden dus die moet je eerst kopen/downloaden enz.

Dan comprimeer je met de functie schijf opruiming, de oude bestanden..... windows klaagt niet meer over de beschikbare ruimte, jij kan even lekker verder waar je mee bezig was.

Dan is het goed!

Wil je op een schijf van 4,3 GB windows XP installeren en al je spelletjes, dan is je schijf natuurlijk veel te klein! Ga je dan de hele handel comprimeren, om zoveel als mogelijk op een hardeschijf de proppen,

Dan is het niet goed.
Maar daarover zijn de meningen jammerlijk genoeg verdeeld!!!
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Ook leuk.

Imponeer je familieleden met deze ""START" KNOP.

Ik heb dit een aantal jaren geleden bij mij op de computer veranderd.

Iedereen die op visite kwam en dit zag wou heel graag weten hoe je dit moet doen.

Dit is een mogelijkheid voor JOS :lol:


Dit is de mijne.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo,
Da's heel mooi, maar ik had het over de tijd dat windows nog niet bestond en DOS het enige besturingsysteem was. :wink:
Mijn eerste verhaaltjes schreef ik in WP 3.2, daar kon je al "onder water kijken" :lol:
Ik heb WP heel lang volgehouden maar moest toch zwichten voor Word. :cry:
Toen begon het gelazer met overzetten van wp naar word.
Maar dit is allemaal uit een ver verleden, om in computertermen te blijven spreken. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Het leuke blauwe WP schermpje met de witte letters?

Een emailprogramma van slechte kwaliteit heeft tegenwoordig meer functies dan WP vroeger! Maar die tijden waren toch veel leuker!

Geen tojan horses wormen en zeer weinig tot geen virussen!

Een hardeschijf die bijna groter was dan de gemiddele bromfietsmotor!

Geweldig!!!!
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Ik heb ook een klein probleempje, als ik mijn e-mail open en er zitten mails tussen van bv D- reizen waar bepaalde links aan zitten met verwijzing naar :?: die doen het niet.
Enige suggestie.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Ja, die inhoud is beveiligd!

Die kan je uitschakelen met een knopje, maar dat verschilt per mailprogramma.

Welk programma gebruik je?

B.V. mijn programma

Dit is de nieuwste versie van OUTLOOK in OFFICE 2007.

Lees de tekst in het oranje vak boven de rode pijl!

Als ik op de link klik gebeurd er niks.

Omdat dit in de map JUNK E-MAIL staat kan ik niet op links klikken, kopier ik dit naar de inbox, dan kan het wel.

Bij andere programma's kan het in de inbox pas na het klikken van een link!

(admin: sorry voor het brede fototje!)
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hoy, ik gebruik Outlook express.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Word er wel een internetscherm geopend? of niet?

Dit is een site van microsoft waar een oplossing voor het probleem wordt aangedragen.
[url]http://support.microsoft.com/kb/q177054[/url]
(ik kan het wel overtypen, maar als er al een andwoord is.....)

Laat me weten of het help!


Plaats reactie