Vista

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Vista

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb net de nieuwe PC van mijn zoon in bedrijfgesteld. Het was mijn eerste kennismaking met het besturingssysteem Vista van Windooz. Hoewel mijn ervaring niet al te uitgebreid is kan ik wel zeggen dat ik het een slecht stukje werk vind van Bill. Het kon uiteraard niet uitblijven want de schoorsteen moet blijven roken...... Vista is heel erg betuttelend en je bent over een heleboel dingen geen eigen baas meer. Probeer bijvoorbeeld maar eens een exe-file te wissen. Dat lukte me pas na uren. Allemaal om de beveiliging op te voeren maar bij mij is in al die jaren nog nooit een exe-file gewist door een virus. De huidige virusscanners zijn zo goed dat die kans wel heel erg klein genoemd kan worden. Het systeem dat verantwoordelijk is voor al deze ongemakken heet UAC of Users Account Control. Een heleboel gebruikers hebben dit al uitgeschakeld en dan is de beveiliging zoals bedoeld was dus ook weg. Symantec ontdekte dat het mogelijk is om een onderdeel van Windows genaamd RunLegacyCPLElevated.exe aan te roepen, waardoor het mogelijk wordt om kwaadaardige DLL/CPL bestanden uit te voeren. Hiermee kan een virus of andere malware tot alle handelingen geauthoriseerd worden. Het is dus allemaal schijnveiligheid of 'Windowsdressing'.

Eén van de grootste ongemakken is dat voor alles een schermpje opduikt met allerlei stomme vragen. Of ik wel zeker weet of ik door wil gaan met de gedane handeling. Ja natuurlijk wil ik dat anders had ik niet geklikt op iets. Kortom je wordt behandeld als een soort randdebiel en alles duurt door deze flauwekul veel en veel langer dan nodig is. Voor elke handeling is minstens één en soms drie tussenstappen nodig om tot het doel te geraken. Dat kan je een ongeduldig typetje zoals ik niet aandoen.....

Een snelkoppeling van 2 kb verwijderen gaat in XP met een flits. Nu heb ik getimed dat dit 7 seconden moet duren. Als ik een klein file van 1 Mb wis krijg ik een uitgebreid voortgangscontroleschermpje te zien.

In XP kon je door rechts te klikken op je scherm en Eigenschappen aan te klikken op simpele wijze de schermeigenschappen wijzigen. Door de ontwerpers van Vista werd dit als te eenvoudig bestempeld en nu moet er weer een omweg gemaakt worden via een opgeblazen menu 'Peroonlijk'. En de display settings staan dan helemaal onderaan als laatste.
He "upgraded," as he called it, back to XP.
Door de ingebouwde DRM-techniek (kopieerbeveiliging) krijg je gedonder met (legaal) binnengehaalde muziekbestanden en waarschijnlijk nog andere malleur.

De AVG virusscanner liet zich goed installeren, maar de ZoneAlarm firewall wordt niet geaccepteerd door de aanwezigheid van één file die Vista als kwaadaardig blijft zien. Het internet staat vol met programma's die onder Vista niet blijken te werken of niet zijn te installeren.

Tot slot nog een ergernis namelijk het uitschakelen van Vista. Vroeger was dat simpel en eenduidig. Ze hebben er in Vista een zoekplaatje van gemaakt. Er zijn nu vele smaken van uitschakelen en nergens staat duidelijk wat nu de echte uitschakelknop is. Puur gebruikersonvriendelijk vind ik zoiets.

Zo, dat lucht op om dit even van me af te schrijven. Ik moet nu nodig een uurtje gaan rusten om emotioneel weer bij de mensen te gaan horen......;-)

Er zijn op het internet veel sites te vinden met allerlei tips en tweeks om het leven met Vista wat te veraangenamen.

http://itsvista.com/topic/tips/

Vispa is een program met een hoop mogelijkheden, maar het is wel oppassen want de wijzigingen die het programma aanbrengt zijn onomkeerbaar.

http://www.techzine.nl/downloads/14804/Vispa-0.1.1.html

Tot slot nog een positieve opmerking. Vista zet oen-achtig grote icoontjes op de desktop. De grootte kan je maar in drie standen regelen, waaronder één stand die ze nog veel groter maakt. In XP was dit in te stellen door rechts te klikken op het beeldscherm en dan Eigenschappen aan te klikken en vervolgens het tabblad Vormgeving kiezen. Door op Geavanceerd te klikken kon je een uitvouwvenster aanklikken en 'Pictogram' opzoeken. In Vista gaat dat zowaar veel eenvoudiger, namelijk door Control in te drukken en de Scroll-knop op de muis te bewegen. Je kan ze dan van heel groot tot heel klein instellen. Je moet dan wel een muis met een Scroll-knop hebben.......

Conclusie is dat ik bij aanschaf van een nieuwe computer er gewoon weer XP op laat zetten en over een paar jaar na ServicePack 3 of 4 maar eens ga kijken hoe de zaken er dan voorstaan. Alle dat media-gedoe van Vista is trouwens niet aan mijn oortjes besteed.

Ferry

Bob

Bericht door Bob »

Hallo Ferry,

Bij de consumentenbond al 4200 klachten over Vista.

Maar hoe wil jij bij aanschaf van een nieuwe computer XP er op laten zetten? Dit zal waarschijnlijk alleen gaan als je bij de computerboer een machine in elkaar laat zetten naar eigen wens en hij nog een XP'tje in voorraad heeft. De fabrieksmachines hebben allemaal al Vista.
Service Pack 3 en 4 zullen wel nooit komen nu ze met Vista op de markt zijn.
Ik wens alle Vista gebruikers veel sterkte, geduld en wat ze verder nog meer nodig hebben, toe.

getekend
geen vriendje van Bill

mvg
Bob
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Ik heb al geruime tijd vista en ik heb nergens géén enkel probleem mee of klacht over.

Betuttelend is vista voor de eigen veiligheid, je weet altijd welke programma's op dat moment toegang tot je computer willen, vind je het lastig om steeds digen te moeten bevestigen? Gewoon de UAC uitschakelen en je bent van het betuttel af.

Overigens is een account aan maken als administrator ook een goede zaak, ben je ook van een groot gedeelte van dat betuttel af.

De klachten bij de consumentenbond kunnen (naar mijn inzicht) voor de helft al de prullenbak in!

Voorbeeld van klachten die ik veel hoor over vista:
V: Mijn printer doet het niet meer! KLOTE VISTA!
A: Even op de site van de fabrikant een nieuw drivertje downloaden, en klaar is kees.

V: Mijn virusscanner werkt niet onder vista!
A: Dan heb je een KUT scannen, alle toonaangevende virusscanners, zelfs de gratis varianten, werken gewoon onder vista.

Mensen lezen te weinig, en gaan er van uit dat alles maar vanzelf gaat.
Ze willen allemaal het nieuwste, maar willen het oude er niet voor afstaan.

Iedereen heeft een dvd/speler in huis, als je probeerd je BETAMAX bandje er in te rammen, werkt die ook niet....
Zijn DVD´s Klote dingen? of is betamax gewoon verouderd?

Toen mensen over gingen op XP werd er ook moord en brand geschreeuwd..... dit gebeurde ook van 95 naar 98, en ook van windows 3 naar 95.

Toch staat op maar liefst 90 procent van de computers een windows besturings systeem, dus zijn de meesten er toch te vreden mee. Sterker nog, er zijn zelfs GRATIS besturingssystemen.... maar men tast liever in de buidel een koopt een microsoft OSje.

Ik heb nog een enorme berg met DOS spelletjes, die werken niet onder XP en Vista, dus draai ik ze in een SANDBOXJE met een ge-emuleerde versie van DOS, en ik speel ze elke dag.

Bang dat je na installatie/aanschaf van vista al je favoriete programma´s niet meer kunt gebruiken? Download dan gratis virtual pc en start je XP in vista op, en gebruik je oude spullen nog eens.

Misschien is het ook eens handig om gewoon met de tijd mee te gaan en oude rotzooi te vervangen voor nieuwe troep.

De schuld ligt dan ook niet bij Bill Gates, maar bij alle mensen die virussen, spyware, adware, enz. schrijven.
Als deze mensen hun acties staken, dan kan BILL een besturingssysteem maken die je met je ogen dicht fluitend kunt bedienen.

Ik irriteer me elkekeer als ik geld opneem aan mijn pincode, moet ik zo een kutcode invoeren, waarom? Omdat anderen niet te vertrouwen zijn.

Maar het word allemaal nog leuker in windows 7, maar daarover later meer!!!
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vista draait op mijn nieuwe Toshiba laptop en ik vind het wel mooi. Het is even wennen, maar werkelijke problemen heb ik niet. De problemen die ik had, bleken op te lossen door datgene te doen wat hij zegt: even hier en daar gaan kijken. Ik kocht een nieuwe mobiele telefoon omdat ik de andere verloren was, een Sony Ericsson, net als de vorige. Moest ik bij de vorige nog zelf een verbindingskabeltje aanschaffen voor de pc, hier zat dat er gelijk bij, met een installatie cd. Dat werkte prima op mijn desktop met XP, maar niet op de laptop. Op de site van Sony Ericsson nieuwe software gehaald voor Vista: probleem opgelost.

Vandaag wilde ik voor het eerst mijn externe Maxtor 3200 aansluiten. Die werd niet herkend en een stuurprogramma was er ook niet voor te vinden. Vista vroeg om een installatie cd, maar die heb ik niet. Even googelen, blijkt iedereen loeiende problemen te hebben met Maxtor 3200 en Vista. Naar de site van Seagate, die Maxtor heeft overgenomen, en daar een nauwkeurige handleiding gevonden hoe je Vista die schijf moet laten herkennen. Was niet echt simpel, maar ook niet echt moeilijk. Ook dat probleem opgelost.

Ik neem aan dat dit allemaal wel opgelost zal worden met het Servicepack dat eind van het jaar of begin volgend jaar moet uitkomen. tot die tijd ben ik best tevreden over Vista. Of het nu echt nodig was om XP te vervangen, is weer een andere discussie.

In het mailprogramma van Vista zit een heel vervelende bug. Je kunt zomaar een heel normale mail ontvangen van een bekende afzender die vevolgens niet geopend kan worden. Je krijgt daar een melding van:
Het bericht kan niet worden weergegeven.
Windows Mail heeft een onverwacht probleem ontdekt bij het weergeven van dit bericht. Controleer of er voldoende geheugen en schijfruimte op de computer vrij is en probeer het opnieuw
--------------------------------------------------------------------------------
Windows Mail
Wil je het vervolgens verwijderen, dan lukt dat ook niet. Je krijgt een melding dat er een onbekende fout is opgetreden met het advies de communities om raad te vragen. Als je dat doet, zie je dat iedereen dat probleem heeft en dat er vooralsnog geen oplossing voor is. Dat bericht blijft dus in je IN-box staan tot microsoft er iets op heeft gevonden. Nu maar hopen dat er tot die tijd niet al te veel van dergelijke berichten komen.
Ik weet het: gebruik een andere browser en mailprogramma, maar dat moet natuurlijk niet nodig zijn.
richard

vista

Bericht door richard »

hoi, sluit ik mij helemaal bij aan.
men leest inderdaad te weinig, je kan vista helemaal naar je eigen hand zetten.
draai er nu een dikke anderhalf jaar mee(beta tester)
en vindt hetzelf een hele verbetering momenteel is het veiliger als een mac.

groet richard
Gerard

vista

Bericht door Gerard »

Je hebt geluk of je hebt het niet. Dat is ook met Vista of XP. Er kan altijd een maandagmorgen-programma tussen zitten. Maar toen ik afgelopen vrijdag tegen een verkoper zei ,,die Vista ziet er uit als een Rolls Royce met Volkswagenmotor" gaf hij me gelijk. Het was te haastig op de markt gekomen met een te zwak besturingssysteem. Heb één van de laatste laptops gekocht met een uitgeklede versie van XP: Een Acer, een joekel van 7,5 kg. en zo groot als een kleine t.v. Toen hier één van de laatste Windows XP home edition c.d.`s gekocht en dat er op gezet. Ben er heel blij mee. (P.s. de datum is fout, stel hem nooit in.)

Afbeelding
Afbeelding
richard

vista

Bericht door richard »

Hoi

ik denk niet dat vista te snel op markt is gezet, ik kreeg de eerste testversie al bijna 4 jaar geleden in huis.
het uitgangspunt was de kernel van de NT die op dat moment toch stabiel draaide.
Het valt of staat gewoon met goede drivers voor het systeem.
als men de juiste drivers heeft dan heb je een zeer stabiel systeem
maar wat ook meespeelt is dat mensen vaak op bepaalde sites zitten en daar maar van alles acepteren zoals active x bestandjes waar troep inzit
dan kan je er bijna van uit gaan dat je problemen krijgt.
Ik stap deze week over op de 64 bit variant die ik morgen krijg opgestuurt
om daar bepaalde tests mee te doen voor extra stabiliteit en veiligheid.
voor die testen zet ik dus wel het uac gedeelte uit anders wordt je inderdaad gek van de vragen wilt u dit of wilt u dat.

en inderdaad service pack 1 komt binnenkort uit
met tal van verbeteringen en er zitten een paar uitbreidingen in.
wordt wel weer een stevige download.

hoi gerard die laptop is dat de variant met de 20 inch monitor.
dat is inderdaad een pracht van een kast.

groet richard
Gerard

kast

Bericht door Gerard »

Hallo Richard. Inderdaad een pracht, het scherm is 20,1 ". Hij stak aan alle kanten boven die andere laptops uit in die zaak. Het was de laatste. De vrouw en ik ;;fell in love with it"....We waren net op tijd, hebben hem trouwens voor 60 % van de prijs meegekregen haha. We stonden te tawarren toen er nog een paar man omheen kwamen staan die hem ook wilden. Wel een hele sjouw naar huis, op het stuur van m`n fietsie....
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Vista-experts, :wink:
Ik zit "lekker" te klooien met beeldscherm en lettergrootte.
Kombuisopraat zie ik in veel te kleine lettertjes, maar op de een of andere manier lukt het me niet om het goed leesbaar te krijgen.
Ik heb de DPI vergroot, dat heeft als gevolg dat alle letters behalve kombuispraat groter worden en heeft ook invloed op de pictogrammen op mijn bureaubald.
Maar nu kan ik de DPI niet meer terugzetten, de functie OK en toepassen is opeens pleite. :(
Sorry voor de typefouten, ik zie het niet meer zo scherp. :wink:
All the best
Jos
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Vergrootglas

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,

Ik ben geen Vista-kenner maar misschien heb je hier iets aan om de DPI weer in goede banen te leiden. De site heet heel toepasselijk IstartedSomething.....

http://www.istartedsomething.com/200612 ... i-scaling/

Ik heb wel gezien dat Vista een mooie vergrootglasfunctie kent. De bijzonderheden staan op de onderstaande locatie:

http://www.microsoft.com/enable/products/windowsvista/

Ferry


Plaats reactie