Een paar PC-vragen ...

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------
  • Afbeelding----Afbeelding
------------------------------------------------------------------Memories ...

Sinds twee dagen volledig "vertalingvrij" en dat is altijd weer even wennen. Ik heb dan de eerste dagen wat moeite om andere dingen te doen want telkens voel ik me een beetje schuldig en denk: ik moet aan het werk! :-D

Anyway: ik ben aan de voorbereidingen begonnen voor de facelift van mijn PC, de preoperatieve zorg, zeg maar. Alles uitgezocht wat weg kan - en dat was heel wat - en het overblijvende overzetten naar een externe HD en dat is ook heel wat. Ik zou natuurlijk eenvoudig de hele reut over kunnen zetten naar die harddisk, maar dit is een mooie gelegenheid om op te ruimen. Wat dacht je alleen al van de map "Bewaren" vol met e-mails? Daar zat voor acht jaar handel in. Mails die ik nodig moest bewaren maar waarvan de naam van de afzender me nu echt helemaal niets meer zegt. Een garage- of zolderopruiming is er niks bij!
Maar ook een hele partij, intussen ook helemaal vergeten mails van mijn nu bijna twee jaar geleden overleden dochter, met allemaal mooie bijlagen - wat de reden was om ze te bewaren - en dat was een fijn weerzien. Die hebben nu opeens een heel andere lading en die paar regels die ze er dan altijd bij schreef ook. Zo geldt ook hier: wie wat bewaart, die heeft wat. Memories ...

Maar dit terzijde. Dat zijn dus de voorbereidingen. Morgen het machien uit de stoffige hoek halen en naar de dokter brengen. Dan kan hij zich maar uitleven en de beide harde schijven naar hartenlust formatteren.

Blijft over de laptop, een Toshiba Satellite P200-1A4.
Wat moet ik daar eens mee aan? Ik heb de verschillende opties naast elkaar gelegd en bekeken.

  1. Helemaal geen PC faceliften, maar toch een Mac kopen voor, pakweg, 3000 euro
  2. Wel een facelift en die Toshiba puur als reserve houden zoals hij nu is: met een Griekse Windows 7
  3. Die Griekse Windows 7 vervangen door een Nederlandse versie. Kosten € 175
  4. Geheugen van de Toshiba uitbreiden van 2 naar 4GB en ook daar een Nederlandse Windows 10 op installeren
  5. Toshiba terugleggen op de plank en voor 1000 tot 1200 euro een Apple MacBook Air 13,3'' 8/128 GB - 1,6 GHZ kopen
[/color]

-----------------------------------Afbeelding

Optie 1, de vraag wel of geen Mac van drieduizend euro kopen, is uiteraard puur een centenkwestie. Voor mij hoeven aankopen lang niet altijd verantwoord te zijn, integendeel. Als je iets echt graag wil hebben en je hebt de centen, dan moet je het op zekere dag gewoon doen. Maar er zijn grenzen en ik vind drieduizend euro nog altijd erg veel geld. Ik heb verschillende auto's gehad die belangrijk minder hadden gekost. Maar een auto heb je nodig en een Mac niet. Dat wil zeggen: ik niet. En dus vervalt optie 1 nu definitief. Niet meer over lullen, vergeten. Of in die dubbeldeurs Amerikaanse koelkast leggen, dat kan ook.

Optie 2: PC faceliften en die Toshiba met een Griekse Windows 7 laten draaien. Dat is niet echt fijn. Dat is alleen maar voor noodgevallen, om door te kunnen gaan met mijn werk als de pc het laat afweten. Maar het is dus wél een optie.

Optie 3 verschilt weinig van optie 2. Ik ben dan van die Griekse Windows 7 af, wat natuurlijk een hele verbetering is. Kosten 175 euro, maar de Toshiba blijft dan toch op de plank liggen voor noodgevallen.

Optie 4, geheugen van de Toshiba uitbreiden van 2 naar 4GB en ook daar een Nederlandse Windows 10 op installeren. Dat is gelijk een stuk beter. Dan wordt die laptop weer een volwaardige machine. De harddisk is niet al te groot, maar dat geeft niet voor het gebruik dat ik ervan maak. Wil ik daar Windows 10 op draaien, dan is het aan te bevelen om er 4GB RAM van te maken. Dat is zo gebeurd: de twee geheugenchips van 1GB elk vervangen door twee van 2 GB.
    • Afbeelding
En daar heb ik dan een vraag over.

Als ik gewoon op het internet zoek naar geheugen voor deze Toshiba, dan betaal ik voor 2x 2GB overal ergens tussen de 60 en 70 euro. Een voorbeeld daarvan is het linker plaatje in de kop van dit artikel; dat is geheugen van Kingston, een mij bekend merk. Er zijn nog een stuk of wat bekende, maar die prijzen ontlopen elkaar bijna niets. Maar kijk ik dan op e-Bay, dan betaal ik daar voor nieuwe geheugenkaartjes nergens meer dan ongeveer 25 euro voor 4GB. Een voorbeeld daarvan is het rechter plaatje.
Waar kan een dergelijk prijsverschil in zitten? Ja, in kwaliteit, neem ik aan, maar wat zijn dat dan voor verschillen? Niet dat het me om die paar tientjes gaat, maar ik zou het toch wel graag eens willen weten. Iemand die dat weet?

Ik ga voor optie 4, maar toch denk ik dat ik daarna óók nog voor optie 5 ga: Toshiba na zijn facelift terugleggen op de plank en voor 1000 tot 1200 euro een Apple MacBook Air 13,3'' 8/128 GB - 1,6 GHZ kopen. :-D

Dat mag, vind ik. Dat is de gulden middenweg, vind ik ook. Toch een Mac. De wens toch ten dele vervuld. Toen de uitgeverij dinsdag de ontvangst van mijn vertaling bevestigde - en en passant opmerkte: "Dank je wel. Zag er weer zorgvuldig en compleet uit" - vroegen ze gelijk of ze me in de planning voor 2017 konden opnemen. Kijk, zo'n klein blijk van waardering doet een ouwe schipper/vertaler goed. Daar ben ik dan een beetje trots op en daar schaam ik me niks voor. Maar dat betekent ook dat ik dit jaar nog wel een vertaling doe. Dan heb ik er sinds oktober 2015 maar liefst vier gedaan. Dat is veel. Dat is bijna een volledige baan. Wij kunnen gelukkig ruimschoots toe met wat het Pensioenfonds voor de Koopvaardij mij elke maand weer trouw betaalt, ook al indexeren ze niet meer, maar dat vertalen zorgt toch voor de bekende krenten in de pap. Doe ik echter vier boeken in een jaar, dan zijn dat geen krenten meer, maar pruimedanten. Dan is het toch echt wel verantwoord om daar eens lekker duizend of vijftienhonderd euro van uit te geven aan zo'n mooie MacBook. Vind ik dan. Ik werk er tenslotte hard genoeg voor, zou ik zeggen. In de afgelopen maanden een paar simpele wensen van mijn trouwe echtgenote vervuld en dat geeft een mens dan ook weer een grote voldoening. Ik dank de heilige Sint Jozef en Agia Paraskevi, alsmede Sint Nicolaas - de beschermheilige van de zeelieden maar ook van apothekers, bankiers, prostituees, boogschutters, kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden, studenten, geliefden, slagers, dieven, moordenaars, piraten en anderen - dat ik indertijd aan dat vertalen begonnen ben en toen in de gaten had dat dat goed werk was, zelfs voor ouwe schippers die op het Griekse platteland krakend omhoog zijn gelopen.
    • Afbeelding
    • Gentile da Fabriano - Sint Nicolaas redt de zeelieden tijdens de storm, ca. 1425
    • Maar wat ik dus eigenlijk wilde vragen: waar zou dat prijsverschil in geheugen in zitten? :wink:

Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Robert Delhaye »

Het besturingssysteem Windows 10 neemt (veel) minder plaats in dan Vista of 7. Dat is mooi meegenomen.

Maar..... er is nog iets anders dat een probleem op kan leveren als je Windows 10 wilt installeren: de grafische kaarten, die worden bij het downloaden opnieuw ingesteld, en op sommige "oudere" computers gaat dat onvoldoende. En dan moet je via het indrukken van de F knoppen in combinatie met andere toetsen een systeemherstel zien te maken, daarom moet je dvd-kopies hebben van je huidige systeem. Om het systeem te herstellen door terug te keren naar Vista of Windows 7, terwijl je computer lam is gelegd omdat het Windows 10 niet aan kan, is afhankelijk van het apparaat een heel gedoe.
Een voordeel, of nadeel is dat je tot een clean install kunt besluiten, maar dan ben je alles dat je niet extern hebt opgeslagen kwijt, behalve van wat je in de cloud hebt zitten.
Als je Windows 10 gaat installeren zal microsoft alles van de computer gooien waarvoor er geen licentie-overeenkomst is, zoals het Chinese beveiligingsprogramma, niet-microsoft tekstverwerkingsprogramma's etc. Maar dat is geen groot probleem, het staat er snel genoeg weer op, als het compatibel is.

Maar de grafische kaart, dat kan de probleemmaker blijken te zijn...

Het schoot me ineens weer te binnen, een collega had eens dit probleem met het upgraden van zijn met Windows 8 geleverde computer naar 8.1.
Hij bleef met een scherm zitten, waarop alleen nog maar een blauwachtig achtergrond schijnsel brandde. Gelukkig had hij nog garantie op het apparaat, maar fabrikant HP schoof de schuld af op Microsoft vice versa. Tja, service dat kennen ze in West-Europa niet (meer).
Toen heb ik naar HP in Amerika opgebeld, ik kreeg een Amerikaan aan de telefoon die op de Filipijnen zat (ik maak altijd eerst een praatje om het ijs te breken, en de Amerikanen houden wel van een praatje), bovendien kostte het gesprek twee keer niets, want het was een soort lokaal tarief. Die loodste ons snel door de problemen heen, terugkeer naar Windows 8, en raadde ons aan om een half jaartje te wachten met Windows 8.1, tot allerlei kinderziekten en installatieproblemen uit de weg waren bij Microsoft. Hij zei letterlijk dat Microsoft veelal veel te snel producten op de markt brengt...
8 maanden later drong Microsoft hem 8.1. op, geïnstalleerd, en ging perfect. Nu staat er Windows 10 op die computer. Die HP dateert uit 2013.

met vriendelijke groet,

Robert
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een voordeel, of nadeel is dat je tot een clean install kunt besluiten,
Het wordt een clean install. Uiteraard, zou ik zeggen. Na al die jaren wil ik met een "clean machine" beginnen. Vandaar dat ik al twee dagen bezig ben met de voorbereidingen. Alles wat ik wil behouden, staat intussen al op een externe schijf en het dagelijkse werk op een USB-stick. Die kan zo in de laptop en dan kan ik verdergaan waar ik gebleven was. Ik meen me te herinneren dat dat met een verhalenbundel was ... :-D Heb ik wel weer eens zin in. Dat wordt geleidelijk aan net zoiets als de wederkomst van Christus. :shock:

De grafische kaart is een Radeon 3000 en die is niet compatibel met Windows 10. Een andere videokaart vormt onderdeel van de facelift. Dat hoeft geen dure te zijn omdat ik niet aan gamen doe of andere zware grafische programma's run. Dit is puur een pc voor huis-tuin-en-keukengebruik, minstens 80 procent tekstverwerking, dus dat stelt geen zware eisen aan de graphics. Voor minder dan 100 euro zit er een goede kaart in. Zoiets als DEZE. Moet het 150 kosten, ook geen bezwaar.
Verder een nieuwe grote fan van minder dan 20 euro. Of ik van 4 naar 8GB geheugen ga, weet ik nog niet. Nodig is het niet. Of het iets oplevert, mag hij me morgen vertellen. En verder dus niks.
Daar was dit hele topic om begonnen: is het noodzakelijk om een nieuwe pc aan te schaffen voor Windows 10 als er in de afgelopen acht of tien jaar nauwelijks iets is verbeterd aan de processors en moederborden?

Oh, en de Toshiba die heeft een NVIDIA GeForce Go 7600 en daar is een driver voor Windows 10 voor beschikbaar.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Ga voor optie 4, Theo.
En over die DDR3 geheugentjes: koop geen rotzooi !!!
Je hebt mijn verhaal daarover gelezen, en dat waren iets minder dure 4G (ik ging naar 2x4 ipv 2x2); gewoon bij de Mediamarkt, helemaal in Alhier, en van het merk PNY...
Vlgs de bladen helemaal niet slecht. Dan had ik blijkbaar pech, want 1 ervan was absolute bagger, wat me heel wat hoofdbrekens opleverde.
De ouwe 2x2 van Samsung doen het prima !
Ga voor een goed merk en laat je niet foppen door de prijs.
Ga voor helemaal mooi, en vervang de HDD door een SSD. Dan is je ouwe schootbovenkantje ineens een Formule-1 geworden !

'k Heb nog wel 2 4G DDR3-tjes voor je te koop ! Zelf (laten) uitzoeken welke de bagger is. Aan de goeie heb je aan 1x4G genoeg.....

Of moet ik nou ook een nieuw draadje starten...??? :mrgreen:
Bijlagen
WP_20160707_19_15_28_Pro.jpg
WP_20160707_19_15_28_Pro.jpg (224.17 KiB) 5372 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er zit nu DDR2 in die Toshiba en die kun je niet zomaar vervangen door DDR 3. DDR2 is ook voldoende, hoor. Het gaat er alleen maar om dat ik voldoende RAM heb voor Windows 10. En ik koop Kingston of een ander vertrouwd merk. Die paar tientjes doen het hem ook niet.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vanmorgen mijn pc teruggekregen met de Nederlandse versie van Windows 10 geïnstalleerd. Loopt als een zonnetje. Geen enkel probleem met de grafische kaart of wat dan ook. Alles werkt voortreffelijk, ook printer en scanner. Geen extra geheugen, niets veranderd. Gewoon mijn PC van acht jaar oud. Het spul start in 90 seconden op, wat voor mij een geheel nieuwe ervaring is.
Kosten van de gehele operatie - naast de aankoop van die Windows 10 op USB-stick: 30 euro. Bovendien nog een Engelse versie van MS Office 2013 - illegaal, uiteraard. Nu hou ik niet van illegale software, dus ik zal het eens bekijken, maar ik ga toch maar voor een abonnement, denk ik.

Op mijn Toshiba laptop draaide die Griekse versie van Windows 7 - ook hartstikke illegaal, wat dacht je. We wonen tenslotte in Griekenland. Daar verscheen gisteren een melding op dat ik nog tot 29 juli de tijd had om gratis te upgraden naar Windows 10. Of ik dat nu onmiddellijk wilde doen of op een later tijdstip? Zou ongeveer 90 minuten in beslag nemen. Dat heb ik hem vanmorgen laten doen. Ik had Windows 7 laten installeren omdat die laptop maar 2GB RAM heeft. Ik dacht: wat kan me gebeuren? Ik heb mijn pc weer terug, dus als het niet loopt, zien we wel verder. Maar ook dat loopt probleemloos. Het Grieks gewijzigd in Engels en ik ben weer helemaal klaar. Deze week krijg ik die 2x2GB geheugenkaartjes, dus die zal ik erin steken en dan is die ook klaar. De schermresolutie is niet erg fraai, maar Navidia heeft daar geen betere driver voor, dus laat maar zo. Het is toch alleen maar een reservemachien.

Einde verhaal.

Ik was iets te snel: mijn scanner - Canon Lide 80 - werkt niet en er is ook geen driver voor. Model is te oud. Die is dus aan het iond van zijn leven gekomen, met dank voor bewezen diensten. Morgen een nieuwe kopen. Voor het overige werkt alles heel plezierig.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door jdbvos »

Gefeliciteerd, Theo !
Oost, west...ook best
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Robert Delhaye »

Gefeliciteerd Theo!

Je bent er weer 100% klaar voor. Windows 10 werkt erg fijn, en start snel op. Je zult wel een aantal dingen tegenkomen waaraan je moet wennen.
Na een dikke tien dagen gebruik zul je zien dat je computer nog sneller opstart.
Ik wil niet zeggen dat ik er alles van weet, maar als er iets vreemds gebeurd - bij mij werd het verschillende keren onmogelijk om nog het toetsenbord te gebruiken - maar dat is, afhankelijk van je computer zo opgelost (bij de ASUS was dat gewoon een kwestie van uitzetten en weer aanzetten, maar bij de Hewlett-Packard kwam daar héél wat méér bij kijken), dan hoor (zie) ik het wel.

In ieder geval we helpen elkaar allemaal, en ik ben blij dat het gelukt is, en ik hoop er ook veel van te leren.

met vriendelijke groet,
Robert
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Toen ik deze pc acht jaar geleden kocht, was Vista nieuw. Daar gingen toen ook allerlei verhalen over en ook daar werd over geklaagd. Bij mij heeft Vista nooit ook maar één enkel probleem gegeven. Ik denk dat het met Windows 10 net zo zal gaan. Mijn eerste indruk is alleen maar gunstig. Toen ik het spul twee uur geleden afsloot, werd er een vrij uitgebreide update gedaan. In augustus komt de eerste grote update van Windows 10. We zullen zien.

Ik heb toch maar een gewone versie van Office 2016 besteld en dus geen abonnement. Het gaat mij alleen maar om de nieuwste versie van Word en daar kan ik dan weer jaren mee vooruit. Mijn oude Word 2007 draait overigens ook probleemloos op Windows 10.

Maar de vraag waar het hier om begonnen was: wel of geen nieuwe pc, is volgens mij duidelijk beantwoord. Dat is echt niet nodig.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een paar PC-vragen ...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wel of geen nieuwe pc.....
Ik zat in een soortgelijke situatie, maar heb toch maar een nieuwe besteld. :wink:
Op de oude pc heb ik een upgrade van W7 naar W10 staan, sindsdien werkt de cd/dvd speler niet meer, kan ik geen systeemherstel meer doen en zit ik regelmatig tegen een zwart scherm aan te kijken.
Een schone installatie dan maar?
Nee, ik ben bang dat deze 8 jaar oude pruttelbak dit niet lang zal overleven en dan is het nog maar de vraag of bovengenoemde problemen zijn opgelost.
Binnenin ziet het er ook niet meer zo spic en span uit; rookaanslag, vocht etc.
En de pc heeft de laatste jaren ook nog eens 3 verhuizingen achter de rug... :wink:
Dus een MEDION Akoya E2126 D besteld die vanmiddag wordt afgeleverd.
Als morgen de tv's goed werken en mijn modem goed geïnstalleerd is ga ik aan de slag met de nieuwe pc.

https://tweakers.net/pricewatch/498475/ ... ificaties/


Plaats reactie