Tips en Trucs voor PC en Tablet

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het is misschien wel handig om tips en trucs die we hebben ontdekt aangaande genoemd onderwerp hier voor de mede-Kombuizers 'ter leering ende vermaeck' te publiceren. Ik zal dan meteen maar de aftrap verrichten.

Ik maak op de iPad nogal veelvuldig notities als ik een bepaald onderwerp aan het onderzoeken ben. Deze noteerde ik dan met behulp van de app 'Notities' die op de iPad standaard wordt meegeleverd. Op zich is daar niets mis mee maar sinds enige tijd gebruik ik hiervoor de Microsoft app 'OneNote' omdat deze veel meer mogelijkheden biedt. Niet alleen tekst maar ook plaatjes, geluid, video of handgeschreven krabbels kunnen worden vastgelegd. Er moet wel een Microsoft account aanwezig zijn of deze kan worden aangevraagd via Live.com. Diegenen met een Hotmail, Outlook.com of Live.com e-mail adres hebben al zo'n account.

Dit programma is een weinig bekend onderdeel van de betaalde Microsoft Office Suite 2013 maar is daaruit losgeweekt en nu gratis, zelfs voor de iOS, beschikbaar gesteld. Dat het gratis is is geen toeval. MS bindt hiermee de strijd aan met het populaire Evernote. Het notitieblok kan met anderen worden gedeeld, meteen of later. Het is voorzien van het bekende MS lint en het doet dan ook Word-achtig aan. Via Invoegen kunnen er sjablonen van terugkerende zaken worden aangemaakt. Bij de PC versie kan via de toetscombinatie Windowstoets + N snel notities of een schermafdruk naar OneNote worden verzonden.

In de PC versie werkt het samen met Internet Explorer. Selecteer een stuk tekst en druk op de rechtermuisknop. Selecteer uit het uitvouwmenu 'Send to OneNote'.

Het programma maakt voor het synchroniseren gebruik van OneDrive, een gratis opslagmedium in de Cloud van 15 GB, dus dat is ook niet weg. Hiervoor is een app aanwezig in de app store. Al dat moois is hier te downloaden.


Ferry

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hoe snel is de internetverbinding via wifi? Als de snelheid terugloopt, wat bijvoorbeeld te merken is aan het langer duren van het ophalen van pagina's, is het misschien zaak om eens te onderzoeken of de verbinding niet gestoord wordt door medegebruikers in de directe omgeving die met sterke signalen ons signaal onderdrukken of verstoren. Vooral in urbane gebieden is er onderling veel onderlinge storing. Maar hoe doe je dat?

Het antwoord is simpel, maak de wifi kanalen zichtbaar. Dat kan met het programma inSSIDer. Het is tegenwoordig een betaald programma maar een iets oudere versie dat uitstekend voldoet is de gratis versie 3.1.2.1. Het is hier te downloaden.

Na de installatie op een PC, laptop of iPad met wifi, op de knop 'Learn' klikken om de bediening en mogelijkheden te leren kennen. Daarna op 'Networks' klikken waarna de kanalen met de binnen het bereik aanwezige signalen zichtbaar worden. Hoe hoger de linkscore des te beter is de kwaliteit van de verbinding.

Sommige routers zoeken automatisch het meest storingvrije kanaal op, anderen doen dat niet. Dan is het handig om een zo vrij mogelijk kanaal handmatig op de router in te stellen.

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wifi-wachtwoord kwijt? Het leed is zo geleden met WirelessKeyViewer dat hier is te downloaden. De download link staat helemaal onderin de pagina! Het zip-bestand uitpakken in een aparte map, eventueel ook het Nederlandse taalbestand downloaden en uitpakken in dezelfde map. Met een dubbelklik op het exe bestand wordt het programma gestart, echt installeren is dus niet nodig. Het netwerk waarmee de PC of laptop is verbonden wordt onmiddellijk getoond, inclusief het wachtwoord.


Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Chrome blokkeert de download met de melding dat het een schadelijk bestand is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

WirelessKeyView is a completely legitimate software to get the wireless keys stored on your own system and to move your wireless keys from one compueter to another. As opposed to many other "Freeware" distributers, my software doesn't send any personal information, doesn't install any unwanted toolbar/spyware/malware, and doesn't make any change in the Registry, so there is no any good reason to warn and scare the user who downloads my software.
Veel anti-virus programma's en nu dus ook een browser als Chrome geven nogal eens valse waarschuwingen af. Het is dikwijls moeilijk in te schatten of het dan een vals alarm betreft of niet. Ik begrijp dat je anti-virus programma geen waarschuwing heeft afgegeven en die had dit als eerste moeten doen als het echt schadelijke software betreft.

Sommige programma's worden veel te scherp afgesteld. Chrome zal wel reageren op het woord 'Key' of 'Wireless Key'. Bij veel gekraakte software zit een document met de kraaksleutel en die wordt dan meestal 'Key.doc' genoemd.

Ik gebruik ook andere Nirsoft programma's maar heb daar nog nooit moeilijkheden mee gehad. Ik zou het programma gewoon gebruiken, ik doe dat ook. Zie voor verdere informatie de Nirsoft blog hier. Misschien lukt het om met Internet Explorer het bestand te downloaden. Zelf gebruik ik altijd Firefox.


Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door jdbvos »

Ik vond bij toeval een prachtig (technisch) tekenprogramma....
Ik maakte tot voor kort altijd gebruik van Visio, van Microsoft, maar mijn versie (2003) wil niet werken met mijn huidige Microsoft account-versie 365 (of zo....)
Visio beviel me al lang niet meer zo: heeft mi toch veel beperkingen....
Maar dit nieuw gevonden tekenprogramma vind ik veelbelovend, en was -na een héél klein beetje gebruik van de handleiding- tekende een heel eind weg !
Bovendien: HET IS GRATIS ! Althans: de 2D-versie... Er is ook een 3D-versie, maar die is 'betaald' (helaas)

Het is niet zomaar een 'simpel programmaatje', het komt van de fa Siemens.
Die schijnt de 2D versie liever gratis aan te bieden om de concurrentie de loef af te steken, denk ik....
Hele grote fa's zullen waarschijnlijk bij het zware, maar oh-zo-dure Autocad blijven, maar dit programma.....!!

Het heet Solid Edge, is er óók in NLs, gemaakt door- en downloadable bij Siemens

..oh ja: registratie is wél verplicht.
Maar da's geen punt bij een dergelijke fa en zo'n programma....tóch ?
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik zal het binnenkort eens uitproberen. Vroeger heb ik wel Freecad gebruikt.

Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door jdbvos »

Krijg je geen spijt van, Ferry ! :-D
Ik heb ook nog FreeCAD gebruikt...en met veel plezier.
Ontdekte daarmee dat je de layers als een soort PowerPoint kon tonen, en maakte zo een GIF-avant-le-lettre van een draaiende schroef. Oogste daarmee op de ouwe Eemscentrale wel bewondering.
Maar ik had een hekel aan dat zwarte scherm, en vond hem 'inverted' in wit al helemaal nax....God mag weten waarom ? :roll:
Misschien dat ik uit Draw heimwee had naar dat blauwe scherm ???? :?
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

In het topic Aktueel Scheepvaartnieuws ontstond er eerder een discussie over de website Marhisdata. De databank van de schepen kon op een iPad niet bereikt worden omdat het iOS van Apple en de Safari browser geen Flash ondersteunen.

Na enig zoeken bleek het toch mogelijk te zijn om dit zonder een Jailbreak te plegen wel mogelijk te maken door het installeren van de gratis Puffin browser die probleemloos met de scheepsdatabank van Marhisdata werkt.


Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tips en Trucs voor PC en Tablet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Google heeft een wonderschone en ook nog gratis service genaamd Virus Total die nog niet zo bekend is. Een bestand dat we wantrouwen kunnen we naar hun site uploaden. Vervolgens wordt het aan circa vijftig antivirustools toegestuurd. Is het bestand al eerder geüpload dan krijgen we meteen de eerdere analyse te zien. We kunnen het desgewenst ook opnieuw laten analyseren. Een analyse kost over het algemeen ongeveer een minuut. Alle bedreigingen die er eventueel zijn worden getoond.

Op dezelfde wijze kunnen we ook een URL die we niet vertrouwen laten onderzoeken. Nog makkelijker is het om het programma Phrozensoft VirusTotal Uploader te downloaden en te installeren. De te onderzoeken bestanden kunnen naar een klein venstertje worden gesleept, de rest doet het programma inclusief de rapportage.

Een programma, dus een bestand dat de extensie .exe heeft, kunnen we ook deels zelf testen in een zogenaamde 'zandbak'. Het programma zit daarin opgesloten en kan geen wijzigingen in de PC aanbrengen zoals bijvoorbeeld in het register. De zandbak en Virus Total vullen elkaar aan, ze werken totaal verschillend. Zelf gebruik ik het al jaren. Misschien kom ik daar apart nog op terug.


Ferry


Plaats reactie