Pagina 1 van 1

Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 28 jul 2015 22:46
door Yep
Hallo,

Ik ben hier nieuw en dat heeft een reden.
Ik woon en werk sinds kort op een jacht van 14,5 x 4,65 x 1,20 mtr. (efficient Vripack ontwerp met rechte spiegel) met een John Deere CD 6068 VL TFM50,

We varen met regelmaat en ik denk nog in liters per 100 km. waarbij voor de auto geldt: Hoe langzamer, hoe zuiniger.
Ik heb uitgevogeld dat mijn verbruik bij een 1.100 omw./min. ca 7 ltr./hr. is bij een snelheid van een kilometer/hr. of 10 (sorry).

Maar, uit eerdere posts van JBD Vos heb ik al begrepen dat dit niet eens het toeretal hoeft te zijn waarbij ik het minste aantal liters per afgelegde afstand verbruik.
Ofwel: Bij welk toerental zou ik het minste verbruiken als snelheid geen issue is?

Alvast dank voor reacties!

Groet,

Yep

Re: Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 02 sep 2015 09:59
door Yep
Weinig leven hier.
Of mis ik iets?

Re: Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 02 sep 2015 10:47
door v+d
Je mist niets denk ik. Bij welk toerental je schip het minste brandstofverbruik heeft als snelheid niet van belang is lijkt mij eenvoudig te beantwoorden, dat toerental is 0 :wink:
Van een moderne motor zijn er voldoende fabrieksgegevens bekend om te weten wanneer het maximum koppel bereikt is, dat moet je vast zien te houden.
Je bootje zal echter niet altijd met de daarbij horende snelheid kunnen varen en als je geen verstelbare schroef hebt is voor de schroef ook nog een bepaald toerental nodig om economisch te varen.
Hert beste investeer je in wat meetapparaten zodat je het actuele brandstof verbruik kunt meten, je kunt dat op liters/uur gaan varen!

Re: Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 02 sep 2015 13:33
door Theo Horsten (R.I.P.)
Door een of andere oorzaak had ik je eerste bericht gemist, want normaal krijg ik onmiddellijk belangstelling als ik "brandstofverbruik" lees. :-D
Jarenlang bepaalde het brandstofverbruik de soort en dikte van het beleg van mijn boterham, dus dan is het zaak om je daar goed in te verdiepen. Bij een schip, groot of klein, moet je, wanneer de snelheid geen issue is, niet in liters per uur of tonnen per etmaal rekenen, maar in het verbruik per mijl - of per kilometer.
Er zijn twee simpele formules waarmee je het allemaal theoretisch kunt berekenen en dat zijn:
    • speed/rpm = constant

      bhp/rpmĀ³ = constant
De motorfabrikant geeft je het brandstofverbruik in grammen per pk per uur, dus met deze twee formules kun je je verbruik bij elk toerental en de daarbij behorende snelheid uitrekenen.
Maar dat is theorie en zo heb je nog steeds geen werkelijk verbruik per afgelegde weg, Dat kun je alleen maar in de praktijk vaststellen en dankzij de gps is dat een fluitje van een cent geworden. Dat wil zeggen: die afgelegde afstand is een fluitje van een cent geworden. Iets anders is je werkelijke brandstofverbruik. Hoe zuiver kun je dat meten? En dan bedoel ik herhaalde malen over een vrij korte afstand van, pakweg, 10 kilometer. Hoe groter de afstand, hoe zuiverder je berekening.

Ik heb dat alleen maar met zeeschepen gedaan, groot en klein, op uitbrengreizen, waarbij we ons niet aan een vaarschema hoefden te houden en het dus niet op een dag meer of minder aankwam. Het was alleen maar zaak om de hele reis met zo min mogelijk brandstof te maken, wat iets anders is dan economisch varen met een koopvaardijschip. Op een klein schip zoals bijvoorbeeld een havensleper was dat vrij eenvoudig. Als je aan de oceaanoversteek begon, prikte je een bepaald toerental waarvan je dacht dat dat aardig zuinig zou zijn. Aan de hand van de stersbestekken 's morgens en 's avonds bekeek je het verbruik en dan vooral het verbruik per mijl. Direct de eerste keer nam je dan wat toeren terug en bekeek het verbruik per mijl opnieuw. Dat daalde. Je nam nog een tandje terug en weer daalde het verbruik per mijl. Tot een bepaald punt. Dan begon het weer toe te nemen en draaide je dus te langzaam. Tandje erbij en je zat op rozen.

Op een VLCC met een turbineinstallatie van 20.000 bhp was het lastiger omdat het zo lang duurt voordat een verandering van toerental merkbaar wordt in je snelheid. We begonnen op een toerental waarbij de installatie ongeveer 6000 hp ontwikkelde bij een verbruik van ongeveer 60 ton per etmaal. Dat was gewoonlijk 50 klappen per minuut op de schroef. Dat probeerden we dan terug te brengen naar 58 of zelfs 55 ton per etmaal. Toen hadden we al gps, maar zoals ik zei duurde het ook bijna een etmaal voordat twee klapjes meer of minder op de schroef werkelijk doorwerkte in je snelheid.

Bij jou komt het aan op kleine hoeveelheden brandstof over korte afstanden. Als je die beide zuiver kunt meten, moet je het net zo doen: ergens beginnen en dan toeren gaan minderen tot het punt waarop je verbruik per kilometer niet meer daalt maar weer gaat toenemen. Hoe je het verbruik op een jachtje zuiver kunt meten, weet ik niet. Als ik de specificaties van John Deere voor die motor bekijk, is hij met 46,8 liter per uur voor 225 pk bij 2600 rpm niet bepaald zuinig.

Anyway, succes ermee!

Re: Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 02 sep 2015 20:25
door Yep
Dank heren, het is mij duidelijk!
Slechts een brandstofverbruikmeter kan mij helpen.
Ik vrees echter dat een beetje zuiver apparaat de besparing gaat overstijgen.

Ik zit nu op een litertje of 7 per uur bij toerentallen tussen de 1.000 en 1.200.
De bijbehorende snelheden zijn dan 9 tot 11 km/h.
Ik laat het even verder voor wat het is.
Nogmaals dank.

Re: Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 02 sep 2015 20:58
door v+d
Ik neem aan dat 800 omw./min. ongeveer het stationaire toerental is, dan is je motor wel erg ruim bemeten voor het schip vermoed ik.
Bij 1000 tot 1200 omw./min. heb je geen gunstig koppel vrees ik, deze motoren lopen het mooist boven 2000 omw./min. Iemand zou eens aan de schroef moeten rekenen.

Re: Brandstofverbuik per afstand i.p.v. per uur

Geplaatst: 03 sep 2015 10:47
door Yep
Wel, het schip weegt met alle inboedel en vloeistiffen bijna 30 ton.
Ik heb van de JD de M1 versie, ofwel zo'n 160 PK en een stationair toerental van ca. 650 RPM.
Het is een Vripack ontwerp waarbij ik ervan uitga dat deze club wel kan rekenen.

Maar, 2.000 RPM varen is waanzin.
Als ik de dieselconsumptie zie bij dit toerental en daarbij een snelheid genereer van zeg een kilometer of 15 per uur, dan is dit zeker niet het gewenste toerental waarbij het verbruik per afgelegde weg het laagst is.