Motorproblemen Volvo Penta

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Harry Bernd (R.I.P.)
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:44
Locatie: Delfzijl

Re: motor problemen

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 08 mar 2014 20:07

Mijn eerste gedachten gaan naar de zuigerveren.Vastzittend of versleten.
Harry
Festina Lente

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Henk van der Moolen » 09 mar 2014 11:10

Eerst alle brandstof filters controleren.Dus ook het zeefje onder het brandstof opvoer pompje.
Dan de tankontluchtings leiding losmaken van de tank. Als dit helpt zit de ontluchting (Gedeeltelijk)verstopt.
Dat kan bijvoorbeeld een torretje zijn die zich in de ontluchtingsschelp heeft gevestigd.
Het probleem is dan dat bij meer gas geven er een onderdruk ontstaat in de tank waardoor de brandstof toevoer wordt gestremd.
De brandstof leiding helemaal vanaf de tank controleren op deukjes zo ook de retour leiding naar de tank.
Ik ben er vanuit gegaan dat de motor nog goed draaide toen je de winterstalling inging.

vr gr Henk

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1201
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Jan Sprong » 09 mar 2014 11:30

Misschien ook de tank schoonmaken en alle vuil er uit, tank voor de winter geheel optoppen wordt regelmatig vergeten en dan een boot uit 1974 is het ook wel waarschijnlijk dat de tank vervuilt is.
succes,Jan

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5422
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door jdbvos » 09 mar 2014 13:23

Een kennis van me had ooit eens een probleem met het toerental/vermogen van zijn bootmotor (geen Volvo), wat ook zo maar 'out of the blue' scheen te komen....
Op mijn vraag wat er allemaal gebeurd was in de voorgaande tijd, vertelde hij dat hij de olie had ververst.....

...bleek hij op de buitenkabel van de stophandle getrapt te hebben, en was die stopfunctie gedeeltelijk "geactiveerd"....

Wil er verder nax mee zeggen, hoor, maar zo'n fout zit soms in de vreemdste dingen.... :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30472
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Jos Komen » 09 mar 2014 19:01

Het valt op dit forum wel op dat er vaak problemen met een Volvo Penta zijn.
Altijd gedacht dat dit een betrouwbare motor was. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Denis
Berichten: 586
Lid geworden op: 06 okt 2012 22:27

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Denis » 09 mar 2014 19:32

Het zijn best wel redelijke motoren de problemen zijn vaak met de oudjes die direct met buitenboord water gekoeld worden, de koelkanaaltjes gaan dan na verloop van tijd dicht zitten dan begint het gesodemieter, slechte koeling, roken dan vervuilen en tenslotte koppakking eruit zuigerveren naar de knoppen en of andere narigheid.
Vaak zit er ook geen wierpot gemonteerd wat nog sneller voor vervuiling zorgt.

Gr
Denis

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: motor problemen

Bericht door Leo Bokkum » 09 mar 2014 20:39

charlie schreef:Wil ik in voor of achteruit, dan valt de druk weg en dreigt af te slaan, dus kom ik niet voor of achteruit.
Welke druk valt weg?
Kun je de schroefas wel met de hand ronddraaien?
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30472
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Jos Komen » 10 mar 2014 00:31

Jammer dat er geen reactie komt van Charly, die deze vraag gesteld heeft.
Hij opende een nieuw topic, ik heb het toen hierheen verplaatst en hem gemaild dat zijn vraag op dit topic staat, met de link erbij en het advies om met "Nieuw Antwoord" te kunnen reageren.
Helaas komt dit de laatste tijd vaker voor, soms krijg ik zelfs boze reacties omdat een nieuw topic verplaatst is.
Maar gelukkig zijn er ook nieuwe leden die het op prijs stellen als hun nieuwe topic verplaatst is naar het juiste topic. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2397
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door K.Brouwer » 10 mar 2014 02:24

Heb iets dergelijks meegemaakt met m'n V.P. MD6A uit '74. Voer de Koopvaardijsluis uit in Den Helder en plots sloeg de motor af. Opnieuw starten,stationair lopen geen probleem doch zodra ik hem in z'n voor- of achteruit zette sloeg de motor af. Nabij de sluis vastgemaakt, zwemtrap uitgehangen en met het mes tussen m'n tanden in m'n pendek het water in. En flinke pluk landbouwplastic uit m'n schroef gesneden
en met mes tussen de tanden en landbouwplastic de zwemtrap weer op waar ik een applaus kreeg van de bemanning van een invarende mijnenveger. 8) . Dus...zit er iets in je schroef?

Groeten,K.Brouwer

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door Leo Bokkum » 10 mar 2014 07:56

Jep Koert, daarom vroeg ik 'm of de schroefas met de hand draaibaar was. :)

Ooit s'nachts een zeiljacht op sleeptouw genomen. De halve zool lag al twee dagen te drijven met hemelsmooi weertje, een mijl of 50 bewesten Lissabon.
Had dezelfde klachten: Motor draait stationair, maar stopt wanneer hij in z'n werk wordt gezet.
Dus ik vraag nog " Mis je helemaal geen lijntje van je dek?" Nono, hij miste niks.
"Heb je ff naar je schroef gedoken?" (Zeetje was echt helemaal blak) Nono, very dangerous! Sharks!
"Kun je de propellorshaft met de hand draaien?" What is a propellorshaft??
"Zal je niet gewoon ff wachten tot er wind komt, dan kun je zeilend naar binnen?" Nono, het werd mistig and very dangerous!

"Nou joh, dan moet je het zelf weten. Wil je hier ff tekenen?"
Nog nooit zo'n verbaasd gezicht gezien, want dat slepen kostte geld???
"Jah, en niet zo'n klein beetje ook. Je bent niet in gevaar dus ben ik niets verplicht."

Lang verhaal kort: Het was een leuk zakcentje en eenmaal in dok bleek er een lijn van zichzelf in de schroef te zitten... :mrgreen:
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2397
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door K.Brouwer » 10 mar 2014 22:27

Mooi verhaal Leo,dat zijn nu echt "de krenten in de pap" :-D .

Groeten,K.Brouwer

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door pe7eb » 11 mar 2014 09:43

En een duidelijk bevestiging van je onderschrift Leo ;-)
73 es gud dx de pe7eb eric k

paul
Berichten: 352
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door paul » 11 mar 2014 13:40

Charlie heeft waarschijnlijk even een vuilnis zak uit zijn schroef gepeuterd en vaart weer vrolijk verder.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood

rflorijn12345
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2015 10:31

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door rflorijn12345 » 01 feb 2015 18:03

goededag
ik vaar met een draco 2000 en een volvo penta 120 pk motor voor de winter water afgetapt met de vriespluggen maar ik krijg ze er niet meer in wat kan ik daar mee doen
hopelijk op een antwoord
bij voorbaat dank nico breedeveld

Gebruikersavatar
kees
Berichten: 211
Lid geworden op: 22 jul 2004 19:56
Locatie: klundert

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door kees » 01 feb 2015 19:28

rflorijn12345 schreef:goededag
ik vaar met een draco 2000 en een volvo penta 120 pk motor voor de winter water afgetapt met de vriespluggen maar ik krijg ze er niet meer in wat kan ik daar mee doen
hopelijk op een antwoord
bij voorbaat dank nico breedeveld
Ha Nico,
Normaal haal je die er niet uit, ze zijn er voor als het block bevriest deze er eerder uit klappen dan het block zelf.
Je moet dus nieuwe zien te krijgen, de zittingen goed schoon maken, en met een beetje vet er in tikken. Liefst alleen ophet opstaande randje(meestal lukt dit met een dop van doppenset juiste maat).
Dan de volgende keer antivries er in of op de "normale puntjes aftappen(laagste natuurlijk) zitten normaal kraantjes of indraaipropjes. Slangklem en slang los werkt natuurlijk ook. :wink:
Succes er mee,

Kees

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5422
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Bericht door jdbvos » 01 feb 2015 19:36

Hallo Nico
Hoe heb je die dingen er überhaupt uitgekregen ??
Bij mijn weten zijn dat bevriezings-beveiligingsplaatjes, die -bij onafgetapte motor en vorst- er eerder uitgedrukt worden dan dat het blok in tweeën splijt.... En zijn doorgaans niet bedoeld voor het gewone aftappen; daarvoor zitten er (meestal 2 a 3) aftapkraantje aan het blok en/of gekoeld uitlaatspruitstuk...
Maar goed, wellicht is dit wel de gangbare werkwijze bij jouw Penta.....

Normaliter zijn die plaatjes voorzien van een bolling om goed vast te klemmen, én voorzien van een taps randje, die het plaatsen enigszins vergemakkelijken. Zoek een stuk buis, die nét in het gat in het blok past. Schuur met heel fijn schuurlinnen/papier de vliegroest uit de gaten, en als je het begin van het plaatje niet voorgaats krijgt, kun je de rand van de gaten een héél klein beetje afschuinen. Smeer een beetje groene zeep, of als je niks anders hebt: vaseline of vet, op de rand van het plaatje en probeer het plaatje vast te plakken met dat vettige smeersel, met de bolling naar buiten. Nu de buis er voorzichtig tegenaan zetten, en met een flinke tik van een passende hamer het plaatje erin slaan. Met wat water (of verdunner/thinner bij vaseline of vet) het smeersel weer uit de inmiddels afgedopte gaten verwijderen, waarna met een likseltje verf, bij voorkeur in de kleur van de motor, de afdichting de "vinnissing tuts" te geven. Met dat laatste kun je trouwens het beste eventjes wachten tot ná opvulling en proefdraaien tot 'op temperatuur', zodat je nog kunt controleren of ze goed afdichten.

Mocht je ze er met die pijp met geen mogelijk erin krijgen, zou je de plaatjes er omgekeerd in kunnen krijgen: met de bolling naar binnen. Nu geen pijp meer gebruiken, maar een houten stokje in het midden van de holling.
Dit geeft wél méér kans op lekkage en roestvorming in de passing, omdat water tussen plaat-en-gat zou kunnen komen ! En dat is funest voor eventuele latere passingen....

Mochten het -wat ik wel eens heb gezien bij oudere motoren- plaatjes zijn met een O-ring, dan alleen een afgeschuind randje maken met een vijltje aan de buitenrand van het gat (zeg maar een hoekje van een ca 30 graden), en de O-ring én gat licht insmeren met groene zeep, en verder de hierboven beschreven volgorde handhaven. Pas op dat je de zaak niet scheef slaat, want dan is je O-ring gedeeltijk uit de groef geperst en is gegarandeerd op 2 plekken 'doorgeknipt'.



Oh ! Kees is me al voorgeweest bij het tikken....
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten