VITESSE

Hier werd aan boord altijd veel aandacht aan besteed.
Vooral als er Rotterdammers EN Amsterdammers aan boord zaten.
Theo Horsten (R.I.P.)

VITESSE

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik graag voetbal kijk, maar dat ik niet pretendeer er verstand van te hebben - wat dat dan ook mag betekenen: "verstand van voetbal hebben". :wink:
Toch snap ik iets niet.
We spreken over "profvoetbal", een professionele zaak, een spelletje waar mensen hun beroep van maken, waar voor betaald moet worden om naar te mogen kijken en waarin met miljoenen wordt gegoocheld en gegooid. Toch maakt een groot deel van de Nederlandse voetbalclubs er een zootje van. In de eredivisie zijn maar liefst 12 clubs onder curatele gesteld omdat ze hun zaken niet op orde hebben. Telkens weer moeten gemeenten - lees: de belastingbetalers - bijspringen om de plaatselijke club van de ondergang te redden. En dat is niet alleen in Nederland zo, maar in heel Europa. Ze kunnen misschien heel aardig een bal van het ene eind van het veld naar het andere schoppen, maar van geld hebben ze geen verstand. Ja, van geld uitgeven, dat wel.
AMSTERDAM - Bankroet dreigt voor veel grote Europese voetbalclubs als er niet snel maatregelen worden genomen. Dat blijkt uit onderzoek van consultancybedrijf A.T. Kearney waar persbureau Bloomberg over bericht. © AFP

A.T. Kearney onderzocht clubs in de vijf grootste competities van Europa Spanje, Engeland, Italië, Frankrijk en Duitsland.
"Als de competities in Spanje, Engeland en Italië als normale bedrijven gezien zouden worden, zouden ze binnen twee jaar bankroet zijn", zo meldt de Football Sustainability Study.
Vooral de salarissen van de voetballers leggen een enorme druk op de begroting. De clubs in de vijf competities geven ook meer geld uit aan nieuwe spelers dan ze binnenkrijgen voor verkochte spelers.

Grote risico's
Het huidige systeem moedigt aan om te veel te investeren en te grote risico's te nemen, zo schrijven de onderzoekers. Rijke clubeigenaren die graag prijzen willen winnen en jongensdromen willen vervullen brengen clubs en competities in gevaar.
Nu dan een club als Vitesse. Die schijnt er ook zeer slecht aan toe te zijn. Hoe dat komt, wil ik in het midden laten, maar als ik mijn oor zo te luisteren leg, dan meen ik te weten dat het komt door wanbeleid, door slecht zakelijk inzicht en het doodeenvoudige feit dat ze niet meer weten wat het betekent om "de tering naar de nering" te zetten.

Vandaag is Vitesse verkocht aan een meneer uit Georgië die - om het dan maar heel voorzichtig te zeggen - niet brandschoon is. Wat dénken we daar dan van? Is het dan zó belangrijk dat een voetbalkluppie van de ondergang wordt gered, dat we die verkopen aan wat heel misschien verband houdt met de Russische maffia? Is het spelletje dat waard? Is dat SPORT? Wat kan er nu in godsnaam zo belangrijk zijn dat dit rechtvaardigt?

Ik snap er echt geen bliksem van, maar dat zal wel aan mij liggen.
Misschien ben ik niet "sportief" genoeg. Misschien moet je wel "verstand van voetbal" hebben om dat te kunnen snappen.
Zijn er hier soms mensen die me dat kunnen uitleggen?

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: VITESSE

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja, ...ik als niet voetbal liefhebber kijk daar al jàren over heen.Een partijtje voetbal is best leuk, maar het moet niet verheven worden tot een religie, wat vooral hier gebeurd.Als Jezus nog eens terug komt, moet Hij vooral in voetbal tenue verschijnen, ...kan hij nooit meer stuk :shock:
Ik denk maar aan de uitspraak van een wijze romeinse keizer,''Geef het volk brood en spelen'', en wij( de regering) rotzooien maar aan :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: VITESSE

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
tijdens een Wk heeft iedereen in Nederland verstand van voetbal en weten ze van gekkigheid niet wat voor rare oranje outfit ze aan moeten trekken.
Maar voetbal leeft wereldwijd; laat jong en oud maar los op een grasveldje met een bal en er onstaat spontaan een voetbalwedstrijd. :)
Een paar lege kratten bier als doelpaal, en een heel klein keepertje zodat een bal al snel "over" gaat.
Dit hebben we hier in Warffum onlangs ook meegemaakt, tijdens een gezellig samenzijn met onze Argentijnse gasten een bal in het grasveld en het was meteen een herhaling van de WK finale van 1968, totdat de leider van de dansgroep vond dat er teveel kans op blessures was voor de benen van zijn dansers en danseressen, want die konden ook een aardig balletje trappen . :)

Ondanks het feit dat er soms in een elftal slechts één Nederlander en de andere tien uit buitenlanders bestaat blijft het trouwe publiek toch achter zijn kluppie staan.
Het zal de trouwe supporter dus worst zijn of er een dubieus figuur als geldschieter zijn kluppie op een hoger niveau gaat brengen.
Vroeger was ik een hele fanatieke EDO supporter, waarom?

Arbeiderscluppie, de mouwen opstropen en de beuk erin. :-D
Haarlem was de buurman, een elitecluppie waar je niet als eenvoudige boerenlul lid van kon worden. :roll:
Maar mijn vader en mijn oudste broer waren toch Haarlemsupporter.
Dit leefde heel intens in de jaren 50, mijn broer Hans was ook een fanatieke EDO supporter.
Later ben ik een beetje bijgedraaid toen Haarlem Europees voetbal speelde en ik onder de rook van het Haarlemstadion woonde.
Tja, zo kan ik wel urenlang door blijven gaan, maar momenteel worden allerlei clubs onder curatele geplaatst en krijgen punten in mindering, maar FC Haarlem werd vorig zeizoen zomaar
de competitie uitgeknikkerd en daar maak ik me nog steeds heel erg boos over. :roll:

Ik blijf dus EDO op afstand volgen als supporter, ga af en toe kijken bij VV Warffum, ben fan van Ajax, ondanks het vreemdelingenlegioen en ik vind het prachtig dat Feyenoord onlangs van Excelsior op hun donder gekregen hebben. :-D
All the best
Jos
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: VITESSE

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jossie... met VOLLE kratten bier is het nòg leuker :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: VITESSE

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

En nou schijnt die koper van Vitesse ook nog niet meer te zijn dan een stroman van Abramovich te zijn, de eigenaar van Chelsea.
Zoek het maar uit.
ik vind het prachtig dat Feyenoord onlangs van Excelsior op hun donder gekregen hebben. :-D
Ik hoorde gisteren op de tv mensen die er verstand van hebben, vertellen dat Excelsior en filiaal van Feyenoord is. Dat is dus de knecht die de baas op zijn donder geeft.
Blij dat ik er allemaal niks van weet, maar het zal me toch benieuwen hoe dat nou verder gaat met Vitesse.
Maar nogmaals: mijn kennis strekt eigenlijk niet verder dan:

In de verte sting een gozer in 'n poortje
Met van achteren een soortement van net
Ik zeg "waarom gaat die vent niet aan de kant staan"
Hij krijgt iedere keer die stuiter op z'n het
Jan die heb me toen de regels uitgelegen
En hij zei "die vent heet keeper en dat mot
Wie de voetbal in 't net schopt het een goaltje
En wie de meeste goaltjes krijgt die wint de pot"


:-D :-D
Jos Komen (R.I.P)

Re: VITESSE

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja, ik was op 12-jarige leeftijd mijn tijd ver vooruit als voetballer. :lol:
Ik gaf listige hakjes, maakte onnavolgbare overstapjes en schijnbewegingen, maar mijn medespelers begrepen me niet. :(
Maar ik wilde toen ook met alle geweld gaan varen, dus een voetbalcarrière zat er toch niet in. :)
All the best
Jos
Patru (R.I.P)

Re: VITESSE

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bekerfinale AZ-Vitesse.jpg
Bekerfinale AZ-Vitesse.jpg (133.51 KiB) 5739 keer bekeken
Vitesse heeft in het lange bestaan van de club nog nooit de landstitel of de beker gewonnen.
Ik gun ze dat ze zondag de beker winnen. :)
Groet, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: VITESSE

Bericht door Bertus. »

Patru schreef: 28 apr 2017 08:55 Bekerfinale AZ-Vitesse.jpg
Ik gun ze dat ze zondag de beker winnen. :)
Groet, Paul G.
Sorry voor je Paul, maar ik niet. :mrgreen:
Toen het vroeger nog echt Vitesse was ( kale kak ), hoor
ik nog die vrouwelijke supporters schreeuwen als ze
tegen de Zwolse Boys speelden, van "Hup Vites, laat ons
juigge tegen die boertjes"
Groeten,

Bertus.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VITESSE

Bericht door b-bootsman »

Hallo Paul.

Ik moet me bij Bertus aansluiten,in dit geval gun ik ze het ook niet.
Een club geworden zonder hart geen Nederlandse inbreng als je normaal de bezetting
op de tribunes ziet houd het ook niet over als ze winnen dan moeten er weer een heleboel
Chelsea huurlingen komen :wink:
AZ is tenminste nog een club die Europees meestal wel aardig mee kan komen in Europa.
Maar wie ben ik Heerenveen moet nog tegen PEC :lol:

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Patru (R.I.P)

Re: VITESSE

Bericht door Patru (R.I.P) »

BS. schreef: 28 apr 2017 09:56 Toen het vroeger nog echt Vitesse was ( kale kak ), hoor ik nog die vrouwelijke supporters schreeuwen als ze
tegen de Zwolse Boys speelden, van "Hup Vites, laat ons juigge tegen die boertjes"
Groeten, Bertus.
Tja Bertus, als dat bij een wedstrijd op "De Vrolijkheid" was dan zal het wel in de Eerste klasse B seizoen 1951-1952 geweest zijn.
Zwolsche Boys-Vitesse op 30 september 1951: uitslag 0-1, dus de dames hadden wel succes. :lol:
Was trouwens wel een interessante competitie met goede clubs.

Seizoen 1951-1952b.jpg
Seizoen 1951-1952b.jpg (76.47 KiB) 5663 keer bekeken

En Bob, het gaat me ook meer om die aardige Arnhemmers en minder om de voetballers.
Ik wil wel eens zien of ze net zo'n mooie ontvangst voor de ploeg kunnen regelen als die PEC heeft gehad bij de bekerwinst. :-D
Groet, Paul G.


Plaats reactie