HFC EDO

Hier werd aan boord altijd veel aandacht aan besteed.
Vooral als er Rotterdammers EN Amsterdammers aan boord zaten.
Jos Komen (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de foto, Paul! :-D
Leo Kops was rechtsbuiten en stond destijds bekend om zijn verre ingooien.
Leo speelde ook honkbal bij EDO, soms ging hij samen met broer Jan na de voerbalwedstrijd nog de laatste innings meespelen. :wink:
EDO was destijds een semiprofclub, als ik het me goed herinner kregen de spelers toen een geeltje voor een overwinning, een joetje bij een gelijkspel en als ze verloren helemaal niets.
Ik denk dat dit het laatste seizoen was van midvoor Buikie Roodselaar.
Koelemij was altijd reservekeeper achter Teun van de Berg, de bekende honkbalscheidsrechter.

Patru (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor veel voetballers was honkbal vroeger een geliefde zomersport. Als junior deed ik dat ook bij mijn Amsterdamse club OVVO.
Het 1e team van OVVO werd op 16 augustus 1958 door EDO uitgeschakeld voor het landskampioenschap.
Na een No-runs/No-hits prestatie van werper Doby Peters won EDO met 5-0 en was zijn team nagenoeg kampioen van Nederland.
Ik was er nog bij als supporter. Geweldig, met een ploegje op de fiets van Amsterdam-Oost naar Haarlem. :-D

Honkbal EDO-OVVO 16-08-1958.jpg
Honkbal EDO-OVVO 16-08-1958.jpg (241.25 KiB) 4972 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt, Paul. :-D
Toen honkbalden ze nog gewoon op het voetbalveld. :wink:
Doby Peters was destijds ook een hele goede voetballer, de motor op het middenveld.
Na de voetbalwedstrijd gingen ze soms ook nog halsoverkop naar het honkballen om nog een paar innings mee te spelen.
Wij mee natuurlijk. :wink:
(Als het voetbalseizoen en het honkbalseizoen elkaar overlapten).
Patru (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Patru (R.I.P) »

Inderdaad Jos, die problemen bij het overlappen van de beide competities heb ik ook nog wel last van gehad.
Het waren nog de pioniersjaren van het honkbal.
Sommige spelers mochten in die vroegere jaren naar de USA om te snuffelen en te trainen. Han Urbanus (OVVO) en Martin Jole (HHC) zijn in maart 1953 met het stoomschip Veendam van de HAL op uitnodiging naar Amerika geweest.
Urbanus ging ook gelijk aan fondsverwerving doen voor het Nederlandse Rampenfonds t.b.v. de slachtoffers van de watersnoodramp.
Aan boord van de Veendam deden ze ook wat aan de training, getuige deze foto. De Veendam ging niet lang daarna naar de sloop, maar dat had denk ik niets met elkaar te maken. :)

Urbanus en Jole op de Veendam begin maart 1953.jpg
Urbanus en Jole op de Veendam begin maart 1953.jpg (122.28 KiB) 4843 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie foto van een nog slanke Martin Jole die toen ook nog haar op zijn hoofd had, Paul. :wink:
Martin Jole (RIP) heb ik heel goed gekend, een markant en kleurrijk figuur om het zachtjes uit te drukken.

Tot mijn 9e jaar woonden we aan de Jan Gijzenkade, vlak naast het Haarlem en EDO terrein.
Daarna zijn we verhuisd naar een nieuwbouwflat, die een paar jaar geleden al weer gesloopt is, aan de Roemer Visscherstraat in Haarlem Noord, vlak naast het Schoten terrein.
Schoten voetbalde in de vierde of vijfde klasse KNVB, maar ze hadden wel een honkbalteam wat op het hoogste niveau speelde.
Zo kwam er wel eens een Amerikaans legerteam tegen Schoten honkballen, er werd dan met een kiepwagen zand zelfs een werpheuvel voor ze gecreëerd. :wink:
Als ze aan het trainen waren en er zat een barst in een knuppel, dan werd deze knuppel achteloos weggegooid.
Zo kwam ik in het bezit van een echte Amerikaanse honkbalknuppel. :-D
Een paar schroeven in de barst, een stuk fietsbinnenband eromheen geplakt met solutie en ik was de trotse eigenaar. :wink:
Schoten... Simon Heemskerk was destijds keeper, maar hij honkbalde bij EHS.
Wij honkbalden vroeger op straat totdat ik een bal op het balkon van de bovenbuurvrouw sloeg precies in de pudding die ze daar ter koeling had neergezet. :lol:
Dat werd een hele rel, dus zochten we maar een ander plekkie.
Zomaar wat herinneringen uit de losse pols, toen geluk nog heel gewoon was. :wink:
Patru (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier een mooi overzicht van de voetbalhistorie van Schoten.
https://www.vvschoten.nl/1/1459/uit-de-oude-doos/
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: HFC EDO

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de link, Paul. :-D
Ik heb Schoten dus te laag ingeschat, maar OG (Ouwe Geiten) en Renova speelden daar ook vlakbij, ik was toen meer geïnteresseerd in EDO en Haarlem. :wink:


Plaats reactie