Oorlogsherinneringen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Martinus »

Aan de mode lijkt ook de jaren daarna niet veel veranderd, de strikken in het haar van de meisjes, de schoenen en kousen van de jongens, hun kapsels.

Maar, bij ons geen gemengde scholen! Dat kón en mócht niet! En in ons rapport stond naast het vakje klas- of schoolverzuim, ook een vakje voor kerk-verzuim! En ik herinner me nog een boerenjongen die tijdens een processie onder schooltijd niet had meegelopen maar op een boerenkar, zo'n hoge met twee enorme wielen, trots lachend het paard mennend voorbij was gekomen. Die kreeg er van langs in de klas!

En dan terugdenkende. Dat jochie was zes of zeven jaar en mocht dat blijkbaar van zijn pa, en de onderwijzeres mocht hem ten aanzien van alle leerlingen voor aap proberen te zetten.

Ik heb de indruk dat wij, van vlak na de oorlog, nog veel van diezelfde sfeer hebben meegemaakt. Zelfs jaren later bezorgde Van Gent & Loos de pakjes nog met paard en wagen!

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Geep »

Ben even een tijdje, met andere feiten aan de gang geweest. Ondanks de tekorten, schaarste, bonnen ellende, zie ik wat de moeders presteerede, in welk deel van NL. Het maakt niet uit waar.....je ziet de bewijzen op de klasse-foto's, zij, wij, ik. we stonden er allen knap op.
Vrgr. Geep
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Erik Schaap zoekt geld voor boek over Zaans-Joodse familie Eisendrath

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... th?lref=L4
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Vanmiddag de reizende tentoonstelling "Post uit de vergetelheid" bezocht in het CODA-museum in Apeldoorn. Een mooie selectie uit originele (maar veelal gecensureerde) brieven en kaarten verstuurd uit de Duitse kampen. Indrukwekkend en zeer de moeite waard.
Tot 8 juni 2017 gratis te bezoeken in het CODA.

http://www.pudv.nl/

PUDV-2.jpg
PUDV-2.jpg (219.09 KiB) 2926 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door rspeur »

In vervolg op het bericht van Paul.
Mijn oom Dirk ging in 1938 naar Indië, hij diende bij de koloniale reserve van het KNIL. Eind jaren '30 meldden meer Hollandse jongens zich daarbij, het (financiële) enthousiasme was groot maar ook het percentage afvallers. Ik heb op Flickr.com een paar sets over Dirk geplaatst, waaronder zijn brieven die ik nu overigens - rustig aan - aan het uittikken ben. Hij schreef, zolang dat kon, veel, dus ik verveel me voorlopig niet.
In 1942 werd hij door de jap gevangen genomen. Werkte aan de Birma spoorweg, overleefde het niet en ligt nu op het ereveld Chungkai. Ik heb in april vorig jaar zijn graf nog bezocht. Zijn laatste teken van leven was een briefkaart, waarop hij verkondigde dat alles goed ging.
Het hele positieve verhaal wordt gelogenstraft door de nul midden op de kaart.
René
Dirk. De enige bekende post uit het kamp. De nul is code voor Het is het zwaar kloten..jpg
Dirk. De enige bekende post uit het kamp. De nul is code voor Het is het zwaar kloten..jpg (82.45 KiB) 2912 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"Post uit de vergetelheid"
Tjaaa.......Post uit de vergetelheid :( ..doet me naar de klappers met brieven van mijn Vader uit Berlijn in WW2 grijpen.Hij was daar door de Duitsers via de Nederlandse PTT te werk gesteld en schreef zo'n 130+ brieven naar mijn moeder over een periode van zo'n 2 jaar. Velen bevatten een ooggetuige verslag en/of observaties van de gebeurtenissen rondom de voortdurende bombardementen op die stad.Een ieder die daar meer van wil zien/lezen kan dat makkelijk even goegeluh, dus ik laat het erbij hier 2 plaatjes te plaatsen van enveloppes die waren gecensureerd.
Maar als ik dan in het handschrift van mijn Vader een zinnetje lees zoals: " We zijn deze week 3 maal uit onze huisvesting gebombardeerd".......of....." We kregen een voltreffer op de ondergrondse waar we als schuilkelder in zaten, het was een hele zware bom, maar hij bleef een laag boven ons in de beton steken en ontplofte niet!..we zaten wel allemaal onder het betongruis"......of gelijkluidende woorden uit herinnering opgeschreven.Indien gewenst moet ik de juiste brieven weer opzoeken om het exact weer te geven.Uit de " Vergetelheid"....an me hoela :roll: maaar dus wel van " Veur mien tiet"
Toevallig las ik gisteren in een zo'n brief dat hij een flink klussie prij had gekregen van een Duitser die hem met wat eten ter wille was geweest. Hij had nog wat aardappels en andere eetbare zaken die ik me nu niet herinner en tesamen met zijn dorps-kennis/vriend Wim Eilerts hadden ze een flinke maaltijd bekokstoofd. Ze hadden dat gedaan in het lager van Neef Frans want hun eigen pannetjes waren bij een vorig bombardement verloren gegaan!
Bijlagen
Brieven-uit-Berlijn-WW2-enveloppecensuur.jpg
Brieven-uit-Berlijn-WW2-enveloppecensuur.jpg (76.99 KiB) 2850 keer bekeken
Brieven-uit-Berlijn-WW2-enveloppecensuur-a.jpg
Brieven-uit-Berlijn-WW2-enveloppecensuur-a.jpg (60.45 KiB) 2850 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Toch mooi dat precies gebeurt hetgeen de makers van de tentoonstelling voor ogen hebben. :-D
Dit soort correspondentie weer eens uit de archieven halen en publiceren. Bedankt voor het delen van deze kostbare informatie. :)

Hier nog een uitgegeven order in Westerbork. De kampleiding wilde voorkomen dat bedankbrieven/-kaarten werden gestuurd voor nooit ontvangen pakketjes, om zodoende vaker een bericht naar huis te kunnen sturen.

Westerbork  Order 15-09-1943.jpg
Westerbork Order 15-09-1943.jpg (138.6 KiB) 2632 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

Liefdesbrieven uit de oorlog:
‘Mijn oma was een Enschedese, mijn opa een Duitser’
(Tubantia)

>>> HIER
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mijn zachtmoedige vader wilde niet leren hoe hij mensen moest doden; hij schoot elke keer mis
Hans Welscher
Bedankt voor de link Allen, ik zal het gaan lezen. Bovenstaande quotatie doet mij aan mijn eigen Vader denken en met name aan een van zijn gezegdes die ik als jochie van hem oppikte- waarschijnlijk in de begin 1950 tiger jaren- hij MOET het wel veel hebben gezgd en/of met grote nadruk- HOE kan het anders dat ik het nog steeds heb onthouden EN het is ook vrijwel het enige wat me bij is gebleven van zijn zeeeer sumiere mondelinge opmerkingen destijds over zijn periode in Berlijn in WW2:
" Denk er goed aan dat lang niet alle Duitsers slecht waren, er zijn er vele die mij goed hebben geholpen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Oorlogsherinneringen

Bericht door Allen »

1945 apr 08 - 2017 apr 08

EAERLE Thomas Irvine100b.JPG
EAERLE Thomas Irvine100b.JPG (120.21 KiB) 2397 keer bekeken
EARLE Thomas Irvine002a.JPG
EARLE Thomas Irvine002a.JPG (69.87 KiB) 2397 keer bekeken



North Nova Scotia Highlanders

EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders000.jpg
EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders000.jpg (76.6 KiB) 2397 keer bekeken
EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders001.jpg
EARLE Thomas Irvine - North Nova Scotia Highlanders001.jpg (68.09 KiB) 2397 keer bekeken


Cos Cheum Nach Gabh Tilleadh (Scottish Gaelic)
No Retreating Footsteps
(Geen terugtrekkende voetstappen)
Grtn @Allen


Plaats reactie