Vervanging voor Windows XP

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
poldervogel

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door poldervogel »

Nog een tip, installeer Malwarebytes, anti malware. Keuze uit een gratis en een pro versie (18,75 euro) https://www.malwarebytes.org/
Ik heb zelf de pro al jaren op de pc, onvoorstelbaar hoeveel sites proberen in te breken in je pc, dit wordt geblokt door anti malware bytes.
Na betaling krijg je vrij snel een bericht met een installatie code.
Trouwens ook voor alle andere windows versies een aanrader.

Vrgr, Swier.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het is nu één minuut voor twaalf dus heb ik de stoute schoenen eindelijk maar eens aangetrokken. Van de twee banken waar ik zaken mee doe kreeg ik al waarschuwingen dat ze de schade niet zullen vergoeden als blijkt dat ik nog met Windows XP gewerkt heb bij een banktransactie die daardoor gekraakt kon worden. Reden te meer dus.....

Allereerst, ter voorbereiding, heb ik de PC geschoond met behulp van o.a. CCleaner en Malwarebytes. Vervolgens alle niet meer ter zake doende bestanden en programma's gewist en met Erunt voor de zekerheid een kopie van het register, zeg maar de hersenpan van XP, op een andere schijf opgeslagen. Hierna heb ik de schijven gedefragmenteerd waar dat nodig was. Vervolgens heb ik met een image programma, ik gebruik zelf Active Disk, een image gemaakt van de beide harde schijven in de PC. Bij ongelukken kan ik dan altijd weer terug naar de oude situatie.

Ik wilde van Windows af en ben nog niet toe aan MacIntosh Operating System, kortweg ook wel MAC OS genoemd, van Apple. Ik heb een iPad met dat OS en dat werkt uitstekend maar is niet erg flexibel en alles draait om geld als je iets extra wilt hebben. Android is vooral bij de jeugd, en dat is toch wel een teken want die hebben er verstand van, erg populair omdat het veel flexibeler is en er veel meer goede en dikwijls gratis progamma's verkrijgbaar voor zijn.

Het moest dus een Linux OS worden. Ik heb allereerst Linux Mint, dat ik al eerder noemde, geïnstalleerd naast Windows XP dus met een zogenaamde Dual Boot. Niets mis mee alhoewel de presentatie nogal sober en echt Linux-achtig aandoet. Vervolgens heb ik Zorin 7 geïnstalleerd. Dit omdat hierover bij vervanging van XP nogal veel geschreven wordt, ook Jan noemde dit OS, althans Zorin 6, dat zijn neefje op een laptop gebruikte.

Zorin 7 is de opvolger van 6 en er is nu ook een versie 8. Omdat ik las dat dit niet echt veel toevoegde en op sommige punten zelfs wat minder goed scoorde heb ik voorlopig voor Zorin 7 gekozen. De Zorin 7 Core moet gedownload worden en op de langzaamste snelheid op een DVD schijf gebrand worden, bijvoorbeeld met het gratis ImgBurn. Te snel branden schijnt fouten op te leveren. Schakel ook 'Verification' in. Het duurt dan wat langer maar is wel zekerder. Hier en hier staat nog wat relevante informatie over dit open source besturingssysteem.

Vervolgens de PC met de schijf opstarten en door het geregeld aantikken van F8 de zaak onderbreken zodat niet automatische weer XP wordt opgestart. Dan kiezen voor starten vanaf de schijf. Een scherm verschijnt met keuzes en voor de bovenste 'Live' kiezen. Je werkt hiermee dan vanaf de DVD in het schijfstation. Er gebeurt dan een tijdje niets, er verschijnt alleen een wit scherm met de bekend blauwe Z van Zorin erop. Uiteindelijk verschijnt het blauwe Zorin scherm met de honinggraatstructuur als achtergrond en met een icoon 'Install Zorin'. Hierop klikken. Voordat de eigenlijke installatie naast XP kan gebeuren moet er eerst een partitie op de C-schijf worden gemaakt, anders lukt dat niet. Dat kan gedaan worden met het ingebouwde programma via System Tools, Administration en 'Gparted Partition Editor'. Ik ga dat allemaal niet uitleggen want het wordt in deze video allemaal heel duidelijk uitgelegd. Sommige gedeeltes nemen vrij veel tijd in beslag, dat kan wel een kwartier duren, maar uiteindelijk komt het verder allemaal goed.

Tot slot moet er een restart uitgevoerd worden en verschijnt er na de start een DOS-achtig scherm met een keuze menu waar uit Zorin (default) of Windows XP gekozen kan worden. Het programma heeft een Zorin Look Changer waarmee o.a. gekozen kan worden tussen het uiterlijk van Windows 7, Windows XP of Gnome 2.

                  Afbeelding

                                                        Er kan uit drie verschillende schermen gekozen worden.

Er kan met een applicatie in Zorin uit veel gratis Linux software in een soort App store gekozen worden. Niet-Linux programma's kunnen geïnstalleerd worden met de Wine applicatie. Tot zover. Ik ga nu proberen om een aantal van mijn op XP veel gebruikte programma's op dit OS te installeren. Ik kom hier later nog op terug. Voorlopig houd ik het op Zorin omdat de presentatie veel mooier is dan van Mint, gestoken scherp beeld en het geeft echt het XP gevoel. Of dat ook over een week ook nog waar is laat ik nog wel weten.......

Het is aan te raden om actie te ondernemen voor de datum van 8 april want het schijnt dat het vervelende hackers volkje de laatste tijd de nieuwe hacks niet meer geactiveerd hebben omdat er na die datum, als er daarvan dus geen beveiligingsupdates meer komen, er op los te gaan. Een overheid zoals de onze, die net als iedereen al drie jaar wisten dat deze datum er aan zat te komen en tot nu toe te beroerd was om aan de situatie met de ruim 40.000 computer met Windows XP iets te doen, kunnen het zich via ons belastinggeld permitteren om een miljoenen kostend contract met MS af te sluiten om zo toch nog voorzien te worden van de nodige beveilingsupdates......

Ferry
Ruud (R.I.P.)

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Ook hier maar veranderd van XP naar Windows7,weliswaar een gebruikte PC[Ex-lease], die als nieuw wordt geleverd, dus helemaal schoon, en daarnaast samen met de buurman een McAfee Antivirus 2014 erop gezet, want er zitten 3 licenties op á € 29,50.
De PC kost € 249,99 en heeft 1 jaar garantie, en de garantie is erg goed.
Fujitsu Esprimo E7936 6GB, Intel Core2Duo E8400 processor en maar liefst 6GB intern geheugen.
Compleet met een 250GB harde schijf, DVI aansluiting én een DVD Writer. Deze uiterst snelle en zeer betrouwbare desktop is compleet met Windows 7 Professional.
Was wel even wennen als je al jaren op XP heb gedraaid, wel moest ik mijn All in One HP[Printer-Scanner-Copier] via HP met een daar beschikbare driver overzetten, want die was alleen geschikt voor XP of lager, verder had een back-up van al mijn programma files gemaakt en ben nu bezig deze over te zetten. Dus al met al kunnen we hier weer een paar jaar mee vooruit.
fuji_e7936-1_1_1.jpg
fuji_e7936-1_1_1.jpg (5.09 KiB) 4483 keer bekeken
fuji_e7936-2_1.jpg
fuji_e7936-2_1.jpg (4 KiB) 4483 keer bekeken
fuji_e7936-3_1.jpg
fuji_e7936-3_1.jpg (5 KiB) 4483 keer bekeken
KJanssen
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 apr 2014 21:17

Re: Vervanging voor Windows XP

Bericht door KJanssen »

Heren,
Ik heb nu een nieuwe PC met windows 8.1 gekocht.
Is allemaal erg wennen tov XP. Gelukkig heeft 8.1 ook een gewoon bureaublad naast het soort iconenscherm.
Inloggen op kombuispraat ging niet omdat ik mijn ww was vergeten en opnieuw opvragen kan ook niet omdat ik het oude e-mailadres niet meer kan gebruiken, krijg dat niet geimporteerd naar de nieuwe pc.
Heb me daarom maar opnieuw laten registreren.
We gaan maar weer op de oude voet verder, dwz veel kombuispraat lezen maar niet zoveel reageren.
Groetjes,
Karel Janssen
Lemiers


Plaats reactie