Uitlaat temperatuur

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Uitlaat temperatuur

Bericht door wim de graaf »

Hoi,
Wie kan mij wat vertellen en leren over de uitlaattemperatuur van een dieselmotor?
Wat kan ik uit deze temperatuur uitlezen?
Gr WIm.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Uitlaat temperatuur

Bericht door v+d »

Aan de uitlaat temperatuur , gemeten direct na de uitlaatflens , voor de blower kan je in ieder geval zien of de verbranding in orde is . In het geval van uitlaatkleppen , dus 4 takt of 2 takt met uitlaatkleppen kan je ook zien of er kleppen lekken . Ook kan een uitlaat temperatuur je vertellen of er goede compressie is maar , dat valt eigenlijk onder verbranding net als slechte verstuivers en zo.
Belangrijk is om de temperaturen gedurende langere tijd te meten bij gelijkblijvende belasting van de motor.
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Re: Uitlaat temperatuur

Bericht door wim de graaf »

Hoi,
Bedankt voor het antwoord.
Dus bij meer belasting zoals bv. een sleep of spoed vergroting van de schroef zal de uitlaatgas temp. oplopen?
Gr Wim.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Uitlaat temperatuur

Bericht door v+d »

Dat is altijd een gevaarlijke aanname , immers als je bij die hogere belasting ook meer brandstof gaat toevoeren omdat je het toerental gelijk wilt houden , zal die aanname kloppen .
Meer brandstof , meer energie erin dus hogere temperatuur er moet dan wel voldoende luchtaanvoer zijn om die brandstof te verbranden ! Soms zie je zwaar rokende diesels waar de brandstof slecht verbrand wordt , dat leidt niet altijd tot hogere uitlaat temperaturen.
Het heeft dus weinig zin een diesel die mooi loopt zoveel brandstof toe te voeren dat ie zwaar gaat roken(overbelasten) de lucht-brandstofverhouding is vaak maatgevend. Daarom kan je met een turbootje meer uit een diesel halen , maar de amerikanen zeiden het al : "there is no substitute for cubic inches " Met andere woorden als de motor te klein is voor de toepassing is slechts een grotere motor de oplossing!


Plaats reactie