Zeilbootje

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Zeilbootje

Bericht door devos luc » 09 jan 2008 16:20

:-D

Heeft iemand ervaring met "Gulets", Houten Motorsailers uit het Middelandse zeegebied? Ben van een tweeda hands aan te kopen.
Zijn deze zeewaardig (noordzee?).
Zijn er problemen te verwachten met de houten romp, waterlijn?
[/img]
Where is my ship?

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 09 jan 2008 16:36

Hallo Luc,

Hoewel ik al meer dan 45 jaar zeil en behoorlijk in het watersport wereldje bekend ben, heb ik nog nooit van Gulets motorsailers gehoord.
Je snapt dat ik je dus ook geen advies kan geven.
Wel wil ik je ter overdenking dit oude rijmpje meegeven.
'Koop een boot, werk je dood!'
Dat geldt voor polyesther.
Dat geldt twee keer voor staal.
Dat geldt vier keer voor hout.

Ik heb het allemaal al meegemaakt en hoe mooi hout ook is, ik begin er nóóit meer aan.

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Bericht door devos luc » 09 jan 2008 16:50

http://www.sailingissues.com/gulet-cruises.html
http://www.t-groep.be/rupel/geschiedenis.html
Hier vindt je meer info over het type schip.
Zoals je reeds vernoemde, mooi in de verf en vernis, maar...

Met werk heb ik zo geen probleem, ben zelf nogal handig, mijn 2 zonen zijn Wtk, voruwtje kan mooi schilderen,

Mijn probleem is meer, hoe geschikt het schip is om langere tochten, bv griekenland naar noordzee te zeilen?
Where is my ship?

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 09 jan 2008 21:58

Hallo Luc,

Zo te zien hoef je qua type niet bang te zijn voor een zeereisje naar Holland.
Je zal wel voor flink wat gasolie moeten zorgen want erg snel zal dit scheepje niet zeilen.
Al zou ik wel wachten tot minimaal half Mei, want je hoeft het slechte weer niet op te zoeken.
Wat de technische staat van het schip is kunnen je zoons je wel vertellen.
Maar hoe het met de romp, dek, masten en tuigage staat?
Ik zou sowieso de boot droog zetten en een onafhankelijk expert, dus niet een achterneef van de verkoper, een gedegen keuring laten uitvoeren.
Mocht de aankoop doorgaan dan hou ik me aanbevolen om te bemannen.
Ben stuurman geweest en vaar nog steeds met mijn eigen jachtje naar Denemarken en Engeland.

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Bericht door devos luc » 10 jan 2008 11:37

Staat genoteerd.
De snelhied valt nogal mee onder zeil, 6-7 met matige wind.
7-8 onder ideale omstandigheden, voor de wind.
Ik denk wel moeilijker te zeilen tegen de wind in.
Zijn gaffels of ketch getuigd.

Voor de staat van het schip, houten romp, ben ik een beetje bevreesd voor de waterlijn planken. Deze schepen worden wel elk jaar uitgehaald en opnieuw in de verf gezet, maar hoe zie je dan eventuele zwakke plekken, en wat kost het om een rij planken te vervangen. Kan er ook iets gedaan worden aan eventuel aantasting door houtwormen, pokken ed? Krijgt een houten schip ook een anti parasiet/antifouling laag?
Where is my ship?

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 10 jan 2008 16:32

Hallo Luc,

Over vervangingskosten valt van hieruit geen zinnig woord te zeggen maar mocht dat nodig zijn, dan is het daar, qua arbeidsloon, waarschijnlijk een stuk voordeliger dan in deze contreien.
Zwakke plekken ontdekken zonder met een priem op verdachte plekken te prikken is haast niet te doen, wel kan met een hamertje "geklopt"
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Bericht door devos luc » 11 jan 2008 12:08

Goed om te weten waar er allemaal problemen kunnen ontstaan.
Zal nu maar eens op zoek gaan naar een ervaren scheepstimmerman
of expert om mee te nemen naar de werf.
Where is my ship?

Gebruikersavatar
Arjan
Berichten: 205
Lid geworden op: 23 okt 2006 19:33
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Arjan » 12 jan 2008 20:41

Hoi Luc,

Volgens een Turkse vriend van mij kunnen die Gulets qua "zeewaardigheid" vrij veel hebben
maar is de kwaliteit/mate van onderhoud erg wisselend.
Het enige advies wat hij dan ook kon geven was dus ook:
Heel erg uitkijken en een onafhankelijk iemand meenemen.
Gr. Arjan

devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Bericht door devos luc » 17 jan 2008 15:35

Zal het advies zeker in acht nemen.
Ik kom er nog eens op terug als de aankoop afgerond is
Where is my ship?

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 17 jan 2008 22:12

Hallo Luc,
al zo'n 10 jaar gaan wij elk jaar zeilen in Turkije en dat gebeurt altijd met gulets. De organisatie heet tussockcruising.com. en zit in Amersfoort. Ik ben geen deskundige, maar onze ervaringen zijn alleen maar positief. Ik moet er echter wel bij vertellen, dat de schepen van Tussock allemaal schoenergetuigd zijn in tegenstelling tot veel andere gulets, die kitsgetuigd zijn. Met deze schepen, die variëren tussen de 20 en 24 meter, halen we snelheden van 10 mph. De jaarlijkse Bodrum-cup is al vele jaren aaneen gewonnen door een schip van Tussock.
Maar bij het aanschaffen van een gebruikt schip zou ik het advies van Arjan ter harte nemen: heel erg uitkijken en een onafhankelijk iemand meenemen. (liefst een Turk).
Succes met een eventuele aanschaf. Groeten, Wim.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eat your pie, before you die !

devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Bericht door devos luc » 18 jan 2008 13:11

Prachtige foto's.
Maar wat hangt die "loopbrug" daar nou altijd achteraan te bengelen?
Worden de schepen achterlangs naar de kade gelegd?
Is wel een beetje moeilijk te manuevreren met vooraan en achteraan nog een uitsteksel. Of worden ze met behulp van de bijboot naar de kade getrokken.
Where is my ship?

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 18 jan 2008 15:18

Hallo Luc,
waar je ook komt, in het Middellandse Zee gebied meren lokale zeilschepen altijd met de kont naar de wal af. Deze gulets laten op ongeveer 40 a 50 meter het anker vallen en deinzen dan naar de kade. Ze kennen niet het begrip meerpalen, want die krijgen ze niet de grond in. Ik geef toe dat de gangway geen mooi gezicht is, maar het is wel heel practisch.
Hieronder een paar voorbeelden. foto's zijn vorig jaar genomen.
Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen » 18 jan 2008 15:52

Hallo Luc

Ik ben ook een keer met Wim meegeweest naar zo'n Gullet.
Het ankeren dat de Turken doen verschilt nogal van wat wij in de thuiswateren gewend zijn.
Ook als ze in een baai ankeren doen ze dat altijd met een achterlijn naar de wal.
De werkwijze is als volgt.
Zoals Wim al zei op ong. 50 meter uit de wal het anker erin.
Dan achteruit slaan zodat het anker goed pakt.
Dan wordt de ankerspil slippend gezet en gaan ze met flink achteruit naar de wal. Ze trekken de ankerketting dus door de slippende rem.
Hierdoor blijft de ankerketting altijd snaarstrak staan.
Als hij op zijn plek ligt dan 1 of 2 achterlijnen ook weer strak doorzetten.
Je kan op de tweede foto ook goed zien dat de ankerlijnen allemaal goed strak staan.
In een baai voor anker gaan de achterlijnen om een boom of om een rotsblok.
Het voordeel van deze manier van ankeren is dat de boot niet gaat draaien als de stroom of wind veranderd maar zij blijven precies op de zelfde plek liggen.
Je kan zo een heleboel boten vlak bij elkaar leggen.

vr gr Henk

devos luc
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2008 15:11
Locatie: Kallo B
Contacteer:

Bericht door devos luc » 24 jan 2008 11:13

Heb ooit eens met een klein zeilbootje voor de kust van Kroatie voor anker gelegen, was ook rotsachtige bodem, 8m diep, anker vast als een rots.
Geen beweging in te krijgen, geluk dat we iemand aan boord hadden die een beetje kon duiken. Met touw naar beneden, op de kop vastmaken en dan maar rondsleuren en wiegen, Anker kwam los, maar een beetje verbogen, type Danford.
Die bijbootjes zijn wel handiger voor af te meren, touwtje meegeven en naar de wal laten trekken. Handig als je je eigen slepertje bij hebt.

Ik hoop dat ik de zaak binnen een 1 -2 jaar rond krijg. Dan stop ik met varen (werken) en ga dan varen (plezier). Tijdens seizoen af en toe passagier meenemen, om het wat betaalbaar te houden, en voor de rest, waar het mooi weer is, daar ben ik.
Where is my ship?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast