Welke laptop?

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mag ik hier nog even op terugkomen?
Je schreef:
Ik heb een image van mijn harde schijf gemaakt!
Ik formatteer hem bijna elke week!!!
Dan kopier ik de image van 8 gb en klaar is kees!
Al met al is het nog geen 20 minuten werk!
Mijn harde schijf is 120 GB met een partitie C van 40 en een D van 80 GB.
Vanmorgen heb ik een image van C en D gemaakt en die op mijn gloednieuwe externe Maxtor van 400GB gezet. Daar had O&O DiskImage 3 uur werk mee en de imagefile is 54GB.

Doe ik iets verkeerd? Let wel: ik heb er geen bezwaar tegen dat het 3 uur duurt want ik ga dat echt niet elke week doen, maar ik begrijp het verschil niet.

Dat mijn harde schijf gebreken heeft, is bekend en ik wil hem vervangen zodra ik een nieuwe, goede laptop in bedrijf heb die mijn gewone pc volledig kan vervangen. O&O DiskiImage vond op de partitie D van 80GB 1232 slechte (onleesbare) sectoren. Is dat veel op 80GB? Ik kreeg de indruk dat hij daarom ook zo lang werk had, met de controle van die slechte sectoren. De laatste 2 procent duurde al bijna drie kwartier.

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Even de verschillen op een rij:

Mijn image is 8GB, en hij staat op een DVD.

8 GB kopieren duurt heel kort, 8GB installeren duurt heel lang.
Waarom?
Omdat de Image een 1 op 1 kopie is, een installatie bestand/DVD is (bijna) altijd zeer zwaar gecomprimeerd, om de beperkte ruimte op een CD/DVD, optimaal te benutten.

Installeeren werk in grove lijnen zo:

Het bestand op de CD/DVD wordt "uitgepakt" naar het RAMM geheugen, en vandaaruit naar een tijdelijke locatie op de hardeschijf gekopieerd, vervolgens wordt het bestand gekopieerd naar de definitieve locatie. Dit vereist dus twee extra handelingen!

Een image wordt gewoon van de DVD naar de schijf gekopieerd zonder uitgepakt te worden.

MAAR! Er zijn backup programma's die een image COMPRIMEREN, gevolg...... De snelheidswinst tegenover "gewoon" installeeren is dan verdwenen.

Overigens is het ZEER raadzaam om een image direct NA een verse installatie te maken, en niet na een paar weken/maanden.
Waarom?
Ten eerste is de computer na een schone installatie gegarandeerd vrij van virussen en spyware, dus de gemaakte image ook!
Ten tweede als jij een programma installeerd maakt windows meestal een herstel punt, installeer 20 programma's, en je hebt 20 herstelpunten, gevolg: een aantal GB extra rommel in je image, dus langer tijd nodig om je image te herstellen!

Stappen plan:
1. Formatteer de volledige schijf!
2. Installeer alle programma's die je op je image wil hebben.
3. Wis alle tijdelijke bestanden/en herstelpunten.
4. Maak een zo min mogelijk gecomprimeerde image.
5. SPAAR TIJD!

Als je een image maakt voor sneller te kunnen installeren en NIET als backup, dan kun je de image ook op je harde schijf wegschrijven, dan druk je tijdens het opstarten van je computer BV op F1 en dan plaats je de image van de schij naar de schijf, en KLAAR!

Als je schijf zoveel "leesfouten" heeft, dan zou ik hem heel snel vervangen!!!
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Over tien dagen kom ik naar Holland. Daar koop ik een nieuwe laptop die mijn pc een poosje kan vervangen en dan gaat die in de revisie. Twee nieuwe harde schijven erin. Voor het overige is er niks mis mee, dus hij kan nog wel een jaar of wat mee.

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Succes!
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afgelopen vrijdag naar MediaMarkt in Groningen geweest en de hele rits bekeken die ze daar hebben. Keurige bediening: alle tijd en goede voorlichting, want ik kwam mede dank zij dit topic en alle opmerkingen en tips hier beslagen ten ijs, dat spreekt. :)

Het is toch een Toshiba geworden. Satellite P200. Het werkt fantastisch.
Ook moet ik zeggen dat ik geen enkel probleem met Windows Vista heb. Van alle aanmerkingen en klachten die ik de laatste tijd heb gelezen, merk ik niets en in de twee dagen dat ik nu bezig ben, vind ik het alleen maar een verbetering ten opzichte van XP.
Ik heb 2 Giga geheugen. Hij kan 4 hebben, maar dat moest tussen de 4 en 500 euro extra kosten en dat vind k voor mijn gebruik (nog) niet nodig.
Mooi 17"scherm waarop de demo van HD-DVD prachtig uitkomt. Verrassend goed geluid uit de twee speakertjes, vooropgesteld dat je Winamp gebruit en niet de Mediaplayer.

Ook gelijk Office 2007 gekocht. Aan de nieuwe uitvoering van Word moet ik nog erg wennen. Nu vond ik Word sowieso al te veel toeters en bellen hebben en dat is alleen nog maar erger geworden. Het zal wel wennen.

Ik ben dik 1300 euro lichter, maar wel een tevreden mens. :-D

Iedereen nogmaals bedankt voor alle goede raad.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

Theo,

Je had ook even kunnen kijken naar OpenOffice je werkt gratis met een voor mij perfect programma.
En je kunt alle mogelijke spelling checkers gebruiken, ook Grieks gratis.

Maar veel plezier met je Laptop.

En geniet door in het mooie Griekenland
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Proet,

Open Office gebruik ik ook, maar alleen voor mezelf en dan alleen voor speciale dingen. Uitgevers willen geen manuscripten in Open Office hebben, maar - op een enkele uitzondering zoals de Belgische uitgeverij Lannoo - uitsluitend in Word. Vroeger was het nog wel eens "Word of Wordperfect", maar ook dat is afgelopen: alleen nog Word. En dus zorg ik dat ik altijd de nieuwste versie van Word heb. En de nieuwste uitgave van de Grote Van Dale. Dat zijn bedrijfskosten, zeg maar. :)
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Gefeliciteerd met je aanwinst. Inderdaad even wennen met dat Word gebeuren (ben er zelf nog niet aan begonnen :oops: :oops: )

Heb je goede voorbeeld maar gevolgd en ook 'een deel van de oude laptop' aan de Hoge boom gehangen :)

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie