Wat voor schip is dit?

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 »

Beste Lezer,

Enkele maanden geleden heb ik een schip gekocht en vanaf Rotterdam naar Groningen gevaren. Nu werd er gezegd dat het scheepje 13 bij 2.50 meter een ex Bollen Praam is. Dit later geprobeerd te achterhalen maar helaas weinig overeenkomsten via internet. Kan iemand mij vertellen wat voor soort schip dit is geweest?

Groet,

Nick
Bijlagen
IMG_4396.JPG
IMG_4396.JPG (69.9 KiB) 5462 keer bekeken
IMG_4614 (1).JPG
IMG_4614 (1).JPG (59.15 KiB) 5462 keer bekeken
IMG_5120 (1).JPG
IMG_5120 (1).JPG (52 KiB) 5462 keer bekeken
IMG_4411.JPG
IMG_4411.JPG (86.13 KiB) 5462 keer bekeken
IMG_5128.JPG
IMG_5128.JPG (69.88 KiB) 5436 keer bekeken
IMG_5130.JPG
IMG_5130.JPG (65.13 KiB) 5436 keer bekeken
IMG_5133.JPG
IMG_5133.JPG (65.27 KiB) 5436 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d »

Als het een ex bollenpraam is dan is er veel aan verbouwd lijkt mij.
Je zou een gerichter antwoord kunnen verwachten als je wat details laat zien zoals onderwaterschip, roerophanging, klinkverbindingen en of laswerk van de spanten en de romp.
Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 »

Bedankt voor uw reacties. In de machinekamer zou ik nog wat foto's kunnen maken van de spanten en roerstang. Moet wachten tot het ijs smelt voor een goeie foto van het roer. Schip is van 1945 en is geklonken. Later hebben ze pas gelast voor de verdere opbouw.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door jdbvos »

Als ik het zo op de foto's zie is het een (verlengde) scherpe vlet...bij 2,5 m breedte, zal het origineel een metertje of 6-7 lang geweest zijn....
Kun je het binnen niet aan de klinknagels in de huid zien waar hij verlengd is ? Een vlet is praktisch overal 'gerond', dus ook langs de boorden. Een recht stuk in die lengte betekent vaak een verlenging....

Het is iig geen praam: die zijn zowel aan de voorkant als de achterkant rond, zoals de onderkant van het boord bij een tjalk
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d »

Het lijkt mij dat er aan de kont nooit gesleuteld is, behalve het aanbrengen van de stuurcilinder.
Het klinkwerk ziet er goed en origineel uit, het schip heeft een mooi model. Wat er boven op het voordek gebouwd is lijkt niet geheel origineel maar dat is gauw te zien, alles wat later er aan of opgebouwd is zal wel laswerk zijn.
Paul, hier ook op het forum, heeft een oude vlet weer geheel opgebouwd met zelfs het klinkwerk in de nieuwe delen. Zo'n tuinderspraam heeft toch een wat ander model. Ik denk dat Jan Vos het wel goed heeft, behalve dat verlengen wat niet zeker is. Waar je vlet voor gebruikt is durf ik zo niet te zeggen. Vroeger voeren er tientallen vletten rond voor diverse doeleinden.

Wat mij wel opvalt is dat de romp er nog goed uitziet, dus zoutwater zal ze nooit veel gezien hebben. Er zit een gat aan bakboord in de huid waardoor je naar buiten kan kijken, althans dat lijkt zo. Als dat zo is moet je zien dat anders op te lossen er horen geen open verbindingen met het buitengebeuren in een scheepshuid vlak boven de waterlijn, althans niet als ze in de machineruimte uit komen.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door v+d »

Nog even over je schip. Je zegt het is een ex-bollenpraam, daar zal je niets over vinden, je moet zoeken op BOLPRAAM. Dat heeft niets met bloembollen te maken :wink: Tuinderpramen of tuindervletten hebben een vlakke bodem en indien niet verbouwd is de boeg even scherp als de kont, omdat die dingen vroeger voortbewogen werden d.m.v. een kerel die een vaarboom bediende en al lopende de praam onder zich vandaan liep.
In die smalle slootjes werd niet gekeerd, de schipper liep gewoon de andere kant op. De schipper bewoog dus ten opzichte van de wal even niet maar duwde het schip voorwaarts, zodra hij bij de kont kwam ging de vaarboom uit het water en liep de schipper weer naar voren, stak de boom in het water en liep weer naar achteren. Jouw schip heeft niet de typische kenmerken van een praam en is waarschijnlijk al vanaf het begin gemotoriseerd geweest, je zou dat kunnen afleiden aan het nu afgedichte gat in het hekschot, daar zat waarschijnlijk eerder de uitlaat.

De ketting van het roerkwadrant kan je beter verwijderen, tenzij je een noodstuurinrichting hebt zit dat spul alleen maar in de weg en leidt vroeg of laat tot ongein. Zelfs als je een noodstuurinrichting hebt is de ketting zo van geen enkel nut en kan slechts ergens onverwacht achter blijven haken en dan is het sturen afgelopen.
Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 »

jdbvos schreef: 05 mar 2018 00:05 Als ik het zo op de foto's zie is het een (verlengde) scherpe vlet...bij 2,5 m breedte, zal het origineel een metertje of 6-7 lang geweest zijn....
Kun je het binnen niet aan de klinknagels in de huid zien waar hij verlengd is ? Een vlet is praktisch overal 'gerond', dus ook langs de boorden. Een recht stuk in die lengte betekent vaak een verlenging....

Het is iig geen praam: die zijn zowel aan de voorkant als de achterkant rond, zoals de onderkant van het boord bij een tjalk
Bedankt voor uw reactie! Ben even goed gaan kijken naar de zijkant of er inderdaad een recht stuk te zien is, maar alles lijkt mooi rond door te lopen en zie geen recht stuk. Van binnen loopt het ruim ook ongv. vanaf (achter) 1,80 breed naar (voor) 1,95 breed. Over een paar maand laat ik haar eruit halen en wie weet dat ik daar de sporen van een verlenging kan trasseren. Wel moet ik zeggen dat er een heleboel overeenkomt met de lijnen van een Vlet. Domweg op Google ingetikt en inderdaad komen kop en kont overeen. Nogmaals bedankt.

Groet,

Nick
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door jdbvos »

Hej...daar is dit forum ook voor... :-D
en zie geen recht stuk
Dan is ze opzettelijk smal gebouwd. Zal destijds ongetwijfeld een goede reden voor zijn geweest. Het zijn "moderne" klinknagels (destijds, natuurlijk), en ik denk dat ze gesoevereind geklonken is.
Ze ziet er iig snel uit !
Enne...graag gedaan !
Oost, west...ook best
Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 »

v+d schreef: 05 mar 2018 12:55 Het lijkt mij dat er aan de kont nooit gesleuteld is, behalve het aanbrengen van de stuurcilinder.
Het klinkwerk ziet er goed en origineel uit, het schip heeft een mooi model. Wat er boven op het voordek gebouwd is lijkt niet geheel origineel maar dat is gauw te zien, alles wat later er aan of opgebouwd is zal wel laswerk zijn.
Paul, hier ook op het forum, heeft een oude vlet weer geheel opgebouwd met zelfs het klinkwerk in de nieuwe delen. Zo'n tuinderspraam heeft toch een wat ander model. Ik denk dat Jan Vos het wel goed heeft, behalve dat verlengen wat niet zeker is. Waar je vlet voor gebruikt is durf ik zo niet te zeggen. Vroeger voeren er tientallen vletten rond voor diverse doeleinden.

Wat mij wel opvalt is dat de romp er nog goed uitziet, dus zoutwater zal ze nooit veel gezien hebben. Er zit een gat aan bakboord in de huid waardoor je naar buiten kan kijken, althans dat lijkt zo. Als dat zo is moet je zien dat anders op te lossen er horen geen open verbindingen met het buitengebeuren in een scheepshuid vlak boven de waterlijn, althans niet als ze in de machineruimte uit komen.
Bedankt voor uw reactie! De eerst volgende keer als ik ga water tanken zal ik kijken of alles origineel is in het vooronder (plek van de watertank).
Inderdaad is de verdere opbouw laswerk achteraf geweest en ze hebben zelfs bij de ombouw gedacht een een soort water shuttle-boeg schroef. De buizen die je aan de zijkant van het schip ziet zijn water kanalen waar een zware pomp op zou moeten(niet aangesloten verder en geen pomp).

Hij heeft 17 jaar in de Delfshaven van Rotterdam gelegen. Geloof dat dat brak water moet zijn geweest. Binnen in het ruim lag onder de vloer wel wat water. Afgelopen week overal luikjes gemaakt zodat ik erbij kan. Alles droog gemaakt, deels condens water en kwam er toen achter dat het achterste spant-vak(ruimte) tegen de machine kamer aan water lekte. Borrel glaasje per uur ongv, was niet heel ernstig gelukkig. Als noodoplossing voordat hij eruit gaat van het voorjaar even wat snel beton gestort en het lekken stopte. Nu aardig droog behalve condens van de zijkanten. Er moet dus sowieso een plaatje tegen aan worden gelast of klink rand dichtlassen evt.

Bedankt voor de tip met de kettingen. Heb inderdaad een noodstuur inrichting buiten. Kapje eraf en stalen roer die paraat ligt, mocht de hydraulische leidingen of wat dan ook kapot gaan.

Ben nog heel wat van plan met het schip. Woon erop en heb het al aardig goed geïsoleerd overal met steenwol. Was echt een zomerhuisje, alles met piepschuim achter de betimmering behalve plafond. Idee is om er uiteindelijk ook een stuurhut erop te lassen. Dit wil ik goed uitdenken.

Ben beginnend schipper, 26 jaar oud en woon nu met me vriendin op dit mooie bootje. Vandaar dat ik erg nieuwsgierig ben naar de geschiedenis van de boot. Bedankt nogmaals voor alle info!

Groet,

Nick
Nickass1991
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2018 16:53

Re: Wat voor schip is dit?

Bericht door Nickass1991 »

jdbvos schreef: 05 mar 2018 19:38 Hej...daar is dit forum ook voor... :-D
en zie geen recht stuk
Dan is ze opzettelijk smal gebouwd. Zal destijds ongetwijfeld een goede reden voor zijn geweest. Het zijn "moderne" klinknagels (destijds, natuurlijk), en ik denk dat ze gesoevereind geklonken is.
Ze ziet er iig snel uit !
Enne...graag gedaan !
'Gesoevereind geklonken' moest ik even opzoeken. De laatste manieren van klinken totdat lassen alles overnam. Word steeds wijzer.


Plaats reactie