Pagina 1 van 1

Peilboot Quint

Geplaatst: 26 sep 2016 15:22
door PetaCat
Hallo,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen.
Mijn naam is Koen Poldervaart, ik ben 19 jaar, werk meer als 3 jaar bij in de binnenvaart eerst containers toen RoRo en nu vloeibaar gas bij de Chemgas.

Ik schrijf dit stukje omdat ik ook bij een scouting groep zit (scouting Bernisse te Heenvliet) en wij laatst een gift hebben gekregen in de vorm van een schip.
Dit schip is rond 1980 peilboot geweest op de moezel.
Er ligt een MWM d232 v6 in, die boven de 1300 toeren terugvalt naar stationair (ikzelf denk gasolie filter)
Mocht iemand wat weten over de motor of het scheepje zelf dan hoor ik dat graag!

Re: Peilboot Quint

Geplaatst: 13 okt 2016 22:57
door Herman
zit er ook een blower op,gasoliefilter probleem is volgens mij niet de oorzaak,dan had je er stationair draaien ook last van moeten hebben,op 1300 rpm wat is de kleur van de uitlaatgassen,wat is de motortemp.en sm.oliedruk.Het kunnen meerdere oorzaken zijn waarom het toerental niet gehaald wordt,
gr.Herman

Re: Peilboot Quint

Geplaatst: 13 okt 2016 23:06
door Herman
Heb net even gekeken op het type nummer en motor merk via google,dan is het max.toerental 1500 rpm bij 100 pk.

Re: Peilboot Quint

Geplaatst: 14 okt 2016 00:05
door jdbvos
Ik heb de MWM (nog) niet gevonden in m'n 'papieren'....
Vreemd, dat er nog niemand heeft gereageerd; dat is hier doorgaans anders....
Ik vermoed dat de motor dan ook niet erg bekend is in NL; ik zal eens een blik in m'n motor-manuals werpen....

Je vermoeden kan heel juist zijn, wat dat filter betreft: verhoging van het toerental geeft uiteraard veel meer brandstofflow...van een paar honderd inspuitingen per minuut per cilinder, naar 1,5duizend...
Maar als je filter inmiddels schoon is, moet je eens kijken of er in de brandstofpomp, of in een eventuele opvoerpomp, niet nóg ergens een filtertje zit: vooral Bosch-brandstofpompen zijn vaak uitgerust met een inwendig filtertje.
Roest uit de brandstofleidingen kunnen zo'n filter knap verstoppen.
Maak de aansluiting aan de pomp eens los en houd hem even boven een blikje/emmertje, en kijk of er een flinke flow is, dan weet je iig dat de toevoer tot aan de pomp goed is.
En hoe is de luchttoevoer ? Als de kleur van de rook "dik" zwart is, heb je een goede kans op een luchtprobleem.

En controleer vooral de klepspelingen....

Veel succes !

PS Ik heb geen manual, maar ff goegelen leverde dit hier op.......beter duur dan niet-meer-bestaand, moet je maar denken....

Re: Peilboot Quint

Geplaatst: 29 okt 2016 14:27
door jdbvos
Nou, ik heb 1 MWM gevonden in m'n archief, maar da's de KDW415....
Je kunt hem voor ongeveer 1 week hier downloaden, daarna is de file weer weg...

Re: Peilboot Quint

Geplaatst: 13 nov 2016 18:59
door Gert Schouwstra
Bij Vereniging De Binnenvaart staan wat gegevens van de QUINT.
En hier staat nog een REPARATURANLEITUNG voor de D232 te koop voor 28 euro. Zelf heb ik hem helaas niet.