Vervanging voor Windows XP

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Jos Komen (R.I.P)

Vervanging voor Windows XP

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Binnenkort wordt Wndows XP niet meer ondersteund, wat zijn de alternatieven?
Jos Komen schreef:Misschien een goed idee om hier een nieuw topic te starten voor de ongetwijfeld vele XP-gebruikers van Kombuispraat, Ferry. :)
Een nieuwe pc aanschaffen is toch niet echt nodig? :wink:
ferryvaneeuwen schreef:Dat is denk ik best wel een goed idee. Misschien is dat te combineren met algemene tips en trucs. Hoe omschrijf je dat kort? Zoiets als: 'Windows XP en andere tips' ? Het is wellicht toch duidelijker om die twee te scheiden: 'Vervanging Windows XP' en 'Computer tips en trucs'. Ik hoor wel wat jij ervan vindt.

Vervanging zal nogal eens noodzakelijk zijn omdat de aangewezen vervanger Windows 8.1 een stuk hogere eisen stelt aan de hardware. Oudere PC's halen deze eisen dikwijls niet. Daar zou het topic mee kunnen beginnen. Kan je PC waarop nu nog XP draait zo'n upgrade aan of niet. Linux stelt minder hoge eisen maar ook dat zal bekeken moeten worden. Het is inmiddels wel duidelijk dat een groot aantal PC's bij het grof vuil geplaatst kunnen worden. Windows XP draaien zonder de ondersteuning van MS is geen optie. Zonder beveiligings updates wordt het systeem in de kortste keren geïnfecteerd met allerhande ellende.
Ferry

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zoals vermeld houdt de ondersteuning van Windows XP op, om precies te zijn op 8 april 2014. Dat lijkt misschien nog ver weg maar is het niet echt. De eenvoudigste manier is om te upgraden naar Windows 8.1 maar dan blijf ik de portemonnee, ook in de toekomst, van Mr. Windoos spekken. Steve Ballmer zegt nu het meeste spijt te hebben dat Windows Vista ooit is uitgebracht. Dat mag je dan nu horen als klant waaraan indertijd dit product met veel tromgeroffel is verkocht. Kan je nagaan..... Er was kennelijk grote haast om weer een cash cow binnen te halen en de klant draait uiteindelijk voor dit streven naar gewin en aandeelhouderssatisfactie op. Persoonlijk wil ik dan ook van de gelegenheid gebruik maken om van dit OS af te komen en te kiezen voor een gratis open source Linux versie. De tijd is er nu ook rijp voor omdat de nieuwste versies veel gebruikersvriendelijker zijn de eerdere. Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd met bijvoorbeeld de Knoppix en de al betere Ubuntu versies maar dat was toch geen succes.

Ook overheden gaan naar het schijnt in steeds grotere mate over op Linux; betrouwbaarder, goedkoper en veiliger. Overigens hebben NSA spooks al geprobeerd om via de hoofdontwerper back doors in de Linux kernel aan te brengen. Deze weigerde maar tegenwoordig is op dit gebied niets meer zeker. Wat dit betreft maak ik me geen enkele illusie meer. Het Snowden syndroom zeg maar. Wel zeker is dat ze in alle Windows producten zijn ingebouwd. Patriot Act en zo....

Ik moet nog helemaal beginnen maar de gedachten gaan uit naar de versie Linux Mint 13 Xfce. Ik zal deze binnenkort installeren naast XP, dus met een dual boot en zal dan op deze plek en gaandeweg verslag doen van de vorderingen en opgedane ervaringen. Er blijven altijd risico's verbonden aan dit soort zaken. Daarom moeten er alvorens te beginnen altijd voldoende back ups van belangrijke bestanden gemaakt worden. You never know, beter safe dan sorry. En wat mij betreft garantie tot de deur.

En nu, om met Gerard Reve te spreken: Moedig voorwaarts! ‘Ja ja, het is wat, meneer Groot.’

Ferry
Jolly Sailor

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door Jolly Sailor »

Ik werk dual op mijn computer met Windows XP en Windows 7

Maar vergeet een ding niet als je doet aan internetbankieren loop je straks vast ze zitten nu al minimum met internetbrowser nr. 8 en dan kan je dat wel oplossen met Mozilla Firefox of Google Chrome maar hoe lang nog.
Er wordt ook verwacht dat we straks alles regelen achter de computer met DigD en daar krijg je dezelfde problemen.
En vergeet ook niet of je de nieuwe versies van een virusscanner nog op een Windows XP kan installeren in de toekomst.

Mijn vader gebruikt Windows XP en daar gaan we maar mee door zolang het kan hij doet alleen aan mail, surfen, Facebook en Skypen dus geen gevaarlijke dingen, maar overstappen op Linux zal moeilijk worden de man doet nog maar 3 jaar aan computeren en is nu 91 jaar oud.

Ik gebruik Teamviewer als ik onderhoud moet doen op zijn computer of iets moet uitleggen en Teamviewer wordt ook ondersteund door Linux.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zo zie je maar het is nooit te laat om te beginnen. Goed hoor.

Internetbankieren doe ik tegenwoordig meestal op de bank met behulp van mijn iPad. ING heeft daar een uitstekende app voor gemaakt. Het internetten zelf gaat in 90% van de gevallen ook via de iPad. De PC stook ik nog maar een paar maal per week op, meestal om te emaillen. Gmail gebruik ik liever niet. Teamviewer is inderdaad een mooi en handig programma.

Ferry
Jolly Sailor

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door Jolly Sailor »

Het is jammer dat Microsoft AutoPatcher de nek heeft omgedraaid anders had je een CD nodig gehad voor alle updates en patches tot het eind gehad net zoals alle updates en patches die nog beschikbaar zijn van Windows 98 totdat ze daar met ondersteuning zijn gestopt.
Dus mocht je de Windows XP weer opnieuw moeten installeren ben je nu de pineut.

Het was een prachtig programma je hoefde niet zo vaak de computer op te starten als je de updates en patches installeerde zoals het gewoonte was bij Windows Update.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik ben destijds met twee computers van XP overgegaan naar Vista en ik heb nooit ook maar het minste probleem gehad. De volgende stap is voor mij Apple en niks anders. Wat dan wel, een grote desktop of een laptop, dat weet ik nog niet. Ik heb graag een groot scherm.

Ik heb een poosje een laptop op Ubuntu laten draaien. Dat werkte feilloos, maar toch ga je op den duur bepaalde software missen die alleen op Windows of Apple werkt.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op marktplaats zijn er goedkope Vista installatie cd's te koop met licentie.
http://www.marktplaats.nl/z/computers-e ... goryId=359
Op de site van Microsoft kun je zien of je computer geschikt is om van XP naar Vista te upgraden.
Met Vista kun je in ieder geval nog 4 jaar vooruit. :)
pascal
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door pascal »

Jolly Sailor schreef: hij doet alleen aan mail, surfen, Facebook en Skypen dus geen gevaarlijke dingen...
:roll:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door ferryvaneeuwen »

Door wat problemen met mijn computer is het installeren van Linux Mint vertraagd. Na het branden het installatieprogramma op schijf liep de installatie van het OS vast, ook als ik het opnieuw probeerde. Ik ben er nu achter dat de schijf op een bepaalde manier gebrand moet worden, o.a. met de laagst mogelijke schrijfsnelheid. Ik hoop dat het dan wel zal lukken.

De systeemeisen voor dit besturingssysteem zijn vrij bescheiden:

Processor: 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 32 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Die van Windows 8 zijn weliswaar groter maar vallen toch nog mee:

Processor: 1 gigahertz (GHz) of sneller met ondersteuning voor PAE, NX en SSE2
RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bits) of 2 GB (64-bits)
Beschikbare schijfruimte: 16 GB (32-bits) of 20 GB (64-bits)
Grafische kaart: Microsoft DirectX 9 grafisch apparaat met WDDM-stuurprogramma

Voor een aantal oudere computers zal gelden dat dit teveel van het goede gevraagd is. Voor PC's die ook Linux Mint niet aankunnen is er nog een lichtere versie Lubuntu maar daar ga ik niet verder op in.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ferry, mijn hoop was op jou gevestigd voor de oplossen van mijn stekkertjesprobleem op "Klussen en klooien", maar misschien lees je daar niet. Als j effe tijd hebt en je kunt even kijken....? :?


Plaats reactie