computer gehackt

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
C.Donner

computer gehackt

Bericht door C.Donner » 19 mar 2016 20:39

beste kombuisers, ik denk dat mijn pc gehacked is. traag, het lampje blijft konstant knipperen, maar al ik de internet kabel uittrek stopt dat geknipper. soms is mijn scherm een paar sekonden zwart, en is dan weer normaal. wie o wie weet een goed progje om dat er af te krijgen??? alle help is welkom!

Groets, cornelis.

jdbvos

Re: computer gehackt

Bericht door jdbvos » 19 mar 2016 23:14

download, en run cureit van dr web.
heb ik goede ervaringen mee
Er zijn nog wel meer hele goeie, maar cureit zet zelfs windows ff stil om gescand te worden
Greetz!
Jan DB Vos

C.Donner

Bericht door C.Donner » 19 mar 2016 23:45

beste jdbvos, hartelijk bedankt voor deze tip! Ik ga nu mn bedje opzoeken, maar er morgen mee aan de slag, ik heb gemerkt dat een pc soms op een vergiet lijkt.... Nogmaal bedankt en ik laat het weten! groets cornelis.

C.Donner

Bericht door C.Donner » 20 mar 2016 10:45

pffoeiii... opgelost! dank zei cureit en ook avast! in het rapport stonden twee virusen: ,,taboola.org" en ,downsec' . ik kom niet graag aan het register, maar nu moest ik wel . Een tip: op zoeken klikken en daar de naam invullen, na 5 minuten had ik er al een. er af gegooid. weer zoeken, nog een, die ,downsec' en eraf gegooid. dit was effe lelijk. afijn, de comp opniew gestart en het probleem was over. nog een tip: ik had draadloos aanstaan, en heb dat uitgezet. een vriend (nou ja, vriend?) vertelde een poos geleden dat hij draadloos inbrak bij de buren en op hun comp. berichten zat te zenden. geweldig he? :(

hier een uitdraai wat ik eraf gegooit heb.
Sleutelnaam: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Mozilla\Firefox\TaskBarIDs
Klassenaam: <Geen klasse>
Tijdstip laatst geschreven: 16-3-2016 - 10:24
Waarde 1
Naam: C:\Program Files\Mozilla Firefox
Type: REG_SZ
Gegevens: 308046B0AF4A39CB
Waarde 1
Naam: Taboola.org
Type: REG_SZ
Gegevens:

en die andere rotzak:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Google\Update]
"DownSecBelgium #OpGuerilla "=""
date//#3-16-2016*
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Google\Update\Clients]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Google\Update\Clients\{8A69D345-D564-463c-AFF1-A69D9E530F96}]

grrrroets cornelis

Bob

Bericht door Bob » 20 mar 2016 13:21

Mooi dat je probleem opgelost is. Mocht je een computerprobleem hebben en je komt er niet uit, kijk dan eens op Nucia.nl In het uiterste geval kan je hun hulp inroepen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

C.Donner

Bericht door C.Donner » 20 mar 2016 17:41

goede avond Bob. Bedankt voor de tip die sla ik op. Die ,taboola' zat zelfs in programmas in configuratiescherm. die veroorzaakte rare dingen: als ik google of mozila opende kwamen er alemaal reclames over het scherm , goksites, autos, mooie dames enz. het leek de reclamebladen van de Lidl wel :shock: . en hij zat op 2 meer plaatsen in het register. Ik ga mischien een komplete herinstalatie doen van win7.
groets cornelis.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 21 mar 2016 17:27

c.donner schreef:ik denk dat mijn pc gehacked is
Nee hoor van hacken is geen sprake, zeer waarschijnlijk heb je het zelf binnengehaald met één of ander programma waar het mee gebundeld was. Nooit bij een installatie van een nieuw programma de 'Normal' installatie laten uitvoeren maar altijd de 'Custom' installatie, dan wordt meestal die ongewenste software zichtbaar. Vinkje ervoor wegklikken.

Taboola levert verder geen gevaar op maar is alleen vervelend en kan je PC behoorlijk vertragen. In zo'n geval draai ik zelf altijd eerst Malwarebytes die ze feiloos opspoort en kan verwijderen. Daarna als toegift nog Spybot die dan meestal nog extra ellende vindt. Niet afwachten maar standaard, bijvoorbeeld éénmaal per week, beide programma's op de PC loslaten.

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 21 mar 2016 19:26

China heeft de toekomst. China gaat Silicon Valley verre overtreffen, let maar op.
Ik gebruik nu al enige jaren Baidu, zowel voor beveiliging als voor opschonen. Dat is ook Chinees. Werkt als een fluitje. Destijds gedownload op aanraden van Dick Brazil. Ze hebben veel meer, ook een browser en een zoekmachine, maar die gebruik ik niet.
Verder ben ik heel voorzichtig met het downloaden van "gratis" software. Daar zit altijd troep bij. Ook bij bonafide software goed uitkijken wat ze daar verder stiekum bij proberen te stoppen.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

C.Donner

Bericht door C.Donner » 21 mar 2016 20:19

Beste Ferry en Theo, dat van china klop t , maar vlak Japan ook niet uit. Theo je hebt gelijk, ik had er een anti spyprogje opgezet toen dee die het al niet lekker meer. maar wat Ferry zei van die spybot dat is een hele goeie programma, maarrrr... die vond hem niet. :( en taboola heeft heb ik ondekt 2 verschillende vormen, nou, ik had de meest kwaaie kan ik zeggen. die andere van downsec gorilla (wat een naam??) was andere koek ik kon gewoon eerst mn register komen en Ik kreeg de tip van de buurman: opstarten in veilige modus en dan er af gooien. Dat lukte de derde keer pas. nou moet ik zeggen dat ik deze komp. 2e hands heb gekocht, er zaten een hoop fouten en reparaties aan, en dat voor 240 eurootjes..... ze hadden die win xp moeten houden, die werkte een jaar of 5 geleden een stuk beter... nou beste mensen, bedankt voor de tips, het werkt en rammelt weer groets van Cornelis :)

jdbvos

Bericht door jdbvos » 21 mar 2016 20:53

Mooi dat het gelukt is, Cornelis !
Cureit is (al jaren !) een prima programmaatje, zelfs de gratis versie....
Malwarebytes is ook prima; run ik wel eens ná cureit, gewoon voor alle zekerheid....
Maar je hebt het prima aangepakt !
Greetz!
Jan DB Vos

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 21 mar 2016 21:22

Een 'must' is om een Windows 7 System Repair Disk te maken. Dit moet je pas doen als de computer helemaal 'schoon' is. Behalve de al genoemde programma's ook nog CCleaner draaien. Een 'Repair Disk' is in vijf minuten te maken. Een CD rom vooraf in de brander plaatsen. De procedure hoe dat in zijn werk gaat wordt hier vermeld. Met deze reparatieschijf heb je toegang tot een aantal reparatieprogramma's waaronder de System Recovery Tools.

Zelf maak ik, zeikerdje als ik nu eenmaal ben, dan ook nog van alle PC's en laptops geregeld een 'image' van de harde schijven. Dat is letterlijk een één-op-één kopie van die schijven. Crasht er een schijf, heb je een onherstelbare fout gemaakt of heb je een onuitroeibaar virus op de PC staan dan zet je de image of beeld terug op de nieuwe of bestaande schijf en alles is weer zoals het was ten tijde van het maken ervan, inclusief alle icoontjes die weer op de juiste plek op het scherm staan.

Die beelden schrijf ik weg op een losse harde schijf. Tja en dan heb ik uiteraard ook nog een kopie als backup ervan staan op weer een ander opslagmedium. Voor de laptops die geen brander hebben staat het programma om die beelden mee te maken op een USB stokje in plaats van op een CD-rom. Zelf gebruik ik hiervoor het programma Active Boot Disk.
ActiveDisk.jpg
ActiveDisk.jpg (55.57 KiB) 967 keer bekeken

Bob

Bericht door Bob » 22 mar 2016 22:24

Het gaat er langzaam naar toe dat we meer tijd kwijt zijn aan virusscanner, back-up, repair disk, systeem herstel, cccleaner en ik weet niet welke herstel programma's in plaats van dingen met de computer doen waarvoor je zo'n apparaat hebt aangeschaft, zoals Kombuispraat volgen.
Tot nu toe ben ik redelijk rij gebleven van virussen en andere rotzooi. (afkloppen). Wel eens last gehad van troep bij het downloaden van een programma. Maar daar wordt je steeds slimmer in om de troep eruit te halen. Softonic heeft er een aardig handje van om troep mee te zenden.
Op het ogenblik wel last van Bing. Krijg dat er niet uit. Je kan het ook niet terug vinden met Verkenner of een ander zoekprogramma. Zelfs experts kunnen tot nu toe geen oplossing aan dragen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 22 mar 2016 22:45

Welke browser en versienummer gebruik je Bob?

Bob

Bericht door Bob » 23 mar 2016 10:58

Hallo Ferry,

Het schijnt, let wel, het schijnt dat het probleem de wereld uit is. Internet startte op met mijn startpagina en niet meer met Bing. Wat is er gebeurd? Ik weet het niet. Ik werk met IE. Ik denk nr. 11. Onlangs heb ik op advies van een expert chrome en Firefox er afgegooid. Misschien is dat de reden dat het nu goed gaat, voor zolang het duurt.

Bob

ferryvaneeuwen
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen » 23 mar 2016 11:38

Vreemd dat het vanzelf goed is gekomen. Gaat het weer fout dan kun je misschien de methode toepassen die hier beschreven wordt.

Als dat niet helpt dan is er nog een wat ingrijpender manier maar daarin moet je wijzigingen aanbrengen in het register en ik weet niet of je daar ervaring mee hebt. Zo niet dan moet je er niet aan beginnen want een foutje maken in het register kan verkeerd uitpakken en dan zijn we verder van huis.

Het is overigens wel slim van Bing om zich in het register te verstoppen omdat dan telkens als je denkt dat het euvel verholpen is het even later vrolijk weer opduikt. Windows staat, behalve handmatige, geen wijzigingen toe in bepaalde delen van het register die programma's op de PC daar zouden willen aanbrengen en daar maakt Bing dus handig gebruik van.

pascal

Bericht door pascal » 23 mar 2016 14:16

ferryvaneeuwen schreef:Windows staat, behalve handmatige, geen wijzigingen toe in bepaalde delen van het register die programma's op de PC daar zouden willen aanbrengen en daar maakt Bing dus handig gebruik van.
Bing is de zoekmachine van Windows. Dat je her en der verwijzingen in het register terug vind (gewild of ongewild) is dan ook niet zo vreemd.

Plaats reactie