Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo,
Alsnog gefeliciteerd, ook met de aankoop van je eerste bootje. :-D
We zijn benieuwd, alhoewel je daar geen vaarbewijs voor nodig hebt. :wink:
Maar het vaart en DAAR gaat het toch om? :lol:
All the best
Jos

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo,

Ook namens mij van harte gefeliciteerd met het behalen van al die
"rijbewijzen" :shock: :lol: . Had je na het behalen van de eerste de
smaak zo te pakken gekregen dat je de rest ook maar "even" ging
halen 8) :lol: . Weet zeker dat je je prima zult vermaken met het
watersport gebeuren.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Jeroen, Albert, Gerrit, jos, K.Brouwer.

Bedankt voor jullie felicitaties!

"De smaak te pakken" dat zou je wel kunnen zeggen, ja.
Ik denk dan weer: Waarom allen VB1 halen en de rest laten zitten?

Ik heb VB1 in combinatie met VBA (gezamelijk met VB1 wordt dit dus VB2) gedaan, omdat dit goedkoper was, en ik ben natuurlijk NEDERLANDER, als je dan het woord "voordeel" en/of "goedkoper" ergens tegenkomt, dan ben je snel "verkocht!"

Marifoon is natuurlijk ook handig, dus vandaar de "basis cert. marifonie"

Marcom-B was inderdaad heel pittig, maar ik kon nog een ABC-vragen examen doen, in mei is het laatste ABC-vragen examen, en daarna wordt marcom-B een praktijk examen, dit gaat natuurlijk flink meer kosten, en zo komen we weer op het NEDERLANDER verhaal uit. Vandaar de marcom-B.

Dan nu ons nieuwe bootje
Gezien op Marktplaats.nl, een kruisertje in amsterdam (osdorp).
Mijn vrouw en ik waren er meteen verliefd op, dus een mailtje gestuurd om te vragen wat de ligplaats was, Sloterplas in Osdorp was het andwoord.

We zijn wezen kijken en hebben besloten een bod uit te brengen, omdat € 1100,-. voor ons toch een beetje te veel was.
Hij ging akkoord met € 950,-. dus meteen de reis maar plannen.

Om van de sloterplas af te komen zijn 2 mogelijkheden, Akersluis en de Cramersluis, we moesten de kortste route naar het noordzeekanaal weten, omdat de nieuwe ligplaats nauerna (zijkanaal D) zou worden.
We hebben om die reden contact gezocht met de sluiswachters van de sluizen. Na enkele tegenstrijdige berichten, waren wij er van overtuigd dat de Akersluis de kortste route was.

En toen begonnen de problemen
Omdat we nog vroeg in het vaarseizoen zitten, worden de sluizen maar 2 keer per dag bediend, 08.30 en 16.30.
Om 07.00 zijn wij door een kennis opgehaald, om vervolgens in amsterdam de boot over te kunnen nemen, helaas FILE, dus we waren om 08.20 op de steiger.
Meteen gebeld voor de sluis te reserveren, maar natuurlijk moest dit een dag van te voren al gebeuren, en dat is ons dus niet verteld.
De sluiswachter beloofde alsnog over zijn hart te strijken als wij binnen 10 minuten bij de sluis waren, volgens de vorige eigenaar van de boot was de sluis binnen 10 minuten makkelijk te bereiken, helaas was het 45 minuten varen...........
Toen we aan gekomen waren, was de sluiswachter natuurlijk al lang weer vertrokken.
Meteen gebeld met het sluisleidingscentrum, en kreeg daar een pissige colega van de bewuste sluiswachter aan de lijn, die ons meedeelde dat we maar pech hadden.
Lang en breed lullen heeft godzijdank geresulteerd in goed nieuws, de sluiswachter komt nog één keer, dat is echt niet de procedure, maar voor deze ene keer....

In de sluis, MOTOR KAPOT!
Botenwacht gebeld (GEEN LID NATUURLIJK!) die belden weer een jachtservice in huizen, 3 uur aan de steiger gewacht, en daar was jachtservice huizen met een 4pk buitenboord motor, dat kosten alvast 200 euro!

De 4 pk motor kon niet in zijn achteruit en niet in zijn vrij, die waren namelijk stuk, en ik moest de hele tijd vaart houden, ander koelde hij niet.
Probeer dan maar eens aan te leggen!

We waren weer op weg, uiteindelijk zijn we het nieuwe meer over gestoken, on vervolgens door amsterdam, het ij te bereiken.
In de sluis bleef mijn pikhaak in de muur zitten, en ging ik over de railing bijna tussen wal en schip het water in.

Na al deze elende hebben we nog een aantal uren door amsterdam gevaren en nog een zak in de schroef gehad, en nu lig ik op de bank met een fikse kouw op mijn spieren, MAAR DE BOOT IS IN NAUERNA!!!

ACHTERAF IS GEBLEKEN DAT WE 5 UUR OMGEVAREN ZIJN, OMDAT ONS DE VERKEERDE INFO VERSCHAFT IS!!!!!!!!!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo,
En dit noem je problemen? :lol:
Hoort er allemaal bij als je net een bootje gekocht hebt. :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hoi,

een kleinigheidje hou je altijd, zo blijft het leuk. :-D :lol:
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo, :-D

Welkom in de wereld van de pleziervaart! 8)
Vertel eens wat meer over je bootje.
Werf, type, afmetingen enz. met natuurlijk wat wat foto's van binnen en buitenkant.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Tja, het type is...... ??????? Afmeting is 6x2 (notendopje) kleur is grijs, maar moet uiteindelijk rood worden, met een mooie witte bies.

Er zit nog géén motor achter, die moet ik nog aanschaffen, ik denk zelf aan een 20 tot 40 pk langstaart buitenboord motor.
Dus als iemand nog iets in zijn schuur heeft staan/hangen/liggen, ik houd me van harte aanbevolen.

Tevens ben ik "just for fun" opzoek naar een mooie in de menie gezette zware smietlien, en een mooi allemans eindje voor aan de sleutels, dus als iemand zin heeft om te knopen...... PB, en we worden het vast wel eens...
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo ,
Mooie foto's, maarre.....een hoop kluswerk! :wink:
Ach, met een knap buitenboordmotorretje aan de kont kun je tenlsotte wel varen en DAAR gaat het toch om? :lol:
Ik denk dat het een Ten Broeke kruisertje is.
(Op een ten Broeke moet je naar spanten zoeke) heb ik vroeger ooit eens gehoord.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Bericht door DennisV »

Hij hoeft gelukkig niet morgen af te zijn, mijn handen jeuken, maar helaas is mij portemonee nog steeds stoffig aan de binnenkant!
(Op een ten Broeke moet je naar spanten zoeke) heb ik vroeger ooit eens gehoord
Hoe bedoeel je dit?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo,
dat hoorde ik vroeger van ouwe watersportveteranen die in de jachthaven IJmond alleen maar lagen te liggen en te recreeren, niets mis mee hoor, maar ze wisten alles van alle types schepen.
De ten Broeke kwam er nogal bekaaid af, vanwege het schijnbare gebrek aan spanten.
Verder weet ik er ook niets vanaf hoor. :wink:
Alleen die kreet stond me nog bij. :lol:
All the best
Jos


Plaats reactie