Je files in Excel zetten

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Je files in Excel zetten

Bericht door jdbvos »

Voor wie -net als ikzelf- z'n foto's een beetje overzichtelijk in een spreadsheet (in dit geval Microsoft Excel) wil zetten, moet normaliter allerlei toeren met de Powershell (zeg maar de DOS-programmataal editor) toepassen, of een macro schrijven in visual basic...
Nou kon ik dat wel, maar ben daarover inmiddels meer verleerd dan geleerd...een negatief percentage dus...
Ook die macro kon ik bijna nergens in mijn digitale krochten terugvinden, simpelweg omdat ik een destijdse logische naam gaf, die ik met mijn huidige logica niet meer terug kon vinden...
Dit is wel gelukt, dus wie die macro wil hebben: dat kan ! Meld dat ff, en ik maak een linkje op m'n goegeldraaif…
Maar ik ging eens wat zoeken op internet, omdat ik me bedacht dat ik vast de enige niet ben die een dergelijke macro zoekt...
En idd ! Ik vond een hele mooie oplossing, en vele vele oplossingen méér op deze site: https://www.asap-utilities.com/nl-snell ... -excel.php

De download is voor thuisgebruik zelfs gratis.

De procedure heb ik maar ff met wat screenshots verduidelijkt

Download de file van genoemde site, en voer deze uit. De zaak is daarmee al ‘voor z’n ruige roodkoperen’…
1.jpg
1.jpg (140.21 KiB) 5271 keer bekeken
Maar ermee iets kunnen, is natuurlijk weer wat anders…
Excel starten, en dan zie je een nieuw tabblad:
2.jpg
2.jpg (57.27 KiB) 5271 keer bekeken
…en uiteraard open je dat….en zie je alle tools weergegeven. We willen iets met bestanden doen, dus kijken we dáár eerst eens even in…
3.jpg
3.jpg (50.75 KiB) 5271 keer bekeken
…en zien dat de volgende lijst met tools…. Ons (mij althans) lijkt nr 24 wel iets te zijn, dus dat gaan we proberen !
4.jpg
4.jpg (133.07 KiB) 5271 keer bekeken
…en wanneer we die aankiezen, opent zich het volgende dialoogvenstertje, waarin je de gewenste map moet selecteren…
5.jpg
5.jpg (57.54 KiB) 5271 keer bekeken
Ik zocht even in mijn map van mijn eigen foto’s van/op Bodewes-schepen…en de app ging druk bezig
6.jpg
6.jpg (39.3 KiB) 5271 keer bekeken
Met als gevolg een prachtige tabel met link’s naar de foto’s en de map !
7.jpg
7.jpg (152.71 KiB) 5271 keer bekeken
Uiteraard kun je allerlei kolommen toevoegen, aanpassen, of verwijderen op de gebruikelijke Excel-wijze, en rest nog de file als normale Excelfile op te slaan.

En nog een tip: In Win10 zit (bij nieuwe installatie) geen Windows Photoviewer meer, maar wordt (overigens een hele goede app die ikzelf redelijk veel gebruik voor allerlei aanpassingen aan foto's) Photo (of Foto) de gebruikelijke app.
Velen vonden de bladerfunctie van Photoviewer beter, en op (oa) deze site lees je hoe je de Photoviewer in alle ere kunt herstellen in Win10
https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-win ... standaard/
Oost, west...ook best



Plaats reactie