Internetverbinding

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Internetverbinding

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nu ik een nieuwe laptop heb gekocht, wil ik mijn desktop pc een verjongingskuur laten ondergaan. De HDD vertoont gebreken en staat waarschijnlijk op instorten. Die wil ik vervangen door twee, grotere. De CD-r drive werkt soms niet goed dus daar moet een nieuwe in. Een van de ventilatoren maakt vreemde geluiden, dus ook die moet worden vervangen en zo zijn er nog wat kleinigheden. Als dat gebeurd is, kan hij nog jaren mee. Die nieuwe laptop is prachtig en razendsnel en Vista geeft geen problemen, maar aan een desktop kun je toch gemakkelijker een hoop rommel hangen.

Nu had ik mijn vorige desktop ook nog, eentje met weinig geheugen en een Celeron van 467 Mhz en die heb ik voorlopig maar weer ingeschoren. Die werkt uitstekend maar nu doet zich echter het probleem voor dat hij enige jaren geleden ook al had, toen ik hem als tweede pc gebruikte: hij weigert verbinding te maken met het internet. Wat ik ook doe en wat ik ook probeer, het lukt niet. Vroeger kreeg ik telkens een melding dat gebruikersnaam en wachtwoord onjuist waren. Ik schreef dat toen toe aan mijn inbelverbinding en heb me er toen verder niet in verdiept.

Maar nu heeft hij een uitstekende verbinding met de draadloze router en tóch kan ik geen internetverbinding voor elkaar krijgen. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Als ik de stappen volg die "Help" me adviseert en de functie "Herstellen" probeer, is hij een hele tijd bezig - zeker een minuut of drie - waarna ik de melding krijg:

"De volgende stappen van de reparatie zijn mislukt:
Het IP-adres wordt vernieuwd.
Neem contact op met de netwerkbeheerder of ISP."


Wie helpt mij? Ik wil alleen maar een internetverbinding hebben om eindelijk de updates voor XP eens te kunnen downloaden en ook updates voor andere software die erop staat.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Internetverbinding

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Theo,

Heeft de PC vroeger met dial-up gewerkt of toen ook al via een router? Je kan het door de router aan de PC toegewezen IP-adres controleren door naar Start en Uitvoeren (Run) te gaan en in het vakje ipconfig te typen. Geef OK en noteer wat je ziet. Als de router een adres heeft toegewezen dan staat er zoiets als:

IP-adres: 192.168.0.3
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.0.1

Elke PC in het netwerk krijgt een eigen IP-adres toegewezen.

Welk merk en type draadloze kaart heb je in de PC ingebouwd of is dit een extern type? Onder Netwerkverbinding komt het Icoon van de WIFI-kaart voor en je moet daarop rechtsklikken en dan op Eigenschappen in het uitvouwmenu. NWverbinding is te bereiken via Start, Instellingen en Configuratie.

Onder het tabblad TCP/IP Protocol moet alles op Automatisch worden ingesteld zodat de PC automatisch een IP-adres krijgt toegewezen door de DHCP-server van de router. Welke besturingssysteem staat er op de PC. Is dat nog Windows 98?

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Om met het laatste te beginnen: er staat XP Home Edition op, maar nog zonder Service Pack 2 want die heb ik nooit kunnen downloaden.

Ja, ik had voordien een inbelverbinding met een ISDN modem.
Dat ipconfig is zo snel weer verdwenen dat ik het onmogelijk kan lezen, maar als ik die herstelfunctie gebruik, krijg ik een IP-adres en een subnetmasker, maar géén Standaard-gateway. Dat blijft leeg.
Alles staat op automatisch.

Ik heb een extern draadloos kaartje, gekregen van de provider, de Griekse telefoondienst. Dat is een Sagem. De verbinding met de router is uitstekend.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Internetverbinding

Bericht door ferryvaneeuwen »

Servicepack 2 voor XP is hier te downloaden:

http://www.softwarepatch.com/windows/xpsp2.html

Het bestand is 272 Mb groot, dus het duurt even maar met ADSL moet dat kunnen.

Dat ipconfig zo wegflitst met Run was ik even vergeten. Zelf heb ik een snelkoppeling op de desktop staan naar command.com. Dat blijft wel staan. Even met de Verkenner/Explorer naar Windows gaan en dan onder System32 het bestand Command.com dubbelklikken of voor hergebruik (tijdelijk) een snelkoppeling maken op de desktop. Nu weer ipconfig typen en OK klikken. Het is van enig belang om te weten wat er dan staat.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dan staat er exact hetzelfde als dat wat ik met de herstelfunctie krijg: hetzelfde IP-adres, hetzelfde subnetmasker en géén standaardgateway.
Doe ik datzelfde bij mijn laptop, dan staat er van alles en nog wat. Een subnetmasker met een ingewikkeld IP-adres en een standaardgateway met een fraai nummer.

Zodra ik met die pc een internetverbinding heb, wil ik SP2 downloaden, maar om dat nu via en van de andere te doen en dan over te zetten is ook weer zowat.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Voor alle zekerheid even checken of je toch niet via een nietbestaande inbelverinding probeert in te loggen in internetexplorer even naar :
extra-internetopties-verbindingen; daar dus 'nooit een verbinding kiezen' aanvinken (hoe onlogisch dit ook lijkt).

Je inlogcode en password worden nl al door je adsl-modem/router aangeleverd evenals ip adressen etc Dat moet wel in orde zijn anders zou je andere computer het ook niet doen.

En anders alle bestaande netwerk verbindingen op de oude computer verwijderen en een nieuwe opstarten.

Groeten,
Bert de Boer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Internetverbinding

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zonder die ingewikkelde en fraaie nummers kan ik niet veel. Als er niets bij de standaardgateway staat dan heb je ook geen verbinding met de router. Eerder zei je dat je wel verbinding met de router hebt maar hoe stel je dat vast?

De nummers zijn van belang en ik zal proberen uit te leggen waarom aan de hand van het volgende plaatje.

Afbeelding

Je kunt dit plaatje oproepen door in Start-Run winipcfg te typen. Eventueel op 'More' klikken om het volle plaatje te krijgen. Dit plaatje vliegt trouwens niet weg.....

Zoals je ziet zitten bij mij het IP Address en de Default Gateway in dezelfde nummer reeks: 192.168.0.* Dat is een voorwaarde om de zaak te laten werken. De meeste routers gebruiken de genoemde nummer reeks of een variant zoals 192.168.1.* en 192.168.2.* De Default Gateway 192.168.0.1 is het IP-adres van mijn WIFI-router. Als het IP-adres bij jouw buiten de normale reeks valt dan kan het dus nooit werken omdat de router dan niet automatisch een IP-adres aan de PC kan toewijzen. Daarom was ik benieuwd naar de exacte waarde van het IP-adres.

Je kan in je laptop ook winipcfg oproepen en dan kan je vaststellen of het reeksverhaal klopt en meteen het adres van de Default Gateway vaststellen.


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, er loopt geen enkele andere netwrkverbinding meer, Bert.
Ferry, het icoontje rechtsonder meldt keurig dat er een uitstekende draadloze netwerkverbinding is met de SpeedTouchB1608C. Vraag ik daar de gegevens van op, dan krijg ik:
  • Fysiek adres 00-60-B3-4B-64-A1
  • IP-adres 169.254.39.229
  • Subnetmasker 255.255.0.0
  • Standaardgateway
  • DNS-server
  • WINS-server
Het commando "winipcfg" levert een melding op dat Windows het bstand niet kan vinden. Dat werkt in XP niet, heb ik inmiddels begrepen.

Ik zal Windows eens opnieuw installeren, mogelijk helpt dat. Bedankt voor alle moeite! Wie weet vinden we nog en oplossing.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Internetverbinding

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat IP-adres 169.254.39.229 duidt er volgens mij op dat dit een vast ingesteld adres is. Het zit dus duidelijk niet in de bedoelde serie en is dan ook het euvel naar ik aanneem. Waarschijnlijk is het ingesteld op de Netwerkkaart, niet op de USB-Wifi. Volgens mij is dat te verwijderen door naar Start-Instellingen-Configuratie-Netwerbindingen te gaan. Dan rechtsklikken op het icoontje van de LAN-verbinding en Eigenschappen (Properties) aanklikken. Op het tabblad Algemeen zie je onder andere Internet-protocol (TCP/IP) staan en dit 'blauw' maken. Vervolgens op Eigenschappen klikken. Is het 169.***** nummer te zien dan is dit het euvel. Om dit ongedaan te maken Automatisch aanvinken. Ook de DNS-serveradressen onderaan moet op automatisch gezet worden.

Staat alles al op Automatisch probeer dan dezelfde procedure met het icoontje van de USB-WIFI want het is mogelijk dat het een al gebruikt ding is waarop het verkeerde adress nog ingesteld staat. Ik weet niet of er een reset op de USB-WIFI zit, anders zou je dat nog eventueel kunnen proberen.

Hopelijk is Windows herinstalleren niet nodig.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er komt daar geen IP-adres tevoorschijn en alles staat op automatisch.
Dat wifi-piefje is gloednieuw, maar aangezien het altijd mogelijk is dat zo'n ding niet deugt, heb ik vanmorgen en andere gehaald, ander merk, en die geïnstalleerd. Ook die staat op automatischVergeefse moeite: resultaat hetzelfde. De nieuwe installatie van Windows heeft evenmin geholpen.


Plaats reactie