Noodgenerator thuis.

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Weet je, dat ik ontzettend veel leer van zulke dingen!!

Dacht dat ik veel wist !!
Niet dus.

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Noodvoorziening

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Derek,

Voor electrisch technische vragen komen de Kombuizerds natuurlijk bij ons Sparksen uit......;-) Ik heb voor Theo trouwens nog een oplossing voor zijn crisisplan:

Afbeelding

Zoiets past net onder zijn buro. Even een synchroflexriem koppelen aan een dynamo en hij heeft weer volop spanning. Ook als de netuitval uren duurt is het een goede oefening om al dat vertaalvlees weg te werken. Toch?

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
WP 4.1 voor DOS
Het schrijven ging pijlsnel op zo'n oud DOS-pc'tje, geen gelazer met windows. :wink:
Je kon ook "onderwater" kijken bij WP, kon je rustig e.e.a. aanpassen in je tekst. :-D
Ik ben destijds met heel veel tegenzin op windows overgestapt, omdat je anders niet op internet kon. :(
Dus ik met WP verder op windows, maar Bill Gates maakte het me wel heel erg moeilijk. :twisted:
Maar op de zaak werd MSword me ook door mijn strot geperst.
Dus moet je je aanpassen aan de omstandigheden. :wink:

Om in Warffum aan te komen kakken met een aggregaat lijkt me niet zo'n leuk binnenkomertje. :lol:

All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

WP 4.1 voor DOS
Veertien dagen geleden was ik aan het ruimte maken en heb daarbij een hoop ouwe troep weggegooid. Software die ik nooit en te nimmer meer zal gebruiken. Oude versies van DOS en daarna oude versies van Windows. Daarbij kwam ik ook de floppies met WP 4.1 voor DOS weer tegen en geloof het of niet, maar ik heb even geaarzeld om ze weg te gooien. Ik heb nog heel lang op een tweede pc zowel Windows als "gewoon" DOS gehandhaafd, waarbij DOS met een apart menu. Er waren toen nog een paar uitgevers die vertalingen uitsluitend op WP 4.1 wilden hebben. Daarna werd het bij de meesten WP voor Windows óf Word voor Windows, maar geen andere tekstverwerkers meer. Alleen Lannoo in België maakte het niets uit. Die converteerden alles.
Maar zelfs nu kom ik nog regelmatig dingen in Word tegen die me eigenlijk helemaal niet bevallen.
Voor vertalingen maakt het niet meer uit en ze veranderen ook telkens. Eerst mocht je absoluut geen opmaak toepassen en moest je alles coderen of volgens speciale voorschriften van de uitgever doen. Cursief mocht je niet cursief maken, maar moest je onderstrepen. Acroniemen zoals BMW of KPN of CPN worden in kleinkapitaal gezet en dat moest je dan aangeven met {kk} voor het acronym dat je in onderkast ("kleine letters") moest typen en {ekk} erachter. Dus: {kk}bmw{ekk}.
Dat is allemaal verleden tijd. Je typt alles in Word - en ze willen alleen nog maar Word en geen WP - zoals het er moet komen te staan, dus inclusief cursief en vet en inspringen. De software van de zetter zoekt het daarna helemaal zelf uit.
Mijn enige bezwaar tegen Word blijven de macro's en ik begrijp eigenlijk niet goed waarom dat nooit eens beter geregeld wordt. Is er hier iemand die in Word macro's gebruikt?

Maar we dwalen wel erg af van de noodgenerator. :) Waarom kan je in Warffum bezwaarlijk met een noodaggregaat binnenkomen, Jos? Geeft dat blijk van weinig vertrouwen in de infrastuctuur van het Hoogeland? :)
Ach, wat heb je in Nederland nou last van stroomstoringen? Nauwelijks, immers? Daar is dat nieuws. Hier is het gebruikelijk. We maken er geintjes over.
"Wat klaag je nou dat je geen televisie hebt? Wil je dan alles hebben? Water, telefoon, elektriciteit en ook nog eens fatsoenlijke televisie?"
Hier ontbreekt er altijd wel een uit dat rijtje. De televisie is hier in dit deel van Griekenland een lachertje. Dat is immers niet te geloven: anno 2007 geen fatsoenlijke televisie terwijl Griekenland wel twintig kanalen heeft?
Ik kijk alleen maar Nederlandse tv, maar nu heb ik mijn vrouw toch ook aan de satelliettelevisie weten te krijgen. Daar betaal je bijna 60 euro per maand voor, reden waarom ze het niet wilde hebben. Ze vond - terecht - dat ze voor normale, televisie moesten zorgen. Daar betalen we tenslotte voor. Maar ze heeft de strijd opgegeven en heeft nu behalve alle gewone kanalen en alles wat je ook in Nederland op de kabel vindt, maar liefts 5 filmkanalen en 8 sportkanalen. En dat terwijl ze niets anders wil hebben dan gewoon de drie publieke zenders en de vijf grote commerciëlen en helemaal niet in sport geïnteresseerd is. :)

Maar je hebt geen keus. Het is dit pakket van 56 euro per maand of helemaal niks. Plus het normale luister- en kijkgeld. Dat betaalt iedereen hier en velen betalen zelfs na hun dood nog luister- en kijkgeld. Het wordt namelijk geïnd via de elektriciteitsrekening. Heb je een meter, dan krijg je een rekening en in die rekening zit luister- en kijkgeld. Op het kerkhof branden bij veel graven van die olielampjes. Die moet je uiteraard elke dag bijhouden, wat op een dorp niet zo'n bezwaar is, maar in een stad als Athene wat moeilijker. Vandaar dat die worden vervangen door elektrische lampjes zoals je die ook in Holland wel bij heiligenbeelden ziet branden. Dat betekent dat er voor een serie graven een elektriciteitsmeter is met als gevolg dat iedereen die zo'n lampje op een graf heeft branden tevens een deel van het luister- en kijkgeld betaalt. :-D
Tja, als ik dan toch moet betalen, zou ik toch ook graag tv in mijn kist willen hebben, of niet soms?

Maar we dwalen steeds verder af van de noodgenerator. Hier plaatselijk koop ik een hele mooie van 5KVA continu voor 950 euro. Ik winkel vandaag nog eens even verder.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Biogas

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zo'n luidruchtige noodgenerator is de rustieke omgeving van Warffum importeren is natuurlijk 'not done'. De oplossing voor Jos is om een fluisterstille biogasinstallatie in de hondenkennel te installeren. Zo te zien heeft hij de nodige mestmachines al in zijn achtertuin staan. Per koe levert dat al gauw 4kW aan biogasenergie op. Sluit af dat electriciteitsnet.....

Afbeelding

Ferry
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Theo,

Van een afstandje is het makkelijk raad te geven, maar ik wil je toch uitleggen hoe het op mijn werk geregeld was.
Ik werkte op een Decca zendstation. In de lucht blijven was belangrijk.
Normaal draaiden we op het net. De netspanning dreef een motor aan die weer de nodige dynamo's aandreef. Als de spanning wegviel, wat zelden gebeurde, de Energiebedrijven waren nog niet geprivatiseerd, dan vielen er een aantal relais af die daardoor een stel accu's doorverbonden met een motor die voorheen dynamo was om de batterij te laden. De motorgenerator bleef doordraaien en het station bleef dus werken. Ook werden dan de dieselaggregaten opgestart. Als die spanning correct was dan schakelde de apparatuur over naar een dieselaggregaat. Dit overschakelen duurde ongeveer 4 minuten. Een heel dure oplossing maar een die altijd werkte. Behalve die ene keer toen de startaccu van een diesel defect was. Deze spanning werd ook gebruikt voor de regelkast. Die ging natuurlijk op tilt. Gelukkig kon het hele zakie een goede driekwartier op de accu's draaien. In die tijd werd het foutje geklaard.

Als je iets (laat) maakt (maken) zoals Ferry het getekend heeft wijk hier niet van af wat het schakelen betreft. Schakel nooit de nulleiding mee. Dit heeft ons heel wat ellende bezorgd in het begin. De engelsen hadden ook de nul geschakeld. Als dat niet goed gaat vliegt de spanning omhoog met alle ellende van dien.

Zakt de temp al?

mvg
Bob
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Bij meer fasen HOOFDSCHAKELAARS heeft de nul ALTIJD een NAEILEND kontakt bij het uitschakelen (de NUL laat dus later los)anders kan het zijn dat je kortstondig 380 Volt op de enkel fasen hebt staan ipv 220 Volt!!en dat kan distrestieuse gevolgen heben voor de tegewoordige gebruikte elektronica.

Gr.Joop
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor alle goede raad en tips. Volgende week gaan we eens even in Thessaloniki kijken, daar is de keus wat groter. Ach, met zo'n transferschakelaar die speciaal voor die kleine aggregaatjes gemaakt is, moet het toch goed gaan. De schema's die daarbij zitten, zijn vrij simpel. Ik wil er zelf niet mee gaan knoeien, maar ik wil de man die het gaat doen wel kunnen controleren.

Het is nog steeds aardig warm, maar boven de veertig zijn we al een paar dagen niet meer geweest en de stroom is oon niet meer uitgeschakeld. Er is wel overal een nijpend tekort aan water. Ook hier is het geen winter geweest. Geen sneeuw, dus geen smeltwater uit de bergen en ook bijna geen regen. Wij hebben hier geen last, maar de wat hogere delen van het dorp hebben overdag geen water.
Ook iets wat ik steeds van plan was en nooit heb gedaan: een eigen put slaan. Kost ook maar een paar centen. Het water van zo'n 150 meter diep halen.
We hebben wel water, maar erg weinig druk en nu heb ik spijt dat ik nooit mijn plan heb uitgevoerd om een buffertank te maken van een 500 lieter met een hydrofoor. Ik heb twee filters gemaakt voor het water en alles zo dat ik daar een tank en een hydrofoor op kan aansluiten, maar het is er altijd bij gebleven.

Afbeelding

(Getekend in MS Word)
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Hydrofoor

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo,

Jij leidt toch maar een boeiend bestaan daar in Griekenland. Het overlevingsmechanisme moet op volle toeren draaien om het bestaan veilig te stellen........;-) De creativiteit gaan in zo'n situatie in de hoogste versnelling. Nadenken over zaken die hier zo vanzelfsprekend zijn dat niemand er meer over nadenkt. Zelf kan ik nog steeds verbaasd zijn over de fraaie TV-beelden die ons worden voorgeschoteld. Neem de Tour de France. Ik ben geen wielerfanaat maar kan geboeid naar de 'road movie' kijken van het prachtige Franse landschap. Ik weet hoe TV werkt maar vindt het nog steeds een knap staaltje techniek. Voor de meeste anderen is het de gewoonste zaak van de wereld. Maakt mij niets uit, maar toch.

Een eigen put slaan spreekt de padvinder in mij dan ook erg aan. Onmiddellijk doen zou ik zeggen. Je heb natuurlijk al een aardige druk als je die buffer op het dak zet, maar dat is wel een rotgezicht. Schilder je 'm zwart dan komt er in jullie klimaat meteen lekker heet water uit de kraan. Of op een helling zetten achter het huis, als die helling er is tenminste. Als die er niet is dan blijft alleen nog de hydrofoor over.

Zelf woon ik in een polder en hebben we moeite om de voetjes droog te houden. Het water staat tot bijna aan mijn voordeur......

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/panorama.htm

Bij droogte, dit jaar dus even niet, hang ik er een dompelpomp in om de tuin nat te houden. Dat scheelt weer in de waterrekening.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, je moet hier wat, Ferry, wil je alles draaiend houden. :) Veel mensen hebben een eigen put, maar gaan vaak niet dieper dan een meter of twintig. In mijn huisje in de Zuurse Duinen waar ik een Honda aggregaatje had, hadden we ook een put, met een handpomp, dus dan kan je het water maximaal van tien meter halen, maar dat was al ijskoud en van uitstekende kwaliteit. Een van de andere bewoners daar zat in dat soort dingen en die liet het om de twee jaar keuren.
Hier moet je dieper gaan om echt mooi "oud" water te hebben. Vaak staat dat water van grote diepte al onder druk, maar zo niet dan komt er zo'n pomp in die precies in de pijp past. Zo wordt het water voor het dorp ook opgepompt waarna het de heuvel op wordt gepompt en vandaar weer op eigen kracht over het dorp verdeeld. De kwaliteit is niet best en wij drinken het dan ook niet. Als je ziet wat ik eruit filter, niet te geloven. Toch ben ik een van de weinigen met een filter - twee, eentje aan en eentje schoon stand by volgens dat tekeningetje hierboven. Dat spul zit gewoon beneden in de ruimte waar ook de verwarmingsketel staat en daar is nog plenty plaats voor een buffertank van een ton, maar als ik er eentje van 500 liter neem, kan de hydrofoorpomp er mooi onder. Leuk klussie. Ik ben gek op het aanleggen van waterleidingen, pijpfitten, afsluiters plaatsen en zo. :)
Ja, een zwarte tank op het dak en je hebt gloeiend heet water. Je ziet ze zo ook nog wel in plaats van een moderne zonneboiler, een zwart olievat en dat is dat. Bij een zonneboiler verwarm je water met antivries en dat verwarmt het water. Een zwarte tank zou binnen de kortste keren hartstikke vol ketelsteen zitten want het water is knoerhard.

Ik gebruik Atlas filters, een Italiaans fabrikaat:

Afbeelding

de meest rechtse, "Senior", met deze filterelementen:

Afbeelding

en dat heb ik dan zo ingebouwd

Afbeelding

Gewoonlijk is het voldoende om elke drie maanden een nieuw filter op te zetten, maar toen ik deze foto ging maken, zag ik dat het hoog tijd werd. Dit is het resultaat van twee maanden filteren, reden om elke veertien dagen schoon te maken zolang die waterkrapte duurt, want dat zal de oorzaak wel zijn

Afbeelding

En 99 van de 100 mensen filteren dus niet!

Die filters zijn ook geschikt om chloor toe te voegen, maar omdat we het niet drinken, vind ik dat niet nodig. Ik zou het graag willen ontharden, maar dat wordt een vrij kostbare zaak en dus kopen maar wat meer flessen Calcor om koffiezetapparaten en waterkokers schoon te maken en zelfs die kleine dingen die aan je tapkranen zitten om te zorgen dat daar een fraaie straal uitkomt, want zelfs die zitten na een poosje dicht van de kalk.

Ach, is het niet heerlijk om op het Griekse platteland te wonen? :-D


Plaats reactie