1 april aanvang nieuw vaarseizoen

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

1 april aanvang nieuw vaarseizoen

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding

Met een laatste schroefje in een nieuwe dukdalf aan de Domineeswal in Blokzijl opende gedeputeerde Job Klaasen het nieuwe Overijsselse vaarseizoen. Foto SIEB VAN DER LAAN

Anne

ronny

Bericht door ronny »

Tja ik heb me al aangemeld net voor een on-line cursus vaarbewijs 1+2 nu zal ik wel wat vrijstellingen krijgen voor twee denk ik zo.
Maar ja je moet dat papiertje hebben in de binnenwateren dus gaan we het maar halen denk ik zo,zal wel niet zo moeilijk zijn weet nog wel wat van mijn rijn en binnenvaart school tijd.
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Ronny, :D

Twee jaar terug heb ik ook mijn klein vaarbewijs I en II gehaald.
Het is best pittig maar als je even serieus leert valt het wel mee.
Eigenlijk is het vooral een kwestie van de vragen goed lezen (liefst twee keer) en niet meteen gaan schrijven.
Je krijgt meer dan genoeg tijd op het examen.
Wat betreft vrijstelling voor II, ik betwijfel of dat lukt maar je kan het allicht proberen.

Vr. gr. Albert :D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
ronny

Bericht door ronny »

Hoi albert.

Ik heb al vrijstelling voor twee en voor een hoef ik maar beperkt.
je gaat toch niet iets leren wat je op de zeevaartschool ook al gehad hebt.
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Ronny.

Toen ze het vaarbewijs invoeren, kregen bepaalde groepen ontheffing, zoals ook mensen bij het Loodswezen die in sloepen voeren en mensen vervoerde, zie in dit kader, belootsen met sloep, lichtschip personeel overzetten enz enz.
Zelf had ik indertijd een bootje van pakweg zo,n meter of zes en half, en m,n werk op dat moment was het Loodswezen, met het hier bovenstaande werkzaamheden.
Dus zou ik ook voor compensatie in aanmerking komen, dat was mondeling toegezegd.
Het toeval wilde dat mijn buurman toendertijd ook een bootje had een Shetland, en vroeg aan mij of ik het bewijs al had, in antwoord daarop, zei ik nee not yet komt vanzelf wel.
Men moest toendertijd een foto van boot of bootje kunnen overleggen, wat ik toendertijd verotte want het was toegezegd.
De man werkte toen als dakbedekker en had het bewijs al thuis, ik in de pen en bellen, men moest persee een foto hebben, kop in de wind natuurlijk, want ik vond dat onredelijk gezien de achtergrond, buurman een beetje op dak staan en ik vanaf mijn vijftiende al de oceanen bevaren.
Dit heeft bij DGSM die de uitgifte verzorgde, tot vele klachten geleid, nog zo,n voorbeeld van toendertijd kwam mij ter oren.
Een Loods die de grootste schepen in Rotterdam beloodste, kreeg hem toen ook niet, terwijl zijn buurvrouw van gegoede huizen met een motorjacht onder haar kont waar je UUUU tegenzegd het wel kreeg.
Je zou zeggen dat die Loods in de zelfde schoenen als jou staat, mensen die alles al bevaren hebben wat er te varen valt, moeten gewoon weg de regeltjes volgen die we voor voorschreven krijgen, je word wat dat berteft als kleuter behandeld.
Wilde dit even kwijt, want herken het.

Groet Nico.
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Nico.

Ik heb gebld met het examencommisie en ik krijg vrijstellingen.
Voor vaarbewijs 1 hoef ik alleen

RPR
BPR
EN KANAAL GENT NAAR TENEUZEN TE KENNEN EN EXAMEN AF TE LEGGEN.

Als ik dat gehaald heb kan ik vaarbewijs 2 zo aanvragen zonder examen want dat heb ik op school gehad en ook en diploma van en vaarbevoegdheid.
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Mogge Ronny

Komt alles toch weer op zijn pootjes terecht, maar ik vind het maar een regelbrij dat hele gebeuren.

Groet Nico.
Helena

Bericht door Helena »

Nico het kan nog gekker! wij wilden in de Beeksebergen met een spietboot
varen maar mijn man had geen Rijbewijs dus wij mochten niet varen!!
Dan sta je ook gek te kijken..
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Helena.

Das knap vervelend Helena, dus ook daar moet je een vaarrijbewijs voor hebben :?:
Ik zei het aleerder, die regelbrei word steeds erger.

Groet Nico.
Helena

Bericht door Helena »

Nico , dat vergat ik er bij te schrijven ,we hebben beiden een vaarbewijs
maar dat neem je niet mee naar een pret park en een rijbewijs hebben we niet. DAt vaarbewijs hebben wij op grond van ervaring gekregen,
alleen ik moest bewijzen dat ik,ik geloof minstes 12 jaar mee gevaaren
had. Dat deed de Directeur van het internaat waar de kinderen waren.


Plaats reactie