Helpdesks

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Jos Komen (R.I.P)

Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sinds Youp van 't Hek dit aan de kaak stelde is de bereikbaarheid van KPN in ieder geval verbeterd, maar je krijgt vaak nog iemand aan de lijn die van toeten noch blazen weet.
Na diverse negatieve ervaringen met Ziggo, die hier een monopoliepositie heeft met de kabel ben ik overgestapt op KPN, van de regen in de drup.
Dus geen kabel meer, maar adsl internetplus, 16 Mbps.
Kwam nooit verder dan 12 en opeens had ik soms 16! :)
Bleek dat de KPN de snelheid had verhoogd naar 20 Mbps zonder dat ik daar bericht van heb gekregen, dus sindsdien hang ik regelmatig aan de lijn als het weer eens onder de 12 zit.
Ik krijg vaak iemand aan de lijn die me duidelijk probeert te maken dat mijn modem te ver wegstaat van de plaats waar het signaal binnenkomt.
Ik heb het voor alle zekerheid door de KPN zelf laten installeren. :roll:
Maar een maand geleden heb bij toeval een helpdeskmedewerker aan de lijn gehad met kennis van zaken, even resetten en ik had weer 20 Mbps. :)
Dus als de snelheid weer terugloopt; even een belletje met de vermelding dat mijn jaarabonnement binnenkort afloopt en het advies om mijn aansluiting even te resetten. :)
Voorlopig helpt dit.
All the best
Jos

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Helpdesks

Bericht door ferryvaneeuwen »

De ellende met de helpdesks is begonnen toen de meeste internet providers deze uitbesteed hebben aan derden. Dames en heren die door computerschermen aangestuurd worden, geen (diepgaande) kennis van zaken hebben, getraind zijn op een paar kunstjes zoals modem resetten, PC opnieuw opstarten en als dat soort simplistische zaken en totaal niet gemotiveerd zijn. Een klant wordt dan al gauw met de bekende grote kluit in het riet gestuurd. Weer een klant afgehandeld, volgende patient......

Ik hoorde onlangs iemand van een service provider zeggen dat ze gezien alle commotie de helpdesk weer in eigen hand gaan nemen, dus met weer met eigen personeel gaan werken. Dat lijkt mij de enige goede oplossing. Een helpdeskmedewerker is normaliter een 1e lijns medewerker, dus met basale kennis van zaken. Achter de 1e lijns zit, althans als dit onderdeel uitmaakt van de provider, de 2e lijns medewerkers die echt kennis van zaken hebben. Hun taak is om de moeilijke gevallen te behandelen. Bij derden was er geen 2e lijns aanwezig met alle gevolgen van dien. Een bijkomend voordeel is dat eigen personeel meestal goed gemotiveerd is, het is immers "hun" bedrijf.

Een snelheid van 16 mbit/s = 2 mByte/s. Bits en bytes worden nogal eens door elkaar gehaald. Dit is de theoretische maximaal haalbare snelheid zoals de marketing jongens en meisjes dat uiteraard graag adverteren. Deze snelheid wordt zelden of nooit gehaald. Er bestaat zo iets als een effectieve downloadsnelheid en deze wordt door een aantal zaken bepaald:

- De fysieke kwaliteiten van de gebruikte lijn. Hopelijk ligt er glasvezel tot de wijkcentrale maar daarna gaat het meestal verder naar de aansluiting in huis via de oude trouwe koperdraadjes en die zijn ooit voor spraak gemaakt maar niet direct voor een datasnelweg.

- De afstand van de huisaansluiting tot de wijkcentrale of wijkverdeler. Hoe langer hoe lager de datasnelheid via de koperdraden wordt.

- De bandbreedte afname van de andere gebruikers die op de wijkcentrale of verdeler zijn aangesloten. Dus op drukke moment als iedereen aan het internetten is zakt daardoor de snelheid bij die gebruikers.

Zelf hang ik aan XS4All. Uit ervaring weet ik dat ze een 1e klas helpdesk hebben waarbij kennelijk 2e lijns medewerkers direct aan de telefoon zitten. De helpdesk heeft ook een normaal Amsterdams 020 nummer wat bijzonder is want zover ik weet hebben alle providers 0900 betaalnummers en lange wachttijden. De reactie tijd van de helpdesk van XS4ALL is een kwestie van seconden.

XS4ALL
Snelheid, stabiliteit, veiligheid en privacy. Maar liefst 20 keer op rij als beste serviceprovider getest door de Consumentenbond....


Deze provider is wel duurder, maar dat heb ik er graag voor over. Mijn downloadsnelheid is 40 mbit/s = 5 mByte/s maar ook hier kom ik niet verder dan 3,5 mByte/s. Dat is voor mijn bescheiden toepassingen ruim voldoende. Ik download soms films uit de nieuwsgroepen, de zwaarste toepassing. Een 4.7 Gb film is met deze snelheid binnen de kortste keren binnen.

Dat de snelheid bij ons thuis gemanipuleerd kan worden heb jij al ervaren. Dat is ook af te leiden uit de aanbieding die ik onlangs van XS4ALL kreeg om televisie via de internetaansluiting te ontvangen. Omdat het bekijken van tv-programma's bandbreedte kost verzekerde XS4ALL mij dat de lijn op die momenten automatisch op volle snelheid gezet zou worden zodat ik toch nog wat bandbreedte voor de PC over zou houden..... Er werd tevens geadviseerd om als er geen TV gekeken werd het apparaat uit te schakelen om zo de PC bandbreedte weer op te voeren.

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
XS4ALL, klinkt allemaal goed, maar dat de internetsnelheid beter wordt als de tv niet bijstaat vind ik toch wel weer een minpuntje. :)
Maar ik kan hier in Warffum alleen maar kiezen tussen KPN en Ziggo.
Volgens de speedtest krijg ik nu nog steeds zolwel overdag als 's avonds 20 mbps, dus ik heb even niets te klagen.
Het verschil in snelheid merk ik wel meteen als ik een topic aanklik waar veel foto's opstaan en er al meer dan 12 reacties op de bladzijde staan.
Maar om terug te komen op helpdesks.
Begin jaren 80 kreeg ik als chef werkvoorbereider bij een middelgrote fabriek in Haarlem met 60 werknemers het baantje van systeembeheerder erbij.
Van een office computer van Nixdorf, een enorme kast met slechts één beeldscherm.
Eigenlijk een soort factureermachine met een printer erbij.
Uiteraard had ik als systeembeheerder regelmatig contact met de helpdesk van Nixdorf.
Je kreeg dan de melding: 2e generation system recovery, hetgeen inhield dat al het werk van de vorige dag weer helemaal over moest worden gedaan, dus ook van facturen die al de deur uitwaren, met dezelfde eventuele fouten.
Misschien kom ik hier later nog op terug, maar na zo'n 30 jaar ervaring met helpdesks vind ik dat er nog steeds heel weinig veranderd is. :wink:
All the best
Jos
nixdorf1.jpg
nixdorf1.jpg (44.14 KiB) 6342 keer bekeken
nixdorf2.jpg
nixdorf2.jpg (41.6 KiB) 6342 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Helpdesks

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat is inderdaad wel even schrikken, Allen. :lol:
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Helpdesks

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Jos,
Met zulke mooie getuigschriften cq diploma's van Nixdorf kom jij daar in in Noord Groningen toch overal aan de bak bij een sollicitatie als ICT mederwerker..... :)
Doe het maar lekker niet en blijf genieten van je "vrijheid" net als ik
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Om weer even terug te komen over de helpdesk. :roll:
Mijn snelheid is momenteel weer bar en boos, maar de helpdesk van de KPN is onbereikbaar.
Als gevolg van het noodweer!!!!!! :evil:
In oktober dus maar weer snel terug naar Ziggo, dat is ook niet alles, maar in ieder geval is de internetsnelheid beter.
Was vanmorgen één uur bezig om een klein filmpje naar You Tube te uploaden.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zojuist weer een leuk gesprek gehad met een van mijn vriendinnen van de helpdesk van KPN.
Mijn downloadsnelheid is minder dan 8 Mbps en ze verdomde het om daar te resetten.
Kreeg advies om mijn virusscanner maar uit te schakelen. :roll:
DIE kende ik nog niet! :x
Straks maar nog een keer bellen; je krijgt toch altijd iemand anders, net zolang tot ik iemand aan de lijn krijgt die een beetje mee wil werken.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na een jaar, omdat ik maar weer overstap naar Ziggo, zijn ze er eindelijk achter wat het probleem is.

Servicerapport
Aard storing: fout in infra ondergronds


Ik heb dus een jaar lang betaald voor een product wat voor geen meter deugde.
Alleen maar ergernis gehad met die stompzinnige eikels van de helpdesk.
Gisteren kwam er zelfs een hele hoge technische pief van de KPN langs met geavanceerde meetapparatuur en die haalde een 5 cm lang draadje uit de connectie.
Dit was de boosdoener, een draadje wat de telefoon vroeger deed rinkelen. :roll:
Dus een dezer dagen bij de klantenservice maar verhaal gaan halen. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Helpdesks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sinds gisteren weer bij Ziggo alles in een 40 mb/s.
De monteur heeft netjes de modem en internet geinstalleerd, de rest moest ik zelf doen.
De smartcard activeren voor de tv en de telefoon omzetten heeft me de rest van de dag bezig gehouden en al weer diverse helpdeskmedewerkers aan de lijn gehad. :wink:
De een belooft van alles en er gebeurt niets, de ander zorgt er meteen voor dat het draait.
Dus gewoon iedere keer weer opnieuw bellen, net zolang tot je een goede helpdeskmedewerker aan de lijn krijgt en alles goed werkt.
Maar alles draait nu, heb tijdelijk filmnet, dus nu zoveel mogelijk goede films op de harde schijf van de recorder opnemen. :)
De snelheid varieert nogal van 25 tot 40 mb/s, maar als ik nu op het topic Haven van IJmuiden ga kijken zijn al die mooie foto's meteen te zien. :)


Plaats reactie