Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2397
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbewijs

Bericht door K.Brouwer » 19 sep 2008 05:20

.
Hallo Dennis,

Bedankt voor je antwoord. Hoorde van deze regeling nadat het al verlopen was :twisted: :twisted:
doch dacht dat jij wellicht nog een truukje wist 8) .Mag nu nog wel op m'n 'OLD TIMER' kpt mobylette
rondscheuren op m'n "autorijbewijs" doch had liever dat als ik ooit in de fout zou gaan m 'n "brommerrijbewijs" kwijt zou raken :shock: .

Kortom......vanaf nu is het "voorzichtig rondscheuren"...... :shock: :shock:

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1850
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vaarbewijs

Bericht door leo-shof » 19 sep 2008 08:27

mogge heer brouwer
als je auto rijbewijs is ingevordert,mag je ook niet meer op je brommer rijden!!
zelfs niet op de fiets.
want ook dan ben je actief veerkers deelnemer
zou maar heeeel voorzichtig rijden,anders val je onder art 5
het in gevaar brengen van het verkeer,en dat is een rekbaar begrip :roll:
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3036
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vaarbewijs

Bericht door Compass » 19 sep 2008 12:24

Klopt helemaal. Las deze week nog in de krant van een vent die lazarus op zijn brommertje werd aangehouden. Rijbewijs moest wel ingeleverd worden.

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Arjan
Berichten: 205
Lid geworden op: 23 okt 2006 19:33
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Arjan » 19 sep 2008 13:17

Ter Horst zint op hardere aanpak wateroverlast

Minister Guusje ter Horst gaat onderzoeken of een snelheidsduivel op het water zijn vaarbewijs moet inleveren. De overlast van jetski's en andere snelle vaartuigen geeft daartoe aanleiding, schrijft de minister van Binnenlandse Zaken in antwoorden op Kamervragen over wateroverlast. De PvdA'er gaat ook onderzoeken of een snel vaartuig op kenteken kan worden beboet

De mogelijkheid tot intrekking van het vaarbewijs bestaat momenteel niet, licht Ter Horst in haar antwoorden toe. Ook kan iemand op het water niet worden beboet op basis van een kenteken. De toenemende overlast geven volgens de bewindsvrouw aanleiding om 'aanvullende maatregelen' te overwegen. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) gaat na of de wetgeving die bestaat voor het innemen van het rijbewijs kan gaan gelden voor het vaarbewijs.

Zowel de CDA-Kamerleden Sander de Rouwe en Maarten Haverkamp als de PvdA-Kamerleden Attje Kuiken en Lia Roefs stelden eind juni Kamervragen na berichten in de media over snelheidsduivels die op het water ongestraft hun gang kunnen gaan.

Ter Horst belooft de vragenstellers voor het einde van het jaar terug te komen op haar onderzoek. Ze wijst erop dat eventuele invoering van de zogenoemde invorderingsmogelijkheid en het verbaliseren op kenteken een wetswijziging vergt en dat zoiets ongeveer twee jaar in beslag neemt.

Nu kunnen amokmakers op het water alleen aangepakt worden als zij staande worden gehouden. Het huidige registratiesysteem van de Dienst Wegverkeer (RDW) omvat ongeveer 195 duizend snelle motorboten, waarvan er naar schatting 75 duizend in Nederland in gebruik zijn. Volgens Ter Horst is het systeem 'ernstig vervuild' doordat verkochte, geëxporteerde, gesloopte of van eigenaar gewisselde voertuigen niet uit het systeem geschrapt zijn. Zo geldt bij verkoop niet de verplichting om dat aan de RDW te laten weten.

Bron: http://www.nieuws.nl
Gr. Arjan

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong » 20 dec 2011 20:06

Ik wil opnieuw gaan varen, en wel als vrijwilliger op een “varend monument”.

Een oude mijnenveger van het type waarop ik als Oudste Officier en als Commandant heb gevaren in de jaren 70-80 wordt varend gehouden door de Stichting PMT. Het gaat om dit schip
http://www.mahu880.com/index.html

De bemannig bestaat uit vrijwilligers, bijna allemaal oud-opvarenden van dit type schip. MK- en dekpersoneel is voldoende aanwezig, maar men is op zoek naar mensen die “op de bok” met het schip kunnen omgaan. Ex-commandanten dus. Het schip wordt ingezet op de binnenwateren en de Noordzee. Voor de scheepvaartwetten is het schip een “pleziervaartuig”. Het schip is 33 meter lang.

In de periode 1969 – 1972 heb ik gevaren bij de VNS – Nedlloyd als leerling, 4e en 3e Stuurman. Ik heb mijn S3 (3e rang) + Radarnavigatie behaald in 1971.

In 1972 ging ik voor mijn dienstplicht als Reserve-Officier naar de Kon. Marine, waar ik later bijtekende als KVV-er, en weer later over ging in beroepsdienst. Bij de KM heb ik diverse verende plaatsingen gehad op mijnenvegers en fregatten. Ik verliet de KM in 1985. Sindsdien heb ik niet meer gevaren.

Volgens mij ben ik momenteel niet bevoegd om als “dienstdoend schipper” met het schip te varen. Ik zal een vaarbewijs moeten halen.

Er zijn m.i. 2 vaarbewijzen die in aanmerking komen:
- Groot Pleziervaart Bewijs II
- Beperkt Groot Vaarbewijs
Welke moet ik hebben?

Is dit voor mij gemakkelijk te behalen, en hoeveel tijd vergt dit? Ik heb (gelukkig) nog een fulltime baan. Kom ik in aanmerking voor vrijstellingen? Heeft iemand hier al ervaring mee? Zou ik in april 2012 al gekwalificeerd kunnen zijn?

Ben zeer benieuwd naar de reacties.

8)
Jur de Jong

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong » 27 dec 2011 09:27

NIEMAND??? Had ik niet gedacht met zoveel aanwezige expertise...

:shock:

v+d
Berichten: 4587
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door v+d » 28 dec 2011 16:17

Jur,

je vragen zijn beter te beantwoorden door de instanties die daarover gaan.
Als je met passagiers vaart ,gelden bepaalde eisen en ook het vaargebied is maatgevend.
Ik zie niet zo goed in waarom wij dit hier zouden moeten kunnen beantwoorden?

Een vaarbewijs halen is met een beetje gezond verstand niet moeilijk,waarmee niet gezegd is dat je dan ook een bootje van A naar B kan varen.
Daar telt toch echt ervaring.

Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: Vaarbewijs

Bericht door deckboy » 01 jan 2012 15:05

Hallo Jur, ik plaats de regeltjes hier, zodat andere geïnteresseerden mee kunnen lezen.
Maar zoals de vorige spreker zei, steek je licht op bij de instanties.
Ben zelf mijn groot vaarbewijs "kwijt" omdat ik geen trek heb om ieder jaar een keuring te doen
voor iets waar ik (waarschijnlijk) geen gebruik meer van zal maken.
Peter

Binnenvaartbesluit.
Definities.
Pleziervaartuig:
Schip dat bestemd is of wordt gebruikt voor sportbeoefening of vrijetijdsbesteding.

Art. 15 Binnenvaartbesluit.
Een beperkt groot vaarbewijs is vereist voor het voeren van:
1. schepen met een lengte van tenminste 20 meter en minder dan 40 meter, met uitzondering van:
a.) pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 25 meter, en ......

M.a.w. voor bedoeld vaartuig is gelet op de lengte minimaal een beperkt groot vaarbewijs nodig (groot vaarbewijs is natuurlijk ook goed).

Voor pleziervaartuigen geldt echter ook een vrijstelling .

Art. 7.8 Binnenvaartregeling.
1. Artikel 15, 1e lid, van het besluit is niet van toepassing op pleziervaartuigen met een lengte van 25 tot 40 meter, indien de schipper in het bezit is van een groot pleziervaartbewijs I of II
(I: rivieren/kanalen/meren of II: alle binnenwateren).

3. Het in het 1e lid bedoelde groot pleziervaartuig wordt, na overlegging van een geldig klein vaarbewijs, door de minister afgegeven aan:
a. degene die geslaagd is voor het examen CWO groot motorschip van de Stichting Vamex;
b. de houder van een ander hiertoe door de minister erkend diploma; (= buitenlands)
c. = overgangsregel voor "oude"bezitters van een pleziervaartuig van 25-40 meter; (termijn is reeds verstreken).
d. = overgangsregel organisaties die kunnen aantonen dat de schippers van hun schepen al voor de inwerking van de wet schipper voor het schip waren (termijn is reeds verstreken).

8. De in het 3e lid, onderdelen a en b, bedoelde diploma's worden verkregen na het behalen van een door de minister goedgekeurd examen;

Voor het CWO examen groot motorschip dient men dus een klein vaarbewijs (I en of II) te hebben, afhankelijk van het vaargebied;
een marifoonbedieningscertifcaat en er zal een vaarpraktijkproef afgelegd moeten worden.
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten

wil51
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 » 07 apr 2012 15:23

Even een oud topic opfrissen. Halen van klein vaarbewijs 1 was geen probleem. Maar vandaag helaas gezakt voor deel 2. Ik kwam net 1 punt te kort. Wat mij opviel was dat de twee laatste open vragen, waarbij je moet tekenen op de kaart, totaal niet leken op de geleerde examenstof en oefenexamens. Het was de klacht van alle kandidaten die klein vaarbewijs deel 2 examen deden vandaag. Hoe moet je vragen oplossen welke niet behandeld worden in lesmateriaal? Iedereen was dus gezakt.
Het oordeel van de man die examens nakeek was dat we dan geen inzicht hadden in de materie. Maar deze man had wel 4 jaar Hogere Zeevaaartschool gehad. Dat is wel even wat anders dan een cursus voor een klein vaarbewijs. Maar als de materie niet volledig wordt behandeld in studieboeken voor Klein Vaarbewijs wordt het wel lastig.
Voorbeeld van een vraag die ik kreeg. Er werden coordinaten geven van een punt op de waddenzee waar je ligt te vissen. Het anker breekt en de motor doet het niet meer. Er staat een NNO stroom van 0,5 mijl per uur na een uur drijven wordt de stroom oost 1 mijl per uur. Wat is je positie na twee uur? Op die positie zie je het licht van Schilbolsnol op Texel veranderen van groen naar wit en weer naar groen. Hoeveel graden is het witte licht?
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Wordt niet behandelen in de cursus.
Ik had trouwens wel eens de examinator de vraag willen zien oplossen. Dan kan je er tenminste nog wat wat leren.

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong » 07 apr 2012 15:37

Vanuit de ankerpositie zet je eerst een vector uit van 0,5 mijl in de richting NNO, vervolgens een van 1 mijl in de richting Oost. Dat is dan je nieuwe positie na 2 uur. Genoemd licht is een sectorenlicht. De sectorhoeken staan op de kaart.

Je wordt gewoon door de manier van vraagstelling op het verkeerde been gezet.

8)

wil51
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 » 08 apr 2012 11:11

Het aflezen van de sectorhoeken snap ik nog niet. Ik heb nu de kaart bijgevoegd. De coordinaten ankerpositie waren 52-58,1 N / 004-42,2 E. Ik doe het wel uit mijn hoofd. Je krijgt de examen vragen niet mee helaas om thuis te kijken wat er fout is gegaan.
Studieboeken nog eens nagekeken. Sectorlichten worden niet behandeld en komen ook niet in oefenexamens voor.
21 april ga ik het weer proberen. Viel ook wel op hoeveel mensen er zakten voor deel 1 en dat is toch makkelijk te doen. Voor deel 2 was iedereen gezakt van de groep waar ik in zat.

Afbeelding

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong » 08 apr 2012 11:42

Schilbolsnol is een sectorlicht met 5 sectoren: wit/geel - rood - wit/geel - groen - wit/geel.

Nou vragen ze naar de breedte van de 3e (de 2e wit/gele) sector. Juist omdat het een heel smalle sector is zijn in de kaart de stippellijnen verlengd. De hoek (of breedte) van de sector bepaal je als volgt: bepaal VANUIT HET LICHT de richting van de eerste stippellijn (met een parallellineaal of 2 driehoeken) en noteer die. Doe het zelfde met de tweede stippellijn. Het verschil is dan de sectorbreedte, die ik schat op een graad of 3.

Overigens vind ik het niet behandelen van sectorlichten een regelrechte misser in de opleiding. Zoals je ook in de kaart kunt zien komen deze lichten veelvuldig voor.

In "Leidraad voor sloep- en motorjachtvaarders" door Richard Vooren wordt op blz 253 het sectorlicht behandeld.

Citaat:
"Een sectorlicht is een baken met 2 of 3 verschillende kleuren licht (wit, rood en groen). De kleur die u ziet, hangt af van uw postitie tov dat baken".

8)

wil51
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 » 09 apr 2012 19:50

Gemeten met de Bretonse plotter. Het enige gereedschap en de passer die gebruikt mogen worden op examen. Goed gegokt. Ik kom ook op 3 graden. Lijn 1 is 215 en lijn 2 is 218 graden.

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong » 09 apr 2012 21:14

Blijkt nu achteraf de opdracht mee te vallen? Ofwel waarom heeft iedereen die opdracht fout beantwoord?

8)

wil51
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:56

Re: Vaarbewijs

Bericht door wil51 » 09 apr 2012 22:17

Indien het in de lessen was behandeld, was het simpel te beantwoorden.
Ik weet niet welke vragen de andere kandidaten hadden. Iedereen krijgt een examen wat door computer wordt bepaald. Dan kan je dus niet stiekum bij de buurman meekijken. Maar iedereen had dezelfde klacht. De open vragen lijken niet op vragen van oefenexamens. Het zijn 23 vragen met multiple choise antwoorden. Dan kan je nog gokken als het berekenen niet lukt. Maar daar had ik geen problemen. Alle vragen waren behandeld in de lessen. En twee open vragen waarbij je in de kaart moet tekenen. Dat kan een koers zijn of een peiling. Of door een constructie onbekende stroom berekenen om een grondkoers uit te zetten. Het kan van alles zijn.

Jur de Jong
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong » 09 apr 2012 22:21

Veel hangt ook af van het lesmateriaal. Zo is het door mij aangehaalde boek een van de beste op dit gebied. Welk boek gebruik jij?

8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten