Vaart Webnieuws - Watersport

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Hoi Ruud ,nee ik ken geen slotbooms komen die uit noordwijk ?geen bekende naam hier,
ja die penduicks waren legendarisch zeer vooruitstrevend.en die Taberly maakte tenminste af waar hij aan begon,net als die engelsen Chay blythe
en die andere gozer Knox johnstone .of zo. die waren hun sponsor geld wel waard.
maar of je als ijsco fabriek nu zo blij moet zijn met zo`n grapjas als v/d velde betwijfel ik. ook al heeft ie zich in laten vriezen :wink:
grts jan.

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Wel een vermelding waard:
Helders schip genomineerd voor 'boot van het jaar'
De Helderse scheepswerf EverSail Yachts is met haar motorjacht EverShip 38 Patrol genomineerd voor de verkiezing van de Hiswa Boot van het jaar 2005. Scheepsbouwer Martin Evers is heel tevreden en ziet de nominatie voor zijn stoere motorjacht als bevestiging dat hij met zijn nog maar zes jaar jonge werf op de goede weg is.
Het schip, dat nog maar sinds eind juli in de vaart is, werd de afgelopen tijd samen met tien andere schepen uitgebreid getest op het IJsselmeer. ,,Een boot die klopt'', concludeert de jury, die in maart de winnaar bekendmaakt. Behalve de Helderse werf zijn ook scheepsbouwers uit Nigtevecht en Bergen op Zoom genomineerd in de categorie motorjachten.
Het Helderse ontwerp is duidelijk geïnspireerd op patrouille- en loodsboten. Stoer, zeer zeewaardig en verbluffend snel. Voor een bijna twaalf meter lang schip weegt de EverShip 38 Patrol relatief weinig (5500 kilo) wat tot uiting komt in de motorprestaties. ,,Met 320 pk haalt het schip 30 knopen, terwijl vergelijkbare schepen daar 1000 pk voor nodig hebben'', zegt de trotse jachtbouwer Martin Evers.
Zijn werf is in scheepsbouwland, waar werven van generatie op generatie gaan, zeer jong. Evers stapte zes jaar geleden uit het onderwijs na bijna 25 jaar te hebben gewerkt als docent werktuigbouw. Hij verkocht zijn eigen boot, nam een extra hypotheek op zijn huis en dook 'in het diepe' met zijn jachtwerf. ,,Dan zie ik deze onderscheiding toch wel als een beloning.'' De werf bouwde twee schepen per jaar (ook zeilboten) maar inmiddels wordt dat opgeschroefd naar vijf en is Evers personeel aan het werven. Want er wordt meer productie verwacht.
Zelfrichtend
Het genomineerde ontwerp is ontstaan na een aanvraag voor professionele patrouilleboten door een buitenlandse overheidsdienst. De bijna 70-jarige ontwerper Herman Langenberg (hij denkt innovatief) liet zich verder leiden door snelle wedstrijdzeilboten zoals de FD, Finjol en 470 met goed zeegedrag. Verder is de EverShip 38 Patrol zelfrichtend, net als KNRM- reddingsboten.
De werf gebruikt vrij uniek materiaal: strongplank. ,,Geen staal, geen hout, geen polyester en geen aluminium. Strongplank is een hoogwaardig pvc bekleed met glasvezel. Lichter, sterker en duurzamer dan alle andere materialen. Onze bouwmethode doet aan vliegtuigbouw denken. Maar we zijn ook doorlopend innovatief bezig.''
Op de afgelopen Hiswa toonde Evers de EverShip 38 Patrol voor het eerst en hij verkocht er twee schepen (elk 269.000 euro). ,,Na een lange aanloop komt er schot in de zaak. En de pret van de nominatie voor boot van het jaar is natuurlijk helemaal top.'' In de toekomst verwacht hij door dit motorjachtontwerp nog wel eens orders van overheidsdiensten om toch patrouilleschepen te bouwen. ,,Dit schip is zo sterk en toch zo licht waardoor het weinig brandstof verbruikt. En we zijn snel. Je kunt 's morgens vertrekken naar Engeland, lunchen en dan 's avonds weer terug.''
Hier een mooie reportage van de werf:
http://www.eversail.nl/
en klikken op: OP STAPEL
groetjes ruud
Bron: Het Noordhollands Dagblad
PS. Toch maar eens een Staatslot kopen :wink:


Plaats reactie