Wat voor schip is dit?

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 04 mar 2018 17:12

Beste Lezer,

Enkele maanden geleden heb ik een schip gekocht en vanaf Rotterdam naar Groningen gevaren. Nu werd er gezegd dat het scheepje 13 bij 2.50 meter een ex Bollen Praam is. Dit later geprobeerd te achterhalen maar helaas weinig overeenkomsten via internet. Kan iemand mij vertellen wat voor soort schip dit is geweest?

Groet,

Nick
Bijlagen
IMG_4396.JPG
IMG_4396.JPG (69.9 KiB) 1539 keer bekeken
IMG_4614 (1).JPG
IMG_4614 (1).JPG (59.15 KiB) 1539 keer bekeken
IMG_5120 (1).JPG
IMG_5120 (1).JPG (52 KiB) 1539 keer bekeken
IMG_4411.JPG
IMG_4411.JPG (86.13 KiB) 1539 keer bekeken
IMG_5128.JPG
IMG_5128.JPG (69.88 KiB) 1513 keer bekeken
IMG_5130.JPG
IMG_5130.JPG (65.13 KiB) 1513 keer bekeken
IMG_5133.JPG
IMG_5133.JPG (65.27 KiB) 1513 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Nickass1991 op 04 mar 2018 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

v+d
Berichten: 5199
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d » 04 mar 2018 17:25

Als het een ex bollenpraam is dan is er veel aan verbouwd lijkt mij.
Je zou een gerichter antwoord kunnen verwachten als je wat details laat zien zoals onderwaterschip, roerophanging, klinkverbindingen en of laswerk van de spanten en de romp.

Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 04 mar 2018 17:38

Bedankt voor uw reacties. In de machinekamer zou ik nog wat foto's kunnen maken van de spanten en roerstang. Moet wachten tot het ijs smelt voor een goeie foto van het roer. Schip is van 1945 en is geklonken. Later hebben ze pas gelast voor de verdere opbouw.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6445
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door jdbvos » 05 mar 2018 00:05

Als ik het zo op de foto's zie is het een (verlengde) scherpe vlet...bij 2,5 m breedte, zal het origineel een metertje of 6-7 lang geweest zijn....
Kun je het binnen niet aan de klinknagels in de huid zien waar hij verlengd is ? Een vlet is praktisch overal 'gerond', dus ook langs de boorden. Een recht stuk in die lengte betekent vaak een verlenging....

Het is iig geen praam: die zijn zowel aan de voorkant als de achterkant rond, zoals de onderkant van het boord bij een tjalk
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 5199
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d » 05 mar 2018 12:55

Het lijkt mij dat er aan de kont nooit gesleuteld is, behalve het aanbrengen van de stuurcilinder.
Het klinkwerk ziet er goed en origineel uit, het schip heeft een mooi model. Wat er boven op het voordek gebouwd is lijkt niet geheel origineel maar dat is gauw te zien, alles wat later er aan of opgebouwd is zal wel laswerk zijn.
Paul, hier ook op het forum, heeft een oude vlet weer geheel opgebouwd met zelfs het klinkwerk in de nieuwe delen. Zo'n tuinderspraam heeft toch een wat ander model. Ik denk dat Jan Vos het wel goed heeft, behalve dat verlengen wat niet zeker is. Waar je vlet voor gebruikt is durf ik zo niet te zeggen. Vroeger voeren er tientallen vletten rond voor diverse doeleinden.

Wat mij wel opvalt is dat de romp er nog goed uitziet, dus zoutwater zal ze nooit veel gezien hebben. Er zit een gat aan bakboord in de huid waardoor je naar buiten kan kijken, althans dat lijkt zo. Als dat zo is moet je zien dat anders op te lossen er horen geen open verbindingen met het buitengebeuren in een scheepshuid vlak boven de waterlijn, althans niet als ze in de machineruimte uit komen.

v+d
Berichten: 5199
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d » 05 mar 2018 13:57

Nog even over je schip. Je zegt het is een ex-bollenpraam, daar zal je niets over vinden, je moet zoeken op BOLPRAAM. Dat heeft niets met bloembollen te maken :wink: Tuinderpramen of tuindervletten hebben een vlakke bodem en indien niet verbouwd is de boeg even scherp als de kont, omdat die dingen vroeger voortbewogen werden d.m.v. een kerel die een vaarboom bediende en al lopende de praam onder zich vandaan liep.
In die smalle slootjes werd niet gekeerd, de schipper liep gewoon de andere kant op. De schipper bewoog dus ten opzichte van de wal even niet maar duwde het schip voorwaarts, zodra hij bij de kont kwam ging de vaarboom uit het water en liep de schipper weer naar voren, stak de boom in het water en liep weer naar achteren. Jouw schip heeft niet de typische kenmerken van een praam en is waarschijnlijk al vanaf het begin gemotoriseerd geweest, je zou dat kunnen afleiden aan het nu afgedichte gat in het hekschot, daar zat waarschijnlijk eerder de uitlaat.

De ketting van het roerkwadrant kan je beter verwijderen, tenzij je een noodstuurinrichting hebt zit dat spul alleen maar in de weg en leidt vroeg of laat tot ongein. Zelfs als je een noodstuurinrichting hebt is de ketting zo van geen enkel nut en kan slechts ergens onverwacht achter blijven haken en dan is het sturen afgelopen.

Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 05 mar 2018 19:10

jdbvos schreef:
05 mar 2018 00:05
Als ik het zo op de foto's zie is het een (verlengde) scherpe vlet...bij 2,5 m breedte, zal het origineel een metertje of 6-7 lang geweest zijn....
Kun je het binnen niet aan de klinknagels in de huid zien waar hij verlengd is ? Een vlet is praktisch overal 'gerond', dus ook langs de boorden. Een recht stuk in die lengte betekent vaak een verlenging....

Het is iig geen praam: die zijn zowel aan de voorkant als de achterkant rond, zoals de onderkant van het boord bij een tjalk
Bedankt voor uw reactie! Ben even goed gaan kijken naar de zijkant of er inderdaad een recht stuk te zien is, maar alles lijkt mooi rond door te lopen en zie geen recht stuk. Van binnen loopt het ruim ook ongv. vanaf (achter) 1,80 breed naar (voor) 1,95 breed. Over een paar maand laat ik haar eruit halen en wie weet dat ik daar de sporen van een verlenging kan trasseren. Wel moet ik zeggen dat er een heleboel overeenkomt met de lijnen van een Vlet. Domweg op Google ingetikt en inderdaad komen kop en kont overeen. Nogmaals bedankt.

Groet,

Nick

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6445
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door jdbvos » 05 mar 2018 19:38

Hej...daar is dit forum ook voor... :-D
en zie geen recht stuk
Dan is ze opzettelijk smal gebouwd. Zal destijds ongetwijfeld een goede reden voor zijn geweest. Het zijn "moderne" klinknagels (destijds, natuurlijk), en ik denk dat ze gesoevereind geklonken is.
Ze ziet er iig snel uit !
Enne...graag gedaan !
Greetz!
Jan DB Vos

Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 05 mar 2018 19:41

v+d schreef:
05 mar 2018 12:55
Het lijkt mij dat er aan de kont nooit gesleuteld is, behalve het aanbrengen van de stuurcilinder.
Het klinkwerk ziet er goed en origineel uit, het schip heeft een mooi model. Wat er boven op het voordek gebouwd is lijkt niet geheel origineel maar dat is gauw te zien, alles wat later er aan of opgebouwd is zal wel laswerk zijn.
Paul, hier ook op het forum, heeft een oude vlet weer geheel opgebouwd met zelfs het klinkwerk in de nieuwe delen. Zo'n tuinderspraam heeft toch een wat ander model. Ik denk dat Jan Vos het wel goed heeft, behalve dat verlengen wat niet zeker is. Waar je vlet voor gebruikt is durf ik zo niet te zeggen. Vroeger voeren er tientallen vletten rond voor diverse doeleinden.

Wat mij wel opvalt is dat de romp er nog goed uitziet, dus zoutwater zal ze nooit veel gezien hebben. Er zit een gat aan bakboord in de huid waardoor je naar buiten kan kijken, althans dat lijkt zo. Als dat zo is moet je zien dat anders op te lossen er horen geen open verbindingen met het buitengebeuren in een scheepshuid vlak boven de waterlijn, althans niet als ze in de machineruimte uit komen.
Bedankt voor uw reactie! De eerst volgende keer als ik ga water tanken zal ik kijken of alles origineel is in het vooronder (plek van de watertank).
Inderdaad is de verdere opbouw laswerk achteraf geweest en ze hebben zelfs bij de ombouw gedacht een een soort water shuttle-boeg schroef. De buizen die je aan de zijkant van het schip ziet zijn water kanalen waar een zware pomp op zou moeten(niet aangesloten verder en geen pomp).

Hij heeft 17 jaar in de Delfshaven van Rotterdam gelegen. Geloof dat dat brak water moet zijn geweest. Binnen in het ruim lag onder de vloer wel wat water. Afgelopen week overal luikjes gemaakt zodat ik erbij kan. Alles droog gemaakt, deels condens water en kwam er toen achter dat het achterste spant-vak(ruimte) tegen de machine kamer aan water lekte. Borrel glaasje per uur ongv, was niet heel ernstig gelukkig. Als noodoplossing voordat hij eruit gaat van het voorjaar even wat snel beton gestort en het lekken stopte. Nu aardig droog behalve condens van de zijkanten. Er moet dus sowieso een plaatje tegen aan worden gelast of klink rand dichtlassen evt.

Bedankt voor de tip met de kettingen. Heb inderdaad een noodstuur inrichting buiten. Kapje eraf en stalen roer die paraat ligt, mocht de hydraulische leidingen of wat dan ook kapot gaan.

Ben nog heel wat van plan met het schip. Woon erop en heb het al aardig goed geïsoleerd overal met steenwol. Was echt een zomerhuisje, alles met piepschuim achter de betimmering behalve plafond. Idee is om er uiteindelijk ook een stuurhut erop te lassen. Dit wil ik goed uitdenken.

Ben beginnend schipper, 26 jaar oud en woon nu met me vriendin op dit mooie bootje. Vandaar dat ik erg nieuwsgierig ben naar de geschiedenis van de boot. Bedankt nogmaals voor alle info!

Groet,

Nick

Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 05 mar 2018 19:53

jdbvos schreef:
05 mar 2018 19:38
Hej...daar is dit forum ook voor... :-D
en zie geen recht stuk
Dan is ze opzettelijk smal gebouwd. Zal destijds ongetwijfeld een goede reden voor zijn geweest. Het zijn "moderne" klinknagels (destijds, natuurlijk), en ik denk dat ze gesoevereind geklonken is.
Ze ziet er iig snel uit !
Enne...graag gedaan !
'Gesoevereind geklonken' moest ik even opzoeken. De laatste manieren van klinken totdat lassen alles overnam. Word steeds wijzer.

Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 05 mar 2018 20:17

Hoe kan ik zien wat de staaldikte is van de romp?(het hele schip) Is dat te zien aan de spanten?

Groet,

Nick

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2402
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door jacko » 05 mar 2018 20:34

Plaat dikte meter , iedere goede werf heeft er wel een.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6445
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door jdbvos » 05 mar 2018 20:53

Een geklonken schip is meestal wat dikker dan een gelaste boot vanwege de bouwwijze...je hebt wel wat dikte nodig om aan elkaar te klinken.
Voor een boot als dit schat ik toch gauw 4 a 5 mm minimaal, bij de nieuwbouw.
Bij de klink-overlapping kun je de oorspronkelijke dikte wellicht meten (wel ff goed de verf wegkrabben)
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (21.31 KiB) 1360 keer bekeken
Maar gezien de leeftijd en je lekkage denk ik dat je vlak en je kimmen hooguit nog 2 a 3 mm is, en een beetje last heeft van pitting (putvormige corrosie)
Wel even oppassen bij verbouwingen: in Antwerpen is laatst een schipper verdronken bij het inbouwen van een kelder in z'n boot...
Laatst gewijzigd door jdbvos op 05 mar 2018 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 5199
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d » 05 mar 2018 20:58

Nee, de plaatdikte meet je eenvoudig op bij een klinkverbinding. Wel even de verflaag weg halen. Maar maak je niet blij met een dooie mus, het zegt niets over de dikte van het vlak(bodem), door corrosie en slijtage kan dat zomaar veel dunner zijn.
Er zijn wat methoden om het vlak te onderzoeken, b.v. met een hamer maar dat zou ik niet aanbevelen tenzij je daar ervaring mee hebt. De dikte kan ook elektronisch bepaald worden, dat kan een werf voor je doen, maar ook een expertise bureau. Vaak vraagt de verzekering om een rapport betreffende het vlak.
Overigens kan het vlak van jouw boot eenvoudig gedubbeld worden indien en waar nodig.
Dat wordt dan gedaan d.m.v. lassen van platen aan de buitenzijde.
Als een klinknaad lekt wil die nog wel eens dicht te maken zijn met een hamer en een kookbeitel, je stuikt dan de plaatrand wat op tegen de achterliggende plaat. Cementkistjes zijn noodreparaties, niet vergeten te repareren op een latertijdstip.
Mooi scheepje, wat voor motor zit erin? Als je er op woont stook je ook, doe je dat met gas, olie , kolen of hout hang dan een rookmelder en een co melder in de kajuit.
Op die oude bootjes is vaak veel geprutst met elektra, met 12 volt kan je ook perfect een brandje door kortsluiting krijgen, dus loopt al dat spul even goed na en haal weg wat niet meer gebruikt wordt.
Nou ja als je al zonder problemen van Rotjeknor naar Groningen gevaren bent dan zal het nog wel gaan met jouw bootje.

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Bob » 05 mar 2018 21:46

Hallo Nick,

Neem eens contact op met de heer Vader via onderstaande site. Hij heeft veel verstand van oude binnenschepen. https://schuitenhelling.wordpress.com/

groet

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 » 06 mar 2018 19:39

v+d schreef:
05 mar 2018 20:58
Nee, de plaatdikte meet je eenvoudig op bij een klinkverbinding. Wel even de verflaag weg halen. Maar maak je niet blij met een dooie mus, het zegt niets over de dikte van het vlak(bodem), door corrosie en slijtage kan dat zomaar veel dunner zijn.
Er zijn wat methoden om het vlak te onderzoeken, b.v. met een hamer maar dat zou ik niet aanbevelen tenzij je daar ervaring mee hebt. De dikte kan ook elektronisch bepaald worden, dat kan een werf voor je doen, maar ook een expertise bureau. Vaak vraagt de verzekering om een rapport betreffende het vlak.
Overigens kan het vlak van jouw boot eenvoudig gedubbeld worden indien en waar nodig.
Dat wordt dan gedaan d.m.v. lassen van platen aan de buitenzijde.
Als een klinknaad lekt wil die nog wel eens dicht te maken zijn met een hamer en een kookbeitel, je stuikt dan de plaatrand wat op tegen de achterliggende plaat. Cementkistjes zijn noodreparaties, niet vergeten te repareren op een latertijdstip.
Mooi scheepje, wat voor motor zit erin? Als je er op woont stook je ook, doe je dat met gas, olie , kolen of hout hang dan een rookmelder en een co melder in de kajuit.
Op die oude bootjes is vaak veel geprutst met elektra, met 12 volt kan je ook perfect een brandje door kortsluiting krijgen, dus loopt al dat spul even goed na en haal weg wat niet meer gebruikt wordt.
Nou ja als je al zonder problemen van Rotjeknor naar Groningen gevaren bent dan zal het nog wel gaan met jouw bootje.
Ik ga ervan uit dat er op meerdere plekken gedubbeld wordt, dan kan het altijd meevallen. Ben blij om te horen dat het vlak bij mijn boot makkelijk te dubbelen valt. Kun je makkelijk trasseren waar plaatjes tegenaan moet worden gelast met blote oog of is het van belang dat elektronisch uit te sluiten? Schrok al van de prijzen van een vlak rapport. Zoals je zei, iemand die verstand heeft en met een hamer al kan horen waar nodig klinkt goedkoper in de oren.
Toen ik onder de vloer water wegpompte en daarom besloot overal luiken te maken voor het overzicht, haalde ik op sommige plekken wel een 1 cm roest weg. Poreus en door wat tikken met de achterkant van de staalborstel brak het zo af. Hoorde dat 1cm ongv 1 mm ijzer wegneemt? Snap niet dat iemand een vloer compleet dicht timmert, je moet toch altijd kunnen checken waar evt lekkage optreed of vocht zich verzameld.

(Wat nieuwe foto's toegevoegd van de luiken in de vloer, de noodreparatie en nog van de watershuttle boeg aandrijving toen ik de slaapkamer vooronder opnieuw isoleerde.)
Bijlagen
IMG_4940.JPG
IMG_4940.JPG (42.89 KiB) 1280 keer bekeken
IMG_4943.JPG
IMG_4943.JPG (69.57 KiB) 1280 keer bekeken
IMG_5092.JPG
IMG_5092.JPG (58.79 KiB) 1280 keer bekeken
IMG_5116.JPG
IMG_5116.JPG (56.51 KiB) 1280 keer bekeken

Plaats reactie