Door een of andere oorzaak had ik je eerste bericht gemist, want normaal krijg ik onmiddellijk belangstelling als ik "brandstofverbruik" lees.
Jarenlang bepaalde het brandstofverbruik de soort en dikte van het beleg van mijn boterham, dus dan is het zaak om je daar goed in te verdiepen. Bij een schip, groot of klein, moet je, wanneer de snelheid geen issue is, niet in liters per uur of tonnen per etmaal rekenen, maar in het verbruik per mijl - of per kilometer.
Er zijn twee simpele formules waarmee je het allemaal theoretisch kunt berekenen en dat zijn:
- speed/rpm = constant
bhp/rpmĀ³ = constant
De motorfabrikant geeft je het brandstofverbruik in grammen per pk per uur, dus met deze twee formules kun je je verbruik bij elk toerental en de daarbij behorende snelheid uitrekenen.
Maar dat is theorie en zo heb je nog steeds geen werkelijk verbruik per afgelegde weg, Dat kun je alleen maar in de praktijk vaststellen en dankzij de gps is dat een fluitje van een cent geworden. Dat wil zeggen: die afgelegde afstand is een fluitje van een cent geworden. Iets anders is je werkelijke brandstofverbruik. Hoe zuiver kun je dat meten? En dan bedoel ik herhaalde malen over een vrij korte afstand van, pakweg, 10 kilometer. Hoe groter de afstand, hoe zuiverder je berekening.
Ik heb dat alleen maar met zeeschepen gedaan, groot en klein, op uitbrengreizen, waarbij we ons niet aan een vaarschema hoefden te houden en het dus niet op een dag meer of minder aankwam. Het was alleen maar zaak om de hele reis met zo min mogelijk brandstof te maken, wat iets anders is dan economisch varen met een koopvaardijschip. Op een klein schip zoals bijvoorbeeld een havensleper was dat vrij eenvoudig. Als je aan de oceaanoversteek begon, prikte je een bepaald toerental waarvan je dacht dat dat aardig zuinig zou zijn. Aan de hand van de stersbestekken 's morgens en 's avonds bekeek je het verbruik en dan vooral het verbruik per mijl. Direct de eerste keer nam je dan wat toeren terug en bekeek het verbruik per mijl opnieuw. Dat daalde. Je nam nog een tandje terug en weer daalde het verbruik per mijl. Tot een bepaald punt. Dan begon het weer toe te nemen en draaide je dus te langzaam. Tandje erbij en je zat op rozen.
Op een VLCC met een turbineinstallatie van 20.000 bhp was het lastiger omdat het zo lang duurt voordat een verandering van toerental merkbaar wordt in je snelheid. We begonnen op een toerental waarbij de installatie ongeveer 6000 hp ontwikkelde bij een verbruik van ongeveer 60 ton per etmaal. Dat was gewoonlijk 50 klappen per minuut op de schroef. Dat probeerden we dan terug te brengen naar 58 of zelfs 55 ton per etmaal. Toen hadden we al gps, maar zoals ik zei duurde het ook bijna een etmaal voordat twee klapjes meer of minder op de schroef werkelijk doorwerkte in je snelheid.
Bij jou komt het aan op kleine hoeveelheden brandstof over korte afstanden. Als je die beide zuiver kunt meten, moet je het net zo doen: ergens beginnen en dan toeren gaan minderen tot het punt waarop je verbruik per kilometer niet meer daalt maar weer gaat toenemen. Hoe je het verbruik op een jachtje zuiver kunt meten, weet ik niet. Als ik de specificaties van John Deere voor die motor bekijk, is hij met 46,8 liter per uur voor 225 pk bij 2600 rpm niet bepaald zuinig.
Anyway, succes ermee!