Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

de discussie vond plaats in juli 2007
"De tijd vliegt," zei de man toen zijn vrouw hem ... etc. etc.
In 2013 hebben we op de benedenverdieping een ingrijpende klus uitgevoerd waarmee we in mei begonnen en dat pas in december helemaal klaar was. Toen is ook de elektrische installatie veranderd en bij die gelegenheid is de aansluiting voor een generator aangebracht. Er zit dus echt wel schot in het project. :roll:
"Alle goede dingen komen langzaam," zei mijn goede moeder dan.
Maar op het internet besteld, wordt een generator de volgende dag geleverd. Gratis vervoer. Diezelfde elec raadde me daar een adres voor aan, dus als de geest over me komt, is het zo bekeken.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo misschien heb je hier iets aan.

https://www.dropbox.com/s/m7kpfedb084oy ... .docx?dl=0








Avast logo
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dank je, Bob, maar nogmaals: mijn vragen gaan niet over Windows 10, maar over hardware. Windows 10 ga ik gewoon gebruiken en ik weet zeker dat ik me daar best mee zal redden. Dat is me sinds 1984 met MS-DOS 2.x altijd nog gelukt, dus dat zal ook nu wel weer goedkomen.

Mijn vraag was en is - samengevat - nog steeds: wat is er in de afgelopen acht jaar verbeterd aan moederborden en processors dat de vervanging van een goed werkende pc wenselijk of noodzakelijk maakt? Ik lees nooit meer iets over nieuwe, snellere, belangrijk betere processors zoals je dat enige jaren geleden nog regelmatig in de verschillende computertijdschriften tegenkwam. Is met de quad core processors de top bereikt en vraagt niemand meer om nog meer snelheid en nog meer capaciteit?

Ik ben begonnen met een Sinclair QL, wat een wondermooi machientje was. Nog geen megabyte geheugen en geen harde schijf, maar wel een 68000 processor. Geen DOS, maar een eigen besturingssysteem waarvan me de naam ontschoten is. Software in "super basic". Mijn eerste DOS pc - want daar ontkwam je op den duur niet meer aan, je moest kiezen: Macintosh of een IBM kloon - had een harde schijf van 20 Mb en ook een geheugen van niks.
Die ontwikkeling lijkt nu tot staan te zijn gekomen. Geheugen kost nog geen 10 euro per gigabyte en harde schijven worden steeds groter en goedkoper. Kortom: wat word ik beter van een nieuwe pc? Dat was de vraag. Op dit moment lijkt het antwoord: daar word ik niets beter van, dus niet doen. Zo doorgaan of een Mac kopen.

Ferry heeft gelijk: minstens vijfentachtig procent van mijn pc-gebruik bestaat uit tekstverwerking. Gamen doe ik niet en beeldbe- en -verwerking is bij mij ook een zeer bescheiden bezigheid. Ik zou graag Word 2016 willen hebben, maar Microsoft dwingt me min of meer om dan ook Excell en Powerpoint erbij te nemen te nemen en geen van beide gebruik ik ooit. Nou, daar heb je dus geen zware pc voor nodig, alleen maar een betrouwbare en deze die ik nu al acht jaar gebruik heeft zich met alleen een keer een nieuwe voeding wel bewezen, dacht ik. Gekocht bij het grootste computers etc postorderbedrijf in Griekenland, e-Shop. Even zelf naartoe gegaan in Thessaloniki en daar besproken wat ik wilde hebben. Twee dagen later brengt de koerier het bij je thuis. Voorts heb ik hier plaatselijk een prima computerboer.

Eigenlijk zou ik ook MS Office liever helemaal vergeten en weer helemaal overstappen op Open Office, maar zoals negen van de tien uitgevers wil ook die waar ik nu voor werk en waarschijnlijk ook voor zal blijven werken, alleen maar bestanden in Word hebben en daarom heb ik altijd graag de nieuwste versie van Word. Lannoo, de Belgische uitgever waar ik het een en ander voor heb vertaald, was de makkelijkste. Toen ik vroeg wat ze wilden hebben, Word of WordPerfect of misschien iets anders - WP was toen nog de marktleider - zeiden ze: "Dat maakt niet uit, hoor. We zien wel wat u ons stuurt. We kunnen alles verwerken." :-D

Ik weet het: ik kan in Open Office werken en het daarna converteren naar Word, maar in al die software zitten vooral in de opmaak dingen die wij niet zien, maar waar degene die er uiteindelijk een gedrukt boek van moet maken veel last van kan hebben, in die zin dat het nogal wat extra werk kan betekenen. Wat ze in al die tekstverwerkingsprogramma's "opmaak" noemen, is meestal helemaal geen echte opmaak zoals een drukker die nodig heeft.Vandaar dat deze uitgever zeer strikte eisen stelt en precies voorschrijft hoe je jouw versie van Word moet instellen zodat daar geen extra werk uit voortkomt em hun persklaarmakers precies weten wat ze krijgen.

Tja, wat doe je dan? Je keurig aan de voorschriften houden, wat dacht je. De klant is koning. We hebben het hier toevallig wel over Harper Collins Holland, onderdeel van het grote Harper Collins concern. Ik citeer ...

  • HarperCollins Publishers is de op een na grootste boekenuitgever voor consumenten ter wereld, met vestigingen in 18 landen. De uitgeverij, die bijna 200 jaar bestaat en meer dan 65 unieke imprints over de hele wereld heeft, brengt jaarlijks zo'n 10.000 nieuwe boeken uit, in ruim 30 talen, en heeft een papieren en digitale catalogus met meer dan 200.000 titels. Onder de auteurs van HarperCollins, die boeken in tientallen genres schrijven, bevinden zich winnaars van de Nobelprijs, de Pulitzerprijs, de National Book Award, de Newbery Medal, de Caldecott Medal en de Man Booker Prize. HarperCollins heeft zijn hoofdkantoor in New York en is een dochteronderneming van News Corp.
[/color]De grootse is tegenwoordig Penguin Random House ..

  • de eerste echt wereldwijde uitgeverij’, met een geschat aandeel van zo’n 25% van de mondiale algemene boekenmarkt. Penguin Random House geeft jaarlijks 15.000 titels uit, heeft 250 imprints en 70 Nobelprijswinnaars onder de schrijvers in het fonds.

Dat zijn grote jongens, hoor. Die moet je als eenvoudig vertaler in ere houden. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Tsja....
Ikzelf heb zo'n Office356-abonnement: da's de "online" versie van Office2016.
En dan heb je idd meteen alles, ook met Access (waarvoor ik ooit een cursus heb gehad, maar na het vullen van de base eigenlijk niet meer weet hoe nu verder :roll: verrekte Altzheimer ook altijd)
Verder 'krijg' je 1 TB (!) OneDrive-opslag. En dat is per persoon, want je kunt je abonnement delen met nog 4 personen...
De enige reden dat ik dat abonnement nog heb is om die reden (2 pc's van mezelf, en 3 pc's van evenveel kinderen), want het kost wél €99 per jaar, terwijl een "eigen uitgeklede versie" voor €149 wordt aangeboden....
Voordeel voor jou, Theo, zou wél zijn dat je altijd de meest nieuwe versie met alle denkbare opties ter beschikking hebt....
Ik kreeg van iemand ooit een "unattended" versie van diverse Office2016 onderdelen, waarvan elk onderdeel los te installeren/gebruiken was als exe-bestand
Maar dat is dan ongetwijfeld geen legale software meer..... Ik weet niet eens of ik dat nog ergens bewaard heb, want vertrouwen doe ik zo'n gekunsteld stuk software niet zo.....
Maar met 1 TB opslagruimte weet je natuurlijk maar nooit....

En idd, nou je het zegt: die computer-ontwikkelingen lijken idd helemaal gestopt te zijn.... :shock:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een abonnement op Office Online heb ik overwogen - en ik denk er nog steeds over na. Voor 99 euro per jaar weet je alles. Maar voor 139 euro koop ik een Office versie die voor mij voldoende is. Ik moet er nog eens goed over nadenken.

Ik heb al wel een poosje een abonnement op de Grote Van Dale online waarbij ik dan ook gelijk de Engelse vertaalwoordenboeken heb. Dat bevalt heel goed. Ik moet altijd de nieuwste Van Dale hebben. Bij aankoop van de papieren Grote Van Dale kreeg je een jaarabonnement op de Van Dale online cadeau. De vorige editie van de papieren Van Dale heb ik vrijwel nooit ingekeken. Daar kreeg je toen een cd-r bij en die heb ik altijd gebruikt. Dat is nu afgelopen; je kunt hem alleen online krijgen. Ik heb de papieren Van Dale aan mijn zoon en zijn gezin cadeau gegeven - die werd gratis bij hem thuisbezorgd - en zelf het online abonnement genomen. Zo is iedereen blij en tevreden.

Tja, dat bedoel ik: wat is er eigenlijk nieuw aan een nieuwe pc? Helemaal niks, dacht ik.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Maar als je hoofdzakelijk aan tekstverwerking doet, hoe belangrijk is dan de 'ingebakken opties' ?
Wordpad is een simpele tekstverwerker (van Microsoft), die ook nog als Word oogt.....
Het is een standaard-onderdeel in Windows, en ik ken (zowat...) hele volksstammen die dát gebruiken als tekstverwerker...
Is die gratis optie niks ?
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Omdat ik momenteel andere prioriteiten heb ben ik de laatste tijd, net als vele anderen, alleen maar koekeloerder op Kombuispraat. :wink:
Maar ik zit met dezelfde vraag als Theo, vandaar dat ik dit topic met belangstelling volg.
Ik heb een 8 jaar oude desktop die ze bij een computerwinkeltje in Winsum zelf in elkaar geflanst hebben en wil deze na de verhuizing toch maar gaan vervangen.
Na 8 jaar en 3 verhuizingen zal de hardware binnenkort wel zeggen: "Doe het zelf maar" :wink:
En een nieuwe desktop waar standaard W10 op staat schijnt probleemloos te werken.
De W10 problemen die ik na de upgrade van W7 heb zijn dan waarschijnlijk ook verdwenen.
Bijna dagelijks stopt de handel er even mee met de melding: Video TDR Failure. Dit ligt aan de Intel Graphics Accelerator Drivers en voor mijn 32-bit OS is daar geen oplossing voor.
Ook blijft de desktop om onverklaarbare wijze opeens hangen en moet dan opnieuw opgestart worden.
Ik heb ook een laptoppie (Toshiba) als reserve waar ik eerst alles op uitprobeer.
Deze laptop heb ik voor 100 euro in Warffum gekocht van iemand die achter zijn huiskamer een werkplaatsje heeft waar hij computers repareert.
Van diverse afgeschreven laptoppen heeft hij de defecte onderdelen verwijderd en die vervangen door onderdelen die wel werkten en het resultaat draait hier nog steeds. :-D
Na de verhuizing koop ik dus een nieuwe stofvrije desktop met W10 bij een computerwinkel in de buurt zodat ik daar altijd terecht kan als er problemen zijn. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Hallo Jos !
Installeer dat programmaatje (Pirisoft) Specci, en noteer (print) welke pc-onderdelen er in zitten, en zoek dan op de sites van de makers naar de Win10-drivers. Kan een slok op een borrel schelen. Vooral voor het moederbord en grafische onderdelen....sommige sites hebben zelfs een scan-functie voor de juiste versies....
Nog beter: download de USB Win10 (juiste bit-versie) bootable disk. Microsoft heeft daarvoor een programmaatje om die bootable USB te maken (Media-creator) én de software te downloaden en op die USB te branden. Start op vanaf die USB, en doe een compleet nieuwe installatie: in het programma-onderdeel waarin je dan komt kun je alle partities van je harddisk stuk-voor-stuk wissen, waardoor opnieuw wordt geformatteerd en Win10 zelf op zoek gaat naar de juiste drivers, ipv klakkeloos de reeds geinstalleerde drivers te hergebruiken bij de 'upgrade'-wijze.... Scheelt ook al. Alles weer mooi nieuw, moet je maar denken.
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de tip, Jan. :wink:
Maar zoals gezegd heb ik momenteel even andere prioriteiten.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Wordpad is voor mij niet voldoende. Zoals ik al eerder zei, verlangen negen van de tien uitgevers Word en niets anders. Dat hoeft niet de nieuwste versie te zijn, maar wel .docx en geen .doc meer.
Ben je niet gebonden, dan is Open Office ideaal en nog gratis ook. Met exact dezelfde mogelijkheden als MS Office.


Plaats reactie