Onderhoud en schoonmaak

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
rudder

Onderhoud en schoonmaak

Bericht door rudder »

Dit topic is wat aan de late kant omdat het vaar seizoen even in zijn winterstop zit.
Maar de bedoeling van dit topic is het onderhouden en schoonmaken van je boot.
Op welke manier word dit gedaan door de forum leden en we hebben dan ook nog wel veel bruikbare tips voor elkaar.

Persoonlijk onderhoudt ik mijn boot met allerlei verschillende artikkelen.
Voornamelijk dat van Yachticon dit is een duits merk die schoonmaakartikelen voor allerlei doelmiddelen gebruikt.
Voorbeelden hiervan zijn te vinden op http://www.shipsworld.nl
Een handige site trouwens voor degene onderons die te lui zijn om artikelen uit de winkel te halen :lol: :wink:

Groeten

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door lp »

:roll: Nog even wat werk voor de vakantiepret begint. De bedrading heeft in de brand gestaan, maar alles is weer vervangen en nieuwe metertjes geplaatst.

Afbeelding
quo vadis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door v+d »

Stuur jij met en ketting en stangen?
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door lp »

:wink: De boot is van een kennis van mij, maar ik mag graag wat knutselen aan motorfietsen en bootjes. Het roer van dit kruisertje wordt bewogen met een ketting en kabels, dus geen stangen.
quo vadis
shipmark33

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door shipmark33 »

How this is done by the board members and we have therefore still many useful tips for each other. Personally, I keep my boat with all kinds of different artikles. Mainly that Yachticon this is a German brand that cleaning products used for all target resources.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door Otter »

Je hoef niet perse speciale schoonmaak middelen te gebruiken voor je boot.de middelen die je thuis gebruikt zijn net zo goed ,het belangrijkste is dat je het schoonmaak middel op de juiste manier gebruikt ook de auto poets middel zijn geschikt voor de boot en wat belangrijk is ,de prijs .
Als het voor de boot is ,is het meestal 40. % duurder en er word nog steeds meer van dat spul uitgevonden . Dus lees de instructie voor je het gebruikt!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Het zal je maar overkomen
++
De eigenaar van een zeegaand aluminium zeiljacht wilde zijn schip tegen aangroei beschermen. Hij vroeg een offerte aan bij een jachthaven annex all round watersportbedrijf om het onderwaterschip in de antifouling te laten zetten. De baas van het bedrijf stelt voor twee producten van hetzelfde merk te gebruiken, zowel de antifouling als de primer die nodig is. Hij zegt de klus te kunnen klaren voor 1336,06 euro inclusief BTW.
Isolator
Een paar maanden nadat de romp is behandeld en het jacht weer te water is gelaten, ziet de jachtschipper witte plekken op het onderwaterschip. Verontrust stuurt hij een mailtje naar het watersportbedrijf. Hij vraagt of de gebruikte antifouling wel mag worden toegepast op een aluminium schip. Want hij vermoedt dat de plekken het gevolg zijn van elektrolyse. Dat proces kan een aluminium romp aantasten. In onderling overleg wordt het jacht op de kant gezet en wordt er een gespecialiseerd bedrijf bij geroepen. De expert concludeert dat de galvanische isolator onvoldoende beschermt tegen elektrolyse. Het advies is verder de waterslangen te isoleren. Het jacht gaat vervolgens weer te water.
+
door corrosie aangetaste  scheepshuid _ aluminium.jpg
door corrosie aangetaste scheepshuid _ aluminium.jpg (67.72 KiB) 3526 keer bekeken
+
Koper
-----
Als de eigenaar zijn schip het volgende voorjaar weer op het droge laat zetten, blijkt dat het aantal witte plekken is toegenomen, zowel in aantal als in grootte. Hij roept er het in aluminiumbouw gespecialiseerde KM Yachtbuilders bij. Ook die oordeelt dat de romp is aangetast door elektrolyse. Het bedrijf vermoedt een ondeugdelijk aangelegde elektrische installatie.
Weer een andere expert komt tot een andere conclusie. Hij komt erachter dat de toegepaste antifouling koper bevat, ruwweg 3%. Dat kan het hele probleem met de aangetaste romp verklaren: koper en het onedelere aluminium reageren met elkaar. Door elektrolitische corrosie wordt het aluminium als het ware opgegeten en kunnen in no time gaten in de romp vallen.
Vijf lagen
------------
Naderhand worden de bijsluiters van de antifouling en de primer nog eens bekeken. Op het productblad van de antifouling staat dat de anti-aangroeiverf op aluminium mag worden toegepast. Maar er staat wel bij, dat de romp goed moet zijn voorbehandeld met primer. Wie de gebruiksvoorschriften voor de primer erbij pakt leest dat bij aluminium vijf lagen moeten worden aangebracht. Het watersportbedrijf had het bij één laag gelaten. Dat bleek te weinig. Uiteindelijk was de schade aan het schip zo groot dat het als verloren moest worden beschouwd.
Schadevergoeding
----------------------
De rechtbank acht bewezen dat de verregaande aantasting door elektrolyse het gevolg is van het aanbrengen van de antifouling zonder afdoende voorbehandeling van het schip. Het watersportbedrijf is daarin tekortgeschoten en moet de jachteigenaar een schadevergoeding van bijna 100.000 euro betalen. Het grootste deel daarvan is een vergoeding van 90.000 euro voor het totale verlies van het jacht. Daar komen de kosten van de advocaat van de jachteigenaar bij en de vergoeding voor de expert.
De rechter wijst niet alle eisen toe. De jachteigenaar had ook nog eens 30.000 euro gevorderd als schadevergoeding voor twee verloren vaarseizoenen. Die claim werd afgewezen. De rechter vond dat de zeilschipper zijn eis beter met cijfers had moeten onderbouwen.

Nabrander
=========
Zo wie zo moet je op een aluminium schip een aantal magnesium opofferanodes rond (boeg-)schroeven en roeren plaatsen i.p.v. zink. Magnesium is namenlijk minder edel dan aluminium. De anodes lossen op, en je schip is beter beschermd.
Tussen de wal-aarde en scheepsaarde in het 230/400 Vac~ boordnet een diodblok met koelribben waarin 2 x 3 diodes achter elkaar zijn geplaatst, d.w.z. in zowel de ene als de andere richting, ter voorkoming van electrolytische onderwaterputcorrosie door walstroom. Die 3 x 0,6 Volt spanningsval over de diodes is voldoende om de lage corrosiespanning en gelijkstroom tegen te houden, en toch veilig de 230 Vac~ wisselspanning en stroom door te laten bij een kortsluiting, zodat de aarlekschakelaar netjes aanspreekt.
Het diodeblok moet minimaal 16, 32 of 63 Amperes door kunnen laten, afhankelijk van je hoofdzekering.
Ook een scheidingstrafo in elke fase is een manier om corrosie via de (dan ontkoppelde) Nul te voorkomen. Secondair moet dan wel de “Nul” aan het casco geaard zijn, samen met een aarlekschakelaar voor de veiligheid van mens en dier.
Je bent met een trafo dan meestal ook van het probleem van de steeds afvallende aardlekschakelaar aan wal verlost.
M.a.w. nooit wal-aarde direct aan scheepsaarde koppelen, maar altijd een diodeblok en/of scheidingstrafo ertussen opnemen. Beiden toepassen is nog veiliger, ook droogstaand op een werf.

Bron: Schuttevaer
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Onderhoud en schoonmaak

Bericht door Jinny »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 25 jan 2022 01:36 Het zal je maar overkomen
++
(.......)
Nabrander
=========
Zo wie zo moet je op een aluminium schip een aantal magnesium opofferanodes rond (boeg-)schroeven en roeren plaatsen i.p.v. zink. Magnesium is namenlijk minder edel dan aluminium. De anodes lossen op, en je schip is beter beschermd.
Tussen de wal-aarde en scheepsaarde in het 230/400 Vac~ boordnet een diodblok met koelribben waarin 2 x 3 diodes achter elkaar zijn geplaatst, d.w.z. in zowel de ene als de andere richting, ter voorkoming van electrolytische onderwaterputcorrosie door walstroom. Die 3 x 0,6 Volt spanningsval over de diodes is voldoende om de lage corrosiespanning en gelijkstroom tegen te houden, en toch veilig de 230 Vac~ wisselspanning en stroom door te laten bij een kortsluiting, zodat de aarlekschakelaar netjes aanspreekt.
Het diodeblok moet minimaal 16, 32 of 63 Amperes door kunnen laten, afhankelijk van je hoofdzekering.
Ook een scheidingstrafo in elke fase is een manier om corrosie via de (dan ontkoppelde) Nul te voorkomen. Secondair moet dan wel de “Nul” aan het casco geaard zijn, samen met een aarlekschakelaar voor de veiligheid van mens en dier.
Je bent met een trafo dan meestal ook van het probleem van de steeds afvallende aardlekschakelaar aan wal verlost.
M.a.w. nooit wal-aarde direct aan scheepsaarde koppelen, maar altijd een diodeblok en/of scheidingstrafo ertussen opnemen. Beiden toepassen is nog veiliger, ook droogstaand op een werf.

Bron: Schuttevaer
Hier ben ik het niet volledig mee eens.

1]
Tussen de wal-aarde en scheepsaarde in het 230/400 Vac~ boordnet een diodblok met koelribben waarin 2 x 3 diodes achter elkaar zijn geplaatst, d.w.z. in zowel de ene als de andere richting, ter voorkoming van electrolytische onderwaterputcorrosie door walstroom.
Dit is een mogelijkheid, maar wel met een risico, immers, je kan niet weten of de diodes heel zijn, als de diodes door bv blikseminslag doorslaan heb je geen bescherming meer zonder dat je dat in de gaten hebt.

2]
Ook een scheidingstrafo in elke fase is een manier om corrosie via de (dan ontkoppelde) Nul te voorkomen. Secondair moet dan wel de “Nul” aan het casco geaard zijn, samen met een aarlekschakelaar voor de veiligheid van mens en dier.
Dit is de betere methode, maar bij kleine installaties als plezierjachten als waar hierover gesproken wordt is het secundair de nul aan casco knopen overbodig.
Met een zg zwevend net en een eenvoudige aardfoutverklikker ben je meer safe.
Dan kan je veilig willekeurig een pool aanraken zonder consequenties en als er een aardfout optreed meld de verklikker het.
Plus dat je niet afhankelijk bent van de luimen van een electromechanisch apparaat* in een agressieve omgeving (wat schepen op het water nu eenmaal is)


*] Plezierjachtjes liggen het overgrote deel van het jaar stil met alle condensproblemen van dien.
En condens is een prima methode om een aardlek te mollen..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie