Harde schijf

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Jolly Sailor

Re: Harde schijf

Bericht door Jolly Sailor »

Wie nog belang heeft bij harde schijven van het merk Maxtor een van 10 GB en een van 20 GB verwijs ik komende dinsdag naar de gemeentereiniging in Groningen te gaan ze werkten beiden nog voordat ze de kliko ingingen. :lol:

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Harde schijf

Bericht door ferryvaneeuwen »

Harde schijven hebben niet het eeuwige leven en het afscheid kan soms plotseling plaatsvinden met alle gevolgen vandien. Een gemiddelde schijf gaat ongeveer vijf jaar mee, best wel lang maar ook wel weer kort. Ik vind het nog steeds knap dat ze toch nog zo lang meegaan als je weet hoe zo'n ding werkt en constant moet zwoegen. Een mechanisch hoogstandje.

Om toch niet geheel onvoorbereid te zijn kan bij de tegenwoordige moderne schijven gebruik gemaakt worden van de S.M.A.R.T. technologie die aan de schijf is toegevoegd. De naam staat voor Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology. Naar een grote storing of falen wordt meestal geleidelijk en ongemerkt toegewerkt. Met S.M.A.R.T. kan de sluipende slijtage, o.a. afhankelijk van gebruik en ouderdom, gevolgd worden en de levensduur voorspeld worden.

Verschillende programma's kunnen met SMART communiceren en de gevonden resultaten in tekst en/of grafisch weergeven. Zelf gebruik ik HDD Life en Checkdrive. Het laatste is een gratis programma. Het moet wel geregistreerd worden met naam en emailadres waarna een activatiecode wordt toegestuurd. Behalve het monitoren van de conditie van de schijf of schijven is het ook mogelijk om de vrije schijfruimte te bekijken. Elke schijf kan apart gecontroleerd worden. Het is een Nederlandstalig programma. De gratis versie is hier te vinden.

Ferry


Plaats reactie