Welke laptop?

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Welke laptop?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vorig jaar kocht ik op eBay een gebruikte Toshiba Satellite Pro 1600. Ik wilde dat eens avonturen en dat bevalt zo goed, vooral sinds ik dan eindelijk een breedband internetverbinding heb en wireless overal in huis kan werken, dat ik graag een nieuwe, betere wil hebben.

Ga ik echter zoeken bij Toshiba, want daar wil ik het eigenlijk maar op houden, dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zie de verschillen niet goed genoeg en soms lijkt een goedkopere meer te bieden dan een duurdere. Vandaar mijn vraag of iemand me hierin kan raden.

Een aantal dingen weet ik:
  • Hij is niet in de eerste plaats om mee op reis te nemen, dus hij mag wel wat zwaarder zijn als daar andere voordelen tegenover staan
  • Dat betekent dan ook dat hij niet urenlang op de accu hoeft te werken
  • Ik wil veel geheugen hebben
  • Ik wil ten minste 4 USB poorten hebben
  • Een firewire poort zou ook wel fijn zijn
  • Dat er een WiFi kaart in moet zitten spreekt. Die heb ik er bij die laptop die ik nu heb los in moeten steken
  • Prijs zo rond de 1000 euro of met andere woorden: daar niet al te veel boven.
Waar moet ik speciaal op letten? Wat is van belang? Zegt er soms iemand: "Vergeet die Toshiba nou maar en neem een......."? En waarom dan wel?

Voor deze Satellite Pro betaalde ik 400 of 450 euro daar wil ik vanaf wezen. Die lieden verkopen die dingen als warme broodjes. Als je het zaakje ziet in Rotterdam, helemaal vooraan op de Nieuwe Binnenweg, bijna op de hoek van de Rochussenstraat, dan schrik je je rot. Dat lijkt een grote klerezooi, maar ze leveren goeie waar en geven prima service. Niks dan goeds voor die mannen. Pentium 4 erin en een legale Windows XP erop, prima voor elkaar. Voor 10 euro extra een gloednieuwe tas erbij. Power supply werkte niet: binnen vier dagen had ik een nieuwe in huis.
Mijn pc kreeg vorige week weer eens kuren, net toen ik bijna klaar was met een vertaling en daardoor geen tijd om hem direct naar de dokter te brengen. Een andere, nog oudere pc voorgaats gescheurd en daarop verder gegaan met vertalen, maar die heeft problemen met internet, altijd al gehad, dus dat helemaal op de laptop, draad- en feilloos. Webcam erop geklemd voor Skype, twee externe Sony speakers voor muziek in super stereo, allemaal prima, heb je geen grote machine voor nodig.
Maar dan merk je dat hij te weinig geheugen heeft en dat was de aanleiding om te besluiten een nieuwe aan te schaffen.
Als ik voor deze weer een 300 of 400 euro terug kan krijgen, kan ik die mooi in een nieuwe investeren.

Alle goede raad en tips zijn van harte welkom en alvast bedankt!

.

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Theo. Is een geheugen van 160 gb. groot genoeg?
richard

laptop.

Bericht door richard »

hoi je bedoelt zeker harde schijf van 160 gig.
hoi theo kijk eens voor een asus laptop.
veel voor niet al teveel geld met een 17 inch scherm.

groet richard
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Binnen het eisenpakket zoals jij dat samenstelt zul je voor je prijsindicatie ruimschoots keuze hebben.

Waar je wel even op verdacht moet zijn is het zgn "shared memory" te vermijden. In dat geval wordt een gedeelte van het vaste geheugen gebruikt als video geheugen en dat pleegt dus een aaanslag op het beschikbare werkgeheugen met als gevolg dat zwaar videowerk zoals foto/videobewerking trager zullen verlopen. Ook programma's als Google Earth zullen trager verlopen. Traag is natuurlijk een relatief begrip en afhankelijk van processor. Dus gescheiden videogeheugen 256MB (of meer)

Ook een norm is op het ogenblik een zgn Dual Core processor al loopt dit wat vooruit op de mogelijkheden van de meeste hedendaagse programatuur.

Ook zou ik voor aanschaf eisen het geheugen tegen meerprijs te laten opwaarderen tot minstens 2 GB daar het soort geheugen in diverse laptops nogal verschilt en nauw luistert. Geheugen kun je nooit genoeg hebben en vooral in laptops is dit bepalend voor de snelheid. Later opwaarderen betekent dan dat je het oude geheugen als overschot hebt. Om de kosten hoef je het tegenwoordig niet meer te laten

Over de grootte van de HD valt maar één ding te zeggen ; Zo groot mogelijk en eventueel later te vervangen (dus 2,5 inch= standaardafmeting laptop schijf)
De rest van je eisen zijn altijd te vinden in de specificatie.

O ja, er is tegenwoordig een tendens richting hoogglanzende schermen maar ik zou in jouw geval toch even de afleessbaarheid in fel zonlicht 'tegen het licht houden'

Groeten,
Bert de Boer
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Hoi Theo,

Ik heb een paar maanden geleden ook een laptop gekocht. Mij hebben ze toen voor het zelfde gewaarschuwd als wat Bert in het berichtje hier boven doet. Het geheugen van de videokaart.

Ik heb eentje van Asus gekocht, geen idee welk type maar er staat A6000 series entertainment notebook op dus daar ga ik dan maar van uit :wink:

Dual core 2 processor, werkgeheugen is 2 gb, 160 gb harde schijf, 512 mb videokaart (met eigen geheugen), 15.4" crystal brite beeld scherm, 4 usb poorten, ingeboude draadloos internet kaart, dvd speler en brander enz enz. Wat het allemaal inhoud weet ik niet, zoveel kaas heb ik er niet van gegeten :wink:

Op deze zit overigens nog Windows XP, Vista kwam toen net uit. Ik heb er een update naar Vista Premium bij gekregen. Ik heb het alleen nog niet geinstalleerd. ShipSim draait namelijk nog niet op Vista (of misschien inmiddels wel, ik weet het niet).

Op de accu doet hij het ongeveer 3 uurtjes, grotere accu's zijn los te krijgen maar ik heb hem toch meestal op het stroomnet.

Hij koste 1000 euro in de winkel, wellicht dat hij op internet goedkoper te krijgen is. De service van Asus is ook goed, als 'ie stuk gaat (niet dat ik daar van uit ga :wink:) en ik ben aan boord halen ze hem op. Waar ik ook ben.
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Wil ik nog even één ding toevoegen.
je hebt

shared-video geheugen

en

Non-shared video geheugen

stel je koopt een laptop met 2048MB Ramm
en 512MB shared video memory, dan wordt die 512 van de Ramm afgetrokken.

Non-shared, is 512 eigen mem voor video, en dan de Ramm apart.

Dus 1024MB Ramm en een video kaart met 512MB shared 1024-512=512!!!

OPLETTEN DUS!

Verder is mijn vraag, wil je windows vista of windows mediacenter?
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Richard je hebt helemaal gelijk :-D .
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor alle bijdragen. Ik denk dat ik maar even wacht tot ik in Holland ben en dan op mijn gemak ga winkelen. Inderdaad, veel geheugen. De meesten leveren standaard 1 Gb met mogelijkheid tot uitbreiding naar 2 of 4. Ik zou zeggen: stop hem gelijk maar vol. Alleen vraag ik me af wie dat ter plekke doet want de meeste verkopers voelen er niets voor om een laptop open te maken. Ik bedoel: als je nu bij Mediamarkt - die overigens lang niet altijd de laagste prijzen heeft - een laptop koopt, kunnen ze dan ter plekke het geheugen uitbreiden?

Capaciteit van de accu vind ik niet zo belangrijk; 3 uur is ruim voldoende. Ik gebruik hem hooguit even ergens op een vliegveld, maar op alle grote vliegvelden heb je tegenwoordige speciale plekken waar je met je laptop kunt zitten en hem ook op het net kunt aansluiten.

Ik zal intussen hier ook eens rondkijken. Alleen zit er dan Griekse software op en moeten ze er voor mij een Engelse versie van Windows opzetten. in Thessaloniki zal dat wel lukken, maar hier plaatselijk krijg ik dan gagarandeerd een illegale versie. Had ik ook op mijn pc zitten en dat werd de laatste tijd erg vervelend omdat ze voor elke update een validatie willen hebben. Krijg je telkens op de meest ongelegen moment zo'n pop-up: "Dit is een illegale versie van Windows!" Dat werkt, want daar word je op den duur zo strontziek van dat je graag wilt betalen. Voor 150 euro krijg je een productcode en een cd-r want die had ik met die illegale troep natuurlijk ook niet. Ik heb een reuze hekel aan illegale software.

Ik las net dat Griekenland, samen met Bulgarije en Roemenië, in Europa aan de top staat met illegale software. Is in Nederland 26% van de software illegaal, hier is dat 69%.
Rudy de Groot (RIP)

Bericht door Rudy de Groot (RIP) »

Theo,

Misschien heb je hier wat aan?

http://www.zibb.nl/ict/overzicht_artike ... index.html

Groet, Rudy
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, daar heb ik zeker iets aan, Rudy. Bedankt!


Plaats reactie