Zomaar een plaatje.

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Hannes »

[quote="Joost.R"]HANNES. op de Maas.

Hallo Joost,

Ik moet hier toch eens vaker kijken, had bijna iets gemist.
Hardstikke mooi dat mijn gebruikersnaam met zo'n mooi bootje geeerd word.
Hoewel ik mijn vaarbewijzen bezit, ben ik toch niet de gene die daar rondschipperd, dat kan de bruine helaas niet trekken.

Ik heb mijn briefjes even boven water gehaald, en daaruit blijkt dat ik op 17 December 1994 op de Zeevaartschool in Leer (Ostfriesland) mijn examen gehaald heb voor Sportboot Führerschein See en Sportboot Führerschein Binnen.
Ik had er eerst nogal een zwaar hoofd in, omdat het examen allemaal schrijfwerk was, en ik zeer weing verstand van de hoog Duitse taal in woord en schrift heb.
Het enige wat ik enigzins goed beheers, is Drents en ons Plattdütsch. (Dit heeft mij overigens ook al voor enige bekeuringen gered).

Op het examen ging het typisch Duits streng toe.
Er werd door geuniformeerden onmiddelijk geschreeuwd alle tassen, koffers, spiekbriefjes en andere dingen die niets met het examen te doen hadden onmiddellijk naar de auto te brengen.
Pen, potlood, gummetje, geodriehoek en lineaal waren de enigste voorwerpen die men tijdens het examen mocht bezitten.

Het zag er uit als een soort rechtbank.
Voor in de aula was een brede tafel waar drie of vier uniformen zaten met gouden "zuigerveren" onder aan de mouwen.
Dan was er ook nog het een en ander aan geuniformeerden door de gehele aula verspreid om op te letten of toch niet ergens gespiekt werd.
Doodse stilte in de zaal, je hoorde alleen af en toe hoesten, en het gekras van de balpennen.
Spiekers die betrapt werden konden onmiddelijk naar huis gaan, voor fluisteraars was het examen na de tweede waarschuwing beeindigt.

Het waren toch wel geschikte lui, als men zich niet zeker was op een vraag een goed antwoord te hebben gegeven, kon men even naar die "zuigerveren" heen lopen, die hielpen je dan in de goede richting, het juiste antwoord gaven ze uiteraard niet.
Ik heb daar geen gebruik van gemaakt, ik had goed geleerd.
In Duits, Nederlands en Engels alle vragen zo goed mogelijk beantwoord.
Naderhand kwam ik er achter dat Nederlands en Engels ook op het examen geaccepteerd werden.
Ik meen mij te herinneren dat men voor beide examens drie uur de tijd had.
Na anderhalf uur had ik mijn briefjes ingevuld en kon nog mooi even naar de Kerstmarkt om onder het genot van een grog en een glühwein de tijd te verkorten, tot wij om half een de resultaten te horen kregen.
Ondanks mijn taalgebrek ben ik in een keer geslaagd.

Een half jaar later heb ik examen gedaan voor UKW sprechfunk.
Die lui die het examen af moesten nemen waren van een heel ander kaliber, die gasten kwamen van de Deutsche Bundespost uit Münster.
Eerst moesten we een Funkspruch opschrijven, daar zat ik natuurlijk al weer met de taal.
Die ouwe man stond daar als een schoolmeester voor de klas een dictee op te geven.

Na driemaal herhaald te hebben vroeg hij: "Wie heeft het nog niet".
Ik natuurlijk niet omdat ik met die taal in de knoei zat, toen kreeg ik van die man een fatsoenlijke sigaar: "Mensch, sind sie Blöd, Sonderschüler,..........?"
Daar heb ik op geantwoord: "Kann ann gahn mien Jung, bünn dumm op Welt kamm'n unn heb nix toh'leert".
Toen heeft hij extra voor mij het hele spul herhaald, dat was ook voldoende, er miste slechts nog een regeltje.

Schrijfwerk was er niet veel bij, het meeste waren multiple choise vragen, ik meen een stuk of 120.
Praktijk was in een klein kamertje, waar een radiozender stond.
Natuurlijk nam dat oude schoolmeestertje het praktijkexamen af.
Toen ik daar binnen kwam en plaats mocht nemen voor de zender had ik al zeer snel het een en ander aan sigaren te roken.

Daarna moest ik bij een jonge man een telegram opgeven, die jongeren (dat waren twee) waren ovigerens beter gemutst.
Toen dat achter de rug was zei die goede man dat hij even naar zijn "baas" moest in dat kleine kamertje.
Ik kon zien dat hij moeite had om niet luid te lachen toen hij terug kwam, hij had mijn bewijs in de hand en vroeg mij na het plaatsen van een stempeltje of ik even een handtekening wilde plaatsen, ik was met succes geslaagd.

Overigens heb ik na het roken van de diverse sigaren in dat kleine kamertje, wat mij te bont werd, die schoolmeester aangeboden dat ik hem even in dat radiotoestel zou stoppen als hij niet wat kalmer aan deed, zodat hij van daaruit de praktijkexamens zou kunnen afnemen..


Groeten, Hans.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

FAST :!:
235.JPG[/attachmen] ELGA [attachment=0]128.JPG
ELGA
Bijlagen
235.JPG
235.JPG (160.9 KiB) 6923 keer bekeken
128.JPG
128.JPG (554.38 KiB) 6923 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

JE REVIENS. op de Waal bij Rossum
326.JPG
326.JPG (189.72 KiB) 6899 keer bekeken
ANNA
236.JPG
236.JPG (185.33 KiB) 6899 keer bekeken
Bijlagen
194.JPG
194.JPG (224.58 KiB) 6899 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

MAATJE.
106.JPG
106.JPG (178.24 KiB) 6871 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

:?:
127.JPG
127.JPG (188.28 KiB) 6779 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

CORRIE. zakt de Waal af.
283.JPG
283.JPG (130.99 KiB) 6677 keer bekeken
286.JPG
286.JPG (164.41 KiB) 6677 keer bekeken
LUCRETIA.
328.JPG
328.JPG (242.73 KiB) 6677 keer bekeken
329.JPG
329.JPG (207.67 KiB) 6677 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

BEAU MONDE. op de Waal bij Hurwenen.
085.JPG
085.JPG (186.43 KiB) 6324 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

HIPPO. On river Rhine near Kalkar Germany.
114.JPG
114.JPG (191.28 KiB) 6202 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

ANITA. de Waal op t.h.v. Brakel.
013.JPG
013.JPG (169.6 KiB) 6162 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Zomaar een plaatje.

Bericht door Joost.R »

HOOP OP ZEGEN. in Sluis Engelen.
019.JPG
019.JPG (271.93 KiB) 5869 keer bekeken


Plaats reactie