Printers en Printerinkt

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Printers en Printerinkt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat printerinkt veel te duur is, weten we al heel lang, maar het wordt steeds gekker.
Ik gebruik sinds jaar en dag Canon printers.
Een paar maanden geleden gaf de printerkop van mijn Canon i865 de geest. Repareren heeft geen zin, want een neiuwe printer is goedkoper en dus een Canon Pixma iP4850 gekocht.
Prima. Een verbetering ten opzichte van die i865.
Printer kostte 95 euro, wat ik een heel redelijke prijs vond. Die i865 had duizenden pagina's geprint, dus als deze nieuwe dat ook doet, ben ik tevreden.

Maar hij vreet inkt en als ik alle vijf de patronen moet verwisselen met originele Canon patronen, ben ik 75 euro kwijt!
Nu kan ik op het internet patronen kopen voor 45 euro, zeg 10 euro porto erbij, dus voor 55 euro ben ik klaar en heb dan toch 20 euro verdiend.

Maar sinds vorige week verkoopt dezelfde printerboer waar ik die iP4850 kocht een gloednieuwe printer met dezelfde patronen voor 49 euro!
Het is dus goedkoper om een nieuwe printer te kopen dan de inktpatronen te verwisselen. Schiet mij maar lek.

Ik heb een hekel aan navullen vanwege het geknoei, maar ik ga er toch aan beginnen.
Wie van onze geachte leden heeft veel ervaring met navullen en zou zo goed willen zijn om hier een korte handleiding te schrijven?
Mijn vragen:
  • Waar precies moet ik het gaatje boren en hoe groot moet dat zijn?
  • Waarmee sluit ik dat goed weer af?
  • Hoeveel cc inkt moet erin? In de kleine patronen en in de grote zwarte? Is dat 10,5 en 21cc of kun je beter één of een halve cc minder vullen?
  • Ik lees her en der dat het resetten van de teller problemen geeft; is dat zo?
Antwoorden van mensen met ervaring worden op hoge prijs gesteld. :-D

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Brazuca »

Theo,
Het is inderdaad schandalig dat het vervangen van toner cartridges zo duur is, en zoals jij laat zien, dat het goedkoper is elke keer een nieuwe printer te kopen dan een setje nieuwe cartridges...., dat gaat natuurlijk tegen alle regels van 'good sense' in.
Helaas is het niet alleen met Canon, maar ook met de andere leveranciers zoals HP, Epson, e.d.

Ik zou niet zelf gaan beginnen aan het opnieuw vullen van de cartridges, het is nogal priegelwerk, en succes hangt af van diverse factoren zoals kwaliteit van de toner. Om het opnieuw vullen dan ook nog eens te bemoeilijken hebben de meeste printer-leveranciers een chip in de cartridges ingebakken, die een soort houdbaarheidsdatum heeft, en zodra die datum overschreden wordt de printer die cartridge niet meer accepteert als zijnde een originele toner cartridge.

Nu zijn daar trucs voor om dat te omzeilen, maar dan moet je specifieke kennis hebben, om die blokkering op te heffen.

Het beste is voordat je een printer aanschaft, eerst een onderzoek doet naar de kosten van het printen per pagina, en afhankelijk van het aantal pagina's wat je print het wel eens zou kunnen zijn dat een duurdere laserprinter op termijn stukken goedkoper is dan een inkjet printer. hier een webpagina waar je de kosten per pagina van een printer kunt laten uitrekenen.

Deze schandalige praktijken van de printer leveranciers is ook bij diverse autoriteiten opgevallen, en er komt op termijn regelgeving (in de US) die dit soort praktijken zal moeten verminderen. Misschien moeten we Neelie Smit Kroes maar eens aanschrijven dat ze dit aan zou moeten pakken in Brussel.

Hier in Brazilië kun je op elke hoek van de straat toner cartridges opnieuw laten vullen, en de Griekse volksaard kennende, denk ik dat ook in Griekenland dit soort service op grote schaal aanwezig zal zijn.
Je voorkomt daarmee gepriegel een hoop rotzooi in huis (sommige toner soorten zijn kankerverwekkend) en je steunt de informele economie in het zo geteisterde Griekenland....

Ik zou er dus niet zelf aan beginnen...

Mocht je toch zelf willen beginnen, hier en hier staan wat overpeinzingen m.b.t. dit onderwerp.
Beer 55

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Beer 55 »

Hallo Theo,

Hier heb je een redelijk goede uitleg http://www.112ink.nl/canon-pgi520521-na ... pm-33.html

Ton.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt zover! Vroeger vulde ik wel HP patronen en dat ging goed. Daar haalde je de originele vuldop af en verving die na het vullen door een van plugjes dat bij de navulset werden meegeleverd. Er is op het net wel het een en ander te vinden, maar nergens is het echt duidelijk, reden waarom het me goed leek om hier eens te vragen. Die 123 refill die jij noemde Dick, zit veel te ver bij me vandaan. Dan bestel ik sneller per post bij Nierle, in Duitsland.

Op andere sites boren ze het gaatje bovenin de patroon, Ton en dat moet je dan weer afsluiten. De patronen van mijn vorige printer, i865, waren doorzichtig en dus kon je zien wat je deed, maar voor deze printer zijn ze helemaal gesloten. Vandaar mijn vraag waar precies te boren.

Tussen nu en veertien dagen komt er een apparaatje in de handel waarmee je de chip op die inktpatronen kunt resetten. Die chip is uitsluitend bedoeld om aan te geven dat je inkt bijna en later helemaal op is. Als je niet reset en je zet dezelfde, gevulde patroon er weer in, geeft hij nog steeds aan dat de inkt op is.

Ik ga er toch eens mee aan het knoeien. :shock:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Brazuca »

Theo,
De smartchip houd inderdaad het gebruik bij, en geeft aan wanneer de inkt bijna op is of helemaal op is, een aantal fabrikanten (zoals HP) heeft een expiration date (houdbaarheidsdatum) in de chip, en als je de cartridge na die datum probeert te gebruiken dan werkt het niet, zelfs als je cartridge nog helemaal vol is.
Some smart chips set an expiration date (relative to the date of manufacture) and disable the printer cartridge even if it is full.
Ik weet niet of dit ook zo is voor de Canon cartridges.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hier uitgekomen is; "Europese Commissie onderzoekt dure printerinkt" (april 2009)
Zo te zien helemaal niks, want we zijn al 2 jaar verder en de prijzen zijn alleen nog maar verder gestegen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door ferryvaneeuwen »

De fabrikanten verkopen in feite inkt en leveren de printer er voor een klein concurrerend prijsje bij omdat je dan in het vervolg vast zit aan hun inktpatronen en daarin zit de grote winst. Van standaardisatie wil men om begrijpelijke redenen niets weten. Zover ik weet zit er in de bij de printer meegeleverde cartridges maar een beetje inkt, starterspatronen.... De inkt levert goud op en als je het kleine beetje in elke cartridge gaat omrekenen naar literprijzen dan begrijp je het pas goed.

Zelf heb ik een Brother HL-1270N netwerk laser printer. Het ding is zwart-wit, dat wel, maar met de grote cartridge van zo'n 70 euri doe ik een jaar of drie-vier. Kleuren laser printers zijn weer een stuk duurder maar het is wellicht toch het overwegen waard. Ik zal er eens aan proberen te rekenen.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, laser is geen optie, Ferry. Zwart-wit is alzo niet voldoende en bij kleur kost een afdruk, afhankelijk van het merk en type van de laserprinter, tussen de 13 en 18 cent per pagina. Bij inkjet is dat tussen de 7 en 10 cent.
Komt nog bij dat ik regelmatig cd's bedruk. Hoe dat bij andere printers gaat, weet ik niet, maar bij Canon werkt dat perfect.

Inkjet is prima, maar je moet wel van de originele cartridges af want die zijn werkelijk te duur. Niet als je maar zo nu en dan eens een printje maakt, maar als je hem intensief gebruikt, wordt het te dol. Ik heb net even gekeken: ik heb deze printer vandaag exact 10 weken en heb in die tien weken ongeveer 750 vel papier gebruikt. Ik ben op dit moment niet met een boek bezig, want dan print ik meer. Dat betekent dan wel dat het voornamelijk de grote zwarte cartridge is die het snelst leeg raakt en dus is een goede tussenoplossing: voor kleur wel nieuwe kopen, maar geen originele en alleen de zwarte navullen.

Maar daarom blijft mijn vraag: wie heeft er een ruime ervaring met het navullen van Canon cartridges?
Over een week of zo kan ik mijn eigen eerste ervaring melden want ik ga er wel mee aan de gang.
Dopsleutel
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2011 22:31

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Dopsleutel »

Voor Epson inktjet printers is het gemakkelijk. gewoon tankjes vullen en het programma SSC printer utility downloaden en op deze manier ben je de baas over je inkt.
Succes!
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door Geep »

’Printers HP weigeren huismerkt-inkt’ Nieuws uit de telegraaf van vandaag.

Hallo allen, ervaring van her-vullen heb ik niet, wel van een kwaaie kop, het slopen van een grote ruit, en een printer.
De restanten v/d printer, 1 (een) verdieping lager , plus 400 km onder de autobanden.
Een paar weken later, een splinter nieuwe printer retour!
Koppelverkoop is verboden in Nederland!
Door dat zij aan een beetje inkt kapitalen verdienen, loop ik met een idee rond,
de lege patronen gewoon weg te gooien.
Als zij mij de boom in jagen, hebben zij over 10 jaar een wereldgroot probleem!
Net zolang totdat die inktgeldwolven, weten dat zij mede de vervuilers zijn.
En dat voor een paar rotdruppeltjes.
vrgr. Geep; geen donor!
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Printers en Printerinkt

Bericht door TBH »

Vond nog aardige reacties/info op Tweakers m.b.t. nieuws over alleen originele inktcartridegs te gebruiken voor HP en navullingen

https://tweakers.net/nieuws/115793/bepa ... l#reacties

GR
Thomas


Plaats reactie