Van modelbouw naar een realistisch schip
Geplaatst: 02 dec 2014 19:48
Hallo Kombuizers,
Die kerel uit Schoten die zich met Huldertje al varende tussen sluizen 4 en 5 op het Kanaal Dessel Schoten al enkele jaartjes zoet hield.
Ken je hem nog. Wel die is nu gestart aan een belabberde Gouwerok Waaiersteven van 8.20lm. die reeds jaren de tand des tijds heeft mogen aanvoelen.
Die tand werd in augustus uitgetrokken.
Bovenbouw en binnenwerk werd er uit gesloopt.
Roest langst de binnenzijde werd onder handen genomen en het geheel voorzien van twee laagjes verf, zodat het er later weer zo goed als nieuw gaat uitzien.
Gouwerok romp is in prima conditie, enkel de antifouling die er opzit laat na zeven jaar niet vervangen te zijn in plekken los op de ondergrond van Tar. De welke, das een goed vraag, zou het niet weten.
Tal van vragen komen dan in je op. De een vraagt, hoe lang ga je eraan bezig zijn. De ander, wat ga je er van maken en hoe komt het eruit te zien, welke verf ga je gebruiken (en ja dat vraagstuk is reeds opgelost)
In dit schip zit een perfect lopende schroefas plus Endinor 42Pk motor (die nog een nieuwe lik olie dient te krijgen) , gekoppeld aan een drieblad schroef.
Ooit heeft men de interne koelinstallatie vervangen door eentje met een wierpot. En dat zint mij echt niet om telkens en constant de temperatuur van de motor aan een blik te moeten onderwerpen tijdens de vaart. Dus, nog een klus.
In die Gouwerok zat vooraan in de boeg een toilet, een waar je gehurkt je ding op een verhoog diende te plegen. Ook die er er uitgesloopt.
En dan sta ja daar als Lid zonder Boot, plots voor het Lid worden met een ligplaats. Pfft.
Einde September is de Rigy aan de wal gezet, samen met een vijftal andere scheepjes.
Drie dakstukken werden daar eerst in de scheepsruim opening geplaatst, welke later aan wal, omhoog gekrikt werden en op palen staan.
En ja de boot is aan de smalle kant, toont leeg groot genoeg, maar van het ogenblik dat je begint in te delen sta je versteld van hoe krap het word.
Zo, dat is mijn inleiding.
Tot een van de,
Swake
Die kerel uit Schoten die zich met Huldertje al varende tussen sluizen 4 en 5 op het Kanaal Dessel Schoten al enkele jaartjes zoet hield.
Ken je hem nog. Wel die is nu gestart aan een belabberde Gouwerok Waaiersteven van 8.20lm. die reeds jaren de tand des tijds heeft mogen aanvoelen.
Die tand werd in augustus uitgetrokken.
Bovenbouw en binnenwerk werd er uit gesloopt.
Roest langst de binnenzijde werd onder handen genomen en het geheel voorzien van twee laagjes verf, zodat het er later weer zo goed als nieuw gaat uitzien.
Gouwerok romp is in prima conditie, enkel de antifouling die er opzit laat na zeven jaar niet vervangen te zijn in plekken los op de ondergrond van Tar. De welke, das een goed vraag, zou het niet weten.
Tal van vragen komen dan in je op. De een vraagt, hoe lang ga je eraan bezig zijn. De ander, wat ga je er van maken en hoe komt het eruit te zien, welke verf ga je gebruiken (en ja dat vraagstuk is reeds opgelost)
In dit schip zit een perfect lopende schroefas plus Endinor 42Pk motor (die nog een nieuwe lik olie dient te krijgen) , gekoppeld aan een drieblad schroef.
Ooit heeft men de interne koelinstallatie vervangen door eentje met een wierpot. En dat zint mij echt niet om telkens en constant de temperatuur van de motor aan een blik te moeten onderwerpen tijdens de vaart. Dus, nog een klus.
In die Gouwerok zat vooraan in de boeg een toilet, een waar je gehurkt je ding op een verhoog diende te plegen. Ook die er er uitgesloopt.
En dan sta ja daar als Lid zonder Boot, plots voor het Lid worden met een ligplaats. Pfft.
Einde September is de Rigy aan de wal gezet, samen met een vijftal andere scheepjes.
Drie dakstukken werden daar eerst in de scheepsruim opening geplaatst, welke later aan wal, omhoog gekrikt werden en op palen staan.
En ja de boot is aan de smalle kant, toont leeg groot genoeg, maar van het ogenblik dat je begint in te delen sta je versteld van hoe krap het word.
Zo, dat is mijn inleiding.
Tot een van de,
Swake