Wie weet meer van deze boot

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
Andre Kamstra

Wie weet meer van deze boot

Bericht door Andre Kamstra »

Hallo,
Mijn naam is Andre Kamstra.
Ik ben nieuw op dit forum en ben benieuwd of er mensen zijn die mij kunnen helpen met informatie over mijn boot.
Ik heb begin 2014 een leuke stalen boot gekocht en ben op het moment druk met het opknappen hiervan.
Ik weet bijna niets van de historie en zou graag meer info willen. Het is een geklonken werkschip van 9 meter. Het is een erg smalle boot van 1,5 meter breed.
Ik heb meerdere schepen met het zelfde model gezien, alleen is de breedte erg afwijkend.
Wie heeft meer info over dit soort boten. Ik heb de boot gekocht in alde leie friesland en weet dat de vorige eigenaar uit de buurt van Groningen komt.
Ik heb een aantal foto's bijgevoegd.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (214.47 KiB) 6848 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (143.34 KiB) 6848 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (138.2 KiB) 6848 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet meer van deze boot

Bericht door jdbvos »

Het lijkt me een Duitse barkasse te zijn; een soort van manusje van alles: gebruikt door de roeiers en vletters, veerpontje voor personeel, slepen van pontons, enzovoort...
De stuurhut is vlgs mij niet origineel....mijn gedachten gaan het meest uit naar Bremen, eventueel nog Hamburg....beide vanwege de lage doorvaarthoogte van 'Hinterland-brücken'
Maar de Hamburger Barkasse is doorgaans ook groter, en wat meer op hogere golven op de rivier gebouwd...
Oost, west...ook best
Andre Kamstra

Re: Wie weet meer van deze boot

Bericht door Andre Kamstra »

Super bedankt. Ik heb al meteen even gezocht op barkassen. Het type lijkt idd erg veel op de barkas schepen die ik tegen ben gekomen. Het slepen van trossen verklaart dan ook de trekhaak achterop. Kan het zijn dat er in het begin een grotere motor in heeft gezeten? De boot is in het varen erg onstabiel en hangt iets naar stuurboord.waarschijnlijk met een zwaardere motor iets dieper gelegen waardoor meer stabiel. Nu ligt er een twee cil farymann in.
Frits Gm
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2016 16:13

Re: Wie weet meer van deze boot

Bericht door Frits Gm »

Op de west Afrikakust gebruikte men dit type barkas om boomstammen te te slepen.De HwL schepen hadden deze aan boord. Bv Ms. Gongokust
peter storm

Re: Wie weet meer van deze boot

Bericht door peter storm »

de laatste heeft gelijk .maar ze bleven in de haven daar liggen. waren vaak kapot dus werden ze op de boomstammen geladen en terug naar Holland. het was voor de matrozen, dat ding heel moeilijk te sjorren op die boomstammen waaronder ik zelf. er is een foto (op internet) waar je de Guineekust ziet met zo'n bootje op de deklast met bomen, kan hem niet meer terug vinden. in 2008 was ik in Lagos daar zag ik in de verte zo'n sleep, maar of er ook zo'n bootje voor zat kon ik niet zien .... het is niet een barkas uit Hamburg die hadden een hoger kop, maar op de foto heb ik de indruk dat het roefje voor lager was. er zat een kleine kromhout in met een heel groot vliegwiel je moest die op stand zetten en dan met een lont door zijn compressie heen slingeren . aan boord van de skuts van pake stond er ook zo een. de bootjes waren zo smal omdat ze waarschijnlijk alleen maar naast de bomen gingen liggen en zo 1 of 2 stammen langszij van Guineekust brachten. en ze waren mijn idee van een grootte hout handelaar in Amsterdam of Zaandam . zoek eens naar Bruinzeel . die wij aan boord hadden ging naar Zaandam voor reparatie. door dat ik die motor kende heb ik toen samen met een machinist geprobeerd hem te repareren , wat niet lukte er was iets aan het brandstof pompje de afstelling. hoop dat je genoeg stof hebt om aan boord van je boot onder het genot van een borrel dit verhaal vertellen Groetjes peter storm


Plaats reactie