Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door TBH »

Betreft antivirus/internet security

Je kunt altijd kijken naar https://www.av-test.org/en/antivirus/ho ... indows-10/
dubbelklik op het achterste pijltje voor details
Elk half jaar doen ze een nieuwe testronde voor verschillende besturingssystemen.
Je ziet dat de meeste software goed is qua protection, daarna kun je kijken naar performance (prettig als je niet zo'n snelle PC hebt)
Vel je eigen oordeel

GRT
Thomas

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een mooi overzicht. Bedankt!
Zelf had ik Bitdefender overwogen, maar ESET komt ook goed uit de bus, dus dat laat ik eerst maar zo.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4844
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Allen »

Heeft iemand al de creators update windows 10 op de desktop/laptop geïnstalleerd?

Ben benieuwd naar de ervaringen.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

...nog niet...
kreeg wel de melding dat ik bericht zou krijgen als "mijn" versie bij de updates gereedstond...
Maar je kunt het desgewenst nu ook wel handmatig downloaden en installeren. Hoe, staat bij dat voorbericht ...

Wat het is weet ik niet precies, maar misschien gaat het dezelfde kant op Sway, dat nieuwe presentatie-programma. Dat zag er best leuk uit, maar om echt wat mee te maken is wel enige oefening vereist (voor mij, tenminste).
Sway kwam met het installeren van Win10, en zat ook bij m'n Office365-abonnement, maar is dat nu niet meer.. :roll:
Het zit overigens wél in de Microsoft-Store...

Aan de naam te oordelen is "Creator" ook zoiets, want om in Win10 zelf te gaan creëren cq rommelen lijkt me geen goed idee...
Ik ben vorige week al een tijdje aan het rommelen geweest met "pnputil" (in de drivers-bieb van een pc) en met "sfc" (system-file-checker) om een probleem met m'n GPS-muis te verhelpen, en dan zit je op het puntje van je stoel: 1 typefoutje icm enter kan dan leiden tot een nieuwe formattering en herinstallatie van Win10 en alle andere prog's
(beide genoemde utility's alleen mbv de DOS-achtige Opdrachtprompt(Administrator), dus dan weet je het wel...)
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (80.33 KiB) 6215 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Meteen maar een update over de stand van zaken: ik heb zojuist na een update de boel aangemeld gekregen...
Het gaat om de, zoals er al eerder was, media-tool om de nieuwste Win10 versie te installeren...
Zo'n versie (voor 32bits en voor 64bits) heb ik nog van de 'installatie-golf' zal ik maar zeggen.
De laatste keer dat ik die gebruikte was op m'n kleine 10" Asus eee seashell, die ik heb leeggemaakt, en opnieuw heb geinstalleerd voor m'n kleindochter.
Je kon wel merken dat er nogal wat updates gedaan moesten worden: dat duurde zowat een dag !
Dus zo'n nieuwe ISO, die je dan met het meegeleverde Creation-tool op een (wordt meteen bootable gemaakt) USB (of DVD) kunt 'branden'...
Hij is zonder reg-code, dus op pre-Win7 pc's heb je er niets aan.
Op alle latere pc's (Win7/Win8/8.1) kan hij wél worden gebruikt (ik ga er nu even van uit dat jullie weten dat je als code "gewoon" de geregistreerde code van de sticker op de pc/laptop van Win7 of Win8 kunt gebruiken als reg-code tijdens de installatie/upgrade van Win10)

Dus: een mooi gebaar van Microsoft, maar wat de reden is van al deze gratis verstrekking van een duur OperationSystem, is me vooralsnog niet echt duidelijk; het kost miljoenen om zoiets te ontwikkelen, en waarom geef je het dan weg ???
Van horen zeggen, hoor: het schijnt gefinancierd te worden door de US-gov. Hun eis schijnt te zijn op alle pc's te een achterdeurtje voor hun gebruik te geven, en zelfs bij uitstaande pc's de camera en de microfoon te kunnen gebruiken.
Of dat waar is ??? 't Zou me niet echt verbazen, maar ik heb geen enkele reden om het voor waarheid aan te nemen. Zien, is geloven...

Ik zag nog iets...Ook Microsoft maakt zich dus schuldig aan sluikreclame:
Als je dit (Reimage) installeert wordt je pc gescand, en uiteraard worden er dan "issues" gevonden, die dit programma wel even voor je oplost....mits je $45 (of zoiets) even over wilt maken.....
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (153.18 KiB) 6193 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door TBH »

Beste jdbvos, ik snap niet dat je op betreffende website terecht komt, heeft nl. niks met Microsoft te maken.

Onderstaande betreft een Creator's update als je al windows 10 hebt
Zoals bekend, wordt vanaf 11 april de Creator's update van windows 10 gefaseerd uitgerold door Microsoft.

Om te voorkomen dat deze op een niet voor jou gewenst tijdstip wordt gestart, is er de mogelijkheid om deze handmatig te starten.

Ga hiervoor naar website https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=845981 en je kunt meteen een
executable downloaden.
Start deze en de Creators Update wordt in gang gezet.
Let op, afhankelijk van van de snelheid v.d. PC kan deze update even duren.

Wil je een kale installatie doen van de Creator's update doen, volg de instructies op
http://www.computeridee.nl/nieuws/zo-in ... usb-stick/

Let op voor een kale installatie heb je een windows key nodig, zoals jdbvos vermeld, zit deze op een sticker op je PC/Laptop.
Mocht die niet meer duidelijk zijn, kun je Jellybeankeyfinder (https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/) installeren, geen meegeleverde andere programmaatje installeren (vinkjes uitzetten)
Deze achterhaalt keys van o.a. Microsoft.
Zorg ook dat je de benodigde drivers van je PC/Laptop paraat hebt, deze zijn meestal meegeleverd bij de aanschaf.
Wel doen voordat je begint met de kale installatie.

TIP: Probeer zoveel mogelijk standaard windows drivers te gebruiken en alleen voor speciale hardware de fabrikant drivers te gebruiken.


Bij beide installaties niet vergeten bij opstarten alle schuifjes voor locatie enz. enz. (informatie naar Microsoft) uit te zetten.

Beide installaties bij mij op diverse PC's/Laptops uitgevoerd zonder problemen.

Meeste problemen doen zich overigens voor met allerhande zgn 'gratis' troep/vage software die van internet gedownload en geinstalleerd is.

Succes

Thomas
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4844
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Allen »

VRAAGJE:
Sinds gisteren krijg ik de melding dat “Kombuispraat” en “Kustvaartforum” NIET VEILIG is (rechtsboven) in de Chrome browser.

Dit is alleen van toepassing op de desktop.

Op de laptop, iPad en de Smartphone krijg ik de melding niet.
In andere browsers krijg ik die melding ook niet.
Gebruik op alle apparaten dezelfde virusscanner.
Dus alleen in Google Chrome.
Ben ik de enige of zijn er meer?

Kombuispraat-Kustvaart.JPG
Kombuispraat-Kustvaart.JPG (85.62 KiB) 5886 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Dat is een nieuwe beveiliging die zowat in alle (goede) virusscanners is doorgevoerd.
Banken hebben dit geeist: het bankieren moet strenger worden gechecked. Om de bank beter te beschermen, niet jou....
Ben je op een site geweest van een bank, of ben je ingelogd geweest op DiggiD, dan is die extra beveiliging geactiveerd.
Ga je daarna naar een andere site die meer 'publiek' is, zoals Kombuispraat, gaan de toeters&bellen af.
Je kunt kiezen om de site te vertrouwen, waarna de virusscanner vraagt of hij iets mag veranderen aan je pc (hij wil dan kombuispraat als (door jou verklaarde) 'veilige site' op te slaan.
Daarna komt dat alarm, voor een dergelijk veilig verklaarde, site niet meer voor.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4844
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Allen »

Sodeknetter @Jan, dat heppie me mooi even duidelijk gemaakt.
Ik had inderdaad bankbeveiliging aanstaan.
Bankbeveiliging uitgeschakeld en hoppa de melding is/was verdwenen.
@Jan, bedankt maar weer. 8) :-D
Grtn @Allen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------
Twee dagen terug voerde Windows 10 een update uit die meer dan een uur in beslag nam. Dat zal vast wel nodig zijn geweest, al merk ik ook geen enkel verschil in performance. Maar wel is er nu zomaar spontaan, zonder dat mij iets is gevraagd, een vesntertje in de taakbalk verschenen waarin je een webadres kunt typen en dan opent hij dat trouw. Het nut daarvan ontgaat me volledig en eigenlijk wil ik dat venstertje best weer kwijt, alleen weet ik niet hoe.
Iemand die dit ook heeft en die wél weet hoe ik hier weer vanaf kan komen of wat de meerwaarde van dit venstertje zou kunnen zijn? ?

------------------------- Afbeelding

------


Plaats reactie