Scannen oude foto's

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Scannen oude foto's

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Naar ik aanneem wordt er door de verschillende deelnemers aan dit forum aardig wat gescand en daarom hoop ik dat ik hier een aantal goede tips kan krijgen over datzelfde scannen. Het gaat om het volgende:

Ik heb een oud album met foto's waarvan de oudste uit 1924 dateren. Die zijn allemaal met lijm in dat album geplakt, zijn vergeeld en lopen - mede door die lijm - steeds verder terug in kwaliteit. Ik wil ze graag voor het nageslacht bewaren en daarom goed scannen en op verschillende media opslaan.
Ik scan ze "zoals ze zijn"; bijwerken van beschadigingen, krassen, vochtplekken kan later gebeuren. Ik wil het basismateriaal dus zo goed mogelijk vastleggen. Mijn vragen:
  • In "simple mode" is de output resolution 300 dpi, in "advanced mode" kan ik tot 1200 dpi gaan.
  • Ik scan de foto's nu op 600 dpi. Bestandsgrootte kan me niet schelen. Is dat zo een goede manier?
  • Kan ik misschien toch beter op 1200 dpi scannen of zal dat verschil nauwelijks merkbaar zijn?
  • Iemand nog andere goede tips?
Het zijn allemaal kiekjes van een Kodak Brownie, vaak in de tropen ontwikkeld en afgedrukt, wat soms ook niet bevorderlijk was voor de kwaliteit.

Alle goede raad en commentaar van harte welkom! Hierbij twee voorbeelden van het goede leven ter Koopvaardij in 1925...

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scannen oude foto's

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Om te beginnen neem ik aan dat je over optische resolutie praat.

Sommige scanners worden verkocht onder vermelding 19.200 resulution. Daar is duidelijk sprake van een softwarematig opgekrikte waarde die net zo steekhoudend is als 'digitale zoom' voor camera's. Niks waard dus.

Ouder scanners hadden meestal 300-600 dpi. Modernere tegenwoordig 1200-2400 en de echte negatiefscanners 2400-4800 of zelfs 7200 (professionele)

De resolutie waarmee je moet of kan scannen hangt eigenlijk voor het grootste gedeelte af van de kwaliteit van de foto's. Een foto die van huis uit al wat onscherpte heeft kun je door hogere resolutie echt niet verscherpen. Hooguit wat met 'unsharp mask' stoeien.
Kortom; beter als ze zijn kun je ze niet maken en over het algemeen is dan 300 dpi ruim voldoende of zelfs te veel.
Heb je echter van die gestoken scherpe plaatjes zoals Jolly Sailor ze af en toe plaatst (mogelijk nog van een oude glasplaten camera of een zeer goeie 6x9) dan kun je zo hoog mogelijk gaan zonder dat de files onhandelbaar groot worden om zelfs de kleinste details er uit te lichten.
Zelf heb ik een kleine professioneel genomen pasfoto van toen ik een jaar of 13 was en het is verbazingwekkend hoe scherp die nog blijft bij zels 1200 dpi

Ik had een negatiefscanner die tot 1200 dpi ging en ben ik halverwege het scannen van mijn verzameling negatieven en dia's over gestapt op een 2400 dpi. Maar afgezien van de betere kleuren en kras en ruisreductie (FARE level 2) kan ik geen details zien die er op 1200 niet waren. Dus alleen maar grotere bestanden en verder inzoomen heeft geen zin als er toch al onscherpte is.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scannen oude foto's

Bericht door Compass »

Nogmaals hallo Theo,

Waar ik even aan voorbij ben gegaan is het eventuele retoucheerwerk achteraf. In dat geval is hoger tevens beter want vooral met het zgn 'clone penseel' kun je dan nog aardig wat schade wegwerken, En dan is een hogere resolutie gewoon beter omdat je dan bij ver inzoomen relatief kleine stukjes foto kunt 'clonen' naar het beschadigde gedeelte.

Op die manier heb ik al heel wat schade onzichtbaar kunnen herstellen van foto's die opgevouwen waren of 'Sky foto sample' :oops: gestempeld waren.

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie