Motorproblemen Volvo Penta

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
nredbull

Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door nredbull »

Van de week viel me motor (volvo penta MD2, bouwjaar 1978) ineens stil. Ik vermoede vuile brandstoffilters. Deze vernieuwd maar bij starten motor kwam hij niet op toeren/draaide niet, bij bijna vol gas geven wel. Dus zo de haven kunnen bereiken door bijna vol gas te geven (werkte zowel voor als achteruit) haalde je de toeren iets terug ging de motor meteen minder toeren maken en viel dan stil (klinkt alsof de brandstof kraan dicht wordt gezet) tijdens de tocht terug naar de haven (volgas) liep soms ineeens het toerental terug en wilde de motor er mee stoppen maar door ff de gashendel helemaal volgas te zette kwam hij weer op toeren en kon ik weer verdeer.. nu snap ik eigenlijk niet wat er aan de hand is. heeft iemand een idee? brandstof pomp/filters lijkt mij niet want dan doet hij het denk ik niet volgas.. iemand een idee???? bedankt voor de moeite!!!!

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door paul »

Het schroefje waar de kabel mee vast zit los getrild ???????????????????????
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
nredbull

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door nredbull »

nee helaaas heb ik dat ook gecontroleerd en deze zit nog juist. anders is het ook niet mogelijk om volle toeren te krijgen. maar toch bedankt
nredbull
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door K.Brouwer »

Als je bij Google Volvo Penta mb2 intikt kom je aardig wat "probleempjes" tegen, waaronder ook
onder kombuispraat. Wellicht kom je hier wat tegen?

Groeten,K.Brouwer.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door Herman »

volgens mij kan het twee dingen zijn, dat er wat los getrild is in de afstelling van de brandstof,als je gas terug neemt naar stationair,wil de pomp de brandstof toevoer afsluiten,ik zou zoeken of de stationaire afstellingschroef
de pomp nog ver genoeg ophoudt,om brandstof toegevoerd te krijgen.
En het andere kan zijn dat het systeem niet goed ontlucht is,omdat de motor plotseling stilviel,heb je hebt het filter vervangen,is die ook goed ontlucht,is de brandstofpomp daarna ook ontlucht.
gr.Herman
nredbull

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door nredbull »

bedankt voor de tip herman,

ik ga vd week het zeker na kijken en hopelijk is het probleem verholpen, bedankt nogmaals... en ik laat weten of dit het was

niels
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door Otter »

nredbull

op het branstofopvoer pompje zit een dekseltje dat zit met een boutje in de midden vast en als je dat
los maakt en het dekseltje eraf haald kom je een plastik groffiltertje tegen en kan je gelijk zien of dat vuil is . let op bij terug plaatsen dat het dekseltje goed op de pakking zit anders krijg je lucht
problemen suxees

mvgr carel
Wie onder weg is, vorderd
nredbull

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door nredbull »

vandaag het opvoer pompje uit elkaar en het filtertje wat er in zat was schoon, voor de zekerheid toch gereinigd maar na het monteren nog steeds het zelfde probleem..... pffff hahaha
iedereen die ik vertel over dit probleem zegt lucht maar dan kan het toch niet zijn dat als ik veel toeren maakk/geef hij wel draait en bij iets terug halen de motor stil valt..... nog meer mensen een idee???
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door Otter »

nred bull

als het lucht is moet je beginnen bij de brandstof tank,de leiding volgen los maken koperen ringen
vervangen de leiding nakijken , in koperenleiding kan door trilling haar scheurtjes ontstaan.
het kan ook de regelateur zijn die zit daar waar de binnen buiten gas
kabel aan vast zit. maak die los en laat de motor draaien en speel dan
een beetje met dat handeltje

mvgr otter
Wie onder weg is, vorderd
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: motorproblemen volvo penta MD2

Bericht door paul »

brandstofleiding geknikt ?????????????
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie