Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------------Afbeelding

Mijn pc is volgende maand net 8 jaar oud en draait al die jaren zo'n 16 uur per dag probleemloos op Vista. Toch wordt het langzamerhand wel eens tijd om over te stappen op een nieuwere versie van Windows en dat wordt dan Windows 10. Dat moet na de eerste week van juli gaan gebeuren, als ik de vertaling waar ik mee bezig ben, klaar heb. Van Vista naar Windows10 betekent een "schone installatie" en dus ben ik intussen al bezig met alles wat van belang is over te brengen naar een externe harde schijf.

Maar nu sta ik ook voor de keus of ik na acht jaar maar niet meteen een nieuwe pc zal kopen of met deze oude doorgaan. In die acht jaar heb ik één keer een storing gehad: drie jaar geleden, op 27 mei 2013 schreef ik ...
    • PC was om halftien bij de dokter en werd al om 10 uur genezen verklaard.
      Nieuwe voeding; kosten 35 euro. Geen geld.
      Dat is de eerste reparatie in 5 jaar.
      Toch komt er deze herfst een Mac.
Die Mac is er door verschillende oorzaken nog steeds niet gekomen en op dit moment zie ik het ook niet zo zitten. Maar het blijft wel een grote wens en daarom lijkt het me toch beter om deze pc eerst maar eens een facelift te geven. Ik vraag me namelijk ook af of er in de afgelopen jaren eigenlijk wel iets verbeterd is aan de gewone huis-tuin-en-keuken desktop pc's. Kan iemand daar soms iets zinnigs over zeggen?

Ik bedoel: jaren geleden las je om de haverklap over alweer een nieuwe, nog snellere processor van Intel, waarna AMD direct volgde, of omgekeerd. Die werden dan uitgebreid getest en vergeleken en zo, maar daar hoor of lees ik nooit meer iets over. Zijn de processors zoals ze nu zijn snel genoeg en valt daar weinig meer aan te verbeteren?
  • In mijn pc zit een Intel Core Quad Q 6600 met een snelheid van 2,40 GHz. Zijn er intussen betere - en dan bedoel ik zoveel beter dat je dat verschil duidelijk merkt?
  • Ik heb 4GB geheugen. Daar wil ik 8 van maken. Geheugen is tenslotte niet duur meer. Maar heeft dat ook nut?
  • Heeft het nut - of is het raadzaam - om bij voorbaat de ventilatoren te vervangen, voordat er eentje de geest geeft? In de zijwand van deze pc zit een grote fan met een diameter van 20 cm die weinig toeren maakt en die je nauwelijks hoort, maar wel een grote hoeveelheid lucht door het machien sleurt. Dat vind ik in de Griekse zomer eigenlijk wel een rustig idee. De laatste tijd hapert hij wel eens en dan moet ik hem met een tik tegen de pc weer aan de draai brengen. Ik heb hem al eens schoongemaakt en met siliconenspray bewerkt, maar hij heeft toch ook alweer tegen de 50.000 draaiuren. Die wil ik in elk geval laten vervangen, maar is het ook raadzaam om de fan van de processor te vernieuwen? Op hoeveel draaiuren zouden die dingen eigenlijk berekend zijn?
  • Ik wil de computerboer vragen om er een nieuwe harde schijf van 1 TB in te zetten en daar Windows op te installeren en de oude harde schijf met alle ouwe meuk gewoon te laten zitten.
Heb ik een strak plan, of kan ik het beter anders doen? Hier zijn vast wel een paar deskundigen die daar iets over willen zeggen. Bij voorbaat mijn dank!

Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jur de Jong »

Mijn pc (laptop) dateert van 2013 en draait op WIN 8.1, naar volle tevredenheid. Microsoft pusht WIN 10 enorm door allerlei vervelende pop-ups. Echter ik hoor veel dat een migratie naar WIN 10 problematisch is omdat ineens allerlei applicaties niet of niet goed meer werken. Daarom druk ik dat steeds weg, en blijf draaien op 8.1 zolang dit wordt ondersteund. Ik koop tzt wel een andere pc met WIN 10 standaard erop als 10 helemaal stabiel en bug-vrij is. Ik raad een migratie naar 10 op een oude pc dus af.
8)
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Linders »

Ik heb de boot ook steeds af gehouden en de meldingen weg geklikt, tot dat tot mijn verbazing vorige week Windows 10 na de opstart van de pc vanzelf ineens begon te downloaden. Durfde het ook niet af te kappen. Zit nu dus met Windows 10, het is even wennen, maar valt tot nu toe niet tegen. Moet wel elke keer dat ik de pc aanzet opnieuw inloggen dat was voorheen niet.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Omdat ik een Nederlandse versie van Windows 10 op usb-stick wil hebben, moest ik die zelf bestellen. Bol stuurde me in twee dagen al twee mails: ze hebben even problemen met de levering, of liever: hun leveranciers kunnen niet leveren. Dat zal komen omdat Windows 10 juist nu de eerste echte grote update krijgt. Dat las ik HIER.

Ik ga het toch maar gewoon avonturen, hoor. Ik herinner me nog wat er jaren geleden allemaal over Vista werd gezegd en dat je toch vooral moest doorgaan met XP, want Vista was alleen maar een eindeloze doffe ellende. Ik heb noch op mijn laptop, noch op deze desktop ooit ook maar één probleem met Vista gehad. Vista is zwaar en log, zegt mijn plaatselijke computerboer steeds en daar heeft hij wel gelijk in. Het lijkt ook wel of het steeds maar zwaarder en logger wordt. "Ja, net als jijzelf!" riep er toen iemand. :shock:

Maar mijn vraag ging ook niet zozeer over het besturingssysteem als wel over andere punten. Ik vroeg zelfs helemaal niet naar ervaringen met Windows 10. :-D Hoewel die ervaring natuurlijk van harte welkom zijn, dat spreekt, dus dank daarvoor. Mijn vragen gelden veel meer de hardware.
  • Wat is er in de afgelopen acht jaar veranderd aan moederborden en processors waardoor ik beter een nieuwe pc zou kunnen kopen dan deze een facelift geven?
  • Heeft het zin om er 4MB geheugen bij te steken?
  • Heeft het zin om bij voorbaat de cpu koeler en eventueel ook andere ventilatoren te vervangen in plaats van te wachten tot die een keer in elkaar stuiken?
Ik bedoel: dat zijn de kosten niet. Dat is met minder dan 150 euro wel bekeken. Als ik dan weer een jaar of wat probleemloos vooruit kan, vind ik het prima. Die Mac blijft echt in het achterhoofd zitten, hoor. Naast de auto - zelfde merk en type als wat ik nu heb omdat ik nog nooit zo'n plezierige auto heb gehad, maar dan "top of the line" - met geheel leren bekleding en échte airco en die tweedeurs Amerikaanse koelkast met ijsblokjes en ijswater aan de buitenkant. Maar ook zonder die mooie dingen, kan ik heel gelukkig leven, hoor. Men moet iets te wensen en te dromen overhouden, nietwaar? Eerlijk gezegd is het leven zonder op zijn tijd een goeie haring veel moeilijker, dan een leven zonder tweedeurs Mac met airco en ijsblokjes. :wink:
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door ArieE »

Het enige wat ik weet is dat er een gratis update naar Windows 10 was(of is) voor XP-gebruikers.
Windows 10 bevalt prima moet ik zeggen.
Groeten Arie Eijgenraam
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

In den beginne had ik ook steeds problemen met Windows10, en ben een hele tijd aan het klooien geweest vanwege allerlei "Blue screens of death", fouten in besturingssysteem en de hardware zelf....
Na echt héél veel vijven&zessen en tig herinstallaties kwam ik er achter dat één van m'n geheugenmodules letterlijk parten speelde door keer-op-keer er de brui aan te geven. Ja: dan weer de processor het ook niet meer, en slaat op tilt.
Omdat ik in eerste instantie de harde schijf wantrouwde, heb ik die eruit gesloopt, en voor de gein echt gesloopt om te kijken of ik eoa defect kon zien.
Niets natuurlijk..... Naderhand bleek het dus die gammele geheugenmodule te zijn geweest.....
Mooi de originelen er weer ingezet, en alles was weer bij het oude.... Win8.1 er weer op, en angstig afgewacht op de dingen die zouden gaan gebeuren....
Niks aan het handje...dus uiteindelijk ook maar weer geupdate naar win10. Da's nou ca 1 a 2 mnd geleden, en de pc (schootbovenkant) doet het weer als tevoren.
Ik heb de harddisk vervangen door een SSD (een ingebouwde usb-stick zeg maar) van 360GB, en de pc start letterlijk op in 3 a 4 seconden
Ter info: een laptop van een 4 jaar oud, origineel 2x4 GB geheugen (had ik geupgrade naar 2x8, maar eentje daarvan bleek dus bagger).
Totaal geen problemen met win10, en vind ik een prima systeem.....
Een USB versie kun je -als het goed is- gewoon bij Microsoft downloaden.... Goegel ff op win10 bootable usb.
Kijk mbv Pirisoft Specci (die leverancier van oa CCleaner, en dus gratis) wat je hardware en software is....Op een 64bit machine moet je geen 32bit systeem draaien, en omgekeerd.
Bootable USB erin, even de opstart-volgorde instellen op 1e keus=usb, en gáán met die banaan....
Ik denk dat je ouwe peeseetje je nog kan verbazen (een kennis van me heeft win10 op een 10 jaar oude pc draaien).
Vooral als je ff een SSD-tje installeert (dan moet ie wél de juiste SATA hebben !)
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb de harddisk vervangen door een SSD (een ingebouwde usb-stick zeg maar) van 360GB, en de pc start letterlijk op in 3 a 4 seconden
Dat is een heel goed idee.
Bedankt.
Nee, ik wil Windows 10 op een usb-stick hebben, in een doosie, met een boekie d'rbij en een zegeltje erop en een licentie. :wink:
Ik bestelde een Google Chromecast. Die zat ook in zo'n mooi doosie met een snoertje en een adapter en een boekie.
Een lust voor het oog.
En dat werkt me toch mooi! :-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het reparateur's adagium is nog steeds: If it ain't broke, don't fix it! Het gaat meestal mis als je een goed werkend apparaat meent te moeten gaan verbeteren. Zo te horen is het een stabiel systeem dat met jouw toepassingen, voornamelijk telstverwerken neem ik aan, eigenlijk geen moer om handen heeft en daardoor niet zal slijten zoals bijvoorbeeld bij gamen.

Extra 4 Gb RAM verbetert alleen het multi-tasken, dus als er veelvuldig geschakeld wordt tussen openstaande programma's, de PC zelf wordt er niet sneller door. Het uit het RAM lezen van pagina's van de diverse programma's gaat nu eenmaal een stuk sneller, net zoals bij een SSD, dan deze uit het pagefile bestand op de langzame harde schijf te halen. Het grote pagefile bestand is forensisch zeer interessant omdat er alles in staat wat je de afgelopen weken zoal heb uitgevreten op de PC......
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik ben niet zo'n fan van Windows 10. Op de PC van mijn vrouw werd plotseling 10 geinstalleerd. Het gevolg was dat de computer een paar uur niet gebruikt kon worden. Op een laptop die met 10 geleverd is, liep een zoekactie op een site vast, door een langlopend script. Op de PC met 10 hetzelfde probleem. Tientallen updates, waardoor de computer moet blijven draaien.Daarom stel ik de installatie op mijn eigen PC nog maar even uit. Het heeft er wel opgestaan, echter na korte tijd liep de zaak muurvast en moest de computer naar de reparateur. Ik vertrouw het niet helemaal.
Mijn vorige PC heeft 10 jaar zonder problemen gedraaid maar kon op het eind het nieuwere programma voor videobewerking niet meer aan.
Als extra opslag heb ik een externe SSD harde schijf waar alle bestanden naar toe gaan. Word, Excel, muziek, foto's. Geen video. Misschien dat het een oogknippering langer duurt voor het op het scherm staat, maar dat maakt me niets uit. Er gaat meer tijd verloren aan instellen en downloaden dan aan het starten van een programma, sorry tegenwoordig is dit een app., en ophalen van een bestand.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Brazuca »

Mijn aanbeveling is om niet aan een 'oudere' en goed funcionerende PC te gaan sleutelen.
Het beste is om je persoonlijke data (documenten, fotos en vídeos e.d.) op één of meerdere externe schijven te hebben, zodat je die gemakkelijk mee kunt nemen, of over kunt zetten naar een evt. nieuwe PC (of MAC).
Werkt het geheel naar behoren, en heb je geen serieuze problemen, dan is er m.i. geen reden om iets nieuws aan te schaffen.

Zelf heb ik twee laptops op Windows10 draaien, met geen enkel probleem. Begrijp de slechte ervaringen dan ook niet.


Plaats reactie