Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbewijs

Bericht door K.Brouwer »

Bedankt voor je antwoord. Hoorde van deze regeling nadat het al verlopen was :twisted: :twisted:
doch dacht dat jij wellicht nog een truukje wist 8) .Mag nu nog wel op m'n 'OLD TIMER' kpt mobylette
rondscheuren op m'n "autorijbewijs" doch had liever dat als ik ooit in de fout zou gaan m 'n "brommerrijbewijs" kwijt zou raken :shock: .

Kortom......vanaf nu is het "voorzichtig rondscheuren"...... :shock: :shock:

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vaarbewijs

Bericht door leo-shof »

mogge heer brouwer
als je auto rijbewijs is ingevordert,mag je ook niet meer op je brommer rijden!!
zelfs niet op de fiets.
want ook dan ben je actief veerkers deelnemer
zou maar heeeel voorzichtig rijden,anders val je onder art 5
het in gevaar brengen van het verkeer,en dat is een rekbaar begrip :roll:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vaarbewijs

Bericht door Compass »

Klopt helemaal. Las deze week nog in de krant van een vent die lazarus op zijn brommertje werd aangehouden. Rijbewijs moest wel ingeleverd worden.

Groeten,
Bert de Boer
Arjan

Re: Vaarbewijs

Bericht door Arjan »

Ter Horst zint op hardere aanpak wateroverlast

Minister Guusje ter Horst gaat onderzoeken of een snelheidsduivel op het water zijn vaarbewijs moet inleveren. De overlast van jetski's en andere snelle vaartuigen geeft daartoe aanleiding, schrijft de minister van Binnenlandse Zaken in antwoorden op Kamervragen over wateroverlast. De PvdA'er gaat ook onderzoeken of een snel vaartuig op kenteken kan worden beboet

De mogelijkheid tot intrekking van het vaarbewijs bestaat momenteel niet, licht Ter Horst in haar antwoorden toe. Ook kan iemand op het water niet worden beboet op basis van een kenteken. De toenemende overlast geven volgens de bewindsvrouw aanleiding om 'aanvullende maatregelen' te overwegen. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) gaat na of de wetgeving die bestaat voor het innemen van het rijbewijs kan gaan gelden voor het vaarbewijs.

Zowel de CDA-Kamerleden Sander de Rouwe en Maarten Haverkamp als de PvdA-Kamerleden Attje Kuiken en Lia Roefs stelden eind juni Kamervragen na berichten in de media over snelheidsduivels die op het water ongestraft hun gang kunnen gaan.

Ter Horst belooft de vragenstellers voor het einde van het jaar terug te komen op haar onderzoek. Ze wijst erop dat eventuele invoering van de zogenoemde invorderingsmogelijkheid en het verbaliseren op kenteken een wetswijziging vergt en dat zoiets ongeveer twee jaar in beslag neemt.

Nu kunnen amokmakers op het water alleen aangepakt worden als zij staande worden gehouden. Het huidige registratiesysteem van de Dienst Wegverkeer (RDW) omvat ongeveer 195 duizend snelle motorboten, waarvan er naar schatting 75 duizend in Nederland in gebruik zijn. Volgens Ter Horst is het systeem 'ernstig vervuild' doordat verkochte, geëxporteerde, gesloopte of van eigenaar gewisselde voertuigen niet uit het systeem geschrapt zijn. Zo geldt bij verkoop niet de verplichting om dat aan de RDW te laten weten.

Bron: http://www.nieuws.nl
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Ik wil opnieuw gaan varen, en wel als vrijwilliger op een “varend monument”.

Een oude mijnenveger van het type waarop ik als Oudste Officier en als Commandant heb gevaren in de jaren 70-80 wordt varend gehouden door de Stichting PMT. Het gaat om dit schip
http://www.mahu880.com/index.html

De bemannig bestaat uit vrijwilligers, bijna allemaal oud-opvarenden van dit type schip. MK- en dekpersoneel is voldoende aanwezig, maar men is op zoek naar mensen die “op de bok” met het schip kunnen omgaan. Ex-commandanten dus. Het schip wordt ingezet op de binnenwateren en de Noordzee. Voor de scheepvaartwetten is het schip een “pleziervaartuig”. Het schip is 33 meter lang.

In de periode 1969 – 1972 heb ik gevaren bij de VNS – Nedlloyd als leerling, 4e en 3e Stuurman. Ik heb mijn S3 (3e rang) + Radarnavigatie behaald in 1971.

In 1972 ging ik voor mijn dienstplicht als Reserve-Officier naar de Kon. Marine, waar ik later bijtekende als KVV-er, en weer later over ging in beroepsdienst. Bij de KM heb ik diverse verende plaatsingen gehad op mijnenvegers en fregatten. Ik verliet de KM in 1985. Sindsdien heb ik niet meer gevaren.

Volgens mij ben ik momenteel niet bevoegd om als “dienstdoend schipper” met het schip te varen. Ik zal een vaarbewijs moeten halen.

Er zijn m.i. 2 vaarbewijzen die in aanmerking komen:
- Groot Pleziervaart Bewijs II
- Beperkt Groot Vaarbewijs
Welke moet ik hebben?

Is dit voor mij gemakkelijk te behalen, en hoeveel tijd vergt dit? Ik heb (gelukkig) nog een fulltime baan. Kom ik in aanmerking voor vrijstellingen? Heeft iemand hier al ervaring mee? Zou ik in april 2012 al gekwalificeerd kunnen zijn?

Ben zeer benieuwd naar de reacties.

8)
Jur de Jong
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

NIEMAND??? Had ik niet gedacht met zoveel aanwezige expertise...

:shock:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door v+d »

Jur,

je vragen zijn beter te beantwoorden door de instanties die daarover gaan.
Als je met passagiers vaart ,gelden bepaalde eisen en ook het vaargebied is maatgevend.
Ik zie niet zo goed in waarom wij dit hier zouden moeten kunnen beantwoorden?

Een vaarbewijs halen is met een beetje gezond verstand niet moeilijk,waarmee niet gezegd is dat je dan ook een bootje van A naar B kan varen.
Daar telt toch echt ervaring.
Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: Vaarbewijs

Bericht door deckboy »

Hallo Jur, ik plaats de regeltjes hier, zodat andere geïnteresseerden mee kunnen lezen.
Maar zoals de vorige spreker zei, steek je licht op bij de instanties.
Ben zelf mijn groot vaarbewijs "kwijt" omdat ik geen trek heb om ieder jaar een keuring te doen
voor iets waar ik (waarschijnlijk) geen gebruik meer van zal maken.
Peter

Binnenvaartbesluit.
Definities.
Pleziervaartuig:
Schip dat bestemd is of wordt gebruikt voor sportbeoefening of vrijetijdsbesteding.

Art. 15 Binnenvaartbesluit.
Een beperkt groot vaarbewijs is vereist voor het voeren van:
1. schepen met een lengte van tenminste 20 meter en minder dan 40 meter, met uitzondering van:
a.) pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 25 meter, en ......

M.a.w. voor bedoeld vaartuig is gelet op de lengte minimaal een beperkt groot vaarbewijs nodig (groot vaarbewijs is natuurlijk ook goed).

Voor pleziervaartuigen geldt echter ook een vrijstelling .

Art. 7.8 Binnenvaartregeling.
1. Artikel 15, 1e lid, van het besluit is niet van toepassing op pleziervaartuigen met een lengte van 25 tot 40 meter, indien de schipper in het bezit is van een groot pleziervaartbewijs I of II
(I: rivieren/kanalen/meren of II: alle binnenwateren).

3. Het in het 1e lid bedoelde groot pleziervaartuig wordt, na overlegging van een geldig klein vaarbewijs, door de minister afgegeven aan:
a. degene die geslaagd is voor het examen CWO groot motorschip van de Stichting Vamex;
b. de houder van een ander hiertoe door de minister erkend diploma; (= buitenlands)
c. = overgangsregel voor "oude"bezitters van een pleziervaartuig van 25-40 meter; (termijn is reeds verstreken).
d. = overgangsregel organisaties die kunnen aantonen dat de schippers van hun schepen al voor de inwerking van de wet schipper voor het schip waren (termijn is reeds verstreken).

8. De in het 3e lid, onderdelen a en b, bedoelde diploma's worden verkregen na het behalen van een door de minister goedgekeurd examen;

Voor het CWO examen groot motorschip dient men dus een klein vaarbewijs (I en of II) te hebben, afhankelijk van het vaargebied;
een marifoonbedieningscertifcaat en er zal een vaarpraktijkproef afgelegd moeten worden.
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten
wil51
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 »

Even een oud topic opfrissen. Halen van klein vaarbewijs 1 was geen probleem. Maar vandaag helaas gezakt voor deel 2. Ik kwam net 1 punt te kort. Wat mij opviel was dat de twee laatste open vragen, waarbij je moet tekenen op de kaart, totaal niet leken op de geleerde examenstof en oefenexamens. Het was de klacht van alle kandidaten die klein vaarbewijs deel 2 examen deden vandaag. Hoe moet je vragen oplossen welke niet behandeld worden in lesmateriaal? Iedereen was dus gezakt.
Het oordeel van de man die examens nakeek was dat we dan geen inzicht hadden in de materie. Maar deze man had wel 4 jaar Hogere Zeevaaartschool gehad. Dat is wel even wat anders dan een cursus voor een klein vaarbewijs. Maar als de materie niet volledig wordt behandeld in studieboeken voor Klein Vaarbewijs wordt het wel lastig.
Voorbeeld van een vraag die ik kreeg. Er werden coordinaten geven van een punt op de waddenzee waar je ligt te vissen. Het anker breekt en de motor doet het niet meer. Er staat een NNO stroom van 0,5 mijl per uur na een uur drijven wordt de stroom oost 1 mijl per uur. Wat is je positie na twee uur? Op die positie zie je het licht van Schilbolsnol op Texel veranderen van groen naar wit en weer naar groen. Hoeveel graden is het witte licht?
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Wordt niet behandelen in de cursus.
Ik had trouwens wel eens de examinator de vraag willen zien oplossen. Dan kan je er tenminste nog wat wat leren.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Vanuit de ankerpositie zet je eerst een vector uit van 0,5 mijl in de richting NNO, vervolgens een van 1 mijl in de richting Oost. Dat is dan je nieuwe positie na 2 uur. Genoemd licht is een sectorenlicht. De sectorhoeken staan op de kaart.

Je wordt gewoon door de manier van vraagstelling op het verkeerde been gezet.

8)


Plaats reactie