oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Peter Noppeney
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:10

oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door Peter Noppeney »

Beste mede kombuizers,

Bij de jachthaven waar ik regelmatig kom ligt een polyester sloep.Hij ziet er niet uit, en volgens zeggen heeft de motor onder water gestaan.
Toch zie ik er wel iets in. Maar voor ik me in een wild avontuur stort de volgende vraag;
als de motor onder water heeft gestaan wat dan, staat de motor vast, hoe zit het met de electrische installatie enz enz.
Ik hoop dat er mede kombuizers zijn die mij van advies kunnen dienen.

Groeten,

Peter Noppeney

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door jdbvos »

Dat hangt ervan af...was het zoetwater of zoutwater....
Het enige electrische aan een (ouwere) dieselmotor zijn de startmotor, de dynamo en de t- en oliedruk-metertjes…. die kun je allemaal even laten testen ('k weet niet of je ver van Amsterdam woont: Jinny is een (technische) motorboot-persoon én elec ! ) Maar alle E-componenten zijn allemaal reviseerbaar of vervangbaar.

Een dieselmotor is redelijk watervast, maar er kan roestvorming zijn in de cilinders en op de kleppen....
Torn de motor eens: als dat heel soepel gaat (buiten de compressie om) is het een kwestie van spoelolie erin, een tijdje flink laten draaien, en de spoelolie vervangen door de gewone olie. Als je een hydraulische keerkoppeling hebt: doe zijn goed waterdicht, een mechanische moet je eventueel even na (laten) kijken, maar als er geen water in de olie zit zou ik me daar niet echt zorgen over maken. Denk ook om de olie in de brandstofpomp !
Trouwens: bekijk de olie in de motor eerst ! Zoals je al zei "men zegt dat hij onderwater heeft gestaan", maar da's niet zeker, dus....
Een motor die heel kort onderwater is geweest, is op kruk- en nokkenas meestal niet aangetast: die dingen draaien zowat in de olie en zijn vettig...
Tap ook de brst-tk even af hoe de olie is...als er water in zit is de kans groot dat er ook veel alg in de brandstof zit (dat kán met de huidige bio-olie)
Maar een soepel tornend motortje is nog lang niet verloren. En als er per cilinder goed compressie wordt opgebouwd, zijn je kleppen ook nog prima !
Als hij niet (meer) wil tornen is hij nog steeds wel te redden, maar dan praat je over een 'financieel plan' over zuigers lostikken, voeringen licht laten schuren, enz..., dus kun je 'm dan beter vervangen: er zijn plenty xe-handjes te koop...

Ik persoonlijk zou me drukker maken over de polyester sloep....als die onderwater heeft gestaan heb je kans dat er water zit in de glasmatten, en de structuur is aangetast. Laat een vochtigheidstest op het polyester uitvoeren, en kijk het goed na op osmose
Oost, west...ook best
Peter Noppeney
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:10

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door Peter Noppeney »

Jan,

Bedankt voor je advies, ben niet van plan om over één nacht ijs te gaan dat heeft me in het recente verleden een hoop geld gekost. Zal zeker (laten) kijken of de motor te redden is. De sloep staat zeker al een jaar op de kant maar ziet er op het oog nog redelijk uit maar is wel erg vuil van binnen.
Zal je op de hoogte houden van de verdere gang van zaken, maar eerst kijken wie de eigenaar is en vragen wat hij voor de sloep wil hebben.

Groeten,

Peter Noppeney ( Den Helder)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door jdbvos »

Ga eerst eens praten met de havenmeester, in dat geval...
Vaak zijn dergelijke boten al jaren wees: eigenaar overleden, en de familie heeft er óf geen weet meer van, óf wil niet opdraaien voor de kosten.
Als het een dergelijke boot is, kun je hem al vaak kopen van de havenmeester tegen een kostenvergoeding (liefst de uitstaande rekening, maar een goed gesprek doet vaak wonderen: af laten voeren is voor de jachthaven nóg duurder). Die man/vrouw weet óók wat het opknappen van een weesboot kost, dus er valt dan altijd wel wat te ritselen...
Als hij toch op de wal staat: strijk met je hand over het onderwaterschip. Als je 'bobbels' voelt, heb je osmose...
Niet onoverkomelijk, hoor: ook dát is te repareren, maar is geen sinecure... Je moet 'tot op het bot' de plekken uitslijpen, dan met aceton voorzichtig de glasmatten stuk-voor-stuk weer losweken, en dan mbv een zeilnaald de matten weer wat in oorspronkelijke staat terugvlechten, en laagje-voor-laagje weer met hars tamponeren….
In de praktijk doen maar weinig mensen dat: die slijpen de osmoseplekken eruit, rafelen de randen mbv een roterende staalborstel, en vullen de gaten op met glasvezel-polyesterplamuur. Als de romp ook al "gespoten" was, is die hele romp eigenlijk al van een dergelijke structuur.
Maar het blijft een "inzetstukje" dat dan alleen maar op z'n plek plakt, maar geen deel meer uitmaakt van de structuur.
Maakt voor binnenwateren natuurlijk niet zo héél veel uit, maar ik zou er geen oceaan meer mee bezeilen: geheid 'ploppen' die plakstukken er door het werken van de romp er op een dag uit...
En op de binnenwateren is dat niet zo'n probleem...volle kracht de kop in de oever zetten en motor zo draaiend laten staan, en er 'met man en muis' gewoon vanaf stappen en kijken wat er zoal gebeurt met een dergelijk fenomeen... :-D

En wat die motor betreft: eerst ff olie peilen: als dat 'tussen de merken', of een ietsje daaronder :roll: staat, zit er geen water in: ff tornen, en als dat ook goed is, even de impellor uit de koelwaterpomp halen, en proberen te starten. Als-ie aanslaat, wel na een paar seconden stoppen: je hebt op de wal en zonder impellor geen koeling.... Als-ie start/goed draait, is dat iig niet je grootste kostenpost meer. Kijk meteen daarna weer even op de peilstok: zie je zwarte olie, of geelbruine 'emulsie'.... Dan moet je even spoelolie gebruiken...
Dit is uiteraard voor een motor met buitenboord-koelwater...met een gesloten koelwatersysteem kun je wel even langer draaien (ook niet onbeperkt: de hoeveelheid luchtkoelers zijn erg dungezaaid aan onderwatergedeeltes van boten....
(PS: wél die impellor er even uit halen: na 2 seconden droog draaien issie naar onz lieveheer..)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door Jinny »

Mijn naam werd genoemd, en ik kan het alleen maar eens zijn met Jan.
Osmose is de kanker van polyester.
Doe het goed of niet.
Midden op het IJsselmeer met een uur varen naar de dichtstbijzijnde rietkraag om de boeg in te parkeren wil je geen gaten in je romp hebben...
Ik kan erover meepraten (stalen schip dus simpele reparatie) maar dat verhaal komt wel eens....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door v+d »

Jinny hou je niet in, we hebben ook een afdeling sterke verhalen en zijn ook nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door Jinny »

Zie aldaar..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Peter Noppeney
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:10

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door Peter Noppeney »

Jan en Jinny,

Bedankt voor de goede adviezen zal zeker met de havenmeester gaan babbelen en kijken wat er te "ritselen "valt.


Groeten

Peter Noppeney
Peter Noppeney
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:10

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door Peter Noppeney »

Jan en Jinni,

Even een update betreffende de sloep. Helaas de havenmeester heeft de sloep weggegeven aan? Bedankt voor de reacties en hierbij ook de beste wensen voor 2019.

Groeten uit Den helder,

Peter Noppeney
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: oude sloep met motor die onder water heeft gestaan

Bericht door jdbvos »

Da's jammer, Peter !
weggegeven
… Ik zei het al, hè... Ze zijn blij ervan af te zijn, want af (laten) voeren en slopen kost nóg meer geld...

Kijk eens rond bij andere jachthavens: vaak hebben ze een fotootje van dergelijke weesbootjes met bijschrift "Te koop" op de ramen geplakt staan...
Oost, west...ook best


Plaats reactie