Watersport

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Watersport

Bericht door lp »

:lol: Watersporter vergrijst.

Afbeelding
quo vadis

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Watersport

Bericht door jdbvos »

Voor wie nog met magnetisch kompas werkt: let op waar je je mobieltje houdt.... Vóór je er erg in hebt ben je op tegenkoers....
kwam ik achter na wat controle's….zat er met m'n neus bovenop en m'n mobieltje in m'n borstzak, en zag het noorden waar ik toch echt wist dat daar het zuiden lag....
https://drive.google.com/open?id=127QCl ... ZdKl63Zrbs
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Watersport

Bericht door jdbvos »

M'n neeffie had weer een "mooie"
Het sportvissersseizoen/watersportseizoen is weer begonnen !
Kijkt hier !!
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Watersport

Bericht door Jinny »

En de binnenvaart maar de schuld geven.....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Watersport

Bericht door Otter »

Oude haven van Vlaardingen
Oude haven van Vlaardingen
FF96BEF3-03CC-4193-9EB3-2435EC0F08DE.jpeg (343.27 KiB) 8036 keer bekeken
Vroeger lagen hier vissersschepen die zijn weg alleen de pakhuizen (nu appartementen) staan er nog!
Bijlagen
E5FD0189-7612-4F2E-AB29-92A451CAF9A0.jpeg
E5FD0189-7612-4F2E-AB29-92A451CAF9A0.jpeg (392.07 KiB) 8036 keer bekeken
Wie onder weg is, vorderd
Daan
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2020 16:49

Re: Watersport

Bericht door Daan »

Bedankt allemaal voor de mooie foto's en vooral de oude verhalen hier op de site. Ik kijk al een tijdje mee, maar nu mijn eerste vraag.

Is het mogelijk om met oud binnenvaart vrachtscheepje af en toe naar de Waddenzee of naar de Oostzee (bij Denemarken voor anker) te varen? Uiteraard alleen bij goed weer en zicht en enkel kortere tochten via Kieler kanaal. Heb al redelijk wat zee-ervaring op witte scherpe jachten.
Een scheepje als https://fikkers.nl/schepen/sputnik/ bijvoorbeeld. Zoiets kijken we naar om op te gaan wonen.
Is het voldoende om de luiken, openingen zeewaardig (afsluitbaar) te maken en zou de spanten constructie zou het aankunnen? Uiteraard ook de tanks schoon maken en in de roef alles zee vast te zetten.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Watersport

Bericht door jdbvos »

Tsja Daan....
bij mooi weer kan je in een badkuip een oceaan overvaren, maar een aanrader is het niet...
Dat schip heeft zo te zien geen luikenkap meer, maar een vaste (stalen ?) afdichting over de dennenboom.
En in de zomer is zelfs de Duitse Bocht haast een spiegeltje, dus zou het best kunnen.
Dergelijke schepen voeren ook de Zuiderzee en IJsselmeer over, dus qua romp moet het wel kunnen: je neemt tenslotte geen lading mee...
Je kunt grotendeels over het wad, ook bij het noordgaande Duitse wad, maar dan duurt het een pikheetje langer....
Zorg voor blinden voor de ramen; al waren het maar de ouderwetse voorschuif-schilden
Helgoland is ook een aanrader, maar da's wel een stukkie 'echte zee' (je ziet dan geen land meer)
Je motor -of iig je tank- moet wel goed in orde zijn, want op zee klotst er héél wat rotzooi los in een oude brandstoftank...
Als je bedenkt wat voor Tupperware diezelfde route vaart, lijkt het me -met de waddenzee als uitwijkmogelijkheid- best te doen, in de zomer met dat lief scheeppie...
Één gezond verstand op een schip doet méér voor de veiligheid als twintig scheepscertificaten van zeewaardigheid.
Nog een puntje: Ik heb geen idee hoelang je ankerketting is....maar voor zo'n scheeppie moet je minimaal een scheepslengte aan ketting hebben (vanwege het gewicht). Mooier zou 2 x de sl zijn, maar de kerk moet op het middenpleintje blijven, natuurlijk....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Watersport

Bericht door v+d »

Mij lijkt de Sputnik niet een scheepje dat recent ruig water gezien heeft, dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling van de eigenaar.
De patrijspoorten vlak boven de waterlijn en nog wat andere zaken op het dek en dekhuis gaan je hoofdpijn bezorgen als het weer plotseling verslechtert.
Erg veel vermogen heb je ook niet, niet nodig bij mooi weer, dat klopt, maar wat reserve is nooit weg.
Voor dat geld is er nog wel iets geschikters te koop, nog even goed rond kijken wellicht.
Als mooi weer schip prima, maar aan een week verwaaid liggen heb je niet veel of je moet pensionado zijn net als ik ;) .
Mooi schip voor de Franse kanalen maar dat is niet je doel.
Daan
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2020 16:49

Re: Watersport

Bericht door Daan »

een ander "binnenvaart" schip met minder patrijspoorten en dichtgelaste luiken zou het wel te doen zijn? Of is de kans heel groot dat hij dan door midden zakt.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Watersport

Bericht door v+d »

Waarom zou een binnenvaartschip doorzakken of breken? Dan moet het al een erg slecht casco zijn.
Het probleem is meer dat die dingen nu eenmaal niet geschikt zijn voor zeevaart, maar op het IJsselmeer kan het ook aardig spoken.
Als ze het daar uithouden kunnen ze dus wel wat hebben. Er zijn Engelsen die zelfs met een Narrowboat het kanaal oversteken naar Frankrijk en daar op de kanalen gaan varen en wonen.
Toen wij op die kanalen voeren hebben wij er wel eens een paar gesproken, de heren deden stoer en de dames zeiden: "Eens maar nooit weer".
Je schip moet voldoende geballast worden omdat een leeg binnenvaartschip met veel wind lastig vaart, je moet voldoende reddingsmiddelen aan boord hebben en aan wat eisen voldoen omdat je schip langer is dan 20 meter.
Maar als je een vaarbewijs hebt weet je dat allemaal al wel denk ik.
Er zijn wel meer mensen die op een oud binnenvaartschip wonen en er mee op reis gaan, het is wel handig eerst eens met een paar van deze mensen te praten voordat je zoiets aan gaat schaffen.
Ga je met zo'n scheepje de zee op dan moet je goed op de hoogte zijn van de weersomstandigheden in je vaargebied en niet gaan varen als er slecht weer op komst is. Ook moet je je traject zodanig kiezen dat je op korte termijn een haven kan bereiken.
Op Youtube vind je wel films van schippers die binnenvaartschepen van/naar Engeland brachten, meestal ervaren schippers, leerzaam kijkwerk!


Plaats reactie