computer gehackt

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: computer gehackt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

    • Afbeelding
Als we het dan toch over dit soort zaken hebben, heb ik ook nog een klein, niets om het lijf hebbend, maar wel merkwaardig probleempje.

Elke dag om exact 18.15 uu pc-tijd verschijnt bovenstaand schermpje zomaar voor mijn neus, dwars over maakt niet uit waar ik mee bezig ben.
Ik heb al vele jaren geen inbelverbinding nodig en heb geen idee waar dit vandaan komt. Een enkele muisklik en het is weer verdwenen, dus echt een probleem is het niet, maar de volgende dag om 18.15 uur: hopla, daar is ie weer!

Ik heb geen idee waar ik moet zoeken om dat weg te krijgen. Ik draai al bijna acht jaar probleemloos en tot volle tevredenheid Windows Vista, maar eigenlijk zou ik ook eens naar een Windows 8 of 10 moeten, alleen zie ik zo tegen het gedoe op. Alles weer opnieuw installeren en zo. Een dezer dagen komt het ervan en dan moet ik toch "clean" beginnen en is dat rare schermpje ook verdwenen, maar als iemand nou weet hoe ik het nu al weg kan krijgen - of waar het vandaan kan zijn gekomen - heel graag. Ik moet vanwege het werk nog zeker tot juli verder met deze pc en Vista, want ik kan echt geen dag of dagen missen voor een schone installatie en dan wennen aan een nieuwe Windowsversie.

Ik had mezelf een mooie, grote Mac beloofd met alles drop en dran, een wens van vele jaren, net als een tweedeurs Amerikaanse koelkast met ijswater en ijsblokjes aan de buitenkant en een nieuwe auto, zelfde merk en model als ik nu heb, maar dan "top-of-the-line" met automaat, leren bekleding en échte airco in plaats van een kouweluchtblaasmachien. Maar ja ... Toen gebeurden er een paar dingen tegelijk. Opeens zaten we voor een dikke reparatie aan het huis en tegelijkertijd stortte de boekenmarkt in en kreeg ik geen vertalingen meer die nu juist zo mooi zijn voor dat soort extraatjes in het leven van een ouwe schipper. :-D

Die reparatie hebben we uiteraard gedaan, maar die Mac bleef waar hij al jaren staat: op het verlanglijstje. Die auto van me loopt nog uitstekend, plezierigste auto die ik in de afgelopen halve eeuw heb gehad, dus dat zegt wel iets. Ik heb ze heel wat minder gehreden. En ach, die koelkast ... Een mens moet dromen houden, of niet soms? Mijn vrouw ziet me aankomen. De keuken is bij de bouw van het huis naar maat gemaakt met een gewone grote koelkast, dus als daar zo'n prachtige dubbeldeurs in moet ... :shock:

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: computer gehackt

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb eens even gekeken in de registers met regedit. Inderdaad kom je dan een aantal malen Bing tegen. Zou ik dat ongestraft kunnen verwijderen? Ik heb weleens meer in de registers regels verwijderd voor een bepaald programma, Pinnacle. Dit was bekend dat Pinnacle weleens in de fout kon gaan als in de registers nog vermeldingen waren van eerdere edities van Pinnacle.
Zal ik het wagen om alles waar Bing inzit eruit te gooien?

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: computer gehackt

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo, het is mogelijk dat je ooit een programma geïnstalleerd hebt die een automatische internet update-functie heeft. Die vaste tijd waarop de pop-up schermpje verschijnt is een indicatie dat het om zo'n update-verbinding gaat. Als je breedband internet hebt zul je er waarschijnlijk niets van merken, maar als je via een inbelverbinding internet hebt en "Always dial default connection" ingesteld hebt dan zal die inbelpopup dus spontaan verschijnen wanneer één van deze programma's om een internetconnectie vraagt.

Ik weet niet of het bij Vista werkt maar je kunt het volgende proberen. Ga naar Start --> Instellingen --> Configuratiescherm --> Internet-opties --> kies voor de tab "Verbindingen" --> daar "Nooit een verbinding kiezen" selecteren --> dit bevestigen met "OK".
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: computer gehackt

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bob, dat zou ik niet op deze manier doen. Je kunt het dan beter aanpakken op de wijze zoals dit hier beschreven wordt. Wel alles precies zoals aangegeven wordt wijzigen. Ik zou wel eerst een back-up maken van het register. Beter safe dan sorry...... :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: computer gehackt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, ik heb al vele jaren geen inbelverbinding meer, maar breedband. Ik zal eens gaan kijken. Heb ik al gedaan, maar ik kon niks vinden. Nog een keer proberen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: computer gehackt

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ja, ik weet dat je geen inbelverbinding meer hebt maar het programma dat dit zou kunnen veroorzaken weet dat niet en blijft er hardnekkig om vragen, althans dat is mijn theorie.

Of doe het volgende. Klik op het Vista Start-logo linksonder in het scherm.
Ga naar Netwerk.
Open het Netwerkcentrum.
Klik op Netwerkverbinding beheren. Hier zie je de inbelverbinding. Deze kan verwijderd worden door met de rechtermuisknop op de Inbelverbinding te klikken. Kies dan voor verwijderen en vervolgens deze keuze bevestigen door op ja te klikken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: computer gehackt

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo ik heb een samenvatting van een "lezing" over Windows 10. Ik kan het je wel toesturen als je er belangstelling voor hebt. De lezing werd op de computerclub gegeven door een lid, maar hij heeft er wel sjoege van. Ik hoor wel.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: computer gehackt

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:net als een tweedeurs Amerikaanse koelkast met ijswater en ijsblokjes aan de buitenkant
Die dingen zijn later in een bestaande keuken bijna niet meer kwijt te raken. Bij de nieuwbouw hebben we deze laten plaatsen. Na achttien jaar, nu twee jaar geleden, hield het op. Ik heb nu een veel zuinigere dubbeldeurs. Dat kan ik aan mijn electriciteitsrekening goed merken.....
image.jpeg
image.jpeg (53.31 KiB) 4302 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (54.9 KiB) 4302 keer bekeken
Ik heb nog altijd mijn voormalige lease auto van 1995 die ik bij mijn vertrek voor een schappelijk prijsje kon overnemen. Het ding is bijkans onverslijtbaar maar slurpt benzine. Het is een Ford Thunderbird of ook wel T-bird genoemd met een V-8 motor van bijna 5 liter en 220 pk. Zwaar oversized en nergens voor nodig in dit land, maar goed die moteur zat er nu eenmaal in.

Maar ik dwaal af, even terug naar de inbelverbinding. Misschien is dat ook op te lossen door in Internet Explorer een wijziging aan te brengen. Klik op Tools, dan op Internet Options en vervolgens op de Connections tab. Dan krijg je als het goed is dit te zien of een Nederlandstalig equivalent.
image.png
image.png (45.12 KiB) 4302 keer bekeken
'Never dial a connection' aan klikken. Zonodig kan je eventueel ook nog de 'Dial-up connection' verwijderen, die heb toch niet meer nodig.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: computer gehackt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ferry, ik heb dat veranderd in "Internet Options" zoals je aangaf en het monstertje is gisteravond niet meer opgedoken. :-D
Dat was het dus. Bedankt! Ergens moet een programma zitten dat zich elke dag om die tijd wil updaten, welk, geen idee. Geeft ook niet.

Ja! Zo'n koelkast bedoel ik. Ach, ik kan er ook heel goed zonder, hoor. Een mens moet toch wensen houden.
We hebben drie koelkasten in huis, dus voor twee mensen moet dat eigenlijk genoeg zijn. :shock:
De grootste is een Griek en die loopt al veertig jaar feilloos.
Bij koelkasten denk ik altijd weer terug aan mijn vader en hoe trots en gelukkig hij ergens begin vijftiger jaren was met zijn tafelmodel koelkastje. Dat was een absorptiekastje en daar waren mijn ouders speciaal voor met de trein van Eindhoven naar Rotterdam gereisd om die in de Bijenkorf te gaan kopen. De Bijenkorf bezorgde hem in Eindhoven keurig aan huis. In het koelvakje paste bovenop het ijsblokjesbakje precies nog een fles jenever. Eindelijk had hij wat hij vroeger aan boord ook had: koud water, een koud pilsje en een koud borreltje.
Toen was geluk nog heel gewoon. :?

Die T-bird zou ik maar koesteren.

Maar nu snel terug naar Woensdag Gehacktdag. :wink:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: computer gehackt

Bericht door ferryvaneeuwen »

De boosdoener moet een oud programma zijn. Welk emailprogramma gebruik je? Die staan er meestal al vanaf het begin op.

Die veertigjarige Griek zou ik maar gauw buiten de deur zetten met dank voor de bewezen diensten! De koelkasten uit die tijd zijn vergeleken met nu zeer slecht geïsoleerd en vreten energie. Dat kan je merken aan het vrijwel continue lopen van de compressormotor. Bij de nieuwe A+++ koelkasten slaat het ding nog maar af en toe aan.

Na de oorlog gingen we op hete zomerse dagen bij de ijsfabriek in de Gouvernestraat, een zijstraat van de Kroeskade, zo'n grote staaf ijs halen. De gonjezak, die had iedereen in huis toen, ging mee en werd erom gewikkeld. Dat werd dan dwars over de bagagedrager gelegd en dan wel terug lopen naast de fiets naar huis. Daar werd het in een grote wasteil in stukken gebroken en werden de flessen met die nogal sterk gekleurde limonade er tussen gezet. Die limonade had ook van die mooie grote kookzuurbellen veel groter dan dat spul van nu. Tja, we vonden dat toen een hele luxe.

In het pand naast ons zat een slagerij. De slager was samen met zijn broers eigenaar van die ijsfabriek. Zijn vrieskast werd dan ook geregeld voorzien van een nieuwe lading ijsstaven. Nou ja vrieskast. Het is maar hoe je het noemt. De temperatuur zal niet meer dan een paar graden onder nul geweest zijn. Dat heeft toch nog lang geduurd voordat hij deze methode opgaf. Hij had altijd van die stevig gebouwde slagersmeisjes met rode konen en op gele klompen in dienst. Die stopte me wel eens een stuk worst toe, ik was broodmager daarom zeker, maar dat moest dan wel gebeuren zonder dat de slager het merkte want die was daar niet van gediend ook niet voor een buurjongen. De halve koeien hingen aan haken op een rails aan, als je binnenkwam, de linkerkant. De toonbank stond rechts en als klant stond je dus net voor die kadavers, je kon ze zo aanraken. Dat zou iets voor mijn dochter zijn nu. Maar ik dwaal alweer af....... :wink:


Plaats reactie