Zeilbootje
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Hallo Luc,
waar je ook komt, in het Middellandse Zee gebied meren lokale zeilschepen altijd met de kont naar de wal af. Deze gulets laten op ongeveer 40 a 50 meter het anker vallen en deinzen dan naar de kade. Ze kennen niet het begrip meerpalen, want die krijgen ze niet de grond in. Ik geef toe dat de gangway geen mooi gezicht is, maar het is wel heel practisch.
Hieronder een paar voorbeelden. foto's zijn vorig jaar genomen.
Groeten, Wim.
waar je ook komt, in het Middellandse Zee gebied meren lokale zeilschepen altijd met de kont naar de wal af. Deze gulets laten op ongeveer 40 a 50 meter het anker vallen en deinzen dan naar de kade. Ze kennen niet het begrip meerpalen, want die krijgen ze niet de grond in. Ik geef toe dat de gangway geen mooi gezicht is, maar het is wel heel practisch.
Hieronder een paar voorbeelden. foto's zijn vorig jaar genomen.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Hallo Luc
Ik ben ook een keer met Wim meegeweest naar zo'n Gullet.
Het ankeren dat de Turken doen verschilt nogal van wat wij in de thuiswateren gewend zijn.
Ook als ze in een baai ankeren doen ze dat altijd met een achterlijn naar de wal.
De werkwijze is als volgt.
Zoals Wim al zei op ong. 50 meter uit de wal het anker erin.
Dan achteruit slaan zodat het anker goed pakt.
Dan wordt de ankerspil slippend gezet en gaan ze met flink achteruit naar de wal. Ze trekken de ankerketting dus door de slippende rem.
Hierdoor blijft de ankerketting altijd snaarstrak staan.
Als hij op zijn plek ligt dan 1 of 2 achterlijnen ook weer strak doorzetten.
Je kan op de tweede foto ook goed zien dat de ankerlijnen allemaal goed strak staan.
In een baai voor anker gaan de achterlijnen om een boom of om een rotsblok.
Het voordeel van deze manier van ankeren is dat de boot niet gaat draaien als de stroom of wind veranderd maar zij blijven precies op de zelfde plek liggen.
Je kan zo een heleboel boten vlak bij elkaar leggen.
vr gr Henk
Ik ben ook een keer met Wim meegeweest naar zo'n Gullet.
Het ankeren dat de Turken doen verschilt nogal van wat wij in de thuiswateren gewend zijn.
Ook als ze in een baai ankeren doen ze dat altijd met een achterlijn naar de wal.
De werkwijze is als volgt.
Zoals Wim al zei op ong. 50 meter uit de wal het anker erin.
Dan achteruit slaan zodat het anker goed pakt.
Dan wordt de ankerspil slippend gezet en gaan ze met flink achteruit naar de wal. Ze trekken de ankerketting dus door de slippende rem.
Hierdoor blijft de ankerketting altijd snaarstrak staan.
Als hij op zijn plek ligt dan 1 of 2 achterlijnen ook weer strak doorzetten.
Je kan op de tweede foto ook goed zien dat de ankerlijnen allemaal goed strak staan.
In een baai voor anker gaan de achterlijnen om een boom of om een rotsblok.
Het voordeel van deze manier van ankeren is dat de boot niet gaat draaien als de stroom of wind veranderd maar zij blijven precies op de zelfde plek liggen.
Je kan zo een heleboel boten vlak bij elkaar leggen.
vr gr Henk
Heb ooit eens met een klein zeilbootje voor de kust van Kroatie voor anker gelegen, was ook rotsachtige bodem, 8m diep, anker vast als een rots.
Geen beweging in te krijgen, geluk dat we iemand aan boord hadden die een beetje kon duiken. Met touw naar beneden, op de kop vastmaken en dan maar rondsleuren en wiegen, Anker kwam los, maar een beetje verbogen, type Danford.
Die bijbootjes zijn wel handiger voor af te meren, touwtje meegeven en naar de wal laten trekken. Handig als je je eigen slepertje bij hebt.
Ik hoop dat ik de zaak binnen een 1 -2 jaar rond krijg. Dan stop ik met varen (werken) en ga dan varen (plezier). Tijdens seizoen af en toe passagier meenemen, om het wat betaalbaar te houden, en voor de rest, waar het mooi weer is, daar ben ik.
Geen beweging in te krijgen, geluk dat we iemand aan boord hadden die een beetje kon duiken. Met touw naar beneden, op de kop vastmaken en dan maar rondsleuren en wiegen, Anker kwam los, maar een beetje verbogen, type Danford.
Die bijbootjes zijn wel handiger voor af te meren, touwtje meegeven en naar de wal laten trekken. Handig als je je eigen slepertje bij hebt.
Ik hoop dat ik de zaak binnen een 1 -2 jaar rond krijg. Dan stop ik met varen (werken) en ga dan varen (plezier). Tijdens seizoen af en toe passagier meenemen, om het wat betaalbaar te houden, en voor de rest, waar het mooi weer is, daar ben ik.