Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb een beetje rondgeneusd wat er voor goedkope desktops in de aanbieding zijn, voor ongeveer 150 euro is er ruime keuze, alleen zit er wel W7 op, dus zit je wel met de upgrade probleempjes.
Alsof mijn pc dit aanvoelde weigerde die vanmorgen normaal op te starten en pas na diverse herstarts werkte alles weer normaal.
Na de verhuizing wordt het dus gewoon een nieuwe huis tuin en keuken desktop waar W10 opstaat met 8 gb geheugen en een harde schijf van 1 terabyte.
Die zijn al voor 450 euro in de aanbieding.
Zoals gezegd heeft deze 8 jaar oude bak zijn beste tijd gehad, al twee verhuizingen overleefd, zit binnenin vol stof en ik hoop dat tie het nog een paar weken volhoudt omdat veel verhuisperikelen via internet geregeld moeten worden. :wink:

Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar nu sta ik ook voor de keus of ik na acht jaar maar niet meteen een nieuwe pc zal kopen of met deze oude doorgaan.
Dit was de vraag van Theo waarmee dit topic geopend werd.
Ik ben er inmiddels uit, straks een nieuwe waar W10 opstaat. :wink:
Ook een nieuwe goedkope pc voor 150 eurootjes met W7 die je nog gratis kan upgraden lijkt me niet zo verstandig.
Die worden niet voor niets zo goedkoop aangeboden.
Helemaal schoon maken en W10 installeren?
Ach, wat is wijsheid?
Ik hou het simpel, in geval van nood heb ik het laptoppie nog, maar ik werk liever met een desktop.
En al die aaidingen hoeven van mij helemaal niet.
Ben te oud voor die rotzooi. :lol:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik kreeg onlangs van mijn schoonzoon voor week een mini PC te leen om deze eens te bekijken. Het apparaat was van het fabrikaat MSI. Ik kon de mini PC door een speciale VESA bevestiging zo achterop de monitor klikken. De afmetingen zijn ongeveer 12x12x6 cm. Eigenlijk kon ik weinig verschil merken met mijn desktop met Windows 7, integendeel ik vond hem om mee te surfen zelfs sneller. Dat opstarten gaat in een paar seconden, je weet niet wat je meemaakt. Het energieverbruik was 15 Watt, dat van een gewone desktop al gauw 300 - 400 Watt. Als de PC veel aanstaat scheelt dat aanzienlijk in de kosten! Het ding is ook absoluut geruisloos. Je moet er wel een losse USB brander bij aanschaffen maar die kosten ook nog maar € 30.
image.jpeg
image.jpeg (15.94 KiB) 3450 keer bekeken
Ik ben er behoorlijk enthousiast over geraakt en ik denk dat dan ook mijn volgende PC een mini wordt met een wat zwaardere Pentium processor.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat ziet er gelikt uit. Het is te vergelijken met de Apple Mac Mini MGEM2FN/A, alleen kost die dan wel ruim twee keer zo veel. Daar heb ik even geleden ook over zitten nadenken bij mijn overwegingen of ik naar een Mac zou gaan of gewoon verder met een Windows pc.

Deze MSi lijkt me toch wat te licht met die processor en maar 2 GB geheugen. Dat is wel heel erg krap voor Windows 10. Het kán, maar daar is het dan ook mee gezegd.
De Asus VivoPC VM62-G044R zou misschien beter zijn, maar dan zit je ook weer op de prijs van een Apple Mac Mini.
Ik heb graag veel USB-poorten, zowel aan de achterkant als aan de voorkant van het machien. Ik ga eerst maar eens door met mijn faceliftplannen. Maar als je een nieuwe pc nodig hebt en je hebt aan deze specificaties voldoende, dan is zo'n mini zeker het overwegen waard.

Die HDMI aansluiting is wel mooi, maar voorlopig ben ik helemaal blij met mijn Google Chromecast die sinds ruim een week aan de tv hangt. Zomaar alles afspelen vanaf mijn iPad. Onze smart tv bleek geen Netflix app te hebben en dus ging het afspelen niet gewoon via het internet naar de tv. Nu werkt het als een zonnetje. En YouTube ook. Opeens zijn al die oude Griekse films voor mijn vrouw beschikbaar. Die staan allemaal op YouTube en al haar favoriete tv momenten en al die Griekse zangers en zangeressen, zomaar op de flatscreen. Zelfs ons Griekse feestje van alweer drie jaar geleden, waarvan ik helaas maar goed twee minuten met de iPad filmde, kan ik nu aan belangstellenden kamerbreed laten zien. Hoewel: Grieks feestje ... Het is puur Pontiakos.
Ik vind het een klein wonder, die Chromecast, en dat allemaal voor 39 euro. Ach, als bejaarde ben je gauw tevreden. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door K.Brouwer »

Jan,even reagerend op jouw stukje van 3/6 10:56, dat Windows een gratis upgrade naar W10 aanbied voor W7 en W8 deed bij mij toch wel alle alarmbellen afgaan. Dit is toch een aanbod wat te mooi is om waar te kunnen zijn? Daarom heb ik tot nu toe steeds dat aanbod geweigerd. En ze beginnen al harder aan te dringen om het er maar toch op te zetten. Eerst kon je het aanbod gewoon wegknippen, dat gaat nu al niet meer, je kan of installeren of een tijd aangeven waarop het geïnstalleerd kan worden...Dus moet je nu de computer herstarten om dat aanbod kwijt te raken. Heb al een keer gehad dat tijdens het werken ik opeens geïnformeerd werd de computer niet uit te zetten daar W10 bezig was zich te installeren! Nadat dit gebeurd was ben ik niet me de voorwaarden akkoord gegaan waarna hij W8 weer terug zette. Wat hij stiekum wel heeft achter gelaten moet ik dan zelf maar uit zien te zoeken.Kortom, ik vertrouw die zaak voor geen meter en ik ben toch bang dat er meer achter W10 zit dan waar men tot nu toe achter gekomen is.

Groeten, K.Brouwer
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een bladzijde terug is daar al iets over gezegd, Misschien heb je er wat aan.
Why Windows 10 is spyware

Because it has all the attributes of spyware:

- Downloads itself to your machine without you specifically asking for it? YES
- Aggressively attempts to install itself taking over your computer in the process? YES
- Sends unknown and/or encrypted data to known and unknown third parties? YES
- Sends personally identifying information to known and unknown third parties? YES
- Easy to remove? NO

In short, it looks like spyware, smells like spyware, walks like spyware and talks like spyware. Windows 10 is spyware.
:-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

So what's new?

  • Negen jaar geleden ...

Hoewel mijn ervaring niet al te uitgebreid is kan ik wel zeggen dat ik het een slecht stukje werk vind van Bill. Het kon uiteraard niet uitblijven want de schoorsteen moet blijven roken... ---- is heel erg betuttelend en je bent over een heleboel dingen geen eigen baas meer. Probeer bijvoorbeeld maar eens een exe-file te wissen. Dat lukte me pas na uren. Allemaal om de beveiliging op te voeren maar bij mij is in al die jaren nog nooit een exe-file gewist door een virus. De huidige virusscanners zijn zo goed dat die kans wel heel erg klein genoemd kan worden. Het systeem dat verantwoordelijk is voor al deze ongemakken heet UAC of Users Account Control. Een heleboel gebruikers hebben dit al uitgeschakeld en dan is de beveiliging zoals bedoeld was dus ook weg. Symantec ontdekte dat het mogelijk is om een onderdeel van Windows genaamd RunLegacyCPLElevated.exe aan te roepen, waardoor het mogelijk wordt om kwaadaardige DLL/CPL bestanden uit te voeren. Hiermee kan een virus of andere malware tot alle handelingen geauthoriseerd worden. Het is dus allemaal schijnveiligheid of 'Windowsdressing'.

Eén van de grootste ongemakken is dat voor alles een schermpje opduikt met allerlei stomme vragen. Of ik wel zeker weet of ik door wil gaan met de gedane handeling. Ja natuurlijk wil ik dat anders had ik niet geklikt op iets. Kortom je wordt behandeld als een soort randdebiel en alles duurt door deze flauwekul veel en veel langer dan nodig is. Voor elke handeling is minstens één en soms drie tussenstappen nodig om tot het doel te geraken.
  • Nooit ook maar de minste last gehad met dat slechte stukje werk. :-D Over een jaar praat niemand meer over problemen met Windows 10.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Bob R.I.P. »

https://www.seniorweb.nl/artikel/contro ... windows-10

Hier een paar tips voor beveiliging bij Windows 10.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Robert Delhaye »

Ik ben zeer tevreden over windows 10.
Het duurt wel een tijdje voor je het onder de knie hebt, er zitten ontzettend veel verborgen mogelijkheden in en op.
Soms gaat er bij het werken met de muis, pad, of bij het vegen of per ongeluk indrukken van toetsen wat mis. Dan verdwijnt alles, of een gedeelte, of komt er een venster met allerlei keuzemogelijkheden. Dat komt onder andere door het feit dat windows 10 ontwikkeld is voor laptops met een aanraakscherm. Een tablet of een smartphone hebben dat uiteraard sowieso al.

Verdachte bedoelingen van Microsoft? Tja, wie weet. Ze doen maar, ik heb er geen last van, Obama misschien wel als hij m'n mails leest naar ex-collega's van me in de VS. Ik ben daar 2 x 6 jaar bij de marine geweest, eerst in Florida en daarna in California.
Windows 10 werd gratis aangeboden. Het is natuurlijk voor Microsoft gemakkelijker als zoveel mogelijk mensen hetzelfde besturingssysteem gebruiken.
Overigens was Windows 9 - om interne in de VS belasting-technische redenen, de Windows 8.1 Upgrade genaamd - geen upgrade, maar gewoon een stap verder.... simpelweg van Windows 8 naar Windows 9, alleen ze konden het geen Windows 9 noemen.... 8.1 = 8 + 1 = 9.
Windows 8.1 werd helemaal opgedrongen op mijn Windows 8 laptop (een HP Pavilion). Ik had op dat apparaat al meteen de 'evaluation' versie van Windows 10 gezet toe die uitkwam, en de nacht van de beschikbaarheid van Windows 10 de alpha-versie (officiële release) erop gezet. Vooral omdat ik nooit tevreden ben geweest over Windows 8 en Windows 8.1.
Ook op mijn andere, krachtigere i7 laptop, een ASUS, ben ik begin dit jaar van Windows 7 naar Windows 10 overgestapt, gaat uitstekend. Er stond trouwens steeds al de nieuwste versie van Office op, nu die van 2016, en de nieuwe versie van Outlook, dat het 'oude' outlook (ex-hotmail) vervangt.

Maar zoals gezegd, iedere dag ontdek je wel wat nieuws met Windows 10. Een kwestie van niet bang zijn en gewoon in de configuratiemenu's en instellingen duiken, en overal eens rondneuzen.

Als beveiliging gebruik ik trouwens Trend Micro Maximum Security. Gewoon met een abonnement. Dan moet je één keer per jaar de oude versie verwijderen en de nieuwe versie installeren, maar dat grotendeels, op een paar knopdrukken na, automatisch.

met vriendelijke groet,
Robert.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------

Volgende week krijgt mijn pc de facelift waar ik dit topic voor startte en ga ik over op Windows 10.
Mijn Nederlandse versie op USB-stick ligt klaar. PC naar de dokter, meer geheugen, nieuwe grote fan aan de zijkant en dan mag hij de harde schijven formatteren en Windows 10 installeren.
    • Afbeelding

      Afbeelding
Vandaag, morgen en zaterdag nog verder met het corrigeren van mijn vertaling. Zondag en maandag voor de laatste keer lezen en checken en dan gaan de bestanden naar Amsterdam. Klus geklaard. Nog geen nieuwe aangekondigd, dus even vakantie en plenty tijd om aan Windows 10 te wennen. Dat zal ongetwijfeld weer helemaal lukken.
Verdachte bedoelingen van Microsoft? Tja, wie weet. Ze doen maar, ik heb er geen last van.
Tja, zo denk ik er ook over. Wie zich op het internet begeeft, kan sowieso net zo goed in zijn blote kont over de straat gaan struinen, want al die lieden die daar belang bij hebben weten toch alles van je, dus waarom zou je trachten iets te verbergen?
Als beveiliging gebruik ik trouwens Trend Micro Maximum Security.
Dat kende ik niet, maar dat ziet er goed uit. € 71,43 voor twee jaar. Als je daar werkelijk goed voor beveiligd bent, is het dat wel waard. Anderzijds is het ook weer zo dat ik in al die jaren nog nooit last heb gehad van een virus en de spam, de malware en waar je verder nog mee bedreigd wordt ook altijd goed op afstand heb weten te houden. Ik gebruik alweer een mooi aantal jaren BAIDU en ook dat bevalt goed en is geheel gratis. Ik denk dat de Chinese Geheime Dienst 國家安全部 nu intussen alles van me weet, maar so what? Dan weten ze dat ik graag Chinees eet en behendig ben met stokjes, dus als ze dat "graag Chinees eten" nou maar niet verkeerd opvatten, zit ik goed. :roll:

Wat is wijsheid? Ik ben altijd gaarne bereid om een redelijk bedrag te betalen voor een goed product, maar wat doet Trend Micro meer of beter dan Baidu? Iemand die daar zinnige dingen over kan zeggen?


Plaats reactie