Pagina 2 van 5

Re: motor problemen

Geplaatst: 08 mar 2014 20:07
door Harry Bernd (R.I.P.)
Mijn eerste gedachten gaan naar de zuigerveren.Vastzittend of versleten.
Harry

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 09 mar 2014 11:10
door Henk van der Moolen
Eerst alle brandstof filters controleren.Dus ook het zeefje onder het brandstof opvoer pompje.
Dan de tankontluchtings leiding losmaken van de tank. Als dit helpt zit de ontluchting (Gedeeltelijk)verstopt.
Dat kan bijvoorbeeld een torretje zijn die zich in de ontluchtingsschelp heeft gevestigd.
Het probleem is dan dat bij meer gas geven er een onderdruk ontstaat in de tank waardoor de brandstof toevoer wordt gestremd.
De brandstof leiding helemaal vanaf de tank controleren op deukjes zo ook de retour leiding naar de tank.
Ik ben er vanuit gegaan dat de motor nog goed draaide toen je de winterstalling inging.

vr gr Henk

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 09 mar 2014 11:30
door Jan Sprong
Misschien ook de tank schoonmaken en alle vuil er uit, tank voor de winter geheel optoppen wordt regelmatig vergeten en dan een boot uit 1974 is het ook wel waarschijnlijk dat de tank vervuilt is.
succes,Jan

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 09 mar 2014 13:23
door jdbvos
Een kennis van me had ooit eens een probleem met het toerental/vermogen van zijn bootmotor (geen Volvo), wat ook zo maar 'out of the blue' scheen te komen....
Op mijn vraag wat er allemaal gebeurd was in de voorgaande tijd, vertelde hij dat hij de olie had ververst.....

...bleek hij op de buitenkabel van de stophandle getrapt te hebben, en was die stopfunctie gedeeltelijk "geactiveerd"....

Wil er verder nax mee zeggen, hoor, maar zo'n fout zit soms in de vreemdste dingen.... :roll:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 09 mar 2014 19:01
door Jos Komen (R.I.P)
Het valt op dit forum wel op dat er vaak problemen met een Volvo Penta zijn.
Altijd gedacht dat dit een betrouwbare motor was. :wink:

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 09 mar 2014 19:32
door Denis
Het zijn best wel redelijke motoren de problemen zijn vaak met de oudjes die direct met buitenboord water gekoeld worden, de koelkanaaltjes gaan dan na verloop van tijd dicht zitten dan begint het gesodemieter, slechte koeling, roken dan vervuilen en tenslotte koppakking eruit zuigerveren naar de knoppen en of andere narigheid.
Vaak zit er ook geen wierpot gemonteerd wat nog sneller voor vervuiling zorgt.

Gr
Denis

Re: motor problemen

Geplaatst: 09 mar 2014 20:39
door Leo Bokkum
charlie schreef:Wil ik in voor of achteruit, dan valt de druk weg en dreigt af te slaan, dus kom ik niet voor of achteruit.
Welke druk valt weg?
Kun je de schroefas wel met de hand ronddraaien?

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 10 mar 2014 00:31
door Jos Komen (R.I.P)
Jammer dat er geen reactie komt van Charly, die deze vraag gesteld heeft.
Hij opende een nieuw topic, ik heb het toen hierheen verplaatst en hem gemaild dat zijn vraag op dit topic staat, met de link erbij en het advies om met "Nieuw Antwoord" te kunnen reageren.
Helaas komt dit de laatste tijd vaker voor, soms krijg ik zelfs boze reacties omdat een nieuw topic verplaatst is.
Maar gelukkig zijn er ook nieuwe leden die het op prijs stellen als hun nieuwe topic verplaatst is naar het juiste topic. :)

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 10 mar 2014 02:24
door K.Brouwer
Heb iets dergelijks meegemaakt met m'n V.P. MD6A uit '74. Voer de Koopvaardijsluis uit in Den Helder en plots sloeg de motor af. Opnieuw starten,stationair lopen geen probleem doch zodra ik hem in z'n voor- of achteruit zette sloeg de motor af. Nabij de sluis vastgemaakt, zwemtrap uitgehangen en met het mes tussen m'n tanden in m'n pendek het water in. En flinke pluk landbouwplastic uit m'n schroef gesneden
en met mes tussen de tanden en landbouwplastic de zwemtrap weer op waar ik een applaus kreeg van de bemanning van een invarende mijnenveger. 8) . Dus...zit er iets in je schroef?

Groeten,K.Brouwer

Re: Motorproblemen Volvo Penta

Geplaatst: 10 mar 2014 07:56
door Leo Bokkum
Jep Koert, daarom vroeg ik 'm of de schroefas met de hand draaibaar was. :)

Ooit s'nachts een zeiljacht op sleeptouw genomen. De halve zool lag al twee dagen te drijven met hemelsmooi weertje, een mijl of 50 bewesten Lissabon.
Had dezelfde klachten: Motor draait stationair, maar stopt wanneer hij in z'n werk wordt gezet.
Dus ik vraag nog " Mis je helemaal geen lijntje van je dek?" Nono, hij miste niks.
"Heb je ff naar je schroef gedoken?" (Zeetje was echt helemaal blak) Nono, very dangerous! Sharks!
"Kun je de propellorshaft met de hand draaien?" What is a propellorshaft??
"Zal je niet gewoon ff wachten tot er wind komt, dan kun je zeilend naar binnen?" Nono, het werd mistig and very dangerous!

"Nou joh, dan moet je het zelf weten. Wil je hier ff tekenen?"
Nog nooit zo'n verbaasd gezicht gezien, want dat slepen kostte geld???
"Jah, en niet zo'n klein beetje ook. Je bent niet in gevaar dus ben ik niets verplicht."

Lang verhaal kort: Het was een leuk zakcentje en eenmaal in dok bleek er een lijn van zichzelf in de schroef te zitten... :mrgreen: