Harde schijf

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Rudy de Groot (RIP)

Bericht door Rudy de Groot (RIP) »

Als je je harde schijf wilt partitioneren, defragmenteren of helemaal zo kaal als een geplukte kip wilt hebben, da is dit een prachtig en gratis te downloaden programma.

http://www.compuapps.com/Download/swiss ... sknife.htm

Rudy

Jan Vos

Bericht door Jan Vos »


LET OP: je computer moet wel ondersteuning bieden voor opstarten van cd/dvd. OUDERE computers (lees 10 jaar oud) die hebben deze ondersteuning niet!
Heb vorige week nog XP op een oude PC geinstaleerd.
In de BIOS de C schijf Disebeld en via de CdRom opgestart.
Partitie weggehaald en opnieuw aangemaakt.
Daarna geformateert en XP geinstaleerd.

Dit alles kan je met een instalatieschijf doen.
Jolly Sailor

Re: Harde schijf

Bericht door Jolly Sailor »

Zwetende harde schijven met warm weer

Moet zeggen in al die dertien jaar dat ik een computer heb nooit geen last van gehad.
En in die periode ook wel tijden gehad met tropische temperaturen van boven de dertig graden.

Luister hier naar een verslag hierover vanmorgen op Radio 1
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Harde schijf

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo techneuten :idea:

Wie o wie kan mij raad geven bij mijn probleem???????????
Ik heb een externe harde schijf
Maxtor 1000GB
PN:9NZ2D8-500
SN:2HBA6P3N
Tijdens het data opslaan, kreeg ik de melding, kan de locatie niet openen door een fout in een I/O apparaat.
Mijn pc draait onder windows Vista en na al mijn usb in en uitgangen,en andere usb snoeren te hebben geprobeert, heb ik nog steeds de zelfde foutmelding.
Stuurprogramma,s van de usb ingangen zijn geupdated en ook op mijn laptop krijg ik de foutmelding.
De pc en de laptop herkennen hem wel maar ik kan niet bij mijn data komen.
Ik zie gaarne een bruikbare reactie tegemoet.
Bij voorbaat mijn dank.
Groeten Co
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Harde schijf

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Eenzelfde Maxtor van 1000 Gb heeft mij alweer enige jaren geleden op dezelfde manier in de steek gelaten. Ik heb hem nooit meer aan de gang gekregen. Meegenomen naar een toch zeer behendige computerboer mocht ook niet baten; hij kreeg hem evenmin aan de praat en kon de data ook niet redden. Toch lijkt dat me de enige manier: als je zelf geen docking station voor losse harde schijven hebt, neem hem dan mee naar een deskundige die wel zo'n ding heeft. Als de schijf zelf niet volledig in de soep ligt, moeten de bestanden te redden zijn.

Een dag of veertien geleden leek de harde schijf van mijn pc de geest te geven. Dat bleek niet het geval te zijn. Van de schrik heb ik toen eerst maar weer eens een degelijke backup van alles gemaakt, maar daarnaast heb ik me toch ook maar een docking station aangeschaft voor je weet maar niet.

Afbeelding... Kostte me hier 35 euro. In Holland zie ik ze, afhankelijk van waar je koopt, ook staan voor tussen de 25 en de 40 euro.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Harde schijf

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Theo
Bedankt voor je snelle reactie.
Maar voor ik zo,n ding aanschaf, hoe werkt dat???
Sluit je die aan op een usb poort en dan via mijn computer op de normale wijze openen.
Er zal natuurlijk wel een beschrijving bij zijn, maar we zijn niet allemaal zo bij de hand met een pc. :roll:
Ik hoop op nog wat meer tips op het forum, en anders gaan ik me verdiepen in jouw optie voor een docking station.
Groeten Co
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Harde schijf

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Co, ik heb nog eens even goed gekeken, maar die Maxtor van jou is een andere dan die ik had. Er schijnen vaker problemen mee te zijn.
Om hem in een docking station te plaatsen, moet je hem uit zijn eigen behuizing halen en dat schijnt op zich al een hele klus te zijn. Zie HIER en ook HIER.
Ik zou je aanraden om er mee naar een computerboer te gaan. Die hebben allemaal een docking station op de werkbank staan, dus die willen hem vast wel even voor je uit de behuizing halen en checken of de data nog bereikbaar zijn. Kun je op dat moment altijd nog een docking station kopen en er zelf verder mee aan de gang gaan, want het stelt niets voor.
Aansluiten op voeding en een usb-poort, harddisk erin zetten, power inschakelen en hij moet hem normaal herkennen als een externe HDD.
Hoofdzaak is natuurlijk het redden van je bestanden, dus denk nog even goed na voordat je zelf aan de slag gaat. Mogelijk heb je ook software nodig om de HDD te controleren en je bestanden te redden. Ik heb daar Paragon Harddisk Manager voor. Het kost allemaal geld, maar het vereist vooral enig geduld en veel moed en vertrouwen. :-D

Afbeelding
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Harde schijf

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Theo
Ik heb de exhd voorzichtig uit elkaar gehaald en niets stuk gemaakt.
Ga maandag kijken wat ik verder kan doen, misschien als tweede hd in de pc uit proberen, en als hij daar niet in werkt dan toch maar even naar een pc winkel om te kijken wat er nog te redden valt.
Voor hetzelfde geld is er iets stuk in de behuizing van de hd en is de schijf zelf nog goed, maar dat zien we wel.
Nog hartelijk bedankt voor je advies en je link naar de ontmanteling van de hd.
Groeten Co
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Harde schijf

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar heb je een goeie kans op, dat het in de behuizing zit en dat hij in je pc gewoon werkt, of toch in elk geval bereikbaar is.
Anders toch maar eens een reparatieprogramma erop loslaten. Die software is ook wel gratis te downloaden, hoor. Zie bijvoorbeeld HIER, maar met een beetje zoeken vind je nog veel meer.
Succes ermee!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Harde schijf

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een beetje dom misschien maar vervang de USB-kabel eens door een ander exemplaar.

De files kan je misschien redden met het gratis programma Recuva. Vink 'Other' (All Files) aan en zoek in het volgende scherm de Maxtor drive op.

Ik dacht dat de 1 TB uitvoering 2 st. 500 Gb Seagate drives gebruikt die in RAID 0 geschakeld zijn, dwz als één drive. In RAID 1 worden de drives parallel geschakeld en bevat de tweede drive een exacte kopie van de eerste.

Hier kan je een diagnostic tool van Seagate downloaden. Misschien levert dat wat op.

Probeer eens de drive los te maken van de PC en via Apparaatbeheer de drivers van de Maxtor te verwijderen. Apparaatbeheer kan je oproepen door in Uitvoeren of Run onder Start in te vullen: mmc devmgmt.msc
Na het verwijderen van de drivers de PC opnieuw opstarten en de Maxtor weer inpluggen die dan automatisch opnieuw compleet met drivers geïnstalleerd wordt.

Ferry


Plaats reactie